Jump to content

Ikke rart varmluften kommer fort på 211


olepeder

Recommended Posts

Jeg har undret på meg på hvorfor det kommer varm luft ut av varmeapparatet etter bare 20 sekunder selv om bilen har stått og blitt skikkelig kald. Imponerende men rart.

Når jeg ser i EPC så er det jo ikke så rart, det sitter faktisk et elektrisk element på 1700W i varmeapparathuset. Tøft å være batteri på småkjøring vil jeg tro...

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke helt sikker på om jeg er helt med på denne, det blir jo "bare" 141 Amp.

Må vel ha kabler som tilsvarer et normalt håndledd sånn ca.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke helt sikker på om jeg er helt med på denne, det blir jo "bare" 141 Amp.

Må vel ha kabler som tilsvarer et normalt håndledd sånn ca.

 

Hva er det du ikke er med på?

 

Er ikke en slik elektrisk varmer mer eller mindre standard på alle CDI etter ca. år 2000?

Link to comment
Share on other sites

Tenker kun på hva som produserer disse 1700 W (i tillegg til det andre forbruket man i øyeblikket har) i dette 12 Volts anlegg og hva som skal til av kabling/dimensjonering for å transportere 141 Amp.

 

På min var det en dieseldrevet "kjørevarmer"

 

Det er ikke varmeeffekten som menes her ?

Link to comment
Share on other sites

Den elektriske varmeren drar i hvertfall såpass med strøm at tomgangsturtallet justeres et par hakk opp for å kompensere for dette. Det medfører at bilen ryker ekstra når den går på tomgang med kald motor og ekstra elektrisk varmer aktivert.

 

Det er også derfor det er kjekt å lade batteriet i W211 CDI i ny og ne hvis man har endel småkjøring.

 

Du skrur den av ved å trykke på AC-off knappen.

Link to comment
Share on other sites

Selv om elementet er poå 1700W behøver ikke det si at det går for full gnu heller. Kanksje 30 sek for å få litt varme med en gang....

Men man har vel også litt ladespenning må må man vel kunee reeghne med å ha iallefal 13,5V, og da blir strømmen på 125A, starteren på en W124 diesel tar jo opptil 2200W, og kabelen er fremdeles ikke tjukkere enn fingrene mine, når du kinner kan man regne med bat spenning på under 12V, ved 12V vil strømmen være på ca 185A, og kablene tåler nå greit at man kinner noen minutter, selv om man ikke skal det.

 

Nå er riktignok 2.2 kw målt med låst starter, men det nærmer seg saftig en kald vinterdag.

Link to comment
Share on other sites

Selv om elementet er poå 1700W behøver ikke det si at det går for full gnu heller. Kanksje 30 sek for å få litt varme med en gang....

Men man har vel også litt ladespenning må må man vel kunee reeghne med å ha iallefal 13,5V, og da blir strømmen på 125A, starteren på en W124 diesel tar jo opptil 2200W, og kabelen er fremdeles ikke tjukkere enn fingrene mine, når du kinner kan man regne med bat spenning på under 12V, ved 12V vil strømmen være på ca 185A, og kablene tåler nå greit at man kinner noen minutter, selv om man ikke skal det.

 

Nå er riktignok 2.2 kw målt med låst starter, men det nærmer seg saftig en kald vinterdag.

 

det PTC elementet har visst 3 trinn på varme.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke helt sikker på om jeg er helt med på denne, det blir jo "bare" 141 Amp.

Må vel ha kabler som tilsvarer et normalt håndledd sånn ca.

 

Hva er det du ikke er med på?

 

Er ikke en slik elektrisk varmer mer eller mindre standard på alle CDI etter ca. år 2000?

 

På 210 så var det vel et elektrisk element for kjølevannet. Denne sitter i varmeapparatet og varmer kun kupeluften så vidt jeg kan se.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...