Jump to content

Statsbudsjettet legges fram

Alexander

Recommended Posts

Skummet kjapt igjennom statsbudsjettet nå, og ser at for oss bilgale er det foreslått:

- Økning i CO2 avgiften

- Senkning av avgiften på effekt

Og så kommer det bortfall av rabatten på 60% for CO2 komponenten for drosjer hvis jeg forsto dette riktig.

Blir spennende å se hvilken effekt dette vil ha på prisen på en E 250 CDI Bluefficience f.eks.

• Replies 68
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Skummet kjapt igjennom statsbudsjettet nå, og ser at for oss bilgale er det foreslått:

- Økning i CO2 avgiften

- Senkning av avgiften på effekt

Og så kommer det bortfall av rabatten på 60% for CO2 komponenten for drosjer hvis jeg forsto dette riktig.

Blir spennende å se hvilken effekt dette vil ha på prisen på en E 250 CDI Bluefficience f.eks.

Med manuelt gir burde det i hvertfall gi en reduksjon.

Jeg ser det er gitt 14,1 mrd til veier. Hvor mye av dette er "gitt" via bompengefinansiering?

Jeg ser det er gitt 14,1 mrd til veier. Hvor mye av dette er "gitt" via bompengefinansiering?

Et eksempel her:

http://www.gd.no/nyheter/article4640598.ece

Til prosjektet E6 Øyer-Tretten er det i statsbudsjettet foreslått å bevilget 270 millioner kroner.

Av dette beløpet forutsettes det 220 millioner kroner stilt til disposisjon av bompengeselskapet.

Altså betaler staten 50 millioner, og brukerne 220 millioner. (I tillegg til at det også er brukerne som har tilført staten sine 50 millioner)

Økning i Co2 avgift og reduksjon i effektavgiften er et skritt i riktig retning. Dagens avgifter har slått feil ut for produsenter som har klart å øke effekt og redusere forbruk, siden effektavgiften har "spist opp" besparelsen med lavere utslipp.

Men nå nevnte de i radioen at f. eks en Prius blir ca 5000 billigere, så da er det fortsatt ubetydelige justeringer det er snakk om. Tviler på at disse tusenlappene er avgjørende for folks valg av bil.

En ting jeg er mer spent på er regelverket rundt varebiler. En rekke små (og miljøvennlige) varebiler er ikke i salg i Norge fordi de ikke har plass til den berømte "statskassa" Derfor tvinges mange til å kjøpe større varebil enn de har bruk for.

Ryktene sier at for å bli godkjent som varebil må bilen være bygget som varebil fra fabrikk. Dvs at mulighetene for å registrere f.eks en R-klasse på grønne skilter forsvinner. Men jeg har ikke sett noe om dette ennå.

www.bilnorge.no har lagt ut en del.

Navn Kar.         CO2 Pris i dag Avgift i dag Avgift i forslag Diff kr.

E220 CDI SED 139 499 900 179 245 179 731         485

E250 CDI SED 139 611 200 252 040 253 836         1 796

E220 CDI T STV 150 549 900 217 946 221 223         3 276

E250 CDI T STV 150 661 200 277 418 281 765         4 347

Mao ingen besparelser...

Denne oversikten viser da at den største reduksjonen kommer på drøyt 6500,- mens den største økningen blir nærmere 75000,- Derfor kan man konkludere med at avgiftene totalt sett går opp. Eneste E-klasse som blir billigere en 200 CDI som kuttes med "hele" 293,- blanke kroner.

En besparelse på mindre enn prisen på et sett vinterhjul gjør overhodet ikke noe utslag på folks valg av bil. Hadde man virkelig villet gjøre en innsats for å få oss over på mer miljøvennlige biler burde beløningen være på noen titalls tusenlapper.

Men egentlig har det mindre interesse for meg. Jeg kjører rundt i min 32 år gamle Mercedes og brenner en liter på mila, i trygg forvissing at jeg totalt sett forurenser mindre en naboens nye Prius.

Denne oversikten viser da at den største reduksjonen kommer på drøyt 6500,- mens den største økningen blir nærmere 75000,- Derfor kan man konkludere med at avgiftene totalt sett går opp. Eneste E-klasse som blir billigere en 200 CDI som kuttes med "hele" 293,- blanke kroner.

En besparelse på mindre enn prisen på et sett vinterhjul gjør overhodet ikke noe utslag på folks valg av bil. Hadde man virkelig villet gjøre en innsats for å få oss over på mer miljøvennlige biler burde beløningen være på noen titalls tusenlapper.

