Tore Robert Klerud Posted October 7, 2009 Share Posted October 7, 2009 Får flytte ropet mitt om teknisk nødhjelp hit fra tråden om selve bilen. Som dere vet har jeg kjøpt en w126 med stuck tenningslås, og rattlåsen på. I kveld gøv jeg på den med tang og vred låsen med makt helt til det første av de to merkene på høyre siden av den sorte ringen rundt låsen (posisjon 1, som jeg forstår at det heter). Rattlåsen ga seg straks, så nå er styringen "tilgjengelig". Letet som besatt etter en posisjon der jeg kunne finne noe som lignet på en fjærende utløsermekanisme når jeg stakk inn en grov binders i det lille sporet i låsplaten, men fant ikke noe. Til slutt knakk nøkkelen, men det er fremdeles så mye av en "stump" som sitter fast i nøkkelhodet at jeg kan bevege låsen - etterhvert helt frem og helt tilbake uten noen form for motstand. Men noe punkt hvor jeg kan kjenne at noe løsner ved å stikke noe inn i låsesporet finner jeg ikke. Hva gjør jeg nå? På verkstedet sa de først at det ikke var mulig å borre ut sylinderen, og at jeg derfor måtte sage løs rattlåsen for å frigjøre styringen. Det er altså fikset nå, siden rattlåsen gikk av når jeg ga meg på nøkkelen med tanga. Men hvordan i huleste skal jeg få ut selve sylinderen når jeg ikke finner noe punkt der den løsner, dersom det virkelig stemmer at den ikke kan borres ut? Dynamitt? Innrømmer at det er fristende... MVH Tore Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 1042 Posted October 7, 2009 Share Posted October 7, 2009 Nå vet ikke jeg hvordan opplegget rundt låsesylinder og tenningslås er på 126, men er den som på 124, så kan du, nå som nøkkel er vridd om ett hakk eller mer, skru løs dashbordets underdel og skru av hele rattlåsgreia. Er ofte litt lettere å plukke fra hverandre tenningslåsbitene når man kan arbeide med det inne eller på verksted... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted October 7, 2009 Share Posted October 7, 2009 Mener å huske at hvis du løsner rattstammen slik at du kan senke den ned, kan du løsne klemma som fester låsen til rattstammen og dra den ut... Tror det står bilder i PDFen du fikk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts