Jump to content

Skifte av bremseskiver bak 1999 E320

Thomas Madsen

Recommended Posts

heisann, trenger noen tips her jeg..

Skal skifte begge skivene bak pga kast i dem....

Viser seg att jeg må bytte pinnene som holder klossene også, men klossene ser bra ut så tenkte jeg skulle bruke dem videre.

Her er hva jeg får til...

1 dekk av  :-)

2 caliper av :-)

3 umbraco skruen i selve skiva :-)

4 vrir skiva så jeg kommer til rotoren og slakker brekket

:-(

Ikke tale om skiva vil av.... jeg har snart brukt en boks wd40 men den rikker seg ikke...

Noen som har tips ????

Jeg har skrudd rotoren helt inn så brekk"båndene" skal ikke være i veien, men den rikker seg ikke fra navet, uansett hva jeg gjør så henger navnet og skiva fast i hverandre...

Men det er bare å hamre løs mao ???

Går det ann å bruke an "avdrager" ala reimskiver osv mot navet eller er det bare å glemme ???

Klask til med den største hammeren du har mellom to bolter på anleggsflate for felgen.

Pass på at du ikke rapper til bolta.

(Noen bremseskiver har et gjenget hull hvor man kan skru inn en bolt og bruke som ters)

Mellom to bolthull mener du???

Er desverre ikke noe gjenget hull annet enn til hjulboltene selv, og hvis jeg skrur dem helt inn så legger jeg vel bare press på bremsebåndene til brekket eller ????

Kan jo være det hjelper litt med att jeg har brukt en halv boks wd40 også, slik att den kommer i morra... Bare så synd jeg ikke har bukk, da kunne den bare hengt i lufta og godgjort seg, men i felles garage tar jeg ikke risken på å la den stå på bukk eller jekk...

Hvis det er bra med klosser og bånd er det ikke noe vits i og skifte,blir jo ikke akkurat mye slitt bak da.

Ta en slager og roter skive og rapp til hvis du er sikker på at båndene er fri.

Jeg har ihvertfall dratt rotoren så mange ganger rundt att den ikke rikker seg lenger,og jeg får rotert akslingen så brekket er ihvertfall skrudd riktig vei. Da bør det jo ikke være noe problem :-)

Hvis unbrako og bånd er frie så er det ikke noe mer skiva sitter fast i,untatt dritt/rust

på navet.Regner med at dette er samme system som 202 og 203.Hadde noen skiver som satt noe jævlig foran

på 202 `n min og da måtte jeg ringe kompisen min som er verksmester på hadeland bil,fortalte problemet og fikk beskjed om at det var bare

og denge løs,løsnet til slutt. :D

Vel umbrako skruen var 0 problem å få ut, caliper var 0 problem å løsne.

Største knotet var å finne spindelen/tannhjulet for å få skrudd båndene tilbake...

Men det er gjort, og siten brekket ikke henger på så må jeg da kunne anta att jeg har skrudd den riktig vei..

Så da er det vel bare å høre med nabofolka om noen har noe mer enn en standard snekkerhammer...

Hvis skiva henger fast i bremsebåndet, så vil den uansett "henge og slenge" litt. Det høres ut som din sitter dønn, og da er det bare å denge i vei til den kommer. Prøv å denge fra innsiden og ut hvis du får til. Glidehammer kan være siste utvei.

selv om båndene kan virke frie så kan det fortsatt være en kant i "trommelen"som kan hindre skiva og løsne.

Bruk en lomme lykt i bolt hullet og prøv og presse ned båndene.Den ene side først så den andre.Måtte gjøre det på s203 min.

Hvis ikke slår du av bånd og fjærer.Greit og få litt hjelp til dette,en presser og en drar/slår i skiva.

Ved evnt.montering legger du bånden til skive og drar det litt fra.

Det er ofte et problem at båndene ikke ligger helt som de bør inni skiva, noe som resulterer i slitekant som byr på problemer med å få løs skiva...

Man vil fin få løs skiva, men får den ikke av bilen. Hvis den henger på båndene, så vil man kunne rikke litt på den.

Det er ofte et problem at båndene ikke ligger helt som de bør inni skiva, noe som resulterer i slitekant som byr på problemer med å få løs skiva...

Man vil fin få løs skiva, men får den ikke av bilen. Hvis den henger på båndene, så vil man kunne rikke litt på den.

Er det som skjer her, er null frigang... hadde problemer med brekket på en mazda for mange år siden og da var ihvertfall skiva/trommel slik att jeg fikk rikka og vridd på den men måtte riva av hele driten med bånd og alt...

På min sitter det dønn fast.  Hvis det var kant så ville vel ihvertfall skiva rotere rundt og ikke sitte fast, eneste måten for meg å få rotert skiva på nå er å sette bilen i fri  :-)

Så får nok skaffe større hammer, evnt få lånt meg glidehammer...

Noen som har i jessheim området ??????

Jeg bruker som de fleste andre å først slå på skiva med en stor hammer, MEN vist ikke det nytter så pleier jeg å dra fram en stor tash (eller hvordan det skrives) da pleier skiva å komme løs med engang. :)

Er litt små marginer å gå på der så det er viktig at du får løs hele skiva med engang, vist ikke kiler den seg bare fast.

Lykke til!

Da er det gjort, hadde bare en vanlig spikerhammer men det gikk med den også..

Var tydeligvis litt forsiktig på første for jeg slo vel i 10 min før den kom løs, andre siden var 10-15 harde bank så var den også løs :-)

Takker for tips, og jeg skjønte fort hvorfor Tommern57 sa den biltema trommelavtrekkern ikke ville fungert noe særlig..

Nå kommer det nye klosser i morra og monteringssett fra mekonomen :-)

Båndene var det så vidt antydning til att var brukt, ikke var det noe spor å snakk om inni tromlene heller...

Så da blir det nye klosser og monteringssett samt slitasjevarsler...

Takker alle for tips og råd  :-)

Hater å måtte gi opp på ting jeg mener jeg skal klare selv, neste er nedre bærekule, men den får verkstedet ta seg av..