Men egentlig har det mindre interesse for meg. Jeg kjører rundt i min 32 år gamle Mercedes og brenner en liter på mila, i trygg forvissing at jeg totalt sett forurenser mindre en naboens nye Prius.

Jeg misforsto greiene Alexander viste til. Trodde det var snakk om avgiftsbesparelser.

E250 CDI burde være et kremeksempel på biler med høyere effekt og lavere utslipp. At den skal få strengere avgift blir jo helt feil hvis ønsket er å premiere lavt forbruk/utslipp.

Makan til sludder er det lenge siden jeg har lest!

Flytt til "FRP-Danmark" davel, og betal ende mer for bilene!

:)

Ingen bombe det. Vi lever i et sosialdemokrati. I et sosialdemokrati er det bare klysete kapitalistsvin som kjøper MB. Ikke bil for den jevne mann det. Derfor bør avgiften opp, mindre utslipp eller ei.

Se på lista over de 100 bilene som går ned. Hva er det der som er å kjøre i? Stort sett undermotoriserte hermetikkbokser på fire hjul, så vidt jeg kan se?

Nøkkelordet til å forstå sosialdemokratiet ligge i deres uttrykk "solidaritet"

Får å forstå dette, må man kjenne den norske definisjonen av solidaritet:

"Jeg gir blaffen i hva naboen tjener, så lenge han ikke tjener mer enn meg!"

Eller på godt norsk, skal du stikke deg ut i saueflokken, så gjør det på en måte så vi andre kan syns synd på deg!

Kanskje ikke samme saklighet som dere andre, men jeg har gitt opp surrehuene for lengst

Ingen bombe det. Vi lever i et sosialdemokrati. I et sosialdemokrati er det bare klysete kapitalistsvin som kjøper MB. Ikke bil for den jevne mann det. Derfor bør avgiften opp, mindre utslipp eller ei.

Se på lista over de 100 bilene som går ned. Hva er det der som er å kjøre i? Stort sett undermotoriserte hermetikkbokser på fire hjul, så vidt jeg kan se?

Nøkkelordet til å forstå sosialdemokratiet ligge i deres uttrykk "solidaritet"

Får å forstå dette, må man kjenne den norske definisjonen av solidaritet:

"Jeg gir blaffen i hva naboen tjener, så lenge han ikke tjener mer enn meg!"

Eller på godt norsk, skal du stikke deg ut i saueflokken, så gjør det på en måte så vi andre kan syns synd på deg!

Kanskje ikke samme saklighet som dere andre, men jeg har gitt opp surrehuene for lengst

"De som har rett" må liksom kalle deg noe når de ikke liker det du skriver/mener, helt utrolig

Her ser dere iallefall hvilken bil regjeringen ønsker at drosjenæringen skal benytte seg av....

Mercedes E220 CDI BlueEfficiency         økt avgift kr. 36 300,- (50 %)

Volvo V70 2,4 aut Momentum Edition økt avgift kr. 57 000,- (72 %)

Toyota Prius Premium         redusert avgift kr. 6 400,- (-28 %)

Enda en du beskylder for å stemme Frp bare fordi han synes avgiftene i Norge er helt på trynet. Akkurat like saklig som å beskylde landet Danmark for å stemme på Frp fordi de kanskje har en strengere innvandringspolitikk og mer USA sympatiserende utenrikspolitikk.

Har skjønt nå at din våte drøm er at folk lar bilen stå og kjører kollektivt til jobben. Bilinteressen dreier seg vel da om å lufte gamle utrangerte lukusdoninger i helgene.

Heldigvis er det mye annet en kan stemme på enn Frp for å få et samfunn som ikke blir slik du ønsker.

Dere i sosialdemokratiet?

Forklar!

Jeg har dessuten ikke omtalt noen som bydgetullinger eller rasister.

jeg synes du burde kule'n litt med omtalen av folk du aldri har møtt, eller vet hvem er.

Jeg lar meg stadig facinere av hvor naive noen FRP-velgere er, men slikt har jeg ikke hevdet i denne tråden.

Hilsen bilentusiast uten partitilhørighet,

Det er akkurat der dere i sosialdemokratiet er så suverent flinke! Hvis man har noe som helst kritisk syn, er man FRP'er og bygdetulling! Og hvis det skulle prelle av, har man jo alltids mulighet for å skrike "rasisme", for er jeg for bil så er jeg vel høyst sannsynlig rasist og!

