Guest mb 230te (turbo) Posted October 4, 2009 Share Posted October 4, 2009 hei, har en 87 mod 230 te med mosselman turbokitt, den har vært eid av en eldre mann siden 92, og han fikk profesjonel hjelp til og bygge om til turbo i 93. har blitt kjørt på 0.4 i ladetrykk siden da, turbon ble byttet for 3 år siden da den røyk, jeg kjøpte bilen av han i sommer, men 1 drøy mnd senere mistet jeg turbotrykk, har sjekket turbo, og den er hel, ikke slark og alt snurrer lett uten ulyder, byttet westgate da den jeg hadde var fra 93, og den var det litt slitt membran på. det hjalp heller ikke, har sjekket alle sjøter og slanger til ic men ingen lekasjer når jeg sprayer på startgass. vet ikke hva mer det kan være, jeg får 0.1 - 0.2 i max trykk. da har jeg juster westgaten på max trykk. og her i forgje uke under prøve kjøring etter litt skruing, begynte den og fjuske, den gikk da ikke på 2èrn, byttet plugg ledning, og nå går den på alle 4, men den fjusker fremdeles? noen som vet hva det kan være? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommyy Posted October 4, 2009 Share Posted October 4, 2009 Har du bleed ventil? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest mb 230te (turbo) Posted October 4, 2009 Share Posted October 4, 2009 nei det har jeg ikke, det er helt originalt mosselman turbo kitt. enest som er ekstra er popp-off`n. kittet har ekstern westgate, så turbo sitter på undersiden av manifolen, og westgaten sitter på toppen, så eneste justering av turbotrykk er via westgaten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommyy Posted October 4, 2009 Share Posted October 4, 2009 Hmm.. Høres merkelig ut Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest mb 230te (turbo) Posted October 4, 2009 Share Posted October 4, 2009 ja det er det jeg syns også :/ skjønner lissom ikke hva det kan være. og det er litt kjett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommyy Posted October 4, 2009 Share Posted October 4, 2009 Jeg vet det at, på min bil, ettermontert turbo såklart, så har jeg en bleedventil mellom turboen og wastegaten, og om jeg tetter denne igjen så forsvinner turbotrykket.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest mb 230te (turbo) Posted October 5, 2009 Share Posted October 5, 2009 men forsvinner da turbotrykket helt? eller får du noe trykk? for jeg får jo 0.2 i trykk, når jeg justerer sånn at fjøra på westgaten er så stram som mulig, når jeg skrus ut skruen og fjøra er på det slakkeste, har jeg ca 0.1 på max trykk. syns det er så merkelig, for det skjedde plutselig når jeg kjørt på e6, skulle gi på, og det skjedde lissom ingen ting, så på turbo trykket og da hadde jeg bare 0.1!!!! ps, har fått bilen til og gå på alle 4 igjen, byttet plugger, da gikk den men ikke moro med 0.1-0-2 bar i trykk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommyy Posted October 5, 2009 Share Posted October 5, 2009 Ja altså, det skal gå en trykkslange fra turbo til wastegate, skal vi se, skal finne bilde å legge inn her.. Men om den blåser alt trykk inn i wastegaten så får du ikke ladetrykk, vet ikke om det er sånn på alle turbobiler, men det er iallefall det på min, å jeg lokka den bleedventilen så hadde jeg 0,1-0,2 i trykk.. åpna den så fikk jeg normalt, altså du kan styre turbo trykket der via den bleedventilen.. På bilde her ser du hva jeg snakker om, kan ikke så veldig mye med turbokits ol, men dette var iallefall min problemstilling! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest mb 230te (turbo) Posted October 5, 2009 Share Posted October 5, 2009 ja riktig. hmmm, vet ikke om det er samma system på biler med intern westgate som på dem med ekstern westgate jeg? jeg kan jo prøve og sette på en sånn ventil og se om det hjelper, hadde vært morro om det var så enkelt egentlig men det er det sikkert ikke. hehe. kan ikke så fryktelig mye om det selv, men på bilen min som har separat westgate, der går det en trykk slange inn i westgaten fra turbo, trur den funker sånn at den fører trykk inn og presser ventilen ned mens eksos presser ventilen opp, for det sitter ei fjør inne i westgaten som presser på ventilen som sitter imot manifoilen, og på toppen av westgaten er det en skrue, som man justerer turbo trykk med, det funker sånn at, når jeg skrur skruen inn, så strammer jeg fjøra som presser på ventilen, og gjør sånn at eksosen må ha mer trykk for og åpne ventilen, og når jeg strammer den så mye det går, så burde det blitt 1,5-2 bar ladetrykk, men får bare 0.2 skulle helst fått 0.4-0,5 sånn det var før. mulig det jeg skrev bare ble et stort vir var men, får ikke lagt inn bilder siden jeg er gjest, så vanskelig og få vist noe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Einar Posted October 6, 2009 Share Posted October 6, 2009 Du har skifta Wg actuatoren eller hele wastegaten? Egentlig lurer jeg på om problemet kan være så enkelt som feiljustert stag mellom aktuator og wastegate. Skalo være justert så fjæra legger litt press på den i lokket tilstand, litt men ikke mye. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest mb 230te (turbo) Posted October 6, 2009 Share Posted October 6, 2009 har skiftet hele wastegaten, grunnet membranen i den som var der var så morken at den hadde revnet noen steder. skjønner ikke helt åsse nstag du mener? fjøra inne i wastgaten? uansett hva jeg gjør med den, om jeg strammer den max eller om den er så slakk som mulig, så får jeg bare 0,1 i trykk, er jeg heldig får jeg nesten 0,2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Einar Posted October 6, 2009 Share Posted October 6, 2009 På de fleste Wastegater, alle jeg har sett hittil. Så har du en aktuator, denne er tilkoblet trykksiden av turbo, eller innsug med en slange, sitter en membran og ei fjær som holder igjen fram til trykket blir høyere inni der. Den delen er kun aktuatoren til wastegaten. Selve wastegaten er en ventil som regulerer trubotrykket ved å slippe eksos utenom turbinhjulet i turbo, så turboen ikke får drivkrafta si. Mellom disse går det ett stag, som skal være korrekt justert, om det er feiljustert så kan man få for lite eller for mye trykk, dette er ikke plassen man justerer trykket, er en riktig posisjon uavhengig av trykk, trykket bestemmes av fjærspennet i aktuatoren. De som ikke har justerbar wastegateaktuator eller ikke vil kjøpe dette, og skal justere monterer en bleedventil, altså en ventil med struping og justerbar lekkasje på wastegateslangen, det har nok ikke din.... Du ser såvidt staget på bildet til tommyv, bak WG-klokka Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest mb 230te (turbo) Posted October 7, 2009 Share Posted October 7, 2009 skjønner hva du mener, men nå har bilen fungert siden 93 da, uten noen form for bleed ventil eller struping osv, er dette da noe som kan skje plutselig? at jeg må skaffe en bleedventil? for jeg har ikke intern wastgate sånn som på bilde over, jeg her ekstern, så min er det ikke no stag på!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted October 7, 2009 Share Posted October 7, 2009 Ta noen bilder av motorrommet ditt "230 Turbo" så slipper dere å snakke rundt hverandre....det er letter å diskutere når begge er innforstått med hva som er montert eller ikke..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Einar Posted October 8, 2009 Share Posted October 8, 2009 Du har ikke stag nei, men da har vi jo utelukket det iallefall Kom gjerne med noen bilder av motorommet ditt? Du har ikke en luftlekkasje? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest mb 230te (turbo) Posted October 8, 2009 Share Posted October 8, 2009 skrevet tidligere at jeg ikke får lagt inn bilder side jeg er gjest her :/ har prøvd allerede, men får beskjed om at gjester ikke kan legge inn biler har egentlig sjekket alt som kan sjekkes, eksosen er ikke tett, luft inn er ikke tett, turbo snurrer fint uten ulyder eller slark, til og fra ic så er det alu rør, bar 10 cm samco slange skjøter, har sprayet på alle skjøter og på ic med strart gass, men den reagerer ikke på det, så da er vel det tett. trudde jo det kunne være wastgaten, grunnet membran i den originale mosselman wastgaten var så morken, den hadde revnet flere steder, men da var det altså ikke det, siden jeg fortsatt ikke får mer en 0,1 bar men ny wastgate!! i alle fall så har jeg turbon på undersiden av manifoilen, så turbon kviler nesten på motorfestet på høyre side, og på toppen av manifoilen sitter wastgaten, det går et trykk rør fra den og til turbo, det er eneste tilkobling til turbo. ingen ekstra dyser er tilkoblet, er en link på forumet her, der det er biler av kittet, se om jeg finner igjen det, så kan dere se der. uansett takk for all hjelp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest mb 230te (turbo) Posted October 8, 2009 Share Posted October 8, 2009 mbentusiastklubb.com/smf/index.php?topic=20575.0 der ser dere bilder av kittet, jeg har den originalet mosselman manifoilen, ikke den med grenrør! skriv www, før linken, får ikke lagt ut link heller, siden jeg er gjest! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Einar Posted October 8, 2009 Share Posted October 8, 2009 Har du mulighet for å legge ut bilder på mercefreaken da? Tviler på at det hjelper men... Du har ikke tett luftfilter heller? Hvor holder du til egentlig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest mb 230te (turbo) Posted October 8, 2009 Share Posted October 8, 2009 skal legge ut bilder der i morgen, vis jeg har fått svar på registreringen min, akk registrert meg der nå. jeg bor midt i mellom hamar og elverum i hedmark. nei luftfilter er ikke tett, det er helt nytt, og har prøvd uten for sikkerhets skyld så trur jeg har prøvd det meste egentlig... men kan turbo være ødelagt selv om den virker hel? for som sagt jeg her sjekket eksos siden og luft siden på turbo, og alle turbine bladene er der, og den snurrer lett som bare det, og det er inegn ulyder i den!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Einar Posted October 8, 2009 Share Posted October 8, 2009 Ja turboen kan være gåen uten at du finner det så lett ut, bladene i turbinhuset kan være bøyd, mangle eller det samme påi kompressorhuset, lagera kan gå tregt etter å ha fått litt lunk, det kan være en dødgang der den kiler seg under belastning. Kan det være en defekt i manifolden ved wastegaten tro. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest mb 230te (turbo) Posted October 9, 2009 Share Posted October 9, 2009 da har jeg lagt ut på mercefreaken, under motor og drivverk:) der er det noen bilder av bilen også. ang turboen, jeg har sett på bladene i begge ender, både eksos siden og der luften kommer inn, og alle bladene er hele, og ingen ser ut til og ha noen skader, heller ingen slark i noen av endene, så deb virker hel egentlig. hmm. hva slags defekt da egentlig, er jo bare et hull i manifoilen til wastgaten egentlig, ikke no spes med noen kammer eller no (trur jeg da) jeg har ikke sett noe der i allefall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.