Jump to content

Kjøpe bil på skroten


_s_y_v_e_r_s_e_n_

Recommended Posts

Jeg var på en skrot i dag, der sto den en helt skikkelig fin og hel w123 200. Det var en liten

skramme på høyre framdør, men det var alt. Så ikke noe rust på den. Det gikk heller ikke å

få kjøpt den. Jeg spurte om dette, men det var gått for lagt i prosessen sa han. Var veldig

hyggerlig å snakke med, så om han hadde sjangs, så tror jeg det hadde gått også. Men tenk

dere det, en gammel mann, kjørte altså denne bilen ut på skroten, leverte å gikk  :shock: :shock: :shock: :shock:

 

En helt strøken bil! Jeg klarte rett og slett ikke å fordøye dette, så måtte ringe tilbake når jeg

kom hjem igjen, men nei, det var ikke mulig. Jeg ble så altfor ivrig etter å få spurt om å kjøpe

den, og det var så vanslig å fordøye å se en slik bil stå der, så jeg dro så fort jeg kunne for å

glemme det hele. En bil, eieren lett kunne fått 20.000,- er jeg nesten helt sikker på.

 

For dere som er interessert i hvor den står, for å få tilnermet nye deler, så ta kontakt, så skal du

få adressen dit. Dette er helt sinnsvakt  :(

Link to comment
Share on other sites

ofte går det an å kjøpe en slik bil fra skroten uten papirer... altså umulig å registrere... Kjøpte en hel bil en gang da jeg trengte mye deler. ga vel 3500 elns... de skar bort chassinummer og jeg dro med bilen på henger :D

Link to comment
Share on other sites

Har også hørt om lignende historier. Men det var visst noe annet når man skulle prøve selv.

Det er klart, jeg hadde vel fått en god pris om jeg sa jeg kjøpte hele bilen i deler. Det som

var mest iriterende, var at den var så hel og fin. Helt utrolig at noen kan finne på å kjøre en

så flott bil på skroten. Eieren hadde ikke dette i tankene, bare han ble kvitt bilen. Det synes

jeg nesten er det værste. At folk klarer å tenke slikt. Den flotte bilen liksom.

Link to comment
Share on other sites

Det er egentlig mulig å registrere en bil igjen også, men man må da søke skriftlig til Tollvesenet om tilbakekalling av vrakmelding. Dette blir som oftest innvilget uten noen viderverdigheter, og så må man betale inn ny vrakpant. Alt er mulig, det bare tar litt tid. Om han som driver skroten er litt samarbeidsvillig sparer han bilen fra plukking/skroting til du har fått sjekket opp i dette.

Link to comment
Share on other sites

Det er egentlig mulig å registrere en bil igjen også, men man må da søke skriftlig til Tollvesenet om tilbakekalling av vrakmelding. Dette blir som oftest innvilget uten noen viderverdigheter, og så må man betale inn ny vrakpant. Alt er mulig, det bare tar litt tid. Om han som driver skroten er litt samarbeidsvillig sparer han bilen fra plukking/skroting til du har fått sjekket opp i dette.

 

Det hørtes jo ikke slik ut, (selv om han var en hyggerlig kar å snakke med) som om dette

i det hele tatt var aktuelt så lenge det hadde gått så langt. For jeg spurte faktisk om

uansett pris. Jeg mener den bilen var værdt forsøket å få den på veien igjen. Det handler

kanskje om samarbeidsvillighet ja  :? Jeg slo meg egentlig litt mer til ro da han sa det var

håpløst andre gangen over telefonen. Så trykker jeg meg inn her, og ser hva du skriver,

så er det egentlig litt kjipt å lese at det muligens er en mulighet. Krangle seg til ett kjøp

av en skrotet bil, jeg vet ikke  :-k

Link to comment
Share on other sites

Det er egentlig mulig å registrere en bil igjen også, men man må da søke skriftlig til Tollvesenet om tilbakekalling av vrakmelding. Dette blir som oftest innvilget uten noen viderverdigheter, og så må man betale inn ny vrakpant. Alt er mulig, det bare tar litt tid. Om han som driver skroten er litt samarbeidsvillig sparer han bilen fra plukking/skroting til du har fått sjekket opp i dette.

 

Nå sparte du meg for mye arbeid, E_S. Nøyaktig dette jeg skulle svare selv også. Det ble sjekket ut av VAG-klubben en gang jeg var medlem der, da noen oppdaget at noen hadde levert inn en jomfruelig Audi 80 S fra begynnelsen av 70-tallet på en skrot oppe i Trøndelag, og fikk akkurat det samme svaret på skroten som du nå har fått. Dette er fullt mulig å få til, og dersom fyren på skroten virkelig er hyggelig så lar han deg kjøpe den uten å skjære i den først. Du kan jo tilby ham at den kan stå lagret hos ham så han har kontrollen på den frem til søknaden er godkjent fra Tollvesenets side, slik at han ikke risikerer noe.

 

MVH Tore

Link to comment
Share on other sites

Det er egentlig mulig å registrere en bil igjen også, men man må da søke skriftlig til Tollvesenet om tilbakekalling av vrakmelding. Dette blir som oftest innvilget uten noen viderverdigheter, og så må man betale inn ny vrakpant. Alt er mulig, det bare tar litt tid. Om han som driver skroten er litt samarbeidsvillig sparer han bilen fra plukking/skroting til du har fått sjekket opp i dette.

 

Nå sparte du meg for mye arbeid, E_S. Nøyaktig dette jeg skulle svare selv også. Det ble sjekket ut av VAG-klubben en gang jeg var medlem der, da noen oppdaget at noen hadde levert inn en jomfruelig Audi 80 S fra begynnelsen av 70-tallet på en skrot oppe i Trøndelag, og fikk akkurat det samme svaret på skroten som du nå har fått. Dette er fullt mulig å få til, og dersom fyren på skroten virkelig er hyggelig så lar han deg kjøpe den uten å skjære i den først. Du kan jo tilby ham at den kan stå lagret hos ham så han har kontrollen på den frem til søknaden er godkjent fra Tollvesenets side, slik at han ikke risikerer noe.

 

MVH Tore

 

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem nå da, for jeg har spurt han flere ganger,

å fått samme svar. Jeg vil jo ikke krangle med fyren heller  :?

Link to comment
Share on other sites

Prosessen er bare det at det er levert vrakmelding. Det er som jeg skrev ikke noe problem å reversere, men det er avhengig av at fyren er litt samarbeidsvillig. Er du heldig er det bare uvitenhet som gjør at han sier at det ikke går. Mulig er det ihvertfall.. Ta en telefon til Tollvesenet (ditt lokale kontor, ikke infotelefonen) og spør om hvordan du skal gå frem. :)

 

Link to comment
Share on other sites

Prosessen er bare det at det er levert vrakmelding. Det er som jeg skrev ikke noe problem å reversere, men det er avhengig av at fyren er litt samarbeidsvillig. Er du heldig er det bare uvitenhet som gjør at han sier at det ikke går. Mulig er det ihvertfall.. Ta en telefon til Tollvesenet (ditt lokale kontor, ikke infotelefonen) og spør om hvordan du skal gå frem. :)

 

 

Takk for det. Skal se hva som kan bli gjort til uka om jeg får det til.

For det kan jo faktisk hende han ikke vet også.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke printe ut hele denne tråden og levere til ham, så han forstår at han kommer til å få grenseløst bra kred i hele MB Entusiastklubb dersom han hjelper deg å redde denne? Kanskje til og med hederlig omtale i MB Tidende? Slikt er verdt mye penger som markedsføring av businessen hans...

 

MVH Tore

 

Jeg ser historien der Tore  :)

Link to comment
Share on other sites

I særskilte tilfeller hvor forsikringselskaper er innvolvert, så går det ann for ett forsikringselskap

å få tilbakevist en skrotet bil. BT har intet med dette å gjøre. Det er toll og avgiftsdirektoratet

som har med utbetaling av skrotavgiften på bilen. Dette er hva jeg har fått informasjon om i dag,

men hva som blir sakt i hvems favør eller ei, det vites ikke. Det kan godt hende det er mye velvilje

som skal til her og der også. Uansett så er ballen lakt død for min del. Synd jeg i det hele tatt dro

innom den skroten den dagen for å oppdage en slik vakker bil bli stelt igjen av en uviten gammel

mann. Det er tungt å fordøye. Men som ett gammelt ordtak sier, den enes død, den andrets brød

(prikk prikk prikk)

Link to comment
Share on other sites

Ser fremdeles ikke hva som er problemet, jeg? Om det er BT eller TAD som avgjør saken er vel ikke avgjørende, det betyr bare at du søker TAD i stedet for BT. Er vel ikke verre enn å skrive en kort og grei søknad der du forklarer at bilen på grunn av alder og tilstand er kjøretøyhistorisk interessant, og at du ønsker å ta vare på den og benytte den som (blivende) veteranbil, gjerne med tilhørende bruksbegrensninger dersom det er det som skal til for at du skal få lov. Litt ydmykhet skader ikke.

 

De har jo intet å tjene på å nekte deg dette. Alternativet er jo bare at du finner deg akkurat maken bil i utlandet og importerer og registrerer som veteran når den tid kommer, dermed har ikke miljøforkjemperne noe å tjene på det heller (dersom formålet ved å nekte var å fase ut en gammel "miljøbombe").

 

Er en viktig prinsippsak, dette her.

