TomB Posted October 12, 2009 Posted October 12, 2009 har fått et lite problem med kjerra! med en gang bilen blir noelunde varm mister ventilene trykket å begynner å tikke som en gåen symaskin, så bygger den opp trykket igjen, så går det alt mellom 5-60min med kjøring før de begynner å tikke igjen, noen som har en ide om hva som er galt? Quote
TomB Posted October 12, 2009 Author Posted October 12, 2009 april og bilen er kjørt mindre enn 2500km etter det. Quote
Guest Einar Posted October 12, 2009 Posted October 12, 2009 Kjør en skikkelig motorflush og fyll helsyntetisk olje, hjelper ikke det så bytt løftere. Quote
Frode Posted October 13, 2009 Posted October 13, 2009 Hvilken oljetype og densitet.?? Hvilket oljefilter kjøpte du.? Har hørt om masse problemer med "kopi" oljefilter..... Quote
Gujoni Posted October 13, 2009 Posted October 13, 2009 Jeg hadde tikking i ventilløfterne på min `91 230TE og ble rådet til å erstatte en del av oljen med automatolje, kjøre noen mil for deretter å skifte til ny olje.Dette skulle visstnok rense ventilløfterne for avleiringer som gir ventiltikk. Tok ikke sjansen på dette, men skiftet løfterne. På min bil var tikkingen bare noen sekunder etter oppstart så det er kanskje ikke relevant i dette tilfellet. Dette med syntetisk olje er også viktig. Quote
TomB Posted October 13, 2009 Author Posted October 13, 2009 Hvilken oljetype og densitet.?? Hvilket oljefilter kjøpte du.? Har hørt om masse problemer med "kopi" oljefilter..... kjøpte filter fra ssang yong passer bla 124 og 202 om jeg ikke husker feil. og det er vel faktisk ssang yong som laget 124 motorene? eller noen av dem iallefall? =P olje, syntetisk 10w-40 fra mobil1 Quote
Frode Posted October 14, 2009 Posted October 14, 2009 Bytt filter til originalt filter fra MB, det koster sikkert mindre enn det du betalte for Sang Yuong filteret, jeg er rimelig sikker på at det er synderen....har sett det flere ganger...... og nei det er ikke de som laget noen av motorene til 124 .........men de produserer vel noen av dem nå til sine nye biler..... Quote
TomB Posted October 14, 2009 Author Posted October 14, 2009 høres sjef ut! ja får prøve det lette først! =D Quote
Guest 1306 Posted October 15, 2009 Posted October 15, 2009 Originale MB deler er ikke alltid sååå mye dyrere enn kopier. Da jeg byttet oljefilter på min MB i sommer, kostet det 205 NOK for originalt hos MB, mens Meca skulle ha 280 NOK for uoriginalt. Rundt 40 % dyrere m.a.o. Quote
RoarB Posted October 16, 2009 Posted October 16, 2009 Originale MB deler er ikke alltid sååå mye dyrere enn kopier. Da jeg byttet oljefilter på min MB i sommer, kostet det 205 NOK for originalt hos MB, mens Meca skulle ha 280 NOK for uoriginalt. Rundt 40 % dyrere m.a.o. meca er generelt dyrt, likt som mekonomen.. Quote
RoarB Posted October 17, 2009 Posted October 17, 2009 tapp ut halvparten av olje, erstatt med diesel, kjør på 2x tomgang, i ca 10-15 min, ingen rusing utover dette, tapp ut, nytt filter med pakninger, ta en fylling med mineral olje, 1 time på tomgang, tapp ut, sleng på 10/40 syntetisk... da bør den være bra Quote
Frode Posted October 17, 2009 Posted October 17, 2009 For all del ikke bland mineral olje og syntetisk, skal du "flushe" motoren så bruk samme type olje til å flusje med som det du skal fylle på etterpå, du kan godt bruke et "billigmerke" men ikke bytt fra mineral til syntetisk da disse ikke lar seg blande hvis det er olje igjen i systemet. På min motor hadde de blandet mineral olje og syntetisk og når jeg demonterte den for overhaling så var det et belegg i hele motoren.... tror ikke det er heldig i lengden...... Quote
RoarB Posted October 18, 2009 Posted October 18, 2009 For all del ikke bland mineral olje og syntetisk, skal du "flushe" motoren så bruk samme type olje til å flusje med som det du skal fylle på etterpå, du kan godt bruke et "billigmerke" men ikke bytt fra mineral til syntetisk da disse ikke lar seg blande hvis det er olje igjen i systemet. På min motor hadde de blandet mineral olje og syntetisk og når jeg demonterte den for overhaling så var det et belegg i hele motoren.... tror ikke det er heldig i lengden...... meningen med mineral oljeen er for å legge igjen inni i løfterne, derfor skyller vi med diesel først.... hvis dette ikke er ønskelig, anbefaler da å prøve Omege produktene, med flush og gele Quote
FrodeS Posted October 18, 2009 Posted October 18, 2009 mineral til syntetisk da disse ikke lar seg blande Dette er bare tull, Frode. All motorolje kan blandes! Om det ligger igjen litt mineralolje her og der spiller ingen rolle. I stedet for å bruke diesel eller automatolje eller noe sånt lurium, så kjøp en skikkelig innvendig motorrens, og følg anvisningene som kommer med den. Quote
