Jump to content

Starter slår ikke inn


Guest BERGET

Recommended Posts

Guest BERGET

Stoppet motoren etter en lengre tur. Da jeg skulle starte igjen går bensinpumpa, men starter går ikke. Det er en 90 300E-24. Hvor kan jeg begynne å lete etter feil?

Link to comment
Share on other sites

Det sitter en kontakt som går til starteren på fremre torpedovegg på venstresiden som går til starteren, men jeg husker ikke helt hvem av pinnene der som strømmen går på. Man kan tjuvkoble i denne kontakten for å få starteren til å gå...

 

Sikkert enklest å måle rett på starteren.

Link to comment
Share on other sites

Så da setter jeg bare på tenningen og måler på starteren?

 

Noen må holde nøkkelen mot START mens du måler.

Det er flere ledninger inn på starteren, én gir strøm hele tida, mens en annen kun gir strøm når nøkkelen er i start-posisjon.

Link to comment
Share on other sites

Guest BERGET

Når tenninga står på og jeg måler over de to tilkoblingspunktene foran på starteren så er det strøm dit. Kan jeg da eliminere tenningslåsen?

Link to comment
Share on other sites

Klikker det når du vrir nøkkelen i startposisjon (ett hakk lengre enn tenning på)

Gjør det det har du styrestrøm gjennom tenningslås til innslaget på starteren.

 

Har du for liten spenning på batteriet 9-10 volt, høres klikket, men starter kobler ikke inn pga for lav spenning, lad opp batteri, bytt det om det brukes mye, er gammelt, har defekte celler.

 

Mål spenning når tenning er på og når du prøver å starte, er det stor differanse, er det mulig defekt celle eller celler i batteriet

 

Skjekk jordingskabel, mellom batteri og karosseri, og karosseri og motor.

(ikke bare skjekk at kabel er der, men kontroller termineringen).

 

Skjekk også plussledningen.

 

Tykke kabler = mye strøm, like avhengig av rene terminaler som tynne kabler = lite strøm.

Link to comment
Share on other sites

Guest BERGET

Det kan ikke høres et klikk når jeg vrir nøkkelen til start. Batteriet holder 12,4 V. Skal prøve et annet i tilfelle det kan være noe galt med det likevel.

Link to comment
Share on other sites

Guest BERGET

Prøver å få målt på starteren. Det er etter hva jeg kan se tre ledninger inn på den. To litt grovere. Er det på den tynnere som ser ut til å gå opp til tenningen jeg skal måle. Mellom denne og gods og så vri på nøkkelen mot start?

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde prøvd det, er helt sikkert styrestrømmen inn til innslaget, jording får/har den i huset/godset.

Ta av denne ledning og se på kontaktflatene når du først skal måle.

Se godt på de to andre ledningene, mye dritt, olje og vibrasjoner kan på sikt isolere både strøm og jord.

Link to comment
Share on other sites

Guest BERGET

Da fikk jeg målt og det ser ikke ut til at det er strøm til denne. Når jeg vrir på nøkkelen får jeg heller ikke hindret alarmen i å gå på noe den gjorde før. Kan vel tyde på at feilen kan ligge i tenningslåsen. Er det sannsynlig at bare den ytterste delen kan være gåen eller hele mekanismen?

Link to comment
Share on other sites

Guest BERGET

Sliter fortsatt med dette. Skal prøve med en annen tenningslås i morgen, men tror vel egentlig ikke det kan være denne. Før jeg slo av tenningen sist den gikk så slo alarmen seg på med motoren i gang. Dette gjør at jeg mistenker at det kanskje kan være denne. Får slått den av og på med fjernkontrollen, men den slår seg på selv om jeg vrir på nøkkelen. Det gjorde den ikke tidligere. Kan det da være tenningslåsen som ikke gir riktige signaler eller er det alarmen jeg bør se mer på?

Link to comment
Share on other sites

Det tror jeg også.  Prøver å finne ledningen som kan være til startsperren. Hørte at denne kunne være kuttet og at jeg kunne gå forbi denne funksjonen ved å skjøte den igjen. Men det er mange ledninger :(

Link to comment
Share on other sites

George her på forumet hadde samme problemet på sin w201 med uoriginal alarm - på denne tok han såvidt jeg husker ut et relé i alarmenheten slik at bilen likevel kunne startes. På et senere tidspunkt plukket vi ut hele stasen, og på tross av enooormt mye ledninger så var det bare én ledning som var klippet slik at det var lett å finne ut hva som skulle skjøtes :-)

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg forsøkt å ta ut relene til alarmen. Like dødt. Ettet hva vi greier å se så er det en ledning som er kuttet, men den går bare inn i det ene relet. Ingen naturlig plass å skjøte denne. Tror nok at det bare er å kaste inn håndkle og taue den til BOS. Håper de kan finne det raskt ut slik at dette ikke blir for dyrt :shock:

Link to comment
Share on other sites

Gjør som jeg foreslo. Søk på Google for å finne koblingsskjemaet til alarmen.

 

Har alarmen startsperre er det en ledning som er kuttet. Du finner ut hvilken med koblingsskjemaet. Kobler du disse to ledningene sammen, vil du etter det kunne starte bilen.

 

Alternativ kan du koble ut kontakten på fremre torpedovegg, venstre side foran sikringene, ved siden av bremsekraftforsterkeren. Denne kontakten heter X27 i teknisk terminologi. Det er en kontakt med 3 koblinger på. Setter du 12 volt på den midterste vil starteren slå inn. Da mener jeg kontakten som sitter igjen på torpedoveggen, og ikke kontakten du nappet ut.

Link to comment
Share on other sites

Har googlet i timesvis, men finner ikke noe som kan hjelpe meg desverre. Kan ledningen som er kuttet gå opp til tenningslåsen. Den andre metoden du nevner innebærer den at den kan startes med nøkkel igjen da?

Hvis noen sitter med kunnskap og har mulighet til å hjelpe, mot betaling selvsagt, så taes det imot med stor takk. Bor i Skien.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...