 

MVH Tore

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått enda flere opplysninger rundt denne bilen. Tror noen forsnakket seg, men

den var visst handlet inn, nettop for å selge fine deler. Den har gått 88.000 km, og ser jo

ut der etter. Jeg handlet en grill fra den, og rattet pluss noe småtteri selv fra den i dag.

Det var nesten vondt å skru av, men siden jeg ikke fikk kjøpt den, så var det jo greit å få

noen fine deler. Skroten tar 1000 kroner pr dør på den, og det er de verdt. Det er en liten

rift i høyre framdør, ellers er bilen strøken og med masse fine deler.

Link to comment
Share on other sites

Smålig av skrotnissen å ikke oplyse om dette her i første omgang da :S

 

Jeg har også fått handlet ut bil fra opphugger, vel og merke at jeg fikk fatt på bilen rett etter den kom inn på huggeren.

Dermed var ikke selve prosessen med papirer kommet igang, så jeg betalte hugger en symbolsk sum for bilen, fikk salgsmelding av eier og tok bilen med hjem :D

Link to comment
Share on other sites

Ja, egentlig er det litt rart han ikke kunne sakt det med èn gang. Dvs, det var en annen

som kom med sannheten da. Men hva klarer en slik sjappe å tjene på en slik bil? Altså,

jeg ville gitt han 30.000,- om ikke mer for den bilen. Nå er jeg ett ganske så lett bytte

for slike biler også da, men det kan jo være en annen sak. Kan han tjene inn dette? hmmm, skeptisk...

Link to comment
Share on other sites

Det viser igrunn at det er veldig forskjell på huggerne rundt om.

De fleste er fortåelige på at det er en gammel bil, og selger nok det meste for en grei sum. Men så er det de andre igjen som tror de kan gjøre det til en gullgruve på en bilen som er veldig bra, ved å selge den i deler. Problemet er ved delesalg så blir det alltid borte mye av det samme, ergo sitter de igjen med en del ting selv og da vil jeg tro at salget ikke dekker det som et salg av hele bilen muligens kunne gjort.

Link to comment
Share on other sites

Det viser igrunn at det er veldig forskjell på huggerne rundt om.

De fleste er fortåelige på at det er en gammel bil, og selger nok det meste for en grei sum. Men så er det de andre igjen som tror de kan gjøre det til en gullgruve på en bilen som er veldig bra, ved å selge den i deler. Problemet er ved delesalg så blir det alltid borte mye av det samme, ergo sitter de igjen med en del ting selv og da vil jeg tro at salget ikke dekker det som et salg av hele bilen muligens kunne gjort.

 

Akkuratt ja.. Om man setter seg ned å regner på det, så tror ikke jeg heller at dem vil tjene

på deler på nettop denne bilen. La oss si jeg hadde gitt dem 30.000,- for den bilen da, og

dem skulle ha 1000,- for hver dør, og helt sikkert 1000,- for panseret. Motoren som har

ruslet 88.000km får dem vel rundt 5000,- for? Forskjermene kan han ikke forlange mer en

toppen 700,- for, bakluka det samme. Da er vi oppe i 12100,- hittils. Hva mer kan han selge.

Interøiret, hva kan han få for det, la oss si 2000,-, da er vi oppe i 14100,-. Resten som er

igjen, er skrotten på bilen. Rutene da. Nei, tror han hadde tjent om jeg hadde fått den for

30.000,-. Jeg hadde gladlig gitt han 35 også.. Noen folk er mer sære enn meg selv jo, hehe..  :lol:

Link to comment
Share on other sites

Tipper at det kommer mange artige skruer innom på skroten. Noen er seriøse og noen ikke. Er nok en vanlig setning med at "denna kan jeg kjøpe hel av deg". Ikke sikkert at mange som sier sånt, kommer igjen. Det skal vel ikke mange sånne til, før høgger'n finner ut at "det er ikke mulig at en høggebil kan kjøpes ut", blir en grei setning å gi dem?

Pluss at de fleste vil nok kjøpe ut en bil fra høgger'n for vrakpanten, og det er ikke akkurat butikk for han.

 

Helt klart at han tenker slik. Det var derfor jeg ringte han for å spørre om jeg fikk kjøpt

den også i tilegg. Da han sa nei, så spurte jeg til ennhver pris. Jeg ville faktisk vite med

meg selv, at han fikk det med seg, at jeg virkelig ville kjøpe denne bilen. Så lenge han

var så bastant som han var, så bestemte jeg meg for å ikke krysse han heller. Jeg er sær

selv, men ikke SÅ sær, at jeg hadde nektet en å kjøpe en bil på denne måten hadde jeg

drevet denne sjappen selv, og var inneforstått med at det kunne reversjeres. Nå virket

det jo som om det ikke var fult like lett å reversere også da, så da er det forsåvidt ok

for min del.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...