FrodeS Posted October 12, 2009 Posted October 12, 2009 Det skrangler i reimstrammedemperen min. Skikkelig irriterende lyd når bilen går på tomgang. Selve demperen er fin som bare det, men foringen øverst skrangler. Er det mulig å gjøre noe med den foringen, eller er det bare å kjøpe en ny? Kan vel ikke være veldig avansert? Quote
Sven Håkon Posted October 12, 2009 Posted October 12, 2009 Jeg tror ikke foringen kan kjøpes løst, men anbefaler deg å bytte den - på min (190D) hadde jeg samme problem, men ignorerte det litt for lenge. Resultatet ble at bolten gravde seg ut av motoren og ødela gjengene i tillegg til at foringen forsvant. Jeg måtte borre opp og sette inn en større bolt, samt bruke en diger mutter som "foring". Dette har holdt siden dengang, men jeg gruer meg til demperen må byttes igjen... Quote
Guest Einar Posted October 12, 2009 Posted October 12, 2009 Det der sliter jeg også med, fikk taki en ny demper, men denne hadde feil feste i ene enden, og har ikke fått fingern ut av ræva enda. Høres jo ut som motoren rakler jævlig, mens det bare er strammeren. Hos meg er begge foringene dårlige. Quote
FrodeS Posted October 12, 2009 Author Posted October 12, 2009 Det der sliter jeg også med, fikk taki en ny demper, men denne hadde feil feste i ene enden, og har ikke fått fingern ut av ræva enda. Høres jo ut som motoren rakler jævlig, mens det bare er strammeren. Hos meg er begge foringene dårlige. Bare å få ut finger'n. På TDT er den lett å bytte. Tror jeg brukte et kvarter sist gang. Jeg har stusset på skranglingen. Overdøver jo den vanlige kaklingen på tomgang. Kom på at det kanskje var den, og det var bare å dytte på den, så forsvant det. Irriterende å kjøpe og bytte hele greia når det bare er en foring om å gjøre. Dårlig patent! Får vel bytte den før det går for langt og begynner å gjøre skade. Quote
Arne Solhaug Posted October 12, 2009 Posted October 12, 2009 Sitter ikke skruen hardt Frode? Har slitt litt med disse.... Quote
FrodeS Posted October 12, 2009 Author Posted October 12, 2009 Sitter ikke skruen hardt Frode? Har slitt litt med disse.... Husker ikke. Jeg plagdes ikke noe da jeg byttet den sist. Var bare å skru ut den gamle og inn med den nye. Quote
Arne Solhaug Posted October 12, 2009 Posted October 12, 2009 send en pm med pris og hvor du kjøper da, må kjøpe en ny jeg å Quote
Guest Einar Posted October 12, 2009 Posted October 12, 2009 Hvilken skrue skal sitte hardt, har hatt det opp på min, strammeren havarerte den dagen jeg kjøpte bilen, og toppen med mer har vært av så har jo hatt det oppe. Så jeg kan ikke skjønne hva annet enn senterskruen på strammevogga som skal kunne sitte noe spesielt. Quote
FrodeS Posted October 15, 2009 Author Posted October 15, 2009 Nå har jeg sett litt hardt på demperen. I toppen sitter det en ring, inni der sitter en foring, og innerst sitter en metallsak. Den metallsaken skrus fast i toppen på motoren. Foringen skal vel da sørge for at det ikke bråker. Jeg dyttet en skrutrekker inn i midten av foringen og bøyde og bendte litt, men den virker helt tight og fin. Ikke noe slakk å spore noe sted. Allikevel forsvinner skranglelyden hvis jeg setter en finger på toppen av demperen. Kan det allikevel være dårlig foring, selv om den virker helt fin? Jeg tror det er ca. 150.000 km siden jeg byttet den sist. Quote
Sven Håkon Posted October 15, 2009 Posted October 15, 2009 Nå husker ikke jeg hvor mye denne kostet, men det var ingen dyr affære, og etter 150.000km med rakling er det vel ingen overraskelse at den har tatt kvelden? Min var akkurat lik - den bråkte noe fælt, men ble lydløs av en finger. Jeg ignorerte det for lenge, og fikk svi for det. Quote
FrodeS Posted October 15, 2009 Author Posted October 15, 2009 Nå husker ikke jeg hvor mye denne kostet, men det var ingen dyr affære, og etter 150.000km med rakling er det vel ingen overraskelse at den har tatt kvelden? Min var akkurat lik - den bråkte noe fælt, men ble lydløs av en finger. Jeg ignorerte det for lenge, og fikk svi for det. Kommer på over 500,- . Ingen veldig stor sak, men jeg unngår det gjerne. Den har ikke raklet i 150kkm, den ble byttet for 150kkm siden. (eller tenkte du på dieselrakling?) Quote
Sven Håkon Posted October 15, 2009 Posted October 15, 2009 Jeg tenkte på dieselrakling - det er snakk om relativt store krefter over lengre tid, og selv om den ikke har raklet siden den var ny, har den likefullt blitt dårligere og dårligere. Quote
FrodeS Posted October 15, 2009 Author Posted October 15, 2009 Jeg tenkte på dieselrakling - det er snakk om relativt store krefter over lengre tid, og selv om den ikke har raklet siden den var ny, har den likefullt blitt dårligere og dårligere. Helt klart, men foringen virker altså tight og fin. Som ny nærmest. Skjønner ikke hvorfor det kakler da. Quote
Guest Einar Posted October 15, 2009 Posted October 15, 2009 Hjalp det ikke å kikke hardt på den på din heller, merkelig... Tenker som så at det nok er den nedre foringen som er dårlig, er den som har størst bevegelse, hos meg er det slakk i begge, men det blir fremdeles stille når jeg legger fingeren på toppen. Quote