Hilsen bilentusiast uten partitilhørighet.

Enda en du beskylder for å stemme Frp bare fordi han synes avgiftene i Norge er helt på trynet. Akkurat like saklig som å beskylde landet Danmark for å stemme på Frp fordi de kanskje har en strengere innvandringspolitikk og mer USA sympatiserende utenrikspolitikk.

Jeg -tror- han henviser til Danmark, som nå har en regjering bestående av parti(er?) ganske lik vår FRP. Og selv med "frp" - regjering, så er bilprisene i Danmark helt på trynet.

Jeg -tror- han henviser til Danmark, som nå har en regjering bestående av parti(er?) ganske lik vår FRP. Og selv med "frp" - regjering, så er bilprisene i Danmark helt på trynet.

Joda skjønte det. Men sammenlikningen i media med Danmarks partier og Frp, er på grunn av innvandrings- og utenrikspolitikken, ikke bilavgiftene. De mener ikke like sterkt som norske Frp, at bilavgiftene må ned.

Når Espen anbefaler en avgiftstrøtt, derfor Frp'er å flytte til "Frp-Danmark" og bli overrasket over at bilavgiftene likevel ikke blir lavere, blir det tull.

Espen skriker et eller annet med Frp når noen klager over avgifter. Det blir for dumt og kunnskapsløst. Sverige er "sosialdemokratiets vugge" og de fleste vet hvordan bilavgiftene er der.

Skattesatser og prosenttrekk har en viss rettferdighet i seg, for der strammes det til for de som har mye fra før. Når skal folk skjønne at avgifter er usosialt. Det rammer blindt, og dem med lite penger mest.

...men det er kanskje ikke alle som vet hvorfor det er andre bilavgifter i Sverige vs Danmark/Norge?

Når man hevder at landets finansminister er ikke gjør jobben sin og er misunnelig på folk med interesse for bil, og i samme åndedrag hevder andre er usaklige og kunnskapsløse, blir det hele for mye.

Et samlet finansnorge er enige om at Kristin Halvorsen gjør en utmerket jobb, og hun skiller seg kun marginalt fra sin forgjenger. Hun har vekket international oppsikt og fått honør for endringen av retningslinjene for Pensjonsfondet. Hun har også taklet finanskrisen på en meget god måte. Kom gjerne opp med eksempler på at hun gjør en dårlig jobb, eller eksempler på at Per Kristian Foss var bedre.

Hun har et annet politisk ståsted, og noen av virkemidlene bærer preg av det.

Skatte og fordelingspolitikken er det politisk uenighet om, men det må da være greit i et Demokrati?

Eller mener du Siv Jensens politikk skulle være retningsgivende selv om de rødgrønne partiene sitter i flertallsregjering?

Skalte og valte ja. Du tror pengene brukes opp til SVs julebord?

Pengene brukes opp til å drive feks landets sykehus som i all hovedsak behandler en befolkning som er mette av dage, og som lider av livsstilsykdommer, fordi de sitter på rævva i bilene sine og spiser dårlig mat.

Pengene brukes også til skoler, utdanning, barnhager, veier, eldresentre, kollektivtrafikk, distriksubsidier, kultur og mye mye mer.

Hvem er det DU mener burde få mer skatt slik at du skal få kjøpt billigere ny Mercedes?

Jeg er utrolig lei av å høre folk som syter og klager over allt mulig.

Derfor jeg pleier å dra meg opp litt når jeg hører såpass unyanserte uttalelser som Tommern og ØHN kommer med her.

Jeg synes sutringen er et hån mot folk som virkelig har noe å klage på. Her i Norge og i resten av verden.

I Norge er det meste meget bra, og 95% av verdens mennesker ville byttet med deg uten å blunke.

Vi har verdens høyeste kjøpekraft og mer muligheter til å realisere våre drømmer enn de aller fleste andre mennesker i verden. (selv om avgiftene er høye)

Likevel sitter folk her å griner på nesa fordi det må betale et par hundre tusen i avgift for å kjøpe en ekstravagant luxusgjenstand som en dyr Mercedes er.

FRP er i særklasse når det gjelder å severe enkle løsninger på kompliserte problemer. FRP har mange gode poenger, men jeg tror faktisk majoriteten i Norge er mer fornøyd med en AP-dominert politisk styring enn de er klar over.

