Jump to content

varmeproblemer w124 95mod


Recommended Posts

Guest martinE
Posted

noen som kan hjelpe meg med noen gode råd..

får ikke varme i kupeen, har gjort rein "egga" pluss sirkulasjonspumpa. er ellers rein og fin i kjøleveska.

er en w124 300 24v diesel med ac

Posted

noen som kan hjelpe meg med noen gode råd..

får ikke varme i kupeen, har gjort rein "egga" pluss sirkulasjonspumpa. er ellers rein og fin i kjøleveska.

er en w124 300 24v diesel med ac

 

"Egga", er det de to "tårnene" rett foran batteriet? De kalles gjerne duoventiler. Prøv å nappe av ledningen til duoventilene og kjør en tur. Blir det varme da, så er det et elektronisk problem, antakeligvis på styringen til varmeapparatet som sitter inne i bilen.

 

Sikker på at sirkulasjonspumpa går som den skal?

Guest Andreas
Posted

Lite litt relatert spørsmål, når man vrir varmehjulene til maks, sånn at man merker de går over et hakk, defrostsymbol, hva skjer da?

Posted

Lite litt relatert spørsmål, når man vrir varmehjulene til maks, sånn at man merker de går over et hakk, defrostsymbol, hva skjer da?

 

Da er det MAX varme, og ikke lenger regulering utfra temperatur. Max før hakket er vel ca. 28C, dvs. at det vil ikke bli varmere enn 28C. Vipper du over hakket, så står duoventilene vidåpne uansett.

Guest Andreas
Posted

Riktig, skjønte det måtte være noe som skjedde....

Guest martinE
Posted

ja det er de to som sitter rett foran batteriet, de er gjort reine og de får strøm på begge sider 13v uansett om jeg har hjulet inni på rødt eller blått..

har prøvd og ta av ledningen til duoventilene men det hjalp desverre ikke.

sirkulasjonspumpa går som bare det.

kan duoventilane være gåene?

Posted

ja det er de to som sitter rett foran batteriet, de er gjort reine og de får strøm på begge sider 13v uansett om jeg har hjulet inni på rødt eller blått..

har prøvd og ta av ledningen til duoventilene men det hjalp desverre ikke.

sirkulasjonspumpa går som bare det.

kan duoventilane være gåene?

 

Hvis alt dette stemmer, så har du minst to problemer.

 

Hvis det kommer strøm til ventilene, så vil de stenge. Dvs. at hvis det kommer 13V der konstant, så er det noe feil i varmeapparatstyringen. Sikker på at du har målt riktig? Du må måle mellom den midtre og de to ytre kontaktene. Ikke mål på sirkulasjonspumpa.

 

Hvis du nappet av ledningen, og det fortsatt ikke ble varmt, så skal normalt det bety at det er noe feil med ventilene. Disse er laget slik at de normalt står oppe, men når de får strøm på, så lukker de seg. Drar du av disse uten at det blir noe varme, så tror jeg du har et problem med sirkulasjonen.

Guest martinE
Posted

er sikker på at jeg har målt på ventilene.

får kikke på det da før jeg fryser fast :P passer f.eks varme justeringa inni fra en 90mod uten ac i 95 me ac?

skulle jeg prøvd noen andre duoventiler og en annen sirkulasjonspumpe?

Posted

er sikker på at jeg har målt på ventilene.

får kikke på det da før jeg fryser fast :P passer f.eks varme justeringa inni fra en 90mod uten ac i 95 me ac?

skulle jeg prøvd noen andre duoventiler og en annen sirkulasjonspumpe?

 

Det passer dessverre ikke.

 

Såvidt jeg vet, så er det minst 7 forskjellige.

 

før / etter ca. 1991/1992-modell , ikke ac , ac, klimaautomat, omluft (kun fra og med 93 tror jeg). Sikkert flere også.

 

Før/etter 1991/1992 er det forskjeller på vakuum-styringen. Det er forskjellige delenummer, men det kan hende det passer omhverandre.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...