Jump to content

Skjema/søknad for ombygging av bil

Torbjørn

Recommended Posts

• Replies 96
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hei

Jeg bygget om en MB123 240D til 300D for mange år siden den gang var det ikke lett og få godkjent bilen jeg sjekket med mange biltilsyn rundt om i norge ingen hjelp

snakket da med en som hadde fått godkjent samme type ommbygging som jeg hadde gjort jeg gikk til BOS. i bergen og fikk en Likhets erklæring på ombygingen reiste da til Fagernes mercedes forhandler som sjekket bilen alt ok opp til biltilsynet der og fikk bilen godkjent som 300D det var i 1995 lenge siden det

Lykke til Tonny

Hei

Jeg bygget om en MB123 240D til 300D for mange år siden den gang var det ikke lett og få godkjent bilen jeg sjekket med mange biltilsyn rundt om i norge ingen hjelp

snakket da med en som hadde fått godkjent samme type ommbygging som jeg hadde gjort jeg gikk til BOS. i bergen og fikk en Likhets erklæring på ombygingen reiste da til Fagernes mercedes forhandler som sjekket bilen alt ok opp til biltilsynet der og fikk bilen godkjent som 300D det var i 1995 lenge siden det

Lykke til Tonny

Hei, jeg kjenner til Biltilsynets regler og vet at de krever at ting er på stell, og det passer meg bra for det vil jeg også ha :D  jeg har godkjent biler før, men det var liksom dette skjemaet jeg kunne tenkt meg å få fylt ut da...

Ja, nå holder jeg fortsatt på å henter inn de rette papirene, kan mye heller legge frem en "step by step" plan når dette er i boks. Litt dumt å legge ut "oppskriften" på noe som muligens skjærer seg...

Men klart jeg gidder det Tommer'n :D Bare få alt sammen på stell nå, så legger jeg ut fremgangsmåten glatt jeg.

Hadde vært verdsatt det trur jeg. Det er jo stadig diskusjoner om sånt, så hvis en har en oppskrift som funker, så er det ingen grunn til å finne opp hjulet hver gang

Ja, ikke sant.

Men mitt inntrykk er at så lenge dokumentasjon er på plass, selv om det kreves håpløst mye for småting av og til, så er det sammens med godt arbeid verdsatt også hos biltilsynet.

Det jeg finner litt komisk i denne prossesen er at tilsynet faktisk ikke vil ta direkte ansvar for det som er, eller skal bli gjort. De vil ha dokumentasjon fra en 3je part som tar på seg "ansvaret".

I så måte er de mindre et godkjennings organ, men mere en plass der papirene samles for sluttkontroll i beste fall.

Hadde jeg sveist om hele bilen ville det ikke kommet skilt på den noen gang etterpå, og det synes jeg er galt.

Jeg mener det skulle være mulig å kommet "med hva som helst" også hadde biltilsynet faktisk godkjent eller ikke godkjent bygget på bakgrunn av egen kompetanse og skill.

Men slik er det dessverre ikke, de lener seg veldig mye på uttalelser fra merkeverksteder og andre parter som ikke vet noe som helst om det å bygge om bil. Men går de gode for saken, så er alt greit later det til.

Hadde vært verdsatt det trur jeg. Det er jo stadig diskusjoner om sånt, så hvis en har en oppskrift som funker, så er det ingen grunn til å finne opp hjulet hver gang

Ja, ikke sant.

Men mitt inntrykk er at så lenge dokumentasjon er på plass, selv om det kreves håpløst mye for småting av og til, så er det sammens med godt arbeid verdsatt også hos biltilsynet.

Det jeg finner litt komisk i denne prossesen er at tilsynet faktisk ikke vil ta direkte ansvar for det som er, eller skal bli gjort. De vil ha dokumentasjon fra en 3je part som tar på seg "ansvaret".

I så måte er de mindre et godkjennings organ, men mere en plass der papirene samles for sluttkontroll i beste fall.

Hadde jeg sveist om hele bilen ville det ikke kommet skilt på den noen gang etterpå, og det synes jeg er galt.

Jeg mener det skulle være mulig å kommet "med hva som helst" også hadde biltilsynet faktisk godkjent eller ikke godkjent bygget på bakgrunn av egen kompetanse og skill.

Men slik er det dessverre ikke, de lener seg veldig mye på uttalelser fra merkeverksteder og andre parter som ikke vet noe som helst om det å bygge om bil. Men går de gode for saken, så er alt greit later det til.

Vi skulle hatt et uavhengig organ slik som TUW. BT vil ikke ha noe som helst annsvar i det hele

tatt, noe dem hadde ett snev av før år 2000. Da fikk man jo faktisk godkjent en del ombyggninger.

Det kommer vel også ann på klubber? Se bare Volvo 240 gutta, som fikk en egen godkjent søknad

på v8. Vet ikke hele historien rundt det, men meg fortalt, så er det jo mange klubber som er

pådrivere for slike godkjenninger?

Hva med AmCar gutta? Er mange der som får godkjent det ene og det andre, mens andre ikke er

i nærheten av å få ting godkjent igjen. Det er så utrolig forskjellig fra by til by, og så utrolig mye

forskjellsbehandlinger rund omkring, slik at fungerer det for èn som Tommer`n sier, så legg det ut,

slik at det kan bli lettere for andre igjen. Kan vel forstå at har man først jobbet seg gjennom BT å

endelig fått igjennom en godkjent ombygging og den tiden det har tatt, så er det jo noe dritt å

bare gi det bort. Kanskje en liten sum fra flere gir mer fart på det? ikke vet jeg...

Det dreier seg på ingen måte om penger. Det er nok av folk som skal ha betaling for hver minste ting, så jeg har ikke tenkt å legge meg på det nivået når det kommer til trådene her inne.

Alle papirer og evt. dokumentasjon vil jeg i første omgang se an litt om jeg legger ut, siden det innholder informasjon om min bil og motor. Vi får se.

Nå er det i allefall på gang, så skal jeg sørge for å oppdatere etterhvert som dette siger frem.

Det dreier seg på ingen måte om penger. Det er nok av folk som skal ha betaling for hver minste ting, så jeg har ikke tenkt å legge meg på det nivået når det kommer til trådene her inne.

Alle papirer og evt. dokumentasjon vil jeg i første omgang se an litt om jeg legger ut, siden det innholder informasjon om min bil og motor. Vi får se.

Nå er det i allefall på gang, så skal jeg sørge for å oppdatere etterhvert som dette siger frem.

Tror du missforsto meg litt. Jeg mente ikke eksakt deg, men generelt folk som har fått godkjent

slike ombygninger. Det er muligens lettere for folk å gi fra seg noe dokumenter for å hjelpe andre

igjen, om dem får noe igjen for det. Det beste hadde vært om klubben kunne samlet en

kontrollseddel av noe slag for den spesifike opbygningen, slik at dokumentet kunne benyttes

på neste. Se her  :book:  vi har en i klubben som har dette godkjent, her har du

en søknad til.

Håper uansett du vil få det som du vil, og som du jobber for!  :thumbright:

hvis du skal sette inn en motor som allerede er typegodkjent for det chassiet du har.

så ville jeg startet med å kontakte Norges bilsportforbund og hørt om de kan skaffe FIA gruppeN papirer på bilen med den aktuelle motoren. og lagt de ved en søknad til biltilsynet.

får da alle spesifikkasjoner på bremser,understell,forakseltrykk,utslipp etc.

(en tykk lefse av papirer med stempler og greier, sånt liker det offentlige) :wink:

Spesifikke data for din bil er vel ikke det som hadde vært moro og få lagt ut. Tenker med hvem, hva, hvor og saksgang generelt.

I dag er det vel de færreste som overhode vet hvor de skal begynne?

Nei, ikke ut med personlige opplysninger osv. Det jeg mer tenker på, er mer sånt dukument

på at en ombygging fra for.eks 230TE w124 til 280TE har funnet sted der og der, og blitt

godkjent på det og det BT med den og den godkjennerens navn for.eks. Data ligger jo i

Autosys på den aktuelle bilen, så det skulle uansett gått ann å finne resten der. Slik at

det blir enklere å få ett JA, når man står å spør BT om å få lov til å bygge. Det tar jo som

kjent TID med BT, slik at ikke hjulet som du sier bør finnes opp på nytt hver eneste gang.

For på BT så MÅ alt finnes opp på ny. Ingen der som er entusiastiske til ombygging overhode.

Der er man bare fornøyd med at man har en jobb fra 7 til 3 og kan gå hjem å glamme alt.

Jeg har selv sendt de flere søknader som har blitt godkjent.

Jeg har skrevet dette på et blankt ark der jeg fikk ned hva jeg ønsket å oppnå å hva jeg tenkte å bruke av deler samt dokumentasjon på dette.

Hørt om de som har fått skriftlig svar der det står at søknad er godkjent,men da bygget skal vises så nekter de å godkjenne, selv om alt var i tråd med søknad.

Det er blitt lovet fra bilmiljøet at dette skal taes tak i, slik at denne "organisasjonen"(BT) skal kunne yte rett og lik service til folk.

Jeg har selv sendt de flere søknader som har blitt godkjent.

Jeg har skrevet dette på et blankt ark der jeg fikk ned hva jeg ønsket å oppnå å hva jeg tenkte å bruke av deler samt dokumentasjon på dette.