Alle problemer skal løses med lavere skatter og avgifter i FRPs Norge. Derfor er det ikke unaturlig å bruke dem som eksempel. Vi har alle hørt argumentene og måten å servere problemstillingene på.

Er det noen som tror at lavere skatter og avgifter vil gi folk lavere utgifter totalt sett?

Hvordan er det mulig?

Bortsett fra å bruke enda mer oljepenger da.

Tilhører oljeformuen KUN de menneskene som lever i Norge i dag?

Det er ingen menneskerett å kunne kjøpe dyr ny luksusbil hvert 5 år, for en normal lønning.

Jeg tror folk er misunnelige på andre med bedre økonomi, så legegr de skylda på politikerne.

Masse dårlige politikere, men de er jammen jevnt fordelt utover.

Det er bare å jobbe mer, så tjener man mer penger.

Er man så lei av avgiftene i Norge, kan man jo flytte til et annet land, der avgiftene er lavere?

Det er det ikke alle som kan.

At folk gidder å bruke energi på å syte over avgifter, når totalen er så bra som den er i Norge skjønner jeg ikke en dritt av.

Alle vil ha mer av allt. Slik er det. Alle kan ikke få mer av allt, så da blir det å prioritere.

Nå har vi en regjering som har sine prioriteringer, tidligere har vi hatt regjeringer som har priorotert anderledes.

Jeg kunne også tenkt meg bedre økonomi, men jeg driter faktisk i det, jobber mer for meg selv og mine, og er stort sett en lykkelig borger i Norge.

Vi kan stemme på de partiene vi ønsker, og nå ønsker majoriteten i Norge 4 nye år med rødgrønn regjering.

Egentlig ganske imponerende at de forsvarte posisjonen. Det kan jo være at de gjør en brukbar jobb?

Eller er det bare opposisjonen som er så elendige at det ble lett match for Jens denne gangen?

For orden skyld kan jeg nevne at jeg ikke har stemt på noen av partiene i den sittende regjering, selv om jeg har et litt mer nyansert syn på samfunnsutvikling.

Grumpy ol man

Pengene brukes også til skoler, utdanning, barnhager, veier, eldresentre, kollektivtrafikk, distriksubsidier, kultur og mye mye mer. Hvem er det DU mener burde få mer skatt slik at du skal få kjøpt billigere ny Mercedes?

Tror du får ta deg en tur rundt i det offentlige og se på den velstanden du hevder vi burde vært fornøyd med. Jeg jobber der, og de siste 4 årene har økonomien blitt uholdbart mye verre. Ikke en gang 95% skatt og doble avgifter løser det.

Skjønner på deg at kritikk mot systemet oppfattes som sutring. Men det er lov å peke på systemfeil og kritikkverdige forhold i et samfunn, selv om man av ren flaks ikke er født i en bambushytte.

Kall meg gjerne unyansert, men det dreier seg ikke om at alle skal kjøre rundt i store Mercedes-Benz, som du håner og kaller unødvendig luksus. Det handler om at folk flest kan kjøpe en ny fornuftig moderne familiebil som er sikker.

Et samlet finansnorge er enige om at Kristin Halvorsen gjør en utmerket jobb, og hun skiller seg kun marginalt fra sin forgjenger. Hun har vekket international oppsikt og fått honør for endringen av retningslinjene for Pensjonsfondet.

Tenkte jeg ikke skulle engasjere meg i denne debatten på forumet men klarer ikke å la være :).

Maken til sprøyt som du klarer å lire ut av deg er helt utrulig.

Her har vi en finansminister som sprøyter millarder inn i offentlig vekst,byrkrati/adminstrasjon ved årets statsbudsjett, altså vi tar pengene fra verdiskaping til øke offentlig utgifter RADIKALT, det blir som å pisse i buksa, det fungerer en kort tid helt til dem offentlige utgiftene øker over hodet i Norge (har det allerede gjort) og vi som skal skaper verdiene for å dekke dei offentlige utgiftene får dårligere vilkår og det blir færre som bidrar med verdiskapning som er ALT grunnlag for at det offenlige skal gå rundt.

NORGE er fullstendig overadministrert og byråkratisk. Flere og flere flytter papirer uten å ta ansvar for sine handlinger.

Skrekk eksempel er f.eks norsk helsevesen:

Idag er 110000 ansatte i norsk helsevesen som administrerer våre sykehus.

Vi har ca 9000 leger som jobber i helsevesen og dem bruker også 20% av tiden sin til adminstrasjon.

