Jump to content

W116 450SEL, "problemer" med automatkasse

Guest Erlend

Recommended Posts

Guest Erlend

Hei,

Jeg har akkurat kjøpt en '74 450SEL, og kjørt den hjem. Jeg har ingen erfaring med automatkasser i det hele tatt, så det kan hende at alt er i skjønneste orden.

Det jeg synes er rart er at det virker som om kassa slurer. Motoren går på ganske høyt turtall hele tiden, og farten går ned i oppoverbakker selv om turtallet holder seg stabilt. turtall ligger rundt 3000 når jeg kjører 90 i 3dje gir. (Ut fra tall på nettet skulle jeg ligge på 2500 rpm i 100km/h, 2000 i 80)

Kassa girer fint og kickdown virker. Den er litt treig med å komme i gang i revers, så det blir litt knoting med vestre fot på bremsa når jeg skal rygge i oppoverbakker..

I tillegg oppdaget jeg noe som først hørtes ut som ventiltikk, men det høres bare under pådrag, og tikkingen øker liksom med farten, ikke turtallet...

Er det noen som har noen tips eller gode råd til meg? Jeg er helt blank på dette, så t-skje hadde vært fint. ;)

Jeg har forstått at det kan være en ide å bytte olje på kassa. Hvor bør jeg kjøpe denne? filter? hvor finner jeg det til en fornuftig pris?

Tilleggsspørsmål: Det er veldig mye dødgang på styringa. Jeg mener å ha sett at på w123 så er det en justeringsskrue på styresnekka der man kan stramme inn dette? Er det sånn på w116 også? Hvor mye kan jeg håpe på å fikse med dette?

Mvh

Erlend

2dre dags mercedes-eier

Guest Erlend

Hmm.

Peila oljen, og det var dårlige greier. Nivået var like langt under minimum som min er under maks. (for å si det vanskelig)

DA er spørsmålet hvilken olje skal jeg bruke? Det står Dextron II i en "repair manual" jeg har. Jeg har funnet Dexron III olje diverse plasser, og på nettet står det at de skal være bakoverkompatible.

Er det noen som har anbefalinger?

Går det bra med en biltema Dexron III ATF?

Jeg vet ikke hvor lenge bilen har stått med for lite olje, men jeg har kjørt den 100 mil etter jeg kjøpte den. Den ble kjørd veldig rolig og alle 100 milene på en dag. :)

Guest Erlend

Hmm Dette høres kanske rart ut men jeg har da i min uvitendhet klart å kjøpt en w116, blitt fortalt at det er en 450SEL "californiamodell" som har blitt tatt inn i landet som en 350 pga en eller annen rar importregel. Derfor står det 350 i vognkortet etc. Bilen har 450 SEL merket på bakluka el vindusheiser etc. Nå har jeg da etter hvert som mistanken har vokst, målt akselavstanden på bilen til 285cm noe som tilsvarer en SE, ikke SEL. Motoren har gule injektorer, noe som tyder på at det er en 350SE (jeg har ikke klart å finne motornummeret noe sted (har sett på venstre side av motoren mot torpedoveggen)).

SÅ jeg har blitt grundig lurt til å kjøpe en 350SE som jeg trodde var en 450SEL.. GAnske dumt av meg, men sant likevel..

Hvor stor prosentandel synes dere jeg skal kreve å få "refundert" av selger? Det er vel noe som heter kjøpslov osv for private også?

SItter her med en bismak i kjeften, og håper på trøst her.. :)

Har foresten fylt på olje på automatkassa, uten at noe endret seg...

mvh

Erlend

lettlurt 350SE-eier

Vel, du har kjøpsloven på din side i hvertfall. Kjøpsloven gjelder blant annet for kjøp mellom private. Deler av denne loven kan unntas med kontrakt (til forskjell fra forbrukerkjøpsloven). Nok om det...

Her er vel de viktigste bitene av loven som gjelder for deg:

Kapittel IV. Varens egenskaper; mangler m m.

§ 17. Varens egenskaper.

(1) Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.

(2) Dersom annet ikke følger av avtalen, skal tingen:

(a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til;

(b) passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, unntatt når forholdene viser at kjøperen for så vidt ikke bygde på selgerens sakkunnskap og vurdering eller ikke hadde rimelig grunn til å gjøre det;

© ha egenskaper som selger har vist til ved å legge fram prøve eller modell;

(d) være pakket på vanlig eller annen forsvarlig måte som trengs for å bevare og beskytte tingen.

(3) Tingen har mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene i paragrafen her.

Ergo har vi en mangel... Da sier loven:

Mangler

§ 37. Prisavslag eller heving etter manglende avhjelp.

(1) Dersom retting eller omlevering ikke kommer på tale eller ikke blir foretatt innen rimelig tid etter at kjøperen har klaget over mangelen, kan kjøperen kreve prisavslag eller heve kjøpet etter §§ 38 eller 39. Dette gjelder ikke dersom kjøperen avslår avhjelp som han plikter å motta.

Guest Erlend

Ja det hadde kanskje vært like greit å heve kjøpet. Problemet er bare at selgeren bor 100 mil unna, og det kostet meg 4000 å dra å hente bilen.

Jeg får vel prøve å få redusert prisen en del. Spørsmålet er bare hvor mye en skal kreve. Kjøpte doningen for 18000 inkludert en del rust (mer og mer for hver gang jeg ser etter). Det spørs hvor mye en skal verdsette 450 vs 350 og SEL vs SE.. 350SE er jo relativt ordinær sammenlignet med 450SEL..

Erlend

Ja det hadde kanskje vært like greit å heve kjøpet. Problemet er bare at selgeren bor 100 mil unna, og det kostet meg 4000 å dra å hente bilen.

Jeg får vel prøve å få redusert prisen en del. Spørsmålet er bare hvor mye en skal kreve. Kjøpte doningen for 18000 inkludert en del rust (mer og mer for hver gang jeg ser etter). Det spørs hvor mye en skal verdsette 450 vs 350 og SEL vs SE.. 350SE er jo relativt ordinær sammenlignet med 450SEL..

Erlend

Ønsker du å beholde bilen ? Så har du jo krav på et rimelig stort prisavslag på denne doningen :D

Guest Erlend

Det er jo betydelig mindre mas med å beholde bilen og få et avslag på prisen, i forhold til å heve kjøpet og prøve å få dekt utgiftene en hadde i.f.m. kjøpet.

Det er jo fullt mulig å få bil ut av det, selv om det er en 350SE og ikke en 450SEL.

Hva ville dere ha krevd i rabatt for en slik "blemme"?

mvh

Erlend

Ville hevet kjøpet å krevd erstattning for kostnadene du har hatt ved kjøpet.

1000% enig med Ronnie her. Her er du jo rett og slett blitt lurt! Jeg er temmelig sikker på at forrige eier vet at det er vesentlig forskjell på en 350 SE og en 450 SEL.  

Guest Erlend

HAr snakka med selgeren, men kommer ingen vei.

Han mener at MErcedes i Haugesund sa at det var blokka fra en 450, og at han trodde L'en i SEL stor for "luksus".. ikke lang...

Jeg har prøvd å finne motornummeret i bakkant av motoren, men uten hell. Noen som har noen tips til hvordan jeg finner det?

Selgeren mener han har solgt bilen i god tro osv (jeg tror faktisk litt på han også), og han sier at advokat er eneste mulighet jeg har for å få noe ut av han. Det er neppe lønnsomt å dra vedkommende for retten for de pengene det er snakk om heller (25k).

Jeg får vel håpe på at det er blokka til en 450 med injektorene fra en 350, og oljefilterplasseringa til en 350 (vertikalt på venstre side forfra, Jeg har sett bilder av en M117 (450) og da var filteret skråstillt)..... :S

Erlend

Er det forskjell på insprøytningen på 450 og 350? Regner med at de skiftet fra D-jetronic til K i 75/76 slik som 280 motoren, men har aldri hørt om andre forskjeller.

At han solgte en SE som en SEL fordi han ikke visste bedre burde vel ikke gå ut over deg. Denne bilen burde han ta tilbake. Bare på drit så hadde jeg brukt to tre tusen på en advokat eller i det minste sendt en mail å to til forbrukerombudet å hørt hva de anbefaler.

