Guest 1042 Posted October 5, 2009 Share Posted October 5, 2009 Skal ha nye vinterdekk på min 02-S203 220cdi. Felgene er originale med forskjellige bredde foran/bak. Mener det er snakk om 7x16 og 8x16. Til nå har jeg kjørt på vinterdekka som fulgte med bilen, men etter flere småskumle episoder, med uforholdmessig mye tap av veigrep på vinterføre, så tør jeg ikke fortsette ett år til på Falken Espia 03. (virkelig elendige vinterdekk). Noen som har noen anbefalinger? Blir med overveiende sannsynlighet piggfritt da vi har 75% kjøring på asfalt som saltes hele året (nesten.. Liten pause rundt juli), 20% på snøføre og 5% på is. Har erfaringer med blant annet contivikingcontact 3, maxi-ice (1 og 2), hakka rsi. Dog på 124. Har også prøvd rimelige piggfrie tidligere år, men med bremselengder som ikke ligner grisen på våt asfalt, så utgår det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Glenn Sørvik Posted October 6, 2009 Share Posted October 6, 2009 Har kjørt på Hakka rsi på min s203 og det har vært veldig bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 1042 Posted October 6, 2009 Share Posted October 6, 2009 ser jeg skrev litt klønete. Billige dekk har jeg dårlig erfaring med. Kan se ut som jeg mente hakka rsi, maxi-ice osv, men det gjorde jeg ikke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HenrikTA Posted October 6, 2009 Share Posted October 6, 2009 Har kjørt på Hakka rsi på min s203 og det har vært veldig bra. Det var betryggende lesning.. Har bestilt disse dekkene til 210en min. På 203 en har vi nå Yokohama iceguard - kjørte med disse på 210en ifjor, og de fungerte veldig bra! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stjerneglis Posted October 6, 2009 Share Posted October 6, 2009 Hakkapellitta Rsi er erstattet av Hakkapellitta R. Jeg har nettopp kjøpt disse til denne vinteren. Å få nye dekk på bilen er alltid moro selvom det svir litt på pungen http://www.eiker.no/?ItemID=1612 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Glenn Sørvik Posted October 6, 2009 Share Posted October 6, 2009 Har kjørt på hakka dekk på alle mine mb`r og (gjør det nå også)synes de har fungert veldig bra,kjøpte et sett med bridgestone noranza i fjor fordi kjerringa ville prøve pigg dekk,men synes ikke disse var like bra på snø. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin B. Posted October 6, 2009 Share Posted October 6, 2009 Michelin X-Ice 2 og Nokian ett-eller-annet vant jo vinterdekktesten i år. Personlig ville jeg valgt Michelin. Jeg har nå første generasjon X-Ice på min 124 og det har funka bra to sesonger nå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 1042 Posted October 12, 2009 Share Posted October 12, 2009 Fått pris på dekk av dekkdealern i sverige. alle i størrelse 205/55-16. SEK 1100,- pr dekk nokian RSI SEK 1850,- pr dekk nokian R. SEK 1150,- pr dekk Hakka 4 pigg. Michelin x-ice/x-ice north var visstnok ett par hundrelapper dyrere. Dette er priser ferdig montert på bilen... Når jeg ser på nett, så er ikke Hakka R/X-ice 2(med og uten north) så veldig mye dyrere pr dekk enn tilsvarende nokian. Men da kommer vel som oftest omlegging i tillegg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