OG ikke minst antall nyansettelser av byråkrater øker det dobbelt av antall nyansettelser leger. dette er en VILLET politikk av sittende regjering, det skaper null vekst, null effektivsering, ikke bedre helsevesen, bare radikalt økning av offenlige utgifter. NORGE er dessverre fullstending på feil kurs. :x

Mange påstander her gunsen, og noe av det er de fleste enige om, men du kommer med mange bastante konklusjoner som du ikke har dekning for.

Du kommer med selvmotsigelser også, som feks:

Leger bruker for mye tid på adm.

Du liker ikke flere ansettelser til administrasjon.

Jeg diskuterer gjerne disse sakene, da jeg faktisk har litt oversikt, men da er det en fordel å legge fram hvertfall litt dokumenasjon, skikkelige eksempler eller alternative løsninger.

Feks: Norge er fulstendig over-administrert!  

- Jaha, hvor mange er det som egentlig er overflødige? Et dokumentert tall må opp her, ellers er det bare synsing.

- Hvor sitter disse personene?

- Får disse menneskene lønn, som de bruker opp i det norske samfunnet, og som de dermed kjøper dine varer og/eller tjenester for?

- Er effektiviteten i offentlig sektor for lav? I så fall, hvor er den lav og hvorfor? Er det lærere, hjelpepleiere, renholdsarbeidere eller leger som ikke gjør jobbene sine raskt nok?

...og ikke minst hva kan gjøres for at effektiviteten blir bedre?

Hvordan skal man hindre nyansettelser i offentlig sektor når man:

- Stadig får flere pleietrengende eldre.

- Stadig skal behandle flere sykdommer

- Stadig lanserer reformer i alle sektorer som krever innkjøring, endringer og nytt materiell.

Vilkårene for norsk næringsliv handler ikke bare om hvor mye/lite skatt de betaler, men også hvor mange mennesker i samfunnet som kan kjøpe varene og tjenestene som tilbys.

Helt konkret, hvilke betingelser er for dårlige?

Jeg synes det er stor forskjell på offentlige nyansettelser i oppgangstider vs nedgangstider.

Antallet burde reguleres i forhold til konjunkturene. Altså flere i dårlige tider, OG FERRE i gode tider.

Dette siste her, har ingen politikere mot til å gjøre.

Problemet med politisk styrt samfunnsutvikling generellt, er at det er så mange behov som skal tilfredsstilles.

Det er komplisert, og det lar seg ikke løse med et pennestrøk, slik noen liker å tro.

...og forresten, Finansministeren sitter i en regjering som er valgt av det norske folk. Det er dessuten fagfolk i finansdepartementet som utformer mesteparten av den økonomiske politikken. Dette er en av grunnene til at vi ikke ser så stor forskjell på om det er Per kristian Foss eller Kristin Halvorsen som har denne jobben.

Jeg anbefaler på det sterkeste å søke litt på SSBs sider.

Gjør man det, er muligheten for en fruktbar debatt mye større.

Jeg er ingen betingenlsesløs tilhenger at Norges byrokrati, men jeg ser at det er mange utfordringer forbundet med allt dette.

e

Vilkårene for norsk næringsliv handler ikke bare om hvor mye/lite skatt de betaler, men også hvor mange mennesker i samfunnet som kan kjøpe varene og tjenestene som tilbys.

Helt konkret, hvilke betingelser er for dårlige?

De rødgrønne må se på alle som "driver-for-seg-selv", som noen søkkrike folk og som er utbyttere av arbeidsfolk....

Arbeidsgiver må betale 16dgr av sykemeldingsperioden... Og forslaget var at den byrden skulle være myyyye større, Hvorfor?.....Hvor tar vi pengene fra her?

Når en vikar med dårlig erfaring gjør alt dyrere?

Løsningen blir da å hyre inn leiearbeidere som er sin egen arbeidsgiver, å slipper vi alt!! Ingen ansatte, ingen rådyre sykemeldinger....

Myndighetenes klappjakt på verdier i familiefirma?? Jeg og bruttern har jo ikke råd til å arve fattern!

Hvis myndighetene får det som de vil, settes arveavgiften i firmaer ned fra 12% av aksjeverdien til 10% av salgsverdien!!!

De vil altså at det skal inn takstfolk, når verdien på firmaet skal settes ved arv.