Guest Erlend

I offentlige papirer står det 350SE, men motoren skal ha blitt byttet tydeligvis. Problemet er at ifølge noen nettsider er injektorene på m116 (350) og m117 (450) fargekodet. m116 har gule (sånn som på min), og m117 har lyseblåe injektorer.

Om de går om hverandre vet jeg ikke..

Jeg må undersøke litt angående advokat.. Har en del jurister i familien.. de vet sikkert råd angående om det er verdt det.. Men sånn jeg forstår det vil en evt "rettsak" foregå der selger bor... er jo 100 mil bare å reise dit...

Hvis det nå skulle vise seg å stå en 4,5-liter oppi der, og vognkortet sier 350SE, så er jo bilen også ulolvlig ombygget.

Hadde det vært min bil, så ville jeg definitivt krevet kjøpet hevet. "Visste eller burde visst" står nok ganske sterkt her. Allikevel kan det nok sies at du som kjøper også burde reagert på at den var litt kort til å være SEL.

Erlend! Jeg syns det er VELDIG hyggelig med flere 116-frelste her inne (-har du meldt deg inn i klubben foresten??), men det er veldig synd at du skulle bli lurt på en slik måte som du er blitt. Denne bilen har vært annonsert både iår, ifjor og tror faktisk den sto for salg for tre år siden også hvis ikke jeg tar feil. Syns det er rart at ingen har stillet selgeren spørsmålstegn ved at bilen er ombygget fra 350 SE til 450 SEL. Pleier jo alltid være noen som har peiling som ringer når man annonserer slike biler. Ingen har liksom fortalt selger hva L´en står for?? Syns du skal gå videre med dette jeg. 350 SE er gromt, men det var jo en 450 SEL du reiste landet rundt for å kjøpe deg.

Hei igjen,

Takker for støtten. Jeg har snakket med noen jurister i familien, og det er visst ikke rett fram å få til dette. Det er ikke selvsagt hva utfallet av saken vil bli, og i alle tilfeller kommer det til å koste masse tid, og i verste fall masse penger..

350SE er jo greit nok det forsåvidt, men hele greia har en liten bismak akkurat nå. ;). Fikk nettopp vite at jeg og fruen har havna i "uløkka", eller lykkelige omstendigheter, så nå står hele prosjektet i fare for å bli erstattet med stasjonsvogn... :)  That's life, loose some, win some..

Har du kontrakt på kjøpet?

Står det nevnt der at den er bygget om til 450SEL.

Ville tatt kontakt med selger og gitt han beskjed om at han bør ta tilbake bilen ellers vil han bli anmeldt.

Om bilen er godkjent eller ei har lite å si, du kan jo bare påpeke at du ville prøve å få den godkjent ombygd.

Men du står jo ikke sterkt uten skriftlig dok på dette.

Kan dog hende at selger lar seg skremme av litt trusler.

Hei igjen,

Takker for støtten. Jeg har snakket med noen jurister i familien, og det er visst ikke rett fram å få til dette. Det er ikke selvsagt hva utfallet av saken vil bli, og i alle tilfeller kommer det til å koste masse tid, og i verste fall masse penger..

Hørtes rart ut at du ikke skal kunne heve kjøpet. Her har du jo virkelig blitt ført bak lyset og blitt forespeil en helt annen bil enn den du endte opp med. Hvis ikke dette kjøpet kan heves, hva skal da til for å få hevet et bruktbilkjøp? Er det ikke noe som heter angrefrist? Har du forhørt deg med forbrukerrådet eller NAF??

Fikk nettopp vite at jeg og fruen har havna i "uløkka", eller lykkelige omstendigheter

Så hyggelig for dere!! Gratulerer så mye!!

• 4 weeks later...
Guest jostein hauge

Og hvordan gikk dette da ? utrolig ergelig å bli lurt sånn, enda verre at systemet krever dyre runder i rettsapparatet for å bli løst. Hvis det er en trøst kan jeg jo informere om at L en i SEL, ikke står for "lang" eller "luksus" men luftfjæring. En fantastisk Komfortabel fjæring fra mercedes som dog er svindyr å reparere og ofte et problem på gamle biler. Amerikansk 450 etter 1974 har færre hk, enn en europeisk 350 fra samme tid. Så hvis ikke bilen er dårlig ellers så har du egentlig en bra vogn. trenger du en kasse så har jeg en liggende.