Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei.

Har en W210 1997 modell. Oppdaget at det hadde dannet seg dugg på innsiden av det ytre glasset på hovedlykt(xenonlykt og lyktespyler). Kan disse lyktene splittes og er det event. en pakkning som kan skiftes der. Spør før jeg begynner å demontere for det er jo en del som må vekk. Ser at det er høyspenning til xenon lampen. Er det fare for støt når tenning og lys er avslått?

Hilsen

Birger

Posted

Støtfanger må av først stemmer det, men xenonlyktene er ikke laget for og deles, disse er limt sammen men det går med litt overtaling og banning!!!!!

Tror nok ikke det er denne skøyten som lekker, sjekk heller lokkene til pærene om dei lekker eller om ventilasjonen er tett!!

Posted

Ikke hør på gutta som har nyere bil enn deg(facelift) :lol: :lol:

Du som har 97mod(pre facelift) trenger ikke demontere støtfanger for å få ut lyktene. Tror jeg da  :lol:. Mener du har ett deksel som sitter mellom fanger og lykt, som må demonteres. Når dette er av, så tror jeg du får ut lykta. Er litt annen løsning på fanger, skjermer og slikt på pre facelift kontra facelift. Fikk ett tips en gang om at hvis du legger lyktene i stekeovnen(seriøst dette her) på ca 50grader i 10-15min. så myker du opp limet som holder glasset fast i lyktehuset. Dette gjør at du kan få glasset av uten å ødelegge noe.  Dette gjelder lykter som er limt. Andre lykter sitter glasset klipset fast og med en gummipakning mellom. Da kan dette plukkes fra hverandre uten oppvarming først.  Rengjøring av reflektorer er lurt å gjøre når lyktene først er splittet. Rengjøring av disse vil gi deg bedre lys. Helt sikkert litt møkk der etter 13 år. Så er det å få fuget med egnet middel for å få lyktene tette ved montering igjen.  Lykke til.

Posted

Takk til alle dere som har svart. Da er det bare å sette i gang. Var ikke klar over at det var avlufting. Skal sjekke om den er tett.

Birger

Posted

Dugg/kondens kommer ofte pga. raske temperaturforskjeller.

 

Har du sprekk eller et lite hull i glasset, blir du ikke kvitt dette.

(på min eks. 97 uten xenon, var det lett å skru ut løkta og glassene var ikke limt)

Om du nå får delt glasset, smør glasset på innsiden med Zalo og tørk det vekk. (vask glasset rent først,ja).

(prøv dette på halvparten av baderomsspeilet i hjemmet, skru på mye varmt vann i servanten under slik at dampen treffer speilet, tror ikke det dugger mye der du har tatt "zalometoden".

 

"før i tiden" ble reflektorene fulle av riper bare man tok på de, for å vaske disse brukte jeg lunkent vann, mye zalo og bomull og spylte rent med varmt vann og lufttøring.

 

 

Posted

Fikk ett tips en gang om at hvis du legger lyktene i stekeovnen(seriøst dette her) på ca 50grader i 10-15min. så myker du opp limet som holder glasset fast i lyktehuset. Dette gjør at du kan få glasset av uten å ødelegge noe.  Dette gjelder lykter som er limt.

 

På Cadillac Seville (STS/SLS) 1992-1998 var det alltid problemer med kondens i de store, vegg-til-vegg baklysene. Intet praktisk problem, men det så dumt ut på en så dyr bil. Nød lærer naken mann å ta det han får, og på et amerikansk Cadillac-forum leste jeg om folk som hadde forsøkt dette med stort hell, og der var "baked taillights" et kjent begrep.

 

Jeg har imidlertid ingen gode tips når det gjelder steketid, plassering i ovnen eller om bruk av grillelement og/eller varmluft...  :lol:

 

MVH Tore

Posted

Fikk ett tips en gang om at hvis du legger lyktene i stekeovnen(seriøst dette her) på ca 50grader i 10-15min. så myker du opp limet som holder glasset fast i lyktehuset. Dette gjør at du kan få glasset av uten å ødelegge noe.  Dette gjelder lykter som er limt.

 

På Cadillac Seville (STS/SLS) 1992-1998 var det alltid problemer med kondens i de store, vegg-til-vegg baklysene. Intet praktisk problem, men det så dumt ut på en så dyr bil. Nød lærer naken mann å ta det han får, og på et amerikansk Cadillac-forum leste jeg om folk som hadde forsøkt dette med stort hell, og der var "baked taillights" et kjent begrep.

 

Jeg har imidlertid ingen gode tips når det gjelder steketid, plassering i ovnen eller om bruk av grillelement og/eller varmluft...  :lol:

 

MVH Tore

 

Jeg ville brukt varmluft for å få sa jevn temperatur som mulig, bruk for guds skyld ikke grill...

Steketermometer trengs vel heller ikke til denne...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...