Jump to content

Prisnivå 560 SEL


Tore Robert Klerud

Recommended Posts

Hei.

 

Surfet litt på Blocket nå. Store, gamle Mercedeser er jo billige i Sverige, men det er ofte de er temmelig løene også. Men så fant jeg denne:

 

http://www.blocket.se/stockholm/Mercedes_560_SEL___Perfekt_skick_23883366.htm?ca=15&w=3

 

Det får meg til å lure: Vet noen av dere hva en slik bil havner på i registreringsavgift etter metoden for alternativ beregning? Er det i det hele tatt noe sammenligningsgrunnlag for slike biler i Norge - altså hva skal man forvente å gi for en slik en dersom man finner en som allerede er i Norge, og i normal bruksstand? Er jo ikke ofte de annonseres til salgs.

 

MVH Tore

Link to comment
Share on other sites

Det blir nok billig, sjekk vedtakslisten for alternativ beregning og se om du finner noe lignende.

 

Vær klar over at du må legge ut avgift etter tabellmetode (horribel for en slik bil - over 150k!) for så senere å få refundert store deler ved alternativ beregning..

 

Vedtaksliste: http://toll.no/upload/Dokumenter/Tollvesenets%20vedtak/Vedtak%20fattet%20av%20Kontor%20for%20verdivurdering%20av%20kj%C3%B8ret%C3%B8y-09062009.pdf

 

 

Det er tatt inn tre stk. 560SEC, en 89-modell og to 90-modeller etter den oppskriften der. Det ser ut som den 89-modellen har fått en avgift på alternativ metode på rundt 50k. Siden det der er en sedan (mindre verdt enn en SEC) vil det trolig bli noe lavere avgift.

Link to comment
Share on other sites

Finner tre 560 SEL også, men den ene ser ut til å være registrert på to forskjellige datoer. Dataene for de to (tre) er slik:

 

1987 560 SEL - 178 kw - Hist. nypris "OFV" - Justert pris 70.000 - 192.920 km - forholdstall 0,03798 - 17.1.2008

1987 560 SELI (?) - 200 kw - Hist. nypris "OFV" - Justert pris 80.000 - 186.000 km - forholdstall 0,04313 - 9.6.2008

1987 560 SEL - 178 kw - Hist. nypris "OFV" - Justert pris 70.000 - 192.920 km - forholdstall 0,03798 - 5.11.2007

 

Siden både kilometerstand og forholdstallet er identisk på to av dem, regner jeg med at det gjelder samme bil. Uansett: Hva er det dette forholdstallet skal brukes til, for å komme frem til konkret kronebeløp for avgiften? Siden det bare henvises til Opplysningsrådet For Veitrafikken for historisk nybilpris er det jo ikke mulig å vite hva de faktisk bruker som beregningsgrunnlag, dersom denne faktoren har betydning for regnestykket.

 

MVH Tore

Link to comment
Share on other sites

Forholdstallet multipliseres med avgiften etter tabellmetode før bruksfradrag.. :)

 

En bil på 1840 kg, 205 kW og 5554 ccm har en avgift før bruksfradrag på 829049,92.

 

Multiplisert med f.eks. 0,03798 blir det 31487,32 i avgift. :)

 

Link to comment
Share on other sites

Oj  :shock: :shock: :shock:

 

Skjønner jeg må låse ned MasterCard´et for ikke å la meg friste til å ta inn en slik. Er jo bare det midlertidige utlegget for den "ordinære" avgiften som står i veien, da jo.

 

På den annen side burde man kanskje gjøre dette nå før nyttår. Nå som de rødgrønne har fått blankofullmakt til å rane oss i fire år til har de jo intet behov for å la oss som liker slike biler ha et slikt "smutthull", så da forsvinner det vel i statsbudsjettet for neste år...

 

MVH Tore

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...