Jump to content

W211 Livsfarlig i trafikken?


Guest Challenger

Recommended Posts

Guest Challenger

Kjørte for en tid tilbake nedover i Østfold med en 2004 mod W211 som oppførte seg merkelig.

La meg ut i venstre kjørefelt for en forbikjøring og ga på gass.

Problemet var at etter at jeg slapp gassen,fortsatte bilen bare sin akslerasjon uten at den gikk å stoppe.

Cruisekontrollen var ikke innkoblet,så det hadde ingen ting med saken å gjøre.

Det endte med at jeg under fart måtte stenge av tenningen på bilen og trille inn til siden av veien.

Lot bilen stå i 5 min før jeg prøvde og starte på nytt.

Resultatet når jeg vred på nøkkelen var at bilen selv uten min hjelp økte turtallet til maks omdreininger og begynte og ryke noe jævelig.

Stengte på ny tenningen og ringte Bertel O Steen,som aldri hadde hørt om problemet selvsagt.

Lot bilen stå i ytterligere 10 min før jeg prøvde på nytt med bedre resultat.

Bilen fungerte da som normalt,bortsett fra at motorlampe hadde begynt å lyse.

Denne slukket etter noen km og problemet har ikke vist seg senere.

Kjørte bilen inn til diagnosekontroll uken etter,men ingen feilmelding funnet.

Noen som kjenner til tilsvarende?

Link to comment
Share on other sites

Problemet var at etter at jeg slapp gassen,fortsatte bilen bare sin akslerasjon uten at den gikk å stoppe.

Cruisekontrollen var ikke innkoblet,så det hadde ingen ting med saken å gjøre.

Det endte med at jeg under fart måtte stenge av tenningen på bilen og trille inn til siden av veien.

Hadde det ikke vært tryggere om du satte bilen i "N" eller tro inn klutsjen? Da har du bremser og servostyring i hvert fall.

 

Jeg har aldri hørt om det problemet, og er sikker på at Mercedes-Benz har verdens beste ingeniører til å fikse slik.

Link to comment
Share on other sites

Guest Challenger

Synes du Challenger skal finne deg en annen plass og spre usanne rykter på.

Synes å huske at du tidligere har kritisert Mercedes, da også anonymt.

 

Er litt nysgjerrig, hvilket bilmerke er du forhandler av ?

Vet ikke hvilken planet du er fra,men dette dreide seg om min egen bil og egne erfaringer og har ingen ting med usanne rykter og gjøre.

Hvorfor i all verden skal jeg ikke kritisere en ting som ikke fungerer?

Lever du i en verden hvor du tror Mercedes er feilfri?

Kan jo også nevne 2 tilfeller på taxi her i Oslo hvor bremsene plutselig ikke virket med det til følge at man kjørte rett inn i forankjørende kjøretøy.

Dette ble ved annen gangs tilfelle dekket helt av Bertel O Steen,både skader og reperasjon.

Hjelper ikke å kjøre med stjerne på panseret og dermed tro at du hever deg over alt av problemer.

Før du kommer med utalelser som du selv ikke kan bekrefte eller avkrefte burde du selv heller klappe igjen.

 

Pål Nordheim

Link to comment
Share on other sites

hey kjære pål nordheim, en hver har forsjellige problemer, som jeg ser er d ikke hvår feil at dette sjedde deg. men går an å drøfte dem ... med en hyggelig tone :)

merkelig problem, hørtes nesten ut som et elektronis feil, styreenhet som tuller eller noe... men ikke vet jeg.

Link to comment
Share on other sites

Trodde denne var over jeg ,men nei.

Har i klubben vår aldri hørt noe om slike problemer som du har her............merkelig........ :shock:

Når du kjøper en bil du har lyst på, kan det være lurt å kjenne til litt historikk på det du kjøper da.

Du har en veldig bra bil, Men dette går litt over lista.

Jeg synest for min og klubbens sin del at du tar en litt bedre tone i dine neste innlegg hos oss.

Håper for din del at du får orden på problemet som har oppstått.

Link to comment
Share on other sites

Skjedde ikke dette også ganske nylig med en landcruiser,elektronisk gassoverføring.

Vet ikke om det er det på 211 men ting skjer.Forundrer meg egentlig ikke med så mye el.styring av biler

vi har i dag. :shock:

 

Jo, har skjedd med 2 landcruisere, en hvor ene dama ikke ble trodd.

Hu dro fra innkjørselen sin og bilen ga full gass på automaten hvor hu velta og endte på siden.

Toyota nektet for feil på bilen og mente hu hadde gitt full gass, den andre var en mann som ble trodd....

 

Så er isåfall ikke første gang nei... og elektriske komponeter er nå engang elektriske komponenter...

Link to comment
Share on other sites

Trodde denne var over jeg ,men nei.

Har i klubben vår aldri hørt noe om slike problemer som du har her............merkelig........ :shock:

Når du kjøper en bil du har lyst på, kan det være lurt å kjenne til litt historikk på det du kjøper da.

Du har en veldig bra bil, Men dette går litt over lista.

Jeg synest for min og klubbens sin del at du tar en litt bedre tone i dine neste innlegg hos oss.

Håper for din del at du får orden på problemet som har oppstått.

 

Hmm var vel en i klubben som startet først med en litt ufin tone da...

men la oss legge den ballen død og heller konsentrere oss om att dette da faktisk er tilfelle....

Jeg ville vel kjørt dette igjennom hele MB da dette kan være en såpass alvorlig feil att det bør sjekkes nærmere...

Link to comment
Share on other sites

Hei

det dere beskriver har har jeg selv vært med på at det var livsfarlig stemmer ikke. har en kamarat han har en W210 E240 1999mod det første der skjedde var at der kom opp mange lys i instrument panelet bilen gav gass automatisk og han måtte trakke hårt på bremsen prøvte flere gange det samme skjedde prøvet og kople fra batteriet i en halv time da fungerte bilen rett i 10 minutter

kjørte den til BOS i Bergen for feilsøking en mekaniker der hadde vært ute for en anden bil med samme feil, feilen var meget enkelt en sensor på ene trekk aksling/ diff bak var meget rusten og kom i kontakt kortsluttet?? jeg tror at dei reperert denne skar opp sannblåste og sveiste den sammen igjen og alt var som det skulle

Link to comment
Share on other sites

Hei

det dere beskriver har har jeg selv vært med på at det var livsfarlig stemmer ikke. har en kamarat han har en W210 E240 1999mod det første der skjedde var at der kom opp mange lys i instrument panelet bilen gav gass automatisk og han måtte trakke hårt på bremsen prøvte flere gange det samme skjedde prøvet og kople fra batteriet i en halv time da fungerte bilen rett i 10 minutter

kjørte den til BOS i Bergen for feilsøking en mekaniker der hadde vært ute for en anden bil med samme feil, feilen var meget enkelt en sensor på ene trekk aksling/ diff bak var meget rusten og kom i kontakt kortsluttet?? jeg tror at dei reperert denne skar opp sannblåste og sveiste den sammen igjen og alt var som det skulle

 

eneste sensor på akslingen på 210 er ABS sensor.....dette er det eneste jeg har sett på min egen bil, som faktisk er en 2000 240..., men overføring fra pedal til elektronisk pådragsgiver er med wire, detta kan flise seg opp og "henge" litt men aldri slik at det er fare...den ryker eller blir dratt tilbake av fjæra...

Link to comment
Share on other sites

Hei Roarb

Jeg kan ikke gjengi alt som skjedde med bilen men når jeg leste i et annet innleg at dette ikke kunne være riktig.  jeg var med i en annen bilen når det samme skjedde syndes jeg at hendelsen måtte frem skal sende en mail til min kamarat og få dei riktig opplysninger ang saken på hans bil jeg tror at det var abs sensoren men det skal jeg komme tilbake til det var ikke store kostner med rep.en

Tonny

Link to comment
Share on other sites

Jeg har wire fra pedalen til spjeldet jeg! ;)

Jeg har også mekanisk overføring fra pedal til motor på 190en min, og gjett hvilken av bilene jeg har opplevd at gassen har hengt seg opp på? Jepp, 190en.

 

På samme måte skjønner jeg ikke de som ikke vil ha/liker elektriske vinduer fordi det "er mer som kan gå i stykker" - jeg hadde manuelle vinduer på 190en originalt, og konverterte senere til elektriske. Sistnevnte har fungert uten problemer i mange år, men sveiven til førervinduet brakk(!!) en gang jeg skulle rulle opp vinduet igjen. Det var sikkert noe som var bedre før, men jeg foretrekker nå utvikling og fremskritt uansett.

Link to comment
Share on other sites

Heldigvis greid å "kvitte" meg med min S211, 2005.

På min VW, 2000, 2,5 TDI er det elektronisk gasspedal (mulig det var det på MB også). koster 1000,- å ettermontere cruise control.

 

Feilen som det begynte med oppe i her med har ikke noe med partikkelfilterutbrenningsprosedyren å gjøre, dette er jo en ganske kompleks sak mener jeg å tro.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Heldigvis greid å "kvitte" meg med min S211, 2005.

På min VW, 2000, 2,5 TDI er det elektronisk gasspedal (mulig det var det på MB også). koster 1000,- å ettermontere cruise control.