Frode Posted October 18, 2009 Posted October 18, 2009 Hvem har gitt deg den infoen Frode, dette var noe av det første vi lærte på skolen så her må du legge frem info om hvor du har lest dette..... mineralsk og syntetisk olje har så store forskjeller i oppbyggingen av molekyler at de ikke vil utfylle hverandre snarere tvert imot, den mineralske vil degradere den syntetiske. At du fysisk kan "blande" dem har ikke noe med hva som skjer når disse faktisk blandes og går rundt i motoren. At det er så lite olje igjen etter tapping at det utgjør liten forverring av oljen du fyller på skal jeg være med på.... men hvorfor spare en hundrings og ta den sjangsen når du får fyllsyntetisk på biltema for omtrent det den mineralke koster.? Quote
repvik Posted October 18, 2009 Posted October 18, 2009 Hvem har gitt deg den infoen Frode, dette var noe av det første vi lærte på skolen så her må du legge frem info om hvor du har lest dette..... Shell er vel en grei kilde på at mineralsk og syntetisk ikke er noe problem å mikse? http://www.imakenews.com/rotella/e_article000398800.cfm?x=b11,0,w Quote
FrodeS Posted October 18, 2009 Posted October 18, 2009 Hvem har gitt deg den infoen Frode, dette var noe av det første vi lærte på skolen så her må du legge frem info om hvor du har lest dette..... mineralsk og syntetisk olje har så store forskjeller i oppbyggingen av molekyler at de ikke vil utfylle hverandre snarere tvert imot, den mineralske vil degradere den syntetiske. At du fysisk kan "blande" dem har ikke noe med hva som skjer når disse faktisk blandes og går rundt i motoren. At det er så lite olje igjen etter tapping at det utgjør liten forverring av oljen du fyller på skal jeg være med på.... men hvorfor spare en hundrings og ta den sjangsen når du får fyllsyntetisk på biltema for omtrent det den mineralke koster.? Du kan jo begynne med å oppgi hvor du har det fra at mineral- og syntetisk olje ikke kan blandes. Det er militære krav bak motorolje som skal selges. De dikterer at alle motoroljer skal kunne blandes. Ganske generell kunnskap egentlig. Man kan lese til øyet blir stort og vått, men du kan jo begynne her : http://www.carbibles.com/engineoil_bible.html Kortversjonen : mineral - og syntetisk blander seg helt fint uten problemer, men vær forsiktig ved overgang til det ene etter lang tids bruk av det andre. Gå helst ikke ned fra synt til delsynt eller mineral, eller fra delsynt til mineral. Quote
Frode Posted October 19, 2009 Posted October 19, 2009 Direkte klipp fra din side Frode: (The exception is pure synthetics. Polyglycols don't mix with normal mineral oils.) Quote
repvik Posted October 19, 2009 Posted October 19, 2009 Direkte klipp fra din side Frode: (The exception is pure synthetics. Polyglycols don't mix with normal mineral oils.) Og hvor ofte bruker du Polyglycol-oljer? Pure synthetic oils (polyalkyleneglycol) are the types used almost exclusively within the industrial sector in polyglycol gearbox oils for heavily loaded gearboxes. Quote
FrodeS Posted October 19, 2009 Posted October 19, 2009 Direkte klipp fra din side Frode: (The exception is pure synthetics. Polyglycols don't mix with normal mineral oils.) Hvis du leser litt videre, og ikke bare ivrer etter klipp- og lim, så ser du, slik Repvik sier, at dette er oljer som i hovedsak brukes i spesielle girkasser. Det jeg snakker om, er motoroljer som er lov å selge. Det ligger militære krav bak, og det er ikke lov å selge motoroljer som ikke kan blandes. Quote
Frode Posted October 19, 2009 Posted October 19, 2009 Var sikker på at alle syntetiske oljer hadde Polyglycol i seg og det var årsaken til problemene med å mixe. Disse nettsidene var egentlig elendige, for de beskriver bare bytte mellom mineral og syntetisk og ikke blanding som jeg mener ikke er heldig.....jeg skal sjekke skolebøkene så kommer jeg tilbake med info.... Quote
FrodeS Posted October 19, 2009 Posted October 19, 2009 Var sikker på at alle syntetiske oljer hadde Polyglycol i seg og det var årsaken til problemene med å mixe. Disse nettsidene var egentlig elendige, for de beskriver bare bytte mellom mineral og syntetisk og ikke blanding som jeg mener ikke er heldig.....jeg skal sjekke skolebøkene så kommer jeg tilbake med info.... Litt uheldig kan det være, for blander man en dårligere olje inn i en bra, så blir sluttproduktet dårligere, men for å flushe ut, f.eks. etter toppakningsjobb, fungerer det helt fint. Jeg syns det var litt i overkant å flushe motoren min med 8 liter mobil1 etter toppjobben. Brukte heller noe billig skvip som den sto og gikk med i 20 min før jeg byttet igjen til ny, fin mobil1. Quote
Guest Einar Posted October 19, 2009 Posted October 19, 2009 Det stemmer som FrodeS sier, All motorolje skal være blandbar, det er ikke bare ett militært krav, men det er lovbestemt. Det finnes spesielle olje som ikke er blandbar, men den er tydelig merket med må ikke blandes med annen olje. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.