Guest martinE Posted October 11, 2009 Posted October 11, 2009 noen som kan hjelpe meg med noen gode råd.. får ikke varme i kupeen, har gjort rein "egga" pluss sirkulasjonspumpa. er ellers rein og fin i kjøleveska. er en w124 300 24v diesel med ac Quote
FrodeS Posted October 11, 2009 Posted October 11, 2009 noen som kan hjelpe meg med noen gode råd.. får ikke varme i kupeen, har gjort rein "egga" pluss sirkulasjonspumpa. er ellers rein og fin i kjøleveska. er en w124 300 24v diesel med ac "Egga", er det de to "tårnene" rett foran batteriet? De kalles gjerne duoventiler. Prøv å nappe av ledningen til duoventilene og kjør en tur. Blir det varme da, så er det et elektronisk problem, antakeligvis på styringen til varmeapparatet som sitter inne i bilen. Sikker på at sirkulasjonspumpa går som den skal? Quote
Guest Andreas Posted October 11, 2009 Posted October 11, 2009 Lite litt relatert spørsmål, når man vrir varmehjulene til maks, sånn at man merker de går over et hakk, defrostsymbol, hva skjer da? Quote
FrodeS Posted October 11, 2009 Posted October 11, 2009 Lite litt relatert spørsmål, når man vrir varmehjulene til maks, sånn at man merker de går over et hakk, defrostsymbol, hva skjer da? Da er det MAX varme, og ikke lenger regulering utfra temperatur. Max før hakket er vel ca. 28C, dvs. at det vil ikke bli varmere enn 28C. Vipper du over hakket, så står duoventilene vidåpne uansett. Quote
Guest Andreas Posted October 12, 2009 Posted October 12, 2009 Riktig, skjønte det måtte være noe som skjedde.... Quote
Guest martinE Posted October 12, 2009 Posted October 12, 2009 ja det er de to som sitter rett foran batteriet, de er gjort reine og de får strøm på begge sider 13v uansett om jeg har hjulet inni på rødt eller blått.. har prøvd og ta av ledningen til duoventilene men det hjalp desverre ikke. sirkulasjonspumpa går som bare det. kan duoventilane være gåene? Quote
FrodeS Posted October 12, 2009 Posted October 12, 2009 ja det er de to som sitter rett foran batteriet, de er gjort reine og de får strøm på begge sider 13v uansett om jeg har hjulet inni på rødt eller blått.. har prøvd og ta av ledningen til duoventilene men det hjalp desverre ikke. sirkulasjonspumpa går som bare det. kan duoventilane være gåene? Hvis alt dette stemmer, så har du minst to problemer. Hvis det kommer strøm til ventilene, så vil de stenge. Dvs. at hvis det kommer 13V der konstant, så er det noe feil i varmeapparatstyringen. Sikker på at du har målt riktig? Du må måle mellom den midtre og de to ytre kontaktene. Ikke mål på sirkulasjonspumpa. Hvis du nappet av ledningen, og det fortsatt ikke ble varmt, så skal normalt det bety at det er noe feil med ventilene. Disse er laget slik at de normalt står oppe, men når de får strøm på, så lukker de seg. Drar du av disse uten at det blir noe varme, så tror jeg du har et problem med sirkulasjonen. Quote
Guest martinE Posted October 12, 2009 Posted October 12, 2009 er sikker på at jeg har målt på ventilene. får kikke på det da før jeg fryser fast passer f.eks varme justeringa inni fra en 90mod uten ac i 95 me ac? skulle jeg prøvd noen andre duoventiler og en annen sirkulasjonspumpe? Quote
FrodeS Posted October 12, 2009 Posted October 12, 2009 er sikker på at jeg har målt på ventilene. får kikke på det da før jeg fryser fast passer f.eks varme justeringa inni fra en 90mod uten ac i 95 me ac? skulle jeg prøvd noen andre duoventiler og en annen sirkulasjonspumpe? Det passer dessverre ikke. Såvidt jeg vet, så er det minst 7 forskjellige. før / etter ca. 1991/1992-modell , ikke ac , ac, klimaautomat, omluft (kun fra og med 93 tror jeg). Sikkert flere også. Før/etter 1991/1992 er det forskjeller på vakuum-styringen. Det er forskjellige delenummer, men det kan hende det passer omhverandre. Quote
Recommended Posts