Guest BERGET Posted October 5, 2009 Share Posted October 5, 2009 Stoppet motoren etter en lengre tur. Da jeg skulle starte igjen går bensinpumpa, men starter går ikke. Det er en 90 300E-24. Hvor kan jeg begynne å lete etter feil? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted October 6, 2009 Share Posted October 6, 2009 Jeg har opplevd at tenningslåsen ikke lot seg vri det aller siste hakket en gang. Vanskelig å kjenne, men starteren gikk ikke... Dog ville jeg nå først sjekke om det kom strøm til starteren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Håkon Posted October 6, 2009 Share Posted October 6, 2009 Jeg har også opplevd å måtte holde nøkkelen i "startposisjon" og lirke for å få start. Jeg har også opplevd at både tenningslås og starter tok kvelden samtidig og uten forvarsel... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr. Nygård Posted October 6, 2009 Share Posted October 6, 2009 Har og opplevd dette, dog med sperrekontakten som ikke gir strøm til starteren hvis girhendelen ikke står i P. (for automatgir da). Prøv å starte i N Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest BERGET Posted October 6, 2009 Share Posted October 6, 2009 Takk for tips. Hvordan sjekker jeg enklest mulig om starteren får strøm? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted October 6, 2009 Share Posted October 6, 2009 Det sitter en kontakt som går til starteren på fremre torpedovegg på venstresiden som går til starteren, men jeg husker ikke helt hvem av pinnene der som strømmen går på. Man kan tjuvkoble i denne kontakten for å få starteren til å gå... Sikkert enklest å måle rett på starteren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest BERGET Posted October 6, 2009 Share Posted October 6, 2009 Så da setter jeg bare på tenningen og måler på starteren? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted October 6, 2009 Share Posted October 6, 2009 Så da setter jeg bare på tenningen og måler på starteren? Noen må holde nøkkelen mot START mens du måler. Det er flere ledninger inn på starteren, én gir strøm hele tida, mens en annen kun gir strøm når nøkkelen er i start-posisjon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest BERGET Posted October 6, 2009 Share Posted October 6, 2009 Når tenninga står på og jeg måler over de to tilkoblingspunktene foran på starteren så er det strøm dit. Kan jeg da eliminere tenningslåsen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 1442 Posted October 6, 2009 Share Posted October 6, 2009 Klikker det når du vrir nøkkelen i startposisjon (ett hakk lengre enn tenning på) Gjør det det har du styrestrøm gjennom tenningslås til innslaget på starteren. Har du for liten spenning på batteriet 9-10 volt, høres klikket, men starter kobler ikke inn pga for lav spenning, lad opp batteri, bytt det om det brukes mye, er gammelt, har defekte celler. Mål spenning når tenning er på og når du prøver å starte, er det stor differanse, er det mulig defekt celle eller celler i batteriet Skjekk jordingskabel, mellom batteri og karosseri, og karosseri og motor. (ikke bare skjekk at kabel er der, men kontroller termineringen). Skjekk også plussledningen. Tykke kabler = mye strøm, like avhengig av rene terminaler som tynne kabler = lite strøm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest BERGET Posted October 6, 2009 Share Posted October 6, 2009 Det kan ikke høres et klikk når jeg vrir nøkkelen til start. Batteriet holder 12,4 V. Skal prøve et annet i tilfelle det kan være noe galt med det likevel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans-Petter Posted October 6, 2009 Share Posted October 6, 2009 Det du gjør er å klakke til starteren med en hammer. funka på min når den ikke slo inn. og hvis det er tilfelle at den starter etter det er det bare å få bytta den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest BERGET Posted October 7, 2009 Share Posted October 7, 2009 Prøver å få målt på starteren. Det er etter hva jeg kan se tre ledninger inn på den. To litt grovere. Er det på den tynnere som ser ut til å gå opp til tenningen jeg skal måle. Mellom denne og gods og så vri på nøkkelen mot start? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 1442 Posted October 8, 2009 Share Posted October 8, 2009 Jeg hadde prøvd det, er helt sikkert styrestrømmen inn til innslaget, jording får/har den i huset/godset. Ta av denne ledning og se på kontaktflatene når du først skal måle. Se godt på de to andre ledningene, mye dritt, olje og vibrasjoner kan på sikt isolere både strøm og jord. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest BERGET Posted October 8, 2009 Share Posted October 8, 2009 Da fikk jeg målt og det ser ikke ut til at det er strøm til denne. Når jeg vrir på nøkkelen får jeg heller ikke hindret alarmen i å gå på noe den gjorde før. Kan vel tyde på at feilen kan ligge i tenningslåsen. Er det sannsynlig at bare den ytterste delen kan være gåen eller hele mekanismen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest BERGET Posted October 9, 2009 Share Posted October 9, 2009 Sliter fortsatt med dette. Skal prøve med en annen tenningslås i morgen, men tror vel egentlig ikke det kan være denne. Før jeg slo av tenningen sist den gikk så slo alarmen seg på med motoren i gang. Dette gjør at jeg mistenker at det kanskje kan være denne. Får slått den av og på med fjernkontrollen, men den slår seg på selv om jeg vrir på nøkkelen. Det gjorde den ikke tidligere. Kan det da være tenningslåsen som ikke gir riktige signaler eller er det alarmen jeg bør se mer på? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted October 10, 2009 Share Posted October 10, 2009 Er ikke usannsynlig at det er alarmen. Jeg ville sjekket der først i hvertfall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest BERGET Posted October 10, 2009 Share Posted October 10, 2009 Det tror jeg også. Prøver å finne ledningen som kan være til startsperren. Hørte at denne kunne være kuttet og at jeg kunne gå forbi denne funksjonen ved å skjøte den igjen. Men det er mange ledninger Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Håkon Posted October 10, 2009 Share Posted October 10, 2009 George her på forumet hadde samme problemet på sin w201 med uoriginal alarm - på denne tok han såvidt jeg husker ut et relé i alarmenheten slik at bilen likevel kunne startes. På et senere tidspunkt plukket vi ut hele stasen, og på tross av enooormt mye ledninger så var det bare én ledning som var klippet slik at det var lett å finne ut hva som skulle skjøtes Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest BERGET Posted October 10, 2009 Share Posted October 10, 2009 Ok, da er det et håp iallefall. Prøver å ta ut relene til alarmen og krysser fingrene. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest BERGET Posted October 11, 2009 Share Posted October 11, 2009 Da har jeg forsøkt å ta ut relene til alarmen. Like dødt. Ettet hva vi greier å se så er det en ledning som er kuttet, men den går bare inn i det ene relet. Ingen naturlig plass å skjøte denne. Tror nok at det bare er å kaste inn håndkle og taue den til BOS. Håper de kan finne det raskt ut slik at dette ikke blir for dyrt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted October 11, 2009 Share Posted October 11, 2009 Gjør som jeg foreslo. Søk på Google for å finne koblingsskjemaet til alarmen. Har alarmen startsperre er det en ledning som er kuttet. Du finner ut hvilken med koblingsskjemaet. Kobler du disse to ledningene sammen, vil du etter det kunne starte bilen. Alternativ kan du koble ut kontakten på fremre torpedovegg, venstre side foran sikringene, ved siden av bremsekraftforsterkeren. Denne kontakten heter X27 i teknisk terminologi. Det er en kontakt med 3 koblinger på. Setter du 12 volt på den midterste vil starteren slå inn. Da mener jeg kontakten som sitter igjen på torpedoveggen, og ikke kontakten du nappet ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest BERGET Posted October 11, 2009 Share Posted October 11, 2009 Har googlet i timesvis, men finner ikke noe som kan hjelpe meg desverre. Kan ledningen som er kuttet gå opp til tenningslåsen. Den andre metoden du nevner innebærer den at den kan startes med nøkkel igjen da? Hvis noen sitter med kunnskap og har mulighet til å hjelpe, mot betaling selvsagt, så taes det imot med stor takk. Bor i Skien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted October 11, 2009 Share Posted October 11, 2009 Den siste metoden jeg nevner er en nødløsning for å få startet bilen. Vri nøkkel til startposisjon, og koble på en ledning slik jeg forklarer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.