_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted October 3, 2009 Share Posted October 3, 2009 Jeg var på en skrot i dag, der sto den en helt skikkelig fin og hel w123 200. Det var en liten skramme på høyre framdør, men det var alt. Så ikke noe rust på den. Det gikk heller ikke å få kjøpt den. Jeg spurte om dette, men det var gått for lagt i prosessen sa han. Var veldig hyggerlig å snakke med, så om han hadde sjangs, så tror jeg det hadde gått også. Men tenk dere det, en gammel mann, kjørte altså denne bilen ut på skroten, leverte å gikk :shock: :shock: En helt strøken bil! Jeg klarte rett og slett ikke å fordøye dette, så måtte ringe tilbake når jeg kom hjem igjen, men nei, det var ikke mulig. Jeg ble så altfor ivrig etter å få spurt om å kjøpe den, og det var så vanslig å fordøye å se en slik bil stå der, så jeg dro så fort jeg kunne for å glemme det hele. En bil, eieren lett kunne fått 20.000,- er jeg nesten helt sikker på. For dere som er interessert i hvor den står, for å få tilnermet nye deler, så ta kontakt, så skal du få adressen dit. Dette er helt sinnsvakt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rudi Posted October 3, 2009 Share Posted October 3, 2009 ofte går det an å kjøpe en slik bil fra skroten uten papirer... altså umulig å registrere... Kjøpte en hel bil en gang da jeg trengte mye deler. ga vel 3500 elns... de skar bort chassinummer og jeg dro med bilen på henger Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted October 3, 2009 Author Share Posted October 3, 2009 Har også hørt om lignende historier. Men det var visst noe annet når man skulle prøve selv. Det er klart, jeg hadde vel fått en god pris om jeg sa jeg kjøpte hele bilen i deler. Det som var mest iriterende, var at den var så hel og fin. Helt utrolig at noen kan finne på å kjøre en så flott bil på skroten. Eieren hadde ikke dette i tankene, bare han ble kvitt bilen. Det synes jeg nesten er det værste. At folk klarer å tenke slikt. Den flotte bilen liksom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
E_S Posted October 3, 2009 Share Posted October 3, 2009 Det er egentlig mulig å registrere en bil igjen også, men man må da søke skriftlig til Tollvesenet om tilbakekalling av vrakmelding. Dette blir som oftest innvilget uten noen viderverdigheter, og så må man betale inn ny vrakpant. Alt er mulig, det bare tar litt tid. Om han som driver skroten er litt samarbeidsvillig sparer han bilen fra plukking/skroting til du har fått sjekket opp i dette. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted October 3, 2009 Author Share Posted October 3, 2009 Det er egentlig mulig å registrere en bil igjen også, men man må da søke skriftlig til Tollvesenet om tilbakekalling av vrakmelding. Dette blir som oftest innvilget uten noen viderverdigheter, og så må man betale inn ny vrakpant. Alt er mulig, det bare tar litt tid. Om han som driver skroten er litt samarbeidsvillig sparer han bilen fra plukking/skroting til du har fått sjekket opp i dette. Det hørtes jo ikke slik ut, (selv om han var en hyggerlig kar å snakke med) som om dette i det hele tatt var aktuelt så lenge det hadde gått så langt. For jeg spurte faktisk om uansett pris. Jeg mener den bilen var værdt forsøket å få den på veien igjen. Det handler kanskje om samarbeidsvillighet ja Jeg slo meg egentlig litt mer til ro da han sa det var håpløst andre gangen over telefonen. Så trykker jeg meg inn her, og ser hva du skriver, så er det egentlig litt kjipt å lese at det muligens er en mulighet. Krangle seg til ett kjøp av en skrotet bil, jeg vet ikke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tore Robert Klerud Posted October 3, 2009 Share Posted October 3, 2009 Det er egentlig mulig å registrere en bil igjen også, men man må da søke skriftlig til Tollvesenet om tilbakekalling av vrakmelding. Dette blir som oftest innvilget uten noen viderverdigheter, og så må man betale inn ny vrakpant. Alt er mulig, det bare tar litt tid. Om han som driver skroten er litt samarbeidsvillig sparer han bilen fra plukking/skroting til du har fått sjekket opp i dette. Nå sparte du meg for mye arbeid, E_S. Nøyaktig dette jeg skulle svare selv også. Det ble sjekket ut av VAG-klubben en gang jeg var medlem der, da noen oppdaget at noen hadde levert inn en jomfruelig Audi 80 S fra begynnelsen av 70-tallet på en skrot oppe i Trøndelag, og fikk akkurat det samme svaret på skroten som du nå har fått. Dette er fullt mulig å få til, og dersom fyren på skroten virkelig er hyggelig så lar han deg kjøpe den uten å skjære i den først. Du kan jo tilby ham at den kan stå lagret hos ham så han har kontrollen på den frem til søknaden er godkjent fra Tollvesenets side, slik at han ikke risikerer noe. MVH Tore Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted October 3, 2009 Author Share Posted October 3, 2009 Det er egentlig mulig å registrere en bil igjen også, men man må da søke skriftlig til Tollvesenet om tilbakekalling av vrakmelding. Dette blir som oftest innvilget uten noen viderverdigheter, og så må man betale inn ny vrakpant. Alt er mulig, det bare tar litt tid. Om han som driver skroten er litt samarbeidsvillig sparer han bilen fra plukking/skroting til du har fått sjekket opp i dette. Nå sparte du meg for mye arbeid, E_S. Nøyaktig dette jeg skulle svare selv også. Det ble sjekket ut av VAG-klubben en gang jeg var medlem der, da noen oppdaget at noen hadde levert inn en jomfruelig Audi 80 S fra begynnelsen av 70-tallet på en skrot oppe i Trøndelag, og fikk akkurat det samme svaret på skroten som du nå har