Jump to content

Recommended Posts

Posted

Noen som vet om det er noe butikk på grensa som selger xenon kit til grøftelysa mine på 320CE`n min? Og evnt hva prisene ligger på?

MÅ det være i Sverige?

Vet bare om xenonkungen.se , men vet ikke hvor de holder til.

Hva med ebay?

Posted

Hvordan ligger det an med godkjenning av ettermontert Xenon. Finnes det slike sett på markedet som er godkjent uten at man også har høyderegulering?

Posted

Hvordan ligger det an med godkjenning av ettermontert Xenon. Finnes det slike sett på markedet som er godkjent uten at man også har høyderegulering?

Nei, xenon skal ha høyderegulering med sensorer på både fram- og bakaksel, lyktevasker og lampe som er godkjent for det.

Posted

OK, det var det jeg mente. Så det vil da si at alle kit for ombygging til xenon er ulovlige? Eller finnes det unntak?

Xenon ekstralys er jo godkjent såvidt jeg vet, og de har da ihvertfall ikke høydejustering eller vaskere. Da skulle man jo tro at xenon i vanlige fjernlys også kunne godkjennes. De fleste moderne biler har jo i dag separate pærer/lyskastere for fjærnlys, og da kunne man jo brukt xenon her. Blendingsfaren som vel er årsaken til kravet om høydejustering forekommer jo bare på nærlys?

Posted

Kravet gjelder vel kun nærlys etter hva jeg vet

Krav om høydejustering og lyktevaskeanlegg gjelder kun nærlys. Fjernlys slipper unna med "kun" lykter som er typegodkjent for Xenon.

Jeg vil anta at det er det samme med godkjenning for tåkelys.

Grunnen til at det kreves typegodkjente lykter er at fokuspunktet/brennpunktet for en Xenonpære er annerledes enn halogenpærer, noe som fører til feil lysbilde (og ekstra mye blending...)

Posted

Når det gjelder fjernlys, er det ikke krav om spyleanlegg og høydejustering. Derfor kan du ettermontere 1000 metere med Xenon.

... hvis 1000-metrene er godkjent med Xenon :-)

Posted

Beklager, jeg var litt kjapp. På nærlys så gjelder alt det jeg sa over, på fjernlys er det litt mildere. Xenon i en nærlyslampe (ja, slik jeg har) er uansett ikke tillatt.

Posted

Finnes det ombyggingssett som gjør at man lovlig kan bygge om. Altså med høydejustering og tilhørende sensorer og nye lykteinnsatser. (Forutsetter da at man har lyktevaskere fra før)

Posted

Greia med sverie er at jeg skal over grensa å tenkte kansje det var billigere der. Ebay er jeg ikke noe flink med, så det prøver jeg meg ikke med. (Liker ikke å vente på ting jeg handler, vil ha det med en gang :P)

Posted

Hella har både høydereguleringskit og spylekit til sine innsatser

Hva slags lamper følger med da? Er det slike linser som man må putte inn i andre lamper? Senfor på både for- og bakaksel?

Posted

Finnes det ombyggingssett som gjør at man lovlig kan bygge om. Altså med høydejustering og tilhørende sensorer og nye lykteinnsatser. (Forutsetter da at man har lyktevaskere fra før)

Jeg mener at bl.a. Hella hadde slike sett for ombygging. Men for biler som 124-serier finnes det ingen lovlige muligheter for xenon i nærlys overhodet.

Posted

Noen som vet om det er noe butikk på grensa som selger xenon kit til grøftelysa mine på 320CE`n min? Og evnt hva prisene ligger på?

Det verste er vel at om du hadde spurt for ei uke siden hadde du kunnet fått kjøpe H3-xenonkit'et jeg hadde liggende...

Posted

Da ble det handlet 6500k xenon i H4 format. Kostet 990sek på tvboden. Handlet og noen H3 xenon-look pærer og åpent konfilter + noe annet småsnacks til kun 1300nok. Fornøyd igrun. Fikk også med en t-skjorte på kjøpet :)

Posted

Da ble det handlet 6500k xenon i H4 format. Kostet 990sek på tvboden. Handlet og noen H3 xenon-look pærer og åpent konfilter + noe annet småsnacks til kun 1300nok. Fornøyd igrun. Fikk også med en t-skjorte på kjøpet :)

Sjekk pris på luftmengdemåler FØR du monterer det filteret. Platinatrådene i måleren liker dårlig den mikroskopiske mengden olje som motoren suger i seg via filteret ;-)