 

Feilen som det begynte med oppe i her med har ikke noe med partikkelfilterutbrenningsprosedyren å gjøre, dette er jo en ganske kompleks sak mener jeg å tro.

 

 

 

 

Heldigvis?

Link to comment
Share on other sites

Heldigvis greid å "kvitte" meg med min S211, 2005.

På min VW, 2000, 2,5 TDI er det elektronisk gasspedal (mulig det var det på MB også). koster 1000,- å ettermontere cruise control.

 

Feilen som det begynte med oppe i her med har ikke noe med partikkelfilterutbrenningsprosedyren å gjøre, dette er jo en ganske kompleks sak mener jeg å tro.

 

 

 

 

Heldigvis?

 

Samme lurte jeg på ?  :?

Link to comment
Share on other sites

Heldigvis greid å "kvitte" meg med min S211, 2005.

På min VW, 2000, 2,5 TDI er det elektronisk gasspedal (mulig det var det på MB også). koster 1000,- å ettermontere cruise control.

 

Feilen som det begynte med oppe i her med har ikke noe med partikkelfilterutbrenningsprosedyren å gjøre, dette er jo en ganske kompleks sak mener jeg å tro.

 

 

 

 

Heldigvis?

 

 

Heldigvis, var ikke ment pga. ovenstående, men bilen er, mener jeg, pakket med så mye elektronikk, buss-styring, sensorer, motorer i hytt og pine, at jeg begynte å tenkte hvorfor pokker er det sånn og hvorfor gjør de andre det sånn også, fordi forhandlerne vil ha full kontroll over din bil, en minste feil, "ja du får sette igjen bilen slik at vi får lest av feilkodene" betal i kassen, er klar over at alle skal tjene penger, men hvordan.

 

Bremsene jeg hadde på min bil har de gått bort fra, kostet kun 3000,- hvert annet år å skifte bremsevæske, det er i grunnen mindre og mindre man kan gjøre noe med selv.

Skal man skifte til vinterdekk, ikke sett på tenninga når du jekker opp ett og ett hjul, feilmeldinger, tror jeg.

 

De vil lage signalene, signaltypene og komponentene slik at andre verksteder virkelig må følge med i klassen for å ha muligheten til å ta service / feisøke på den.

 

Ikke vondt ment om Snap Drive ,(er ikke disse eiet av BOS) men de sier vi tar service på alle bilmerker, det er da vil ingen som har den kompetansen som trengs for å kunne utføre dette, det må da vel være verdens beste mekaniker, han er ikke billig å ha i jobb, men han har ikke tid til å jobbe, for han må være på kurs hele tiden for å være oppdatert.

 

Det blei for mye dette, men noen tanker og meninger.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Heldigvis greid å "kvitte" meg med min S211, 2005.

På min VW, 2000, 2,5 TDI er det elektronisk gasspedal (mulig det var det på MB også). koster 1000,- å ettermontere cruise control.

 

Feilen som det begynte med oppe i her med har ikke noe med partikkelfilterutbrenningsprosedyren å gjøre, dette er jo en ganske kompleks sak mener jeg å tro.

 

 

 

 

Heldigvis?

 

 

Heldigvis, var ikke ment pga. ovenstående, men bilen er, mener jeg, pakket med så mye elektronikk, buss-styring, sensorer, motorer i hytt og pine, at jeg begynte å tenkte hvorfor pokker er det sånn og hvorfor gjør de andre det sånn også, fordi forhandlerne vil ha full kontroll over din bil, en minste feil, "ja du får sette igjen bilen slik at vi får lest av feilkodene" betal i kassen, er klar over at alle skal tjene penger, men hvordan.

 

Bremsene jeg hadde på min bil har de gått bort fra, kostet kun 3000,- hvert annet år å skifte bremsevæske, det er i grunnen mindre og mindre man kan gjøre noe med selv.

Skal man skifte til vinterdekk, ikke sett på tenninga når du jekker opp ett og ett hjul, feilmeldinger, tror jeg.

 

De vil lage signalene, signaltypene og komponentene slik at andre verksteder virkelig må følge med i klassen for å ha muligheten til å ta service / feisøke på den.

 

Ikke vondt ment om Snap Drive ,(er ikke disse eiet av BOS) men de sier vi tar service på alle bilmerker, det er da vil ingen som har den kompetansen som trengs for å kunne utføre dette, det må da vel være verdens beste mekaniker, han er ikke billig å ha i jobb, men han har ikke tid til å jobbe, for han må være på kurs hele tiden for å være oppdatert.

 

Det blei for mye dette, men noen tanker og meninger.

 

 

 

 

 

 

 

 

dette med bremsevæske skift er jo rimelig søkt da men, men når man vil ha SBC bremser som er eletromekaniske, og væske kan kun skiftes når bilen får beskjed om å åpne magnetventilen....

 

men som alt annet, dette har også en manuel måtte å skiftes på, akkurat som bremseklossene er spesiella å skifte, du må løfte bilen opp, ha nede fører vinduet og låse bilen nåt alle hjulene er over bakken, bilen kvitterer med å låse seg, skift klosser og skiver selv...

 

alle biler i dag har noe spesiellt over seg at BOS er grådige er vel noe vi som MB eiere nesten må leve med, men det finns andre gode aktører i market, bl.a Erik Arnesen, Auto kvikk etc etc i oslo.

 

men har du kjøpt en bil som er dyrere enn gjennomsnittet så må du leve med å få avansert teknikk derav høyere service kostnader...

 

gjør deg en tjeneste og sjekk prisen på en 150.000km service på Porsche 911 Turbo/GT3, tror du vil beholde Mb etterpå, for 80.000kr med turboskifte som punkt i service, da begynner det å bli dyrt å ha porsche, enig ?

 

men vil du ha en plastbil så gjerne for meg, sitt å hør på all knirken og kos deg i tekstilen :)

Link to comment
Share on other sites

Hovedservice med registerreim-bytte på 04 A4 1,9tdi quattro koster 18000,- så jeg vil nå påstå det fremdeles er relativt rimelig med MB

Link to comment
Share on other sites

Feil på min bil (1999 modell E240 W210) var som følger:

 

 

 

Første symptomer var at alarm for både ABS, BAS og ASR kom etter hverandre.

 

Disse ble ”kvittert” men varsellys for ABS forble på.

 

Og bremsene fungerte tilsynelatende ok, men unntak av ABS funksjonen.

 

Ble også oppmerksom på en ny lyd i bilen, åpnet sidevinduet, det hørtes da ut som om ABS-pumpa gikk bare jeg var borti bremsepedalen (og det på tørr asfalt!)

 

Fortsatte turen, og etter noen hundre meter sluknet varsellyset for ABS.

 

Da kom det fenomenet med at bilen akselererte ukontrollert, uten at jeg var borti gasspedalen.

 

Klarte å bremse bilen ned såpass at den ble kontrollerbar, ABS alarmen kom tilbake etter noen sekund, og bilen fungerte ”normalt” dog med unntak av ABS som er ute av drift.

 

 

 

Fikk en kar på ett lokalt verksted med diagnoseutstyr til å lese av diagnosen.

 

Her var det flere ting: defekt bremselysbryter, uregelmessig hastighet ABS-sensor høyre bak og girkassestyring funksjonssvikt (Oi oi oi).

 

Gikk med tanker om å prøve å bytte ABS-sensoren på høyre side bak for å se om det kunne være den.

 

Demonterte først selv denne sensoren for å se om det var mulig å se eller måle noe feil på den.

 

Da jeg tok den ut viste det seg at det var litt slitasje på tuppen av sensoren.

 

Dette måtte komme fra at tannkransen subbet borti.

 

Demonterte sensoren på venstre side, og målte motstanden i denne og den andre (høyre side).

 

De var helt like, ville derfor ikke bytte sensoren helt enda.

 

OBS! kontaktene på høyre og venstre sensor er ikke like og kan derfor ikke byttes om hver andre (hadde tenk å prøve det og).

 

 

 

Men forsatte å bruke bilen med sensoren på høyre bakhjul frakoblet, da var i hvert fall symptomet med ukontrollert akselerasjon borte.

 

Etter noen uker var bilen på verksted hos Bertel O Steen Bergen.

 

Der ble det konstatert at tannkransen på høyre drivaksling var sprukket pga. ekspandert korrosjon under denne (forklarer slitasje på sensoren).

 

En av bremselysbryterene var også defekt, denne ble byttet.

 

For å reparere tannkransen måtte jeg komme tilbake senere, de hadde ikke tid til det den dagen.

 

 

 

Noen uker senere var bilen inne igjen (i mellomtiden kjørte jeg med ABS varsellys på).

 

Drivaksling ble demontert, tannkrans skjøvet til sides, anleggsflate sandblåst og primet deretter ble tannkrans satt tilbake på plass og sveist.

 

Så ble det hele primet og malt igjen.

 

Nå bilen helt ok igjen.

 

Mekaniker fortale at jeg var heldig som hadde bil med tannkrans av stål og ikke, som på nyere modeller, i plast.

 

Disse kan ikke repareres, og drivaksle komplett må byttes (Ca. 12.000,-)

 

 

 

Mvh. Geir Vigesdal

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...