Firmaet som fattern har slitt nesten livet av seg for å drive, det skal altså ikke være mulig for meg og bruttern å arve?????... Vi må ta opp kjempelån for betale til myndighetene, for å fortsette familiefirmaet!!!!

Ikke rart at folk i en viss alder fører alt over på barna....

Det er maaaaaannnge slike eksempler.......

Apropos byråkrati; Jeg var en liten tur innom et regnskapskontor i min tid som arbeidssøkende. En av klientene var innom og ristet oppgitt på hodet. Han hadde sent noen papirer til Brønnøysundsregistrene. Han fikk de i retur med en gul post-it lapp på, hvor det stod: Venligst fjern binders og returner :shock: :shock: Byråkratiet i dette landet ser ut til og ikke ha noen grenser.

Selv synes jeg at ØHN er inne på noe veldig viktig. Joa, vi må alle bidra til fellesen, men avgifter er usosialt. Jeg klager ikke på livet, men synes det er rart at vi et land som skal være best å bo i, ikke har trygge skoleveier til våre barn, ikke har trygge bilveier med god standard, ikke har obligatorisk svømmeopplæring på skolen, og slik kunne jeg ha fortsatt resten av kvelden tror jeg. Det jeg savner i forhold til bil- og vegavgifter er å se at man faktisk får noe igjen for pengene...

Apropos byråkrati; Jeg var en liten tur innom et regnskapskontor i min tid som arbeidssøkende. En av klientene var innom og ristet oppgitt på hodet. Han hadde sent noen papirer til Brønnøysundsregistrene. Han fikk de i retur med en gul post-it lapp på, hvor det stod: Venligst fjern binders og returner :shock: :shock: Byråkratiet i dette landet ser ut til og ikke ha noen grenser.

Ikke akkurat noen veldig stor sak, men jeg har et lite enkeltpersonforetak for utleie av graveren. Jeg logget inn i altinn og endret telefonnummer. Jeg prøvde å be om å ikke få papirer på endringen tilsendt, men det gikk ikke. Noen dager etterpå dukket det opp en A4-konvolutt med 4 ark i. Bare fordi jeg har byttet telefonnummer på ENKet mitt. Sånt er unødvendig.

Jeg er glad for å bo i Norge, og setter pris på veldig mye her. Men det er mye som kunne vært annerledes. Det offentlige systemet med et byråkrati som holder på å kvele seg selv. Eksemplene nevnt i tidligere innlegg er ikke enestående. Jeg har en nær bekjent som har hatt en ledende stilling i en kommune i flere år. Vedkommende brukte en stor del av sin arbeidstid til å fylle ut skjemaer og rapporter til fylkeskommune og departement. Dette var nødvendig for at kommunen skulle få tildelt sine nødvendige midler til driften. For å betjene kommunens innbyggere måtte det dermed ansettes ennå et menneske. Og slik baller det på seg. I kommunen jeg er født og oppvokst husker jeg fra min ungdom at det var en håndfull ansatte i kommuneadministrasjonen. Nå er de rundt 150. Innbyggertallet er tilnærmet uendret. og aktivitetsnivået er knapt nok større enn på 60/70-tallet med storstilt boligbygging, industrietablering og investeringer i infrastuktur. Hva som er årsaken til denne eksplosive økningen i offentlig ansatte kan man saktens lure på.

Et annet eksempel som ble nevnt i media for en tid tilbake er byråkratiet i landbruket. Som kjent legges det ned gårdsbruk i stor skala her i landet. Likevel økes antall offentlige ansatte som skal ta seg av denne næringen. Det ble sagt at det var færre gårdbrukere pr ansatt i landbruksbyråkratiet enn det var elever pr lærere i skolene. Er det rart vi har dyr mat? Eller dårlig skole?

Slik jeg ser det er det to ting som er feil i Norge. Vi har et offentlig byråkrati som krever store skatte- og avgiftsinntekter. For å betale disse må vi innbyggerne tjene mer, noe som gjør at våre arbeidsgivere må øke sine inntekter. Dette fører til dyrere varer, som igjen fører til at vi må tjene ennå mer for å opprettholde kjøpekraft. Dette gjør også at varene vi produserer blir for dyre til at vi får eksportert dem, og norske bedrifter flytter sin virksomhet utenlands der kostnadene er lavere.

Samtidig har Norge store inntekter av oljeutvinningen. Disse inntektene saltes ned, istedet for å legge til rette for at vi kan ha et produktivt næringsliv som kan bidra til skatteinntekter også i fremtiden.