Jump to content

XBOX i bilen?

Guest 300TDT

Recommended Posts

Noen som har gjort seg noen tanker eller enda bedre, forsøkt dette?

Hadde egentlig planlagt innkjøp av bærbar DVD-spiller før sommerens lange bilturer (noe MÅ man gjøre for å holde baksetepassasjerene opptatt) :-)

Men ikveld fikk jeg en åpenbaring.. :-) Hva med en XBOX og et par flatskjermer koblet til denne? Må da gjøre minst samme susen? En modda XBOX, med litt større disk enn standard og et par 7" flatskjermer blir IKKE mye dyrere enn en bærbar DVD-spiller med ekstra skjerm, og så mye mer anvendelig!

Søkte litt på nettet og her er omtrent det jeg vil trenge:

- XBOX, fås overalt til priser fra litt over tusenlappen.

- Strømforsyning: http://www.darkplanets.com/product_info.asp?cat=11&type=54&prod=618

- Modchip, 4-500,- f.eks her: http://www.digiworks.no/ - om du er lat kan du kjøpe ferdigmodda 'box.

- XBMC (http://www.xboxmediacenter.de/)- utroooolig bra software, er stadig imponert over hva jeg kan gjøre med dette på XBOX'en vi har. Gratis, og allerede ferdig oppsatt og testet for mitt bruk. OG fungerer ypperlig for navigasjon vha DVD-fjernkontrollen til Xboxen.

- Litt større disk: Fra noen hundrelapper til en tusing for 250GB.

- Et par flatskjermer og en eller to trådløskontrollere for styring av video, musikk osv.

For den som vil dra det enda lengre kan jeg f.eks tenke meg å henge på et trådløskort, http://no.kelkoo.com/b/a/ss_Dwl-810.html så når jeg parkerer utafor huset er jeg online mot nettet her, og kan oppdatere bilder, filmer og musikk direkte fra bilen eller innefra (så lenge det er strøm i bilen da...) :-)

Og dermed er vi igang:

Komplett multimediasenter med alt som finns av spill for XBOX, film/DVD, musikk (CD/MP3/WMA), bilder (om du føler for å ha med hele ditt digitale fotoalbum på tur).

Pluss, om du kan koble deg opp mot nettet f.eks på en Statoil-stasjon eller campingplass: Nettradio, filmtrailers, været, osv osv.

Plass er jo ikke noe problem, man har da stasjonsvogn :wink: og det lille suset som kommer fra Xbox'en er neppe nok til å overdøve dieselen allikevel.

Kom an, hva har jeg glemt her?

Guest Steimler

dette er planene mine å, har en modda xbox som passer ganske så bra i hanskerommet, strømforsyning passer bra rett bak. men har ikke bestemt meg om eg skal bygge om dashbordet litt så monitoren blir innfelt.

men først må eg bruke pengene på tekniske tingene på bilen så den går som en klokke...

men xbox kommer! :D

Guest amorino

Dette høres glimrende ut - kan godt hive meg på denna, ja... X-box`en i hanskerommet - går det på en 97 E230? Og jeg har i grunnen bare en PS2 egentlig jeg da! Men X-box skal vi nå alltids skaffe for en rimelig penge...

Hva er modding på denne? Og hvorfor?

Så er spørsmålet: Jeg kunne godt tenke meg å bygge inn skjermer i nakkestøttene? Hvordan? Og hvordan trekker jeg strøm, kabler fra X-box m.m.?

Skjermene er selvsagt for de små i baksetet - foran gir jeg i grunnen blaffen i bilde foreløpig...

Oppdater meg gjerne om prosjektet - om ikke annet kan jeg lære av deres feil? He-he...

Går det an å gjøre det samme med en PS2?

I hanskerommet tenker du på? Du får i allefall en utgave av PS2 som er veldig liten. Burde fint få plass i hanskerommet.

ikke glem de trådløse håndkontrollerne :wink:

og trådløs nett i en Xbox er jeg litt spent på om fungerer... men alt er vel mulig..

Mja, tenkte egentlig at vanlige håndkontroller funker greit. JEG tenkte å plassere Xboxen bak bakseteryggen, dermed trekkes bare kontrollerkablene gjennom bakseteryggen. Tror ting blir noe varmt inni hanskerommet med en Xbox på full gass der... :?

Den trådløse saken jeg refererte til bør funke bare bra, det er ikke et nettkort men en bro - som igjen gjør at du kan koble sammen det vanlige ethernettkortet i Xboxen med et eksternt trådløst nett.

Allikevel ikke det første på prioriteringslista, for oppdatering av siste nytt er det nå ikke SÅ mye jobb å dra ut en CAT5-kabel gjennom vinduet når bilen står rett utenfor.

Men, jeg er avhengig av å finne noenlunde rimelige skjermer for å få dette til å gå opp... De billigste 7"-skjermene så langt jeg har funnet er disse fra Mamoz: http://www.mamoz.no/katalog/011235/011/011235/Skjerm+%2F+Prosjektor%2DFlatskjerm+7%2D8%22.html

1359,- pr. stk er ikke så gærent?

Guest Steimler

da kan eg reklamere litt for en kompiss, han modder xbox veldig billig med så stor hardisk som du vil ha! tlf 93647996 daniel

Genialt med Mediasenter, se værmelding, mp3 spiller, dvd,divx og alle de andre greiene som er...

Har kjøpt inn alt dette jeg nå etter mye om og men. Dog ikke trådløst nettverkskort til Xboksen. Men jeg har tatt med en pioner AVM 7300. Samt en Tv tuner GEX, kommer ikke på tallet nå.

Dette skall jeg montere opp mot en automatisk innfelbar skjerm i midtkonsollen. (1din) Det er her AV masteren kommer inn i bildet. Om de i baksetet vil spille, spill og jeg høre musikk, kan jeg få opp Mp3 filene foran i bilen, samt lyd på høytalerne.

Mens de bak spiller og bruker høretelefoner.

Xboksen er moddet til 120Gb i første omgang, noe som virker mere en nokk for meg enda.

Det eneste jeg sliter med, er at Xboksen ofte henger seg opp. Og må slåes av og på for og komme vidre. Men det kan vel hende at det hører med til historien, det er jo Microsoft.

Montering pågår, men har liksom ikke hatt veret på min side.

Gleder meg til den dagen jeg kan skru bil, og ha tak over hodet.

Det eneste jeg sliter med' date=' er at Xboksen ofte henger seg opp. Og må slåes av og på for og komme vidre. [/quote']Hvordan gjør du dette, har du boksen tilgjengelig så du når power-knappen, eller kan den bootes bare ved å kutte strømmen et øyeblikk?

En vanlig x-box i bil er ingen lur idé med tanke på vibrasjoner og rystelser på harddisken f.eks. Man burde i hvertfall få laget til et gummioppheng eller noe støtabsorberende opplegg for harddisken. Veldig kjedelig når hardisken på 250GB kræsjer pga. fartsdump, hull i veien o.l. Ellers vil jeg også ha data i bilen med STOR hd med masse musikk, filmer, og annet morro. Trådløst nettverkskort er også smart som tidligere nevnt.

En vanlig x-box i bil er ingen lur idé med tanke på vibrasjoner og rystelser på harddisken f.eks. Man burde i hvertfall få laget til et gummioppheng eller noe støtabsorberende opplegg for harddisken. Veldig kjedelig når hardisken på 250GB kræsjer pga. fartsdump' date=' hull i veien o.l. Ellers vil jeg også ha data i bilen med STOR hd med masse musikk, filmer, og annet morro. Trådløst nettverkskort er også smart som tidligere nevnt.[/quote']Montert på en liten skumgummipute går sikkert dette bra. Moderne disker tåler vesentlig mer enn de gjorde i gamle dager, og jeg har da kjørt rundt med laptop'en som DVD/DivX-spiller i flere år uten problemer. Og man har jo flere års garanti på harddisker nå til dags? :twisted:

Når det gjelder PC i bil har f.eks denne karen gått ganske langt:

http://www.hossweb.com/Vehicles/Expedition%20-%20CarPC%201.asp

Har lignende planer selv; dvs å koble den bærbare til Comanden - opprinnelig var planen å lage en "docking-station" i bagasjerommet med strømforsyning, samt trådløst tastatur og mus tilkoblet, men foreløpig får det bli en noget enklere utgave hvor den kobles til inni bilen. Poenget med dette er hovedsaklig å få mulighet til å spille av MP3er, men også å se DVD forsåvidt..

Har i grunnen det jeg trenger bortsett fra strømforsyning til Fujitsu-Siemens 19V bærbar....

Er spent på å se XBOX-prosjektets videre forløp :)

Har i grunnen det jeg trenger bortsett fra strømforsyning til Fujitsu-Siemens 19V bærbar....
Det kjøper du hos Clas Ohlson, de har en strømforsyning fra 12V til 17-19-20 osv. (398,- eller no sånt)

Den sliter LITT på Fujitsu'n min (1,6GHz) men når jeg går litt ned på spenninga fra det den skal ha klarer den seg akkurat. Problemet mitt oppsto når vi fikk den tredje ungen og det ikke var plass til PC'n mellom barnestolene bak, nå er det jo stappa alle steder... :-)

Kan hende jeg havner på et mellomstadium her, fant noen LCD-skjermer på nettet som støtter VGA i tillegg til PAL/NTSC, så da kunne jeg jo bare kjøpe slike først og henge laptop'en på, så har jeg ihvertfall filmfremviser.

Får se hvordan det går, foreløpig er jeg på skjermjakt.

Det eneste jeg sliter med' date=' er at Xboksen ofte henger seg opp. Og må slåes av og på for og komme vidre. [/quote']Hvordan gjør du dette, har du boksen tilgjengelig så du når power-knappen, eller kan den bootes bare ved å kutte strømmen et øyeblikk?

Hehe, har ikke fått ordnet noen god løsning på den saken enda,

lurte en stund på og ha den i hattehylla. Montere den fint inn i midten der. Men det blir vel som og be om og få innbrudd.

Lurte også på og bare legge opp en bryter, slik at jeg bare kuttet strømmen på den. Men siden min er chippet, må jeg holde inn, på knappen noen sekunder til den slår seg på, vist ikke får jeg bare feilmelding. Så derfor har jeg ikke noen god løsning på dette enda.

Kansje det er noen som har noen tips?

Lurte også på og bare legge opp en bryter' date=' slik at jeg bare kuttet strømmen på den. Men siden min er chippet, må jeg holde inn, på knappen noen sekunder til den slår seg på, vist ikke får jeg bare feilmelding. Så derfor har jeg ikke noen god løsning på dette enda.

Kansje det er noen som har noen tips?[/quote']Det virker som det er en god del forskjeller ute og går på de forskjellige mod-chip'ene. Min er bare å slå på som vanlig, så fyrer den opp tvert. Men den er jo ikke spesielt avansert da, ingen ekstra LCD-skjerm eller mulighet til å kjøre som u-moddet, men det skiter man i :wink: . Har satt den opp med XBMC som shell, så den booter rett inn dit, da er det enkelt for ungene å snurre film om nødvendig, og jeg når alt jeg trenger derfra også.

Har ikke tittet inni min på lenge nå men muligens kunne man trekke en ledning ut med styrestrøm til av/på-knappen om man var riktig 'hackete' av seg?

Vet ikke så mye om denne chippinga jeg. Men hva er det som gjør at min må få et litt lengre startsingnal en det din må 300TDT.

Så er det det med fjernkontroll på vanlige dvd filmer. Da virker ikke denne. Må bruke kontrollern, og det er litt tungvindt. Kan du bruke fjernkontroll?

Jeg kan bruke fjernkontroll på filmer som er lagt inn på den.

Er det en smal sak og fikse tro?

Guest george__
ikke glem de trådløse håndkontrollerne :wink:

og trådløs nett i en Xbox er jeg litt spent på om fungerer... men alt er vel mulig..

Mja' date=' tenkte egentlig at vanlige håndkontroller funker greit. JEG tenkte å plassere Xboxen bak bakseteryggen, dermed trekkes bare kontrollerkablene gjennom bakseteryggen. Tror ting blir noe varmt inni hanskerommet med en Xbox på full gass der... :?

Den trådløse saken jeg refererte til bør funke bare bra, det er ikke et nettkort men en bro - som igjen gjør at du kan koble sammen det vanlige ethernettkortet i Xboxen med et eksternt trådløst nett.

Allikevel ikke det første på prioriteringslista, for oppdatering av siste nytt er det nå ikke SÅ mye jobb å dra ut en CAT5-kabel gjennom vinduet når bilen står rett utenfor.

Men, jeg er avhengig av å finne noenlunde rimelige skjermer for å få dette til å gå opp... De billigste 7"-skjermene så langt jeg har funnet er disse fra Mamoz: http://www.mamoz.no/katalog/011235/011/011235/Skjerm+%2F+Prosjektor%2DFlatskjerm+7%2D8%22.html

1359,- pr. stk er ikke så gærent?[/quote']

har du en link til dette bro greiene ?

og lilliput skjermer med touchscreen får du billig på ebay.. billig billig...

Her f.eks http://www.telebutikken.no/wsp/partnershop/webon.cgi?func=index&frame_1=LIST:http://product.smg.no/waMicroshopProduct/mp?page%3Dproduct%26productNumber%3DDWL-810+%26agreement_id%3D%26agreement_type%3Dsubscription_new%26sid%3Dcookie

Touchscreen funker ikke mot XBOX likevel, så det er nok uaktuelt.

Fikk tak i en 7" LCD-tv på eBay for USD 115,- m/frakt, venter på den før jeg gjør mer. Så f.eks Smart-Club har den der 7" NextBase DVD-spilleren nå for ca 2500,-.

En slik og den tv'n jeg har på vei så er egentlig underholdningsbehovet delvis dekket. Får ellers se hva våren bringer av ekstra cash... 8)

Så er det det med fjernkontroll på vanlige dvd filmer. Da virker ikke denne. Må bruke kontrollern' date=' og det er litt tungvindt. Kan du bruke fjernkontroll?

Jeg kan bruke fjernkontroll på filmer som er lagt inn på den.

Er det en smal sak og fikse tro?[/quote']Fjernkontrollen fungerer ihvertfall om du bruker DVD-spillersoftwaren som ligger på XBOX'en, den originale fra MS. Og den er grei å styre XBMC med, i senere versjoner ihvertfall. Men ser heller ikke behovet for fjernkontroll, de som skal snurre film sitter jo i baksetet og om en kabel kommer fram til kontrollen fra bagasjerommet er ikke det noe problem. Strengt tatt trenger jeg vel ingen ekstra Xbox, om man har lagt ferdig strøm og kabling er det jo bare å dra med seg selve Xbox'en og plugge inn når man skal på langtur.

Fantasisk inspirende tråd dette egentlig :D Blir mer og mer gira på å sette inn X-box i bilen selv. Hvorfor ikke, skal jo i gang med å installere lydanlegg så noen bokser og kabler fra eller til gjør jo ikke noe når bilen likevel er strippa. Går det å sette TV-kort i x-box'n (har ikke gidda å sjekke på nettet enda)?

@Arne

Hva med noen sånne solskjerm-skjermer forand?

16313030.jpg

Jeg skal ha meg noen sånne, bare i svart og innfelte skjermer i nakkestøttene.

Guest george__

Her f.eks http://www.telebutikken.no/wsp/partnershop/webon.cgi?func=index&frame_1=LIST:http://product.smg.no/waMicroshopProduct/mp?page%3Dproduct%26productNumber%3DDWL-810+%26agreement_id%3D%26agreement_type%3Dsubscription_new%26sid%3Dcookie

Touchscreen funker ikke mot XBOX likevel' date=' så det er nok uaktuelt.

Fikk tak i en 7" LCD-tv på eBay for USD 115,- m/frakt, venter på den før jeg gjør mer. Så f.eks Smart-Club har den der 7" NextBase DVD-spilleren nå for ca 2500,-.

En slik og den tv'n jeg har på vei så er egentlig underholdningsbehovet delvis dekket. Får ellers se hva våren bringer av ekstra cash... 8)[/quote']

bruk tinyurl.com neste gang så slipper du å paste så LANGE linker..

men tilbake til topic..

den saken der kan ikke være særlig billig siden prisen ikke står...

og 2mas.. bruke enter knappen litt mer.. så slipper jeg å scrolle så himmla langt til

siden.. sitter her med 12" laptop :wink:

Touchscreen funker ikke mot XBOX likevel' date=' så det er nok uaktuelt.

En slik og den tv'n jeg har på vei så er egentlig underholdningsbehovet delvis dekket. Får ellers se hva våren bringer av ekstra cash... 8)[/quote']

bruk tinyurl.com neste gang så slipper du å paste så LANGE linker..

men tilbake til topic..

og 2mas.. bruke enter knappen litt mer.. så slipper jeg å scrolle så himmla langt til

siden.. sitter her med 12" laptop :wink:

:?: :?: :roll: Tja, kan jo tenke på saken men det er formatet på siten som bestemmer når linjen skal brytes. Virker som det er satt opp til å støtte fra 800x600 og oppover.

Men alt for deg

vettu george :mrgreen:

Lover å bli mer

aktiv på Enter

tasten

min

her-

ett-

er.

Prisen står den om du går inn via menyene, men den forsvant hver gang jeg prøvde å linke dit, så til slutt gikk jeg lei.

Mellom 7 og 800,- kr, så den er ikke SÅ dyr.

Billigere enn de første simple trådløskorta jeg kjøpte for noen år siden.... 8)