Jump to content

s124 230te, tungstartet

Guest Andreas

Recommended Posts

Guest Andreas

Hei, motoren er noe inni h*** vrang å få start på når den er kald, Ved start fyrer den opp normalt, kommer opp på ca 900rpm, deretter begynner den å hikste fælt inntil den dør 10 sek etterpå. så må man kinne 2-3 ganger, ca 10-15 sek for å få den til å fyre igjen. når den først går må den tusle i 30-40 sek før det er mulig å kunne gi gass.

For meg virker det som at "chokingen" ikke slår inn i det hele tatt, dvs at den får for mager blanding i starten når kald.

Det jeg lurer på er; har disse motorene noen form for kaldstartdyse eller lignende som skal kompensere i startøyeblikket? la merke til at den flotte mekanismen som går på innsuget ikke alltid går helt tilbake og får trykt inn tomgangsbrytern , men har ikke fått sjekket om det er denne som er problemet.

Forslag til feil og løsninger?? ;-)

Hilsen Andreas

Guest mb 230te (turbo)

det er en kaldstart dyse på di bilene ja, den sitter veldig lett til, på høyre side av motor toppen, men en blå kontakt, midt i mellom de 4 andre dysene. umulig og ikke se den, når du tar av luftfilter boksen, vis du har originalt luftfilter :) det kan jo være den så klart, men vanskelig og si :)

Guest Andreas

Prøvde noe nytt;-) søkte litt på forumet, gikk ut, sjekket sikringene på toppen av OVP-reléet, og jammen der hadde den ene gått gitt, byttet denne, motoren var varm, men virket som den startet på en litt mer logisk måte, samtidig sluttet ABSlampa å lyse, og fikk sen et spennende varseltrekantlys øverst på speedometeret før start, så virker som dette løste litt av vært gitt... hehe.

Tusen takk mbentusiastklubbforumet!

Guest Andreas

Jo takk, 2,- istedet for 6-800,- var absolutt en helt grei reperasjon.  8)

Fikk igang målern for spylervæske med litt pussing også, så nå er det bare et varsellys som lyser...

Får se på det når jeg finner multimeteret mitt.

Lampefeil-varsleren er som jeg vel nevnte da du prøvekjørte, eller kanskje jeg glemte å nevne det, relatert til det automatiske kjørelyset. Jeg klødde meg i hodet lenge over det ettersom alt så ut til å virke, men en gang jeg glemte å skru på lyset manuelt oppdaget jeg at det var kjørelys-automatikken som kom og gikk i takt med lampevarsleren.

Da vet du hvor du kan begynne å lete etter feil...

MVH Tore

Guest Andreas

Herlig, bilen startet på første slaget i 5 minus. Bare av nysgjerrighet, hvilke prosesser/systemer er det ovp-reléet styrer? Tydeligvis ABS, men hvilken innvirkning har det på ecu-ene?

OVP påvirker iallefall kaldstartventilen, ABS, ASD/ASR.

Hva mer er jeg usikker på. Om det i det hele tatt er noe mer på en gammal 230?

Guest Andreas

Vant med LH-jetronic 2.4.1 og 2.4.2. på gammal volvo 940 jeg, hva er hovedforskjellen på disse systemene?

Helt tydelig at kaldstartventilen, hva nå enn dette egentlig er, var berørt.