Sven Håkon Posted October 15, 2009 Posted October 15, 2009 Det skal ikke mange tusendels milimeter med slitasje i foringen til før en sliten demper ikke klarer å holde tritt med raklingen lenger. Quote
FrodeS Posted October 15, 2009 Author Posted October 15, 2009 Hjalp det ikke å kikke hardt på den på din heller, merkelig... Jeg prøvde til og med å true med grisebank uten at det hjalp. Tenker som så at det nok er den nedre foringen som er dårlig, er den som har størst bevegelse, hos meg er det slakk i begge, men det blir fremdeles stille når jeg legger fingeren på toppen. Det kan jo være at lyden fra en dårlig nedre foring forplanter seg oppover, og forsvinner når jeg legger puselankene på den. Sjekkes ut etterpå. Quote
Guest Einar Posted October 15, 2009 Posted October 15, 2009 Det er det ikke på min i allefall, er bare 7000 km og noen mnd gammel. Helveten fant ut å havarere dagen jeg kjøpte bilen, subba plutseig i vifta mes jeg var under poanseret, flaks i uflaks.. Quote
RoarB Posted October 15, 2009 Posted October 15, 2009 Jeg tenkte på dieselrakling - det er snakk om relativt store krefter over lengre tid, og selv om den ikke har raklet siden den var ny, har den likefullt blitt dårligere og dårligere. Helt klart, men foringen virker altså tight og fin. Som ny nærmest. Skjønner ikke hvorfor det kakler da. hvis skranglingen blir borte da du er nær dempern, bytt den, dette er en gjenganger på litt eldre ojlebrennere med vogge i front for stramming av drivreim, hadde og skiftet foring i vogga samtidig, nylonforing.. Quote
FrodeS Posted October 16, 2009 Author Posted October 16, 2009 Kan ikke være lageret da Frode? Hvilket lager? Jeg tenkte på dieselrakling - det er snakk om relativt store krefter over lengre tid, og selv om den ikke har raklet siden den var ny, har den likefullt blitt dårligere og dårligere. Helt klart, men foringen virker altså tight og fin. Som ny nærmest. Skjønner ikke hvorfor det kakler da. hvis skranglingen blir borte da du er nær dempern, bytt den, dette er en gjenganger på litt eldre ojlebrennere med vogge i front for stramming av drivreim, hadde og skiftet foring i vogga samtidig, nylonforing.. Jeg byttet hele vogga med oppheng og greier i fjor høst, så den skulle være grei. Det blir vel til at jeg bytter den demperen, men jeg vil ta en titt på den nedre foringen også. Den øvre syns jeg som sagt virker altfor bra til at det skal være noe feil der. Quote
RoarB Posted October 16, 2009 Posted October 16, 2009 Kan ikke være lageret da Frode? Hvilket lager? Jeg tenkte på dieselrakling - det er snakk om relativt store krefter over lengre tid, og selv om den ikke har raklet siden den var ny, har den likefullt blitt dårligere og dårligere. Helt klart, men foringen virker altså tight og fin. Som ny nærmest. Skjønner ikke hvorfor det kakler da. hvis skranglingen blir borte da du er nær dempern, bytt den, dette er en gjenganger på litt eldre ojlebrennere med vogge i front for stramming av drivreim, hadde og skiftet foring i vogga samtidig, nylonforing.. Jeg byttet hele vogga med oppheng og greier i fjor høst, så den skulle være grei. Det blir vel til at jeg bytter den demperen, men jeg vil ta en titt på den nedre foringen også. Den øvre syns jeg som sagt virker altfor bra til at det skal være noe feil der. en millimeters klaring gir MYE lyd Quote
FrodeS Posted October 16, 2009 Author Posted October 16, 2009 en millimeters klaring gir MYE lyd Det er jeg klar over, men det er ikke en millimeter klaring i den øvre foringen. Den er helt tight. Quote
Sven Håkon Posted October 16, 2009 Posted October 16, 2009 Med én millimeters klaring ville den antakelig ha hoppet ut som følge av vibrasjonene, som skrevet er det ikke mye som skal til før den begynner å lage lyd. Quote
RoarB Posted October 16, 2009 Posted October 16, 2009 en millimeters klaring gir MYE lyd Det er jeg klar over, men det er ikke en millimeter klaring i den øvre foringen. Den er helt tight. bare skift den nå da din gnier :P er ikke mye det er snakk om, evt ta av dempern, sett 2 stk passende skiver, en på hverside, dra til litt hardt, ikke for hardt, og prøv, er den da stille skift reimdempern ! Quote
FrodeS Posted October 16, 2009 Author Posted October 16, 2009 en millimeters klaring gir MYE lyd Det er jeg klar over, men det er ikke en millimeter klaring i den øvre foringen. Den er helt tight. bare skift den nå da din gnier :P er ikke mye det er snakk om, evt ta av dempern, sett 2 stk passende skiver, en på hverside, dra til litt hardt, ikke for hardt, og prøv, er den da stille skift reimdempern ! Skjønte ikke helt den med skivene? Gnier må du gjerne kalle meg. Selv om det ikke er snakk om noen enorm sum for den demperen, så vil jeg gjerne vite hva som er feil, og om det kan repareres på en ordentlig måte før jeg bare kaster ut penger på en ny. Quote
Recommended Posts