E_S Posted October 12, 2009 Share Posted October 12, 2009 Husk at 205-dekk på 8" bred felg ser litt snålt ut, 225/50-16 er mer riktig til den felgbredden og har samme rulleomkrets som 205/55-16. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 1042 Posted October 13, 2009 Share Posted October 13, 2009 8 tommer er ca 20 cm. Har 205 på nå om jeg ikke husker feil, og det ser ikke snålt ut. Er litt forskjell i bredden på bana på forskjellige dekk vil jeg tro. Mao kan det se snålt ut med dekk i samme dimensjon fra annen produsent Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted October 13, 2009 Share Posted October 13, 2009 8 tommer er ca 20 cm. Har 205 på nå om jeg ikke husker feil, og det ser ikke snålt ut. Er litt forskjell i bredden på bana på forskjellige dekk vil jeg tro. Mao kan det se snålt ut med dekk i samme dimensjon fra annen produsent Hvordan det ser ut varierer veldig fra dekk til dekk virker det som. Jeg hadde x-ice i 205/55-16 på 7,5" brede felger. Det var litt i grenseland mot å se snålt ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 1042 Posted October 13, 2009 Share Posted October 13, 2009 Har søkt litt på nett, og det ser ut som hakka 4 og rsi er relativt gamle modeller. Spørs om jeg ikke har mer lyst på noe av nyere årgang. Får be han hoste opp noen nye priser. Har forøvrig 205/55-16 både foran og bak på C'n, og det ser overhode ikke snålt ut. Mulig Falken har ekstremt brede dekk? Eller at jeg har sett feil på dimensjonen som står på innsiden av felgen.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Åge H. Posted October 15, 2009 Share Posted October 15, 2009 Søk på pris på nokian hakkappelita 7. Dei er ein videreutvikling av dei dekkene eg kjører på (hakkappelita 2 ellernåkesånt), og eg er storfornøyd. I fjord vinter var eg ein av få biler som kom meg opp dalebrekko ein glatt ettermiddag. Kjører pigg by the way. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 1042 Posted October 16, 2009 Share Posted October 16, 2009 Søk på pris på nokian hakkappelita 7. Dei er ein videreutvikling av dei dekkene eg kjører på (hakkappelita 2 ellernåkesånt), og eg er storfornøyd. I fjord vinter var eg ein av få biler som kom meg opp dalebrekko ein glatt ettermiddag. Kjører pigg by the way. Hakkapellita 2 er utgamle modeller. Var vel det som satt på 124'en da jeg overtok den. Sykt glatte i forhold til conti winter contact 3 som sitter på drivhjula nå. Leste testen til motor og der kommer hakka 7 ganske bra ut (andre eller tredje plass), men med "kritikk" for upresis følelse på asfalt og litt glatte på våt asfalt. Ser også at Nokian scorer dårlig på støy. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted October 16, 2009 Share Posted October 16, 2009 Søk på pris på nokian hakkappelita 7. Dei er ein videreutvikling av dei dekkene eg kjører på (hakkappelita 2 ellernåkesånt), og eg er storfornøyd. I fjord vinter var eg ein av få biler som kom meg opp dalebrekko ein glatt ettermiddag. Kjører pigg by the way. Hakkapellita 2 er utgamle modeller. Var vel det som satt på 124'en da jeg overtok den. Sykt glatte i forhold til conti winter contact 3 som sitter på drivhjula nå. Leste testen til motor og der kommer hakka 7 ganske bra ut (andre eller tredje plass), men med "kritikk" for upresis følelse på asfalt og litt glatte på våt asfalt. Ser også at Nokian scorer dårlig på støy. Kjøp deg noen gode piggdekk, så får du både godt grep på alle underlag, bra styrefølelse og ikke så mye støy som enkelte skal ha det til. Kjempefornøyd med mine hankook winter i pike i 225/45-17. Konebilen har også fått sånne nå, dog i litt mer konevennlig dimensjon. V**voen er dårlig støyisolert, så der høres de, men det er verdt det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 1042 Posted October 17, 2009 Share Posted October 17, 2009 Frode som for 1,5 år siden var piggfriforkjemper nr 1. Slaktet alle som snakket varmt om piggdekk. Har det kommet en alien og overtatt skrotten din nå som du har passert 30? Neida. Regner med det blir x-ice north xi2 eller gislaved norfrost 5 på C'n.. 124'en skal få fortsette med piggfritt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin B. Posted October 17, 2009 Share Posted October 17, 2009 Jeg hadde satset på Michelin, de hevder at dekkene skal vare 25% lenger enn konkurentene. Jeg har ståltro på Michelin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HolgersEN Posted October 17, 2009 Share Posted October 17, 2009 Nokian Hakkapeliitta 7 piggdekk kjører jeg på c`en min og de funker kanon på glatt vei Lite støy til og være piggdekk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted October 17, 2009 Share Posted October 17, 2009 Frode som for 1,5 år siden var piggfriforkjemper nr 1. Slaktet alle som snakket varmt om piggdekk. Har det kommet en alien og overtatt skrotten din nå som du har passert 30? Neida. Regner med det blir x-ice north xi2 eller gislaved norfrost 5 på C'n.. 124'en skal få fortsette med piggfritt. Jeg har vel strengt tatt aldri vært piggdekkhater, men jeg har tidligere ikke hatt noe bruk for det selv. Da jeg pendlet opp og ned saltsørpa på E6 hver dag, kjørte jeg kontinentale vinterdekk. Nå kjører jeg stort sett bare småturer rundt på Råholt, samt at jeg én dag kjører indreveien nedover Østfold før de fleste andre. Da ble behovet et helt annet, og siden jeg ikke bare leser dekktester slavisk, men også ser hvor forskjellige dekk har sine styrker, så har jeg gått fra det ene ytterpunktet til det andre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PeerCB Posted October 18, 2009 Share Posted October 18, 2009 Nokian Hakkapeliitta 7 piggdekk kjører jeg på c`en min og de funker kanon på glatt vei Lite støy til og være piggdekk Godt å høre, jeg har nettopp kjøpt Hakka 7 selv. Nesten så jeg gleder meg å legge om til vinterhjula Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HolgersEN Posted October 18, 2009 Share Posted October 18, 2009 Nokian Hakkapeliitta 7 piggdekk kjører jeg på c`en min og de funker kanon på glatt vei Lite støy til og være piggdekk Godt å høre, jeg har nettopp kjøpt Hakka 7 selv. Nesten så jeg gleder meg å legge om til vinterhjula Ikke noe og glede seg over Kan ikke kjøre aktivt med vinterdekk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TEH Posted October 18, 2009 Share Posted October 18, 2009 Nokian Hakkapeliitta 7 piggdekk kjører jeg på c`en min og de funker kanon på glatt vei Lite støy til og være piggdekk Godt å høre, jeg har nettopp kjøpt Hakka 7 selv. Nesten så jeg gleder meg å legge om til vinterhjula Ikke noe og glede seg over Kan ikke kjøre aktivt med vinterdekk Med piggfritt så kan en det Morro er det å Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 1042 Posted October 18, 2009 Share Posted October 18, 2009 Nokian Hakkapeliitta 7 piggdekk kjører jeg på c`en min og de funker kanon på glatt vei Lite støy til og være piggdekk Godt å høre, jeg har nettopp kjøpt Hakka 7 selv. Nesten så jeg gleder meg å legge om til vinterhjula Ikke noe og glede seg over Kan ikke kjøre aktivt med vinterdekk Med piggfritt så kan en det Morro er det å Ække uten grunn at 124'en skal få kjøre rundt uten spiker i hjula. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik D. Posted October 28, 2009 Share Posted October 28, 2009 Jeg har 225/45-17 på min W203 med Nokian Hakkapelita R, de kan du IKKE kjøre aktivt med Det sklir og svaier og jeg har orginalt "sports understell" Når jeg tar av 19" med 235 forran og 265 bak ser 17" vinterhjula ut som sykkelhjul og kjøre egenskapene forsvinner. Men fordelen er der, man kommer fram når det ikke er bare asfalt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TEH Posted October 28, 2009 Share Posted October 28, 2009 Tror du misforstår begrepet aktiv kjøring her Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts