Jump to content

nytt hjullager som løsner

Guest atle.

Recommended Posts

har noen vært ute for at nytt bakhjulslager løsner og blir like ille som det gamle etter to dager ?

byttet nettopp bak på min w140  og fikk meg en ubehagelig opplevelse i rundt 100kmt  der jeg satt

å hørte på musikk og ante fred og ingen fare....plutselig kasta bakenden av bilen seg fra side til side.

heldigvis gikk det bra  men måtte rulle i 40 kmt i 8 mil til jeg var kommet frem dit jeg skulle

og det var ikke behagelig det heller ...hjulet var ganske løst....koselig det midt i svenske skogen..

så nå sitter jeg her og kommer ingen vei....god helg alle sammen........

håper bare for deres del at de ikke har strammet det gamle lageret......

var like før jeg havnet rett i grøfta....og med is på veien  og hjulspor  så ble ikke saken

noe bedre kan  du si......godt jeg ikke har betalt.....blir ikke noe penger på dem kan du trygt si....

bakhjulslager er vel noe i samme dur som på 124, ikke noe man kan stramme,fast lager med dobble innerbaner som sitter presset det...

har vært borti at nav delen er slitt på indrespor, da skjer dette veldig fort, ettersom kun det ytre lagret får støtte og det indre har ikke noe trykk....

er mange som glemmer å sjekke dette og bare smeller alt sammen igjen, evt så har dem pusset navdelen for mye slik at den ikke har mye press....

men dette er noe som er nesten umulig å ødelegge etter så kort tid med mindre noe er veldig galt satt sammen, enten ved at mutter er fraværende eller at hjulnavet er for slitt på en av banene slik at det ikke har støtte.....har vel skiftet minst 100 slike lagre, aldri fått til noe slikt på så kort tid

bakhjulslager er vel noe i samme dur som på 124, ikke noe man kan stramme,fast lager med dobble innerbaner som sitter presset det...

Om det er som W124 og "alle" biler på drivende hjul. så er lageret pressa i spindelen, og navet pressa inn i de to innerringene og drivakselen gjennom der med en låsemutter.

Uten låsemutteren løsner navet fra innerrringene litt ved kjøring og resultatet blir ett gåent lager i løpet av veldig kort tid.

Mutteren løsner heller ikke av seg sjøl, selv om den ikke er låst av, jeg har kjørt ca 3000 km med mutter som kun er dratt til, men med løs mutter går det til helvete fort, men kanskje en dåårlig tiltrekket mutter kan gjøre at man kommer ett stykke før det skjer noe, jeg glemte å skru til på en bil en gang, prøvekjørte fra skøyen  og halveis til majorstua og tilbake, på tilbakeveien var det slakk, riktignok en annen bil, men ligennde lager.