TEH Posted October 11, 2009 Share Posted October 11, 2009 Har skjønt såpass at man bruker en blanding av batterivann og kondensfjerner 50/50. Men der stopper det. Er det det siste man gjør, eller er det noe som gjøres før siste runde med sealer/hardwax? Prøvde å lese meg frem til litt på DCN, men fant bare mye om hvor bra det var, men lite om hvordan det brukes Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørn Posted October 11, 2009 Share Posted October 11, 2009 Denne blandingen av isopropanol og batterivann(50/50) brukes etter at man er HELT ferdig med å polere/korrigere. Altså tørker man av lakken med dette, før man legger sealer/voks. Dette fjerner alt av eventuelle polishrester og fett. Gjør at sealer og voks sitter bedre på lakken. Noen mener også at sluttresultatet blir bedre av å bruke dette. Kan også brukes underveis i korrigering/polering, for å sjekke at man får fjernet alle swirls/riper. Rester av polish inneholder fett, som gjør at skavankene blir mindre synlige. Vasker man over med wipeoff, så ser man godt om man har fått bort alt eller om man må polerer/korrigere mer. Dette anbefales ihvertfall av meg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted October 11, 2009 Share Posted October 11, 2009 Jeg bruker det etter hver runde med maskin for å inspisere resultatet. Finnes forskjellige produkter som gjør samme jobben også, f.eks. 3M Control Spray. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørn Posted October 11, 2009 Share Posted October 11, 2009 Jada, det finnes mange forskjellige produkter til dette. Men dette er den billigste varianten og antageligvis noe av det bedre som kan brukes til dette. Samt at kondensfjerner og batteri/destilert vann finnes på de fleste bensinstasjoner. Disse andre variantene vi kunne nevt fra flere leverandører koster mye mere enn det er verdt spør du meg. Batterivann og kondensfjerner er billig og gjør jobben like bra om ikke bedre. Men alle har vel hver sin favoritt, så denne diskusjonen stopper her for min del. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted October 11, 2009 Share Posted October 11, 2009 Var ikke ute etter noen diskusjon jeg i hvertfall. Rein informasjon fra meg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TEH Posted October 11, 2009 Author Share Posted October 11, 2009 Thanks, da ble jeg litt klokere i dag også Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ØHN Posted October 11, 2009 Share Posted October 11, 2009 Støtter fullt og helt det Jørn og Alexander sier om IPA (IsoPropanolAlkohol) wipedown. Husk å bruke batterivann som ikke inneholder kalk slik springvann pleier å gjøre. Det blandes som sagt 50/50 med kondensfjerner som har innholdsfortegnelse "2-propanol" Med kalkfritt batterivann slipper en flekker og misfarging på lakken. På myk ømtålig lakk kan IPA wipedown gi riper og matte områder selv med flott dyr mikrofiber pga dårlig gli. Her er løsningen ofte å dynke bilen i IPA og la det stå et par minutter før en høyttrykkspyler bilen grundig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted October 11, 2009 Share Posted October 11, 2009 ØHN, har du testet forskjellige typer kondensfjerner? Jeg har hittil brukt varer fra Biltema, men er selvsagt interessert i om det kan være bedre løsninger... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted October 11, 2009 Share Posted October 11, 2009 Støtter fullt og helt det Jørn og Alexander sier om IPA (IsoPropanolAlkohol) wipedown. Husk å bruke batterivann som ikke inneholder kalk slik springvann pleier å gjøre. Det blandes som sagt 50/50 med kondensfjerner som har innholdsfortegnelse "2-propanol" Med kalkfritt batterivann slipper en flekker og misfarging på lakken. På myk ømtålig lakk kan IPA wipedown gi riper og matte områder selv med flott dyr mikrofiber pga dårlig gli. Her er løsningen ofte å dynke bilen i IPA og la det stå et par minutter før en høyttrykkspyler bilen grundig. Er muligheten for hvite flekker etter kalk den eneste grunnen til at man skal bruke batterivann i stedet for springvann? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henning Larsen Posted October 11, 2009 Share Posted October 11, 2009 til info: 3M control spray og 3M ruterens er samme produkt, så ruterens på spray gjør denne jobben perfekt og koster lite Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ØHN Posted October 11, 2009 Share Posted October 11, 2009 ØHN, har du testet forskjellige typer kondensfjerner? Jeg har hittil brukt varer fra Biltema, men er selvsagt interessert i om det kan være bedre løsninger... Jeg har brukt kondensfjerner fra Statoil med batterivann fra Bilextra. Merker ingen forskjell på de og kondensfjerner og batterivann fra Biltema som jeg bruker nå. IPA herfra eller derfra funker veldig fint på Mercene, mens X-trailen min tåler ikke IPA uansett. Er muligheten for hvite flekker etter kalk den eneste grunnen til at man skal bruke batterivann i stedet for springvann?Har hverken lest om eller erfart selv noen andre grunner. Du kan helt sikkert samle regnvann i en bøtte og bruke det også. Springvann kan lage flekker på lakken, regnvann gjør normalt ikke det. Gjelder det samme med IPA som med dampstrykejern. Edit: og med det mener jeg at mange bruker springvann når de stryker, selv om det ikke anbefales. Må ikke omlakkere om man bruker springvann på bilen, men kanskje en da må ta en lakkrens hvis det blir skjoldete. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olav Posted October 11, 2009 Share Posted October 11, 2009 Og har du en tørketrommel så kan du ta kondensvannet fra den. Selv om jeg har vondt for å tro at vanlig springvann gjør noen forskjell heller. Det skal jo bare sprayes på og tørkes av. Har inntrykk av at det "tar litt av" når det gjelder diverse produkter til bilpleie. Selv har jeg brukt Autoglym Final Inspection, ser ikke ut som det er i produktutvalget fra Krefting lengre. Men jeg kjøpte en 5-liter for mange år siden som jeg har av ennå. Vet ikke hva det inneholder, men funker greit for meg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørn Posted October 11, 2009 Share Posted October 11, 2009 Jeg har prøvd å bruke vanlig vann fra springen. Kan ikke si at det var noe problem. Så har man ett normalt drikkevann i huset, så funker nok dette fint. Er som Olav sier, ting har lett for å ta litt av innemellom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted October 11, 2009 Share Posted October 11, 2009 Vasket bil med vanlig hageslange og bøtte i Tyskland en gang (er vel strengt tatt ikke lov?). Da var bilen som en dalmatiner etterpå. Svart med masse hvite flekker. Da snakker vi ordentlig synlige flekker. En rask omgang med pusseskinn før bilen tørket var nok til at det ikke var synlig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rudi Posted October 12, 2009 Share Posted October 12, 2009 Er ikke lov å vaske bil hjemme i tyskland nei. Må vaske på vaskehaller o.l. Er visst en rimelig høy bot for det og om man blir tatt for det Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted October 12, 2009 Share Posted October 12, 2009 http://no.wikipedia.org/wiki/Rødsprit http://no.wikipedia.org/wiki/Isopropanol Det er ikke det samme Grunnen til at man bruker kondensfjerner er fordi den inneholder isopropanol. Hvorvidt det går å bruke andre typer teknisk sprit tør jeg ikke svare på. (men jeg er helt sikker på at noen andre vet det) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olav Posted October 12, 2009 Share Posted October 12, 2009 Kondensfjerneren fra Fina skal være den beste til dette. (Noen av Shellstasjonene som tidligere var Fina selger fortsatt denne) Et godt tips er å bruke Olden med sitron i stedet for batterivann. Kullsyren sammen med sitrusen vil da aktivt gå inn i polishrestene og løfte dem opp fra lakkoverflaten. Dette er såpass effektivt at man kan gå ned på blandingsforholdet til 43% kondensfjerner og 57% vann. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted October 12, 2009 Share Posted October 12, 2009 Kondensfjerneren fra Fina skal være den beste til dette. (Noen av Shellstasjonene som tidligere var Fina selger fortsatt denne) Et godt tips er å bruke Olden med sitron i stedet for batterivann. Kullsyren sammen med sitrusen vil da aktivt gå inn i polishrestene og løfte dem opp fra lakkoverflaten. Dette er såpass effektivt at man kan gå ned på blandingsforholdet til 43% kondensfjerner og 57% vann. Fungerer det med gul farris? Hva med litt egenpresset sitronsaft i vanlig farris? Er det andre frukter som er bedre? Mango f.eks? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ØHN Posted October 12, 2009 Share Posted October 12, 2009 Sånn, nå har jeg redigert min dårlige spøk. Happy detailing, Trond Erik Riktig som Olav og Tommer'n sier, at en kommer langt med noen få proffe poleringsmidler. Arbeidet som utføres, avgjør om det blir bra eller ikke. Men det utvikles stadig nye bedre produkter, som med Internett har blitt tilgjengelig for folk flest, det gjelder bare å skille skitt fra kanel. Den største feilen mange gjør er kanskje å bruke håndpolish fra butikkhylla sammen med roterende maskin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TEH Posted October 12, 2009 Author Share Posted October 12, 2009 Ser at denne tråden blir mer og mer forvirrende enn hjelpsom gitt Vanskelig og vite hva som er facts og hva som er bøll... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olav Posted October 12, 2009 Share Posted October 12, 2009 Ser at denne tråden blir mer og mer forvirrende enn hjelpsom gitt Vanskelig og vite hva som er facts og hva som er bøll... Om det skulle være noen tvil så kan du vel se bort fra de siste innleggene. For min del så var det ment som en harselas over hvor vitenskapelig mange går til verks for å polere en bil. Jeg har vært inne på noen forum for bilpleie (eller detailing som det visstnok kalles nå) og synes det har tatt helt av med spesialprodukter og fancy faguttrykk. Min erfaring er at man kommer langt med enkle midler. Det viktigste er at du har litt følelser for det du gjør, og er villig til å jobbe for å få et godt resultat. Rensighet og nøyaktighet er det viktige, og å kjenne de ulike produkters muligheter og begrensinger. Samt å ha gode arbeidsteknikker og gjøre ting i riktig rekkefølge. Og for ordens skyld så deltok jeg på mitt første bilpleiekurs for snart 20 år siden og har prøvd meg på litt av hvert. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted October 12, 2009 Share Posted October 12, 2009 Ser at denne tråden blir mer og mer forvirrende enn hjelpsom gitt Vanskelig og vite hva som er facts og hva som er bøll... Etter en drøy side med gode svar på trådstarters spørsmål regner jeg med de fleste greier å se spøken. Beklager hvis det ble forvirrende. Wipedown høres ut som en god idé når man jobber litt med grove saker. Å bruke kondensfjerner i stedet for et dyrt, fancy middel høres fornuftig ut, men at det absolutt må blandes med dyrekjøpt(?) batterivann i stedet for vanlig springvann har jeg ikke trua på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rudi Posted October 12, 2009 Share Posted October 12, 2009 Wipedown er uansett bra når man polerer med polish med slipemidler, da oljene i de sørger for dårligere heft for voks eller sealer. Og at man får sjekket at det som synes å være borte faktisk er det da oljene kan fylle en del så det ser bra ut. Wipedown etter f.eks Autoglym Super Resin Polish = Bortkastet polering da SRP fyller riper, og wipedown vasker bort fyllermidlene... Jeg ser heller ikke helt det store med batterivann fremfor springvann forutsatt at man har bra vannkvalitet hjemme. Selv bruker jeg 3M Control Spray istedet, syns den er fin å bruke, også til å ta polishsprut på lister osv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.