Hørt om de som har fått skriftlig svar der det står at søknad er godkjent,men da bygget skal vises så nekter de å godkjenne, selv om alt var i tråd med søknad.

Det er blitt lovet fra bilmiljøet at dette skal taes tak i, slik at denne "organisasjonen"(BT) skal kunne yte rett og lik service til folk.

Nettop. Det må være like regler, og lik behandling av folk på BT, samme

hvilket BT man er på. Da er mye gjort.

...Det jeg finner litt komisk i denne prossesen er at tilsynet faktisk ikke vil ta direkte ansvar for det som er, eller skal bli gjort. De vil ha dokumentasjon fra en 3je part som tar på seg "ansvaret".

I så måte er de mindre et godkjennings organ, men mere en plass der papirene samles for sluttkontroll i beste fall....

Jepp. Jeg monterte klappseter i 210'n nå i sommer - og dude'n på Biltilsynet her i Trondheim titta såvidt inn i bilen, dro litt i ene beltet og that's it.

Men han leste NØYE dokumentet fra BOS som kunngjorde at WDB210282xxx var godkjent som fullverdig 7-seter etter norm ditt og datt bla bla bla.

Det kostet meg 1000kr å få BOS til å printe ut et A4-ark med chassisnummeret på, så noen hundrelapper for nytt vognkort og det var det.

Men regner med du har større planer...  :lol:

• 1 month later...

Da er det vært litt korrespondanse med BT igjen. Fikk som nevnt beskjed om å legge frem vanntett dokumentasjon fra BOS/Mercedes på alt av bremser og understells deler.

Jeg vet av erfaring at Mercedes ikke vil, og heller ikke gidder å hjelpe med slike ting så jeg gikk til en annen kilde som kunne gi meg de riktige papirene.

Der fikk jeg printet ut alle delenumrene på min bil 280S 2,8 og det samme med en 280S 3.5 V8

Etter litt lesing ser det ut til at alt av bremser er likt mellom de to modellene, og det var der "hovedvekten" fra BT sin side virket å ligge for å gjennomføre et ønsket motorbytte.

Jeg vil bytte den orginale motoren på 2.8 liter/162hk til en M104/202hk og evt. overladding.

Det blir såfall "trinn2", å høre om hvor mye moment jeg kan ha for å fortsatt holde meg innen for 3.5 V8 spec. Har en misstanke om det ikke er så alt for meget, men skal sjekke litt her også.

Så nå skal jeg sette opp papirene med de rette delenumrene og igjen ta kontakt med BT for å høre om de kan akseptere papirene.

Da er det vært litt korrespondanse med BT igjen. Fikk som nevnt beskjed om å legge frem vanntett dokumentasjon fra BOS/Mercedes på alt av bremser og understells deler.

Jeg vet av erfaring at Mercedes ikke vil, og heller ikke gidder å hjelpe med slike ting så jeg gikk til en annen kilde som kunne gi meg de riktige papirene.

Der fikk jeg printet ut alle delenumrene på min bil 280S 2,8 og det samme med en 280S 3.5 V8

Etter litt lesing ser det ut til at alt av bremser er likt mellom de to modellene, og det var der "hovedvekten" fra BT sin side virket å ligge for å gjennomføre et ønsket motorbytte.

Jeg vil bytte den orginale motoren på 2.8 liter/162hk til en M104/202hk og evt. overladding.

Det blir såfall "trinn2", å høre om hvor mye moment jeg kan ha for å fortsatt holde meg innen for 3.5 V8 spec. Har en misstanke om det ikke er så alt for meget, men skal sjekke litt her også.

Så nå skal jeg sette opp papirene med de rette delenumrene og igjen ta kontakt med BT for å høre om de kan akseptere papirene.

202 = 220 ?

Bryr BT seg om momentet i motoren? Har det i såfall med vridning i chassiet og sånt å gjøre? Det har jo nada å si for topparten eller hvor mye bremser du trenger.

Er vel ikke like bremser som på 6.3 nei, det er også et annet chassis i følge mine kilder, og heter w109.

Så slik jeg har forstått det er den største w108 den som har benevnelsen 280se 3.5 v8. Alle som er større heter w109 og blir da uaktuelle i sådan sammenheng.

Motoren som står i orginalt har vel ca 160hk i motor, om det er SAE eller DIN vet jeg ikke, men det spiller heller ingen rolle.

Motoren som skal settes i er en M104 280 motor med ca 200hk, (pluss evt. overladding.)

Men ja, BT er veldig opptatt av maksimal vridning, Nm da det er klare grenser på hvor mye som tillates over det som er orginalt.

• 3 months later...