Jump to content

felger til "500E"

kjetil

Recommended Posts

da skal jeg etterhvert  gå igang med å montere 500 optikk på min s124 8)

trenger da hjul som passer til 500 kittet.

blir vell å gå for brock b1 fra http://www.mamut.net/vwbustuningshop/

kanskje noen som vet om andre fohandlere av brock? eventuelt Dezent A??

tenkte litt på amg replikafelger, men er så mange MBer med de 8)

andre ideer om felger som kan passe på bilen mottaes med takk :)

er litt usikker på felgbredde og inpress og dekkdimmensjon.

noen som kan være til hjelp hær??

vil helst ha samme felgene bak og forran i 17 toms så de kan rulleres etter slitasje.

hvordan blir biln hvis jeg går ned på innpress? tenker da ikke på lovligheita :lol:

men mere på slitasje på hjuloppheng og hjullager samt sporing etc.

• 1 year later...
  • 4 weeks later...

da skal jeg etterhvert  gå igang med å montere 500 optikk på min s124 8)

trenger da hjul som passer til 500 kittet.

blir vell å gå for brock b1 fra http://www.mamut.net/vwbustuningshop/

kanskje noen som vet om andre fohandlere av brock? eventuelt Dezent A??

tenkte litt på amg replikafelger, men er så mange MBer med de 8)

andre ideer om felger som kan passe på bilen mottaes med takk :)

er litt usikker på felgbredde og inpress og dekkdimmensjon.

noen som kan være til hjelp hær??

vil helst ha samme felgene bak og forran i 17 toms så de kan rulleres etter slitasje.

hvordan blir biln hvis jeg går ned på innpress? tenker da ikke på lovligheita :lol:

men mere på slitasje på hjuloppheng og hjullager samt sporing etc.

Hei.

Regner med du kjenner original hjuldimensjonen på 500E/E500: 225x55 ZR 16 på 8" felg ET34.

Det finnes veldig mange hjulalternativer på disse bilene i 16-17-18-19-20", mest brukt er 18". Siden det er såpass brede skjermbuer er det en del å gå på, spesielt foran. Veldig mange kjører med ET25 foran, alt. ET34 og 10mm spacer og oppnår det samme. Mens bak er det mindre å gå på, så ET25 på 10" felg og et 265 dekk blir helt i kanten på skjermbuen. Dersom du senker bilen litt mye da kan du få subbing. Disse verdiene er på original 500 og hjuloppheng. Jeg kjenner ikke til forskjellen mellom hjulopphenget på S124 kontra 500E/E500, men det er vel forskjellige bærebruer med andre hjulvinkler og sporvidde.

På Limited'en min har jeg eksakt samme oppsett som Ingvar har på SEC'en sin, og det funker fint.

Ta også en titt her på 500Espot: http://www.500espot.com/forums/viewforum.php?f=35

Her finner du mange 500'er og forskjellige hjuloppsett. Noen har beskrevet sine oppsett også.

-arnt-

Mmnja - felgene må være stor nok og gå klar av bremsekaliperne, ja, men det står ikke noe i tråden om det bygges om til 124.036 understell, eller om det kun er eksteriør som skjermer etc.. Det er ikke noe spesielt med 500E/E500 som sådan - felgene må passe på bilen uansett og det bør prøves dersom man ikke vet det fra anna hold.

Det var også spørsmål om ekstra belastning på hjullager ved reduksjon av innpress på felgen. Redusert innpress vil alltid øke belastningen på hjullagerne, men hvor mye det reduserer levetia på hjullagerne er vanskelig å anslå. Jeg kjører med ET25 på begge 500'ene og har enda ikke notert noen økt slitasje, men det kommer sikkert. Det er flere faktorer som påvirker slitasje på hjullagerne vel så mye og spesilet to ting - belastning og vedlikehold.

-a-

Armen fra senter nav, ned til dekk/asfalt er jo mye større enn 10-20mm økt innpress, så det som vil påvirke lager levetid må jo være veigrep/svinger og dårlig norsk veistandard osv og ikke om du setter på felger med økt innpress..... :?

Det finnes jo ikke rettsrekk på norske veier nok til at det er mulig å måle..... :lol:

He, He...ja du kan så si!

I boligområdet hvor jeg bor har vi en trasig veistandard med mange fartshumper, og det beste veidekket er over selve fartshumpene. :lol:  De er så glatte og fine å kjøre over at det...

-a-

Mmnja - felgene må være stor nok og gå klar av bremsekaliperne, ja, men det står ikke noe i tråden om det bygges om til 124.036 understell, eller om det kun er eksteriør som skjermer etc.. Det er ikke noe spesielt med 500E/E500 som sådan - felgene må passe på bilen uansett og det bør prøves dersom man ikke vet det fra anna hold.

-a-

Trodde karen hadde en 500...