Jump to content

Skranglete reimstrammedemper


FrodeS

Recommended Posts

Det skrangler i reimstrammedemperen min. Skikkelig irriterende lyd når bilen går på tomgang. Selve demperen er fin som bare det, men foringen øverst skrangler. Er det mulig å gjøre noe med den foringen, eller er det bare å kjøpe en ny? Kan vel ikke være veldig avansert?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 60
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg tror ikke foringen kan kjøpes løst, men anbefaler deg å bytte den - på min (190D) hadde jeg samme problem, men ignorerte det litt for lenge. Resultatet ble at bolten gravde seg ut av motoren og ødela gjengene i tillegg til at foringen forsvant. Jeg måtte borre opp og sette inn en større bolt, samt bruke en diger mutter som "foring". Dette har holdt siden dengang, men jeg gruer meg til demperen må byttes igjen...

Link to comment
Share on other sites

Det der sliter jeg også med, fikk taki en ny demper, men denne hadde feil feste i ene enden, og har ikke fått fingern ut av ræva enda.

Høres jo ut som motoren rakler jævlig, mens det bare er strammeren.

 

Hos meg er begge foringene dårlige.

Link to comment
Share on other sites

Det der sliter jeg også med, fikk taki en ny demper, men denne hadde feil feste i ene enden, og har ikke fått fingern ut av ræva enda.

Høres jo ut som motoren rakler jævlig, mens det bare er strammeren.

 

Hos meg er begge foringene dårlige.

 

Bare å få ut finger'n. På TDT er den lett å bytte. Tror jeg brukte et kvarter sist gang.

 

Jeg har stusset på skranglingen. Overdøver jo den vanlige kaklingen på tomgang. Kom på at det kanskje var den, og det var bare å dytte på den, så forsvant det. Irriterende å kjøpe og bytte hele greia når det bare er en foring om å gjøre. Dårlig patent! Får vel bytte den før det går for langt og begynner å gjøre skade.

Link to comment
Share on other sites

Hvilken skrue skal sitte hardt, har hatt det opp på min, strammeren havarerte den dagen jeg kjøpte bilen, og toppen med mer har vært av så har jo hatt det oppe.

Så jeg kan ikke skjønne hva annet enn senterskruen på strammevogga som skal kunne sitte noe spesielt.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg sett litt hardt på demperen. I toppen sitter det en ring, inni der sitter en foring, og innerst sitter en metallsak. Den metallsaken skrus fast i toppen på motoren. Foringen skal vel da sørge for at det ikke bråker.

 

Jeg dyttet en skrutrekker inn i midten av foringen og bøyde og bendte litt, men den virker helt tight og fin. Ikke noe slakk å spore noe sted. Allikevel forsvinner skranglelyden hvis jeg setter en finger på toppen av demperen.

 

Kan det allikevel være dårlig foring, selv om den virker helt fin? Jeg tror det er ca. 150.000 km siden jeg byttet den sist.

Link to comment
Share on other sites

Nå husker ikke jeg hvor mye denne kostet, men det var ingen dyr affære, og etter 150.000km med rakling er det vel ingen overraskelse at den har tatt kvelden? Min var akkurat lik - den bråkte noe fælt, men ble lydløs av en finger. Jeg ignorerte det for lenge, og fikk svi for det.

Link to comment
Share on other sites

Nå husker ikke jeg hvor mye denne kostet, men det var ingen dyr affære, og etter 150.000km med rakling er det vel ingen overraskelse at den har tatt kvelden? Min var akkurat lik - den bråkte noe fælt, men ble lydløs av en finger. Jeg ignorerte det for lenge, og fikk svi for det.

 

Kommer på over 500,- . Ingen veldig stor sak, men jeg unngår det gjerne.

 

Den har ikke raklet i 150kkm, den ble byttet for 150kkm siden.

 

 

(eller tenkte du på dieselrakling?)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenkte på dieselrakling - det er snakk om relativt store krefter over lengre tid, og selv om den ikke har raklet siden den var ny, har den likefullt blitt dårligere og dårligere.

 

Helt klart, men foringen virker altså tight og fin. Som ny nærmest. Skjønner ikke hvorfor det kakler da.

Link to comment
Share on other sites

Hjalp det ikke å kikke hardt på den på din heller, merkelig...

Tenker som så at det nok er den nedre foringen som er dårlig, er den som har størst bevegelse, hos meg er det slakk i begge, men det blir fremdeles stille når jeg legger fingeren på toppen.

