Jøran89 Posted October 5, 2009 Posted October 5, 2009 Ja da har jeg vært og handlet bil (igjen). Denne gangen har jeg kjøpt tilbake min nå avdøde farfars gamle 230E. Bilen er ny i Norge og gikk som administrasjonsbil hos Juul Gulbrandsen i Oslo fra slutten av 1991 til 1992, da min farfar kjøpte den.Bilen ble kjøpt for kr420000,- og var gått bare 9000km. Han solgte den til en kjenning høsten 2003 og da var den gått 186.000km. Når jeg nå kjøper den er den gått 270 000km. Bilen var tilsalgs fordi den brukte litt vann, noe som viste seg å være gåen toppakkning. Bilen er sølvgrå med sort stoff interiør og var eu-godkjent to uker før jeg kjøpte den. Ikke så mye utstyr, men den har: Varmeseter El.vindu foran. El. soltak ASD Nakkestøtter bak Sportline (390mm) Skinn ratt Automat Defa Brink hengerfeste Orginalt skistativ Lykteviskere (som fungerer) Solskjermer med lys Airbagboks i midtkonsollen Midtarmlene Planer: Bytte av toppakkning (utført) Bytte av ventiltettninger (utført) Bytte til orginal radioantenne (utført) Bytte støtdempere (utført) Bytte fjærer foran (utført) Montere vindavvisere (utført) Fjerne litt overflate rust (delvis utført) Montere midtarmlene (utført) Avantgardegrill (utført) 500E lykteglass (utført) 16" Avantgardefelger (utført) Kromringer i instrumenthus (utført) Kromringer rundt viftebrytere (utført) Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted October 5, 2009 Posted October 5, 2009 Kult, alltid moro med "nytt"! Gratulerer Quote
Jøran89 Posted October 5, 2009 Author Posted October 5, 2009 Takk takk! Blir litt ekstra moro når man kjenner så godt til historikken også. Quote
gunsen Posted October 5, 2009 Posted October 5, 2009 Gratulerer med ny bil, morsomt at det er din farfar som har eid den Quote
HolgersEN Posted October 5, 2009 Posted October 5, 2009 Grattis med ny bil :D Gleder meg til bildenne kommer Quote
CHARLIE Posted October 5, 2009 Posted October 5, 2009 Har du blitt oppkjøper?? :lol: Grattis med enda en MB!! Venter spent på bilder Quote
Jøran89 Posted October 5, 2009 Author Posted October 5, 2009 Har du blitt oppkjøper?? :lol: Grattis med enda en MB!! Venter spent på bilder Tjaa, må jo fyllepå etterhvert som man selger... Solgte jo 200E`n forrige helg, såå en uke uten w124 ble for tøft... Tror faktisk denne blir beholdt en stund, bare vi finner ut av hvor vannet blir av. Eneste rustet jeg greide å finne på bilen nå i kveld var over saccoen på sjoførdøra ellers tror jeg den er fin for rust. Men det finner jeg fort ut av i morgen, for da skal den ennevendendes i alle kroker og kriker. Quote
tommern57 Posted October 5, 2009 Posted October 5, 2009 Grattis Har du forresten lest denna?: http://www.mbentusiastklubb.com/smf/index.php?topic=17292.0 Har vel egentlig ikke noe med hverandre å gjøra, men dog Quote
Jøran89 Posted October 5, 2009 Author Posted October 5, 2009 Jøss! Vet ikke om Juul Gulbrandsen selv har kjørt bilen, men det er ingen tvil om at den kommer derfra. Det står enda "Juul Gulbrandsen" både på begge forskjermene og på bjelken under panseret. Quote
Jøran89 Posted October 6, 2009 Author Posted October 6, 2009 Da er det klart for litt mer! Har holdt på i hele kveld med å skifte baklykter, støvsuget innvendig, tømt bagsjerommet for alt mulig rart og lett etter rust. Skiftet baklyktene da de som stod på var hjemme sota og jeg synes de ble for mørke når resten av bilen er lys. Derfor var gleden stor da jeg fant ei splitter ny orginal baklykt i uåpnet eske i baksetet. Var i garasjen en tur og tryllet fram enda en baklykt, så dermed var "ting" i boks! Har holdt på en god stund å støvsuget hundehår innvendig og i bagasjerommet, men var heldigvis ikke såå ille så det gikk greit å bli kvitt dem. Fant litt mer rust idag. Finnes litt småtteri rundt baklyktene og ca. 3cm i karmen på høyre bakdør, men ellers ser det ut til at den har greid seg bra for rust. Så et bilde: Kommer mer siden. Quote
Jøran89 Posted October 7, 2009 Author Posted October 7, 2009 Takk for det, litt uvant med så lys bil da jeg bare har hatt mørke 124er før, men det blir vel en vane. Fikk ikke lagt ut alle bildene igår da kvelden rett og slett ble for kort, men her kommer noen flere. Slik så den ut da jeg kom hjem med den i går. Sjoførdøra må gjøres noe med Litt småplukk bak også Trenger en skikkelig motorvask: Orginalt Mercedes batteri: Komplett verktøysett: Splitterny baklykt: Skistativ som matcher bilen bedre enn dette skal man vel strengt tatt lete lenge etter. Helt grei innvendig, men må vaskes! Denne har sett sine bedre dager, men har nytt speil liggende: Orginal radioen står fortsatt i Det vanlige lille...... Da jeg åpna askabegeret var redseln stor for å finne sneiper, derfor var gleden stor da det bare var fylt med tyggis. Setetrekkene som min nå avdøde farfar fikk satt på, på 90tallet en gang, sitter fortsatt på baksetene. Har som sagt fått gjort litt i går med bilen etter at bildene ble tatt, og skal fortsette med rengjøring ikveld, så får vi se om det ikke blir bil ut av denne også. Den er iallefall veldig teit og fin å kjøre. Girkassa girer rett og slett som en drøm! Quote
LuckyDuck Posted October 11, 2009 Posted October 11, 2009 Fin bil til orginal å være Og hundehår er noe dritt.. kan sitte ganske bra fast de, ja. Quote
Jøran89 Posted October 11, 2009 Author Posted October 11, 2009 Fin bil til orginal å være Og hundehår er noe dritt.. kan sitte ganske bra fast de, ja. Ja, denne har holdt seg bra. Så ikke bra ut da jeg henta den, men den har kommet seg veldig etter at den fikk seg en vask. Har fått tilbud på 10k for bytte av toppakkning, men er enda litt usikker på om det faktisk er toppakkninga som er gåen, så skal derfor avvente det litt til. Quote
FrodeS Posted October 11, 2009 Posted October 11, 2009 Har den vært solgt ny i Sverige? Hvis du vil få førersetet pent, så se om du får tak i ryggen fra et passasjersete i samme stilen. Det er en ganske vanlig interiørfarge, så det er neppe umulig å finne på en hugger eller noe sånt. Ryggen bytter du relativt enkelt over. Quote
Jøran89 Posted October 11, 2009 Author Posted October 11, 2009 Nei det er den ikke. Er solgt ny i Oslo (Dealer: 555 Norway). Det at blyfri-merkene står på svensk er nok likt for alle 124ene som er solgt ny i skandinavia!? Førersetet er ingen krise, men skal vurdere det om jeg kommer over en delebil med slikt interiør. Skulle gjerne hatt et midtarmlene til dette interiøret. Dette er min første 124 uten midtarmlene og må si det er veldig uvant å kjøre uten, så det skal inversters i! Quote
Jøran89 Posted October 25, 2009 Author Posted October 25, 2009 Fikk anledning idag til å knipse et par bilder av begge 230ene mine. Quote
Jøran89 Posted October 26, 2009 Author Posted October 26, 2009 Da blir det skifte av toppakkning og ventilltettninger om et par uker. Bestilte også 4 nye Sportline dempere idag. Tror dette blir knall! Quote
Aussie Posted October 26, 2009 Posted October 26, 2009 Da blir det skifte av toppakkning og ventilltettninger om et par uker. Bestilte også 4 nye Sportline dempere idag. Tror dette blir knall! På hvilken av bilene , Quote
Jøran89 Posted October 26, 2009 Author Posted October 26, 2009 Da blir det skifte av toppakkning og ventilltettninger om et par uker. Bestilte også 4 nye Sportline dempere idag. Tror dette blir knall! På hvilken av bilene , Hehe, viste "den" måtte komme. Den grå! Quote
Jøran89 Posted October 31, 2009 Author Posted October 31, 2009 Fikk støtdemperne idag, var Sachs Super Touring foran og Sachs Advantage bak istede for orginale dempere. Fungerer disse like bra? Ble litt små skuffa nå. Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted October 31, 2009 Posted October 31, 2009 Det begynner å bli lite deler igjen på den mørke også nå Jøran Quote
Jøran89 Posted November 1, 2009 Author Posted November 1, 2009 Ja den begynner å bli bra rensket for deler nå. Fint med delebil som har samme motor, gir og drivverk som bruksbilen. Quote
Jøran89 Posted November 3, 2009 Author Posted November 3, 2009 Fikk fryktelig med arbeidslyst utpå kveldinga, så da var det bare å leite fram verktøyet og begynne å skru! Fikk bytta demperne bak idag, så det er ihvertfall en begynnelse. Nå gjenstår demperne foran og toppakkning på motoren så tror jeg bilen skal være klar for vinteren. Quote
Recommended Posts