Jump to content

Noen som er gode på MB M606?

Recommended Posts

Posted

Hei

Er litt desperat her :) Har en 96 E300DT som ikke vil starte etter motorbytte. Det pipler diesel ut av rørene til dysene på alle sylindre men den tenner ikke i det heletatt. Derfor lurer jeg på om noen har veldig gode tips eller veit om noen på østlandet som kan se på den mot betaling?

Hilsen Rune H. Bjerke

Posted

selv om det kommer diesel, har du sjekket at du har skikkelig trykk ? slik at det ikke blir sugd inn luft noen steder, evt gi den en ørliten dusj med startgass mens den prøver å starte men bare litt, ikke mye.

Posted

Hei

Er litt desperat her :) Har en 96 E300DT som ikke vil starte etter motorbytte. Det pipler diesel ut av rørene til dysene på alle sylindre men den tenner ikke i det heletatt. Derfor lurer jeg på om noen har veldig gode tips eller veit om noen på østlandet som kan se på den mot betaling?

Hilsen Rune H. Bjerke

blinker det rød/grønt i speilet?

mulig startsperren ikke frigir startfrigivelse.

er ikke det elektronik i pumpa?

Posted

Hei

Hilsen Rune H. Bjerke

er dette 210 kaross eller 124 ?

Guest Rune H.Bjerke
Posted

Hei hei!

Jeg har jo ikke prøvd å låse igjen bilen og så låse den opp igjen. Kanskje det kan være noe elektronikk som hindrer den fra å starte. Det har ikke falt meg inn engang. Det er ikke speil med rød og grønn lampe, men det er jo sensor som lyser rodt og grønt i førerdøra og bakluka.

Ser bare at den får bra med diesel på alle sylindre, men har ikke utstyr til å måle trykket desverre.

Bilen er en s124. Med 24v motoren uten turbo.

Kan det være det som skaper ekstrem hodebry kanskje?

Posted

Bilen er en s124. Med 24v motoren uten turbo.

Bare et tips til senere: I 1996 fikk man 124 som stv. og 210 som sedan.Begge ko med OM606, men 124 kun uten turbo. DT er en gammel betegnelse på sedan med turbodiesel, mens TD ble brukt om stv med sugediesel, D om sedan med sugediesel, og TDT om stv med turbodiesel. Disse betegnelsene forsvant mer eller mindre med 1994-modellene, men når du skriver E300 DT, så oppfatter de flestet det som en trubodiesel, altså en 210.

Jeg har startsperre på min, men den er ettermontert. Det virker ved å sørge for at det ikke kommer strøm til startmotoren. Jeg garanterer ikke for at original startsperre har samme virkemåte, men tror det. Dieselpumpen din er helt mekanisk, så når du sier det kommer diesel til rørene, er det tydelig at du får snurret motoren, og pumpa jobber. Da burde den egentlig starte.

Har du prøvd å kinne lenge?

Gløder den?

Er det gjort noe annet enn å sette inn en fungerende motor? Er det gjort noe med topp/kam/reg.kjede/dieselpumpe?

Posted

Hei du for ta kontakt med meg på pm så  skal jeg hjelpe deg...  :)

Han er gjest her, og får ikke skrevet PM.

DET glemte jeg..  ta kontakt på to-gars@c2i.net..  så skal jeg se om jeg kan hjelpe til  :)

Posted

Om motoren funket før byttet tipper jeg ganske sterkt på dårlig lufting, elelr feil med gløding, mest sannsynlig det siste.

Guest Trond.S
Posted

Hei

Noen som veit hvor høyt tykk dysene skal åpne ved? Det kan se ut som den forstøver litt dårlig. Nå etter den ble skikkelig strøm på batteriet slår den et bittelite salg på en sylinder innimellom. Bilen gløder som bare det så det er ikke feilen.

Hilsen Trond

Posted

Hei

Noen som veit hvor høyt tykk dysene skal åpne ved? Det kan se ut som den forstøver litt dårlig. Nå etter den ble skikkelig strøm på batteriet slår den et bittelite salg på en sylinder innimellom. Bilen gløder som bare det så det er ikke feilen.

Hilsen Trond

Dysene skal være VELDIG dårlige hvis den ikke skal greie å starte i det heletatt. Siden de blir gradvis dårlige, vil du aldri kunne kjøre bilen til dysene blir så dårlige at den ikke starter.

Er du helt sikker på at det kommer strøm til glødepluggene, og at de fungerer?

Guest Trond.S
Posted

Hei

Hilsen Trond

Dysene skal være VELDIG dårlige hvis den ikke skal greie å starte i det heletatt. Siden de blir gradvis dårlige, vil du aldri kunne kjøre bilen til dysene blir så dårlige at den ikke starter.

Hei

Fant en film på youtube av alle ting der de hadde satt dysene i dysetester og da så det temmelig likt ut, så det var nok enda en feilslått teori :(

Kommer strøm fram til glødepluggene og de gløder som bare det. Pluggene er også tatt fra forrige motor'n som i følge Rune var veldig lettstarta.

Har prøvd å bruke startgass på den uten at det skjedde noe som helst og i følge et diesel-verksted tyder det på at det ikke kommer fram diesel.

Skjønner ikke en pøkk av dieselmotorer jeg, men såvidt jeg skjønner trenger den bare diesel, gløding og kompressjon for å starte.

Hilsen Trond

Posted

Hei

Hilsen Trond

Hei

Fant en film på youtube av alle ting der de hadde satt dysene i dysetester og da så det temmelig likt ut, så det var nok enda en feilslått teori :(

Kommer strøm fram til glødepluggene og de gløder som bare det. Pluggene er også tatt fra forrige motor'n som i følge Rune var veldig lettstarta.

Har prøvd å bruke startgass på den uten at det skjedde noe som helst og i følge et diesel-verksted tyder det på at det ikke kommer fram diesel.

Skjønner ikke en pøkk av dieselmotorer jeg, men såvidt jeg skjønner trenger den bare diesel, gløding og kompressjon for å starte.

Hilsen Trond

Det skal ikke være så mye vanskeligere enn det, nei.

Du må ha :

Kompresjon.

Gløding.

En dose diesel på riktig tidspunkt.

Vet du om det er gjort noe med registeret på den? Hvis timingen er helt feil, så hjelper det ikke at det kommer diesel. Det må komme på helt riktig tid. Har du noen idé om hvordan det står til med kompresjonen?

Guest Trond.S
Posted

Det skal ikke være så mye vanskeligere enn det, nei.

Du må ha :

Kompresjon.

Gløding.

En dose diesel på riktig tidspunkt.

Vet du om det er gjort noe med registeret på den? Hvis timingen er helt feil, så hjelper det ikke at det kommer diesel. Det må komme på helt riktig tid. Har du noen idé om hvordan det står til med kompresjonen?

Motoren ble kjøpt av et huggeri som påstår at den skal være i orden. Rett etter den ble satt inn i bilen starta den men låt ikke spesielt pent. Men den startet jo. Fikk høre at dysene kunne lage ulyd så derfor ble de bytta over fra den gamle motoren. Mener å huske den starta etter det også, men gikk ikke på alle. Bilen ble levert til en som driver å skrur litt forskjellige biler som ikke kom noen vei med den han heller og til slutt endte det med at den ikke ville starte i det hele tatt. Så vidt jeg veit har ingen rørt registrert på den og vi manlger utstyr for å måle kompresjon (ikke samme gjenger som plugghullene på bensinmotorene vi vanligvis krangler med :) ). Synes hele greia bare er merkelig jeg for hverken dysene, glødepluggene eller kompresjonen skulle plutselig slutte å virke. Mulig registret har hoppa over da så den ikke får diesel på riktig tidspunkt?

PS: Veldig bra at det går ann å skrive innlegg her ute at man trenger å registrere seg :D

Hilsen Trond

Posted

Mulig registret har hoppa over da så den ikke får diesel på riktig tidspunkt?

Det er registerkjede på disse, så de hopper nok ikke bare over en tann sånn helt uten videre.

Jeg begynner å gå litt tom for gode idéer, men ville prøvd :

-Hårføner i luftinntaket for å varme innsugsluften.

-Måle kompresjon.

-Sjekke timing.

Guest Trond.S
Posted

Takk for tipsene, vi får prøve litt til å se om det bli noen reaksjon :)

Hilsen Trond

• 3 weeks later...
Guest Trond.S
Posted

Hei igjen

Nå har det stått lenge stille her, men prøve litt i stad. Med ei bensinpumpe som kjørte trykk rett inn på dieselpumpa for å bli kvitt all luft og varmluft inn i innsuget begynte den å slå litte grann. Fant tilslutt en komptester å bruke. Da viste det seg at det var 6,7 og 10 bar på 3 sylindre. Etter det jeg kunne lese i ei bok her skulle det være omtrent 18bar på denne motor'n. Så da er det jo ikke så rart den ikke vil gå da og det forklarer også hvorfor den ikke gikk spesielt pent fram til den stoppa heller. Blir motorbytte igjen da. Kommer til å prøvestarte den andre motoren som skal inn før vi begynner på igjen. :)

Tusen takk for tips å råd fra dere  :D

Hilsen Trond

Posted

Om den ikke tenner på startgass så er det noe spenngalt med registertiminga, burde starta på startgass med selv 8:1 i komp, men det er alt for lite for å fyre på diesel.

Bilen tenner på startgass om den mangler diesel.

Hvor i landet holder du til?

Har en`95 300D delebil, med motor med 360 på telleren, feil med dieselpumpe som gir høyt forbruk og dårlig trekkkraft, har vært banking i motor som følge av diesel i olje etter lekkasje fra returslanger oppå toppdekslet, men ble stoppet med en gang, og har ikke bært noe preg av dette etterpå, bra oljetrykk, går fint, drar fint til 5000 uten ulyder. Kom med bud om du er nærme nok til å hente i telemark.