Jump to content

Slitte dekk kan gi avkortning

FrodeS

Recommended Posts

http://www.dinside.no/825961/slitte-dekk-kan-koste-dyrt

Kortversjonen : Kjørte med slitte dekk, glatt veibane, visste dekkene var slitt, visste veien var glatt, skader for 102.000,-  , 20.000,- i avkortning.

1. Det er mulig å få avkortning i forsikring, men ....

2. ... det skal veldig mye til.

Betyr dette at så lenge dekkene er sånn noenlunde ok, så er det tilnærmet umulig å få avkortning?

For min del kunne de gjerne avkortet mye mer. Jeg syns egentlig det er litt unødvendig at andre surt innbetalte kroner skal brukes til å dekke skader forårsaket av en som vet han kjører med dårlige dekk når det er griseglatt.

Jeg er helt enig - idioter som risikerer andres liv og eiendom ved å kjøre med sommerdekk/dårlige dekk når det er glatt har jeg veldig vanskelig for å respektere. Å gjøre dette burde ikke bare føre til avkorting i forbindelse med et uhell, men også til bøter og mulig inndragelse av førerkortet.

Jeg kunne i grunnen ha forstått at folk tok sjansen dersom de aldri hadde opplevd vinter før og ikke visste bedre, men hvert år er det akkurat det samme; fullstendig kaos på den første vinterdagen.

Denne bilisten er grovt uansvarlig, og burde vært uten lappen en stund og fått en solid bot. Slik hadde det vel også gått hvis det hadde blitt personskade. Helt ok at forsikringen reduseres noe hvis det er hans bil i hvert fall.

Jeg mener vi burde hatt krav om at alle biler skal ha vinterdekk på bilen mellom 1. oktober og 15. april. I tillegg beholdes bestemmelsen om at bilen skal være skodd for føret en kjører på. Da har de fleste riktige dekk den dagen det blir glatt. Nå venter enkelte alt for lenge.