Link to comment
Share on other sites

Hjalp det ikke å kikke hardt på den på din heller, merkelig...

Jeg prøvde til og med å true med grisebank uten at det hjalp.

 

Tenker som så at det nok er den nedre foringen som er dårlig, er den som har størst bevegelse, hos meg er det slakk i begge, men det blir fremdeles stille når jeg legger fingeren på toppen.

 

Det kan jo være at lyden fra en dårlig nedre foring forplanter seg oppover, og forsvinner når jeg legger puselankene på den.

 

Sjekkes ut etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Det er det ikke på min i allefall, er bare 7000 km og noen mnd gammel.

Helveten fant ut å havarere dagen jeg kjøpte bilen, subba  plutseig i vifta mes jeg var under poanseret, flaks i uflaks..

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenkte på dieselrakling - det er snakk om relativt store krefter over lengre tid, og selv om den ikke har raklet siden den var ny, har den likefullt blitt dårligere og dårligere.

 

Helt klart, men foringen virker altså tight og fin. Som ny nærmest. Skjønner ikke hvorfor det kakler da.

 

hvis skranglingen blir borte da du er nær dempern, bytt den, dette er en gjenganger på litt eldre ojlebrennere med vogge i front for stramming av drivreim, hadde og skiftet foring i vogga samtidig, nylonforing..

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke være lageret da Frode?

 

Hvilket lager?

 

 

Jeg tenkte på dieselrakling - det er snakk om relativt store krefter over lengre tid, og selv om den ikke har raklet siden den var ny, har den likefullt blitt dårligere og dårligere.

 

Helt klart, men foringen virker altså tight og fin. Som ny nærmest. Skjønner ikke hvorfor det kakler da.

 

hvis skranglingen blir borte da du er nær dempern, bytt den, dette er en gjenganger på litt eldre ojlebrennere med vogge i front for stramming av drivreim, hadde og skiftet foring i vogga samtidig, nylonforing..

 

Jeg byttet hele vogga med oppheng og greier i fjor høst, så den skulle være grei.

 

Det blir vel til at jeg bytter den demperen, men jeg vil ta en titt på den nedre foringen også. Den øvre syns jeg som sagt virker altfor bra til at det skal være noe feil der.

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke være lageret da Frode?

 

Hvilket lager?

 

 

Jeg tenkte på dieselrakling - det er snakk om relativt store krefter over lengre tid, og selv om den ikke har raklet siden den var ny, har den likefullt blitt dårligere og dårligere.

 

Helt klart, men foringen virker altså tight og fin. Som ny nærmest. Skjønner ikke hvorfor det kakler da.

 

hvis skranglingen blir borte da du er nær dempern, bytt den, dette er en gjenganger på litt eldre ojlebrennere med vogge i front for stramming av drivreim, hadde og skiftet foring i vogga samtidig, nylonforing..

 

Jeg byttet hele vogga med oppheng og greier i fjor høst, så den skulle være grei.

 

Det blir vel til at jeg bytter den demperen, men jeg vil ta en titt på den nedre foringen også. Den øvre syns jeg som sagt virker altfor bra til at det skal være noe feil der.

 

en millimeters klaring gir MYE lyd :)

Link to comment
Share on other sites

en millimeters klaring gir MYE lyd :)

 

Det er jeg klar over, men det er ikke en millimeter klaring i den øvre foringen. Den er helt tight.

 

bare skift den nå da din gnier :P :P er ikke mye det er snakk om, evt ta av dempern, sett 2 stk passende skiver, en på hverside, dra til litt hardt, ikke for hardt, og prøv, er den da stille skift reimdempern ! :P

Link to comment
Share on other sites

en millimeters klaring gir MYE lyd :)

 

Det er jeg klar over, men det er ikke en millimeter klaring i den øvre foringen. Den er helt tight.

 

bare skift den nå da din gnier :P :P er ikke mye det er snakk om, evt ta av dempern, sett 2 stk passende skiver, en på hverside, dra til litt hardt, ikke for hardt, og prøv, er den da stille skift reimdempern ! :P

 

Skjønte ikke helt den med skivene?

 

 

Gnier må du gjerne kalle meg. Selv om det ikke er snakk om noen enorm sum for den demperen, så vil jeg gjerne vite hva som er feil, og om det kan repareres på en ordentlig måte før jeg bare kaster ut penger på en ny.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...