fått. Dette er fullt mulig å få til, og dersom fyren på skroten virkelig er hyggelig så lar han deg kjøpe den uten å skjære i den først. Du kan jo tilby ham at den kan stå lagret hos ham så han har kontrollen på den frem til søknaden er godkjent fra Tollvesenets side, slik at han ikke risikerer noe. MVH Tore Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem nå da, for jeg har spurt han flere ganger, å fått samme svar. Jeg vil jo ikke krangle med fyren heller Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Håkon Posted October 3, 2009 Share Posted October 3, 2009 Det er jo ikke verre enn å fortelle ham hva du har blitt fortalt etter å ha nevnt bilen for venner - er han fortsatt vrang sier han at det bare er tull, er han grei sier han at han kan vente litt med å skrote den til du har fått undersøkt mer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
E_S Posted October 3, 2009 Share Posted October 3, 2009 Prosessen er bare det at det er levert vrakmelding. Det er som jeg skrev ikke noe problem å reversere, men det er avhengig av at fyren er litt samarbeidsvillig. Er du heldig er det bare uvitenhet som gjør at han sier at det ikke går. Mulig er det ihvertfall.. Ta en telefon til Tollvesenet (ditt lokale kontor, ikke infotelefonen) og spør om hvordan du skal gå frem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted October 3, 2009 Author Share Posted October 3, 2009 Prosessen er bare det at det er levert vrakmelding. Det er som jeg skrev ikke noe problem å reversere, men det er avhengig av at fyren er litt samarbeidsvillig. Er du heldig er det bare uvitenhet som gjør at han sier at det ikke går. Mulig er det ihvertfall.. Ta en telefon til Tollvesenet (ditt lokale kontor, ikke infotelefonen) og spør om hvordan du skal gå frem. Takk for det. Skal se hva som kan bli gjort til uka om jeg får det til. For det kan jo faktisk hende han ikke vet også. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rudi Posted October 3, 2009 Share Posted October 3, 2009 uvitenhet er ofte roten til mye vondt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tore Robert Klerud Posted October 3, 2009 Share Posted October 3, 2009 Hvorfor ikke printe ut hele denne tråden og levere til ham, så han forstår at han kommer til å få grenseløst bra kred i hele MB Entusiastklubb dersom han hjelper deg å redde denne? Kanskje til og med hederlig omtale i MB Tidende? Slikt er verdt mye penger som markedsføring av businessen hans... MVH Tore Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted October 3, 2009 Author Share Posted October 3, 2009 Hvorfor ikke printe ut hele denne tråden og levere til ham, så han forstår at han kommer til å få grenseløst bra kred i hele MB Entusiastklubb dersom han hjelper deg å redde denne? Kanskje til og med hederlig omtale i MB Tidende? Slikt er verdt mye penger som markedsføring av businessen hans... MVH Tore Jeg ser historien der Tore Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted October 5, 2009 Author Share Posted October 5, 2009 I særskilte tilfeller hvor forsikringselskaper er innvolvert, så går det ann for ett forsikringselskap å få tilbakevist en skrotet bil. BT har intet med dette å gjøre. Det er toll og avgiftsdirektoratet som har med utbetaling av skrotavgiften på bilen. Dette er hva jeg har fått informasjon om i dag, men hva som blir sakt i hvems favør eller ei, det vites ikke. Det kan godt hende det er mye velvilje som skal til her og der også. Uansett så er ballen lakt død for min del. Synd jeg i det hele tatt dro innom den skroten den dagen for å oppdage en slik vakker bil bli stelt igjen av en uviten gammel mann. Det er tungt å fordøye. Men som ett gammelt ordtak sier, den enes død, den andrets brød (prikk prikk prikk) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tore Robert Klerud Posted October 5, 2009 Share Posted October 5, 2009 Ser fremdeles ikke hva som er problemet, jeg? Om det er BT eller TAD som avgjør saken er vel ikke avgjørende, det betyr bare at du søker TAD i stedet for BT. Er vel ikke verre enn å skrive en kort og grei søknad der du forklarer at bilen på grunn av alder og tilstand er kjøretøyhistorisk interessant, og at du ønsker å ta vare på den og benytte den som (blivende) veteranbil, gjerne med tilhørende bruksbegrensninger dersom det er det som skal til for at du skal få lov. Litt ydmykhet skader ikke. De har jo intet å tjene på å nekte deg dette. Alternativet er jo bare at du finner deg akkurat maken bil i utlandet og importerer og registrerer som veteran når den tid kommer, dermed har ikke miljøforkjemperne noe å tjene på det heller (dersom formålet ved å nekte var å fase ut en gammel "miljøbombe"). Er en viktig prinsippsak, dette her. MVH Tore Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted October 6, 2009 Author Share Posted October 6, 2009 Joda, det er mye mulig det er en prinsippsak, men det er isåfall ikke en sak jeg tar. Gidder ikke krangle meg til saker og ting. Ei heller krysse folk, det er sånn jeg er. Men om andre vil prøve, så er jo det bare å prøve Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted October 10, 2009 Author Share Posted October 10, 2009 Da har jeg fått enda flere opplysninger rundt denne bilen. Tror noen forsnakket seg, men den var visst handlet inn, nettop for å selge fine deler. Den har gått 88.000 km, og ser jo ut der etter. Jeg handlet en grill fra den, og rattet pluss noe småtteri selv fra den i dag. Det var nesten vondt å skru av, men siden jeg ikke fikk kjøpt den, så var det jo greit å få noen fine deler. Skroten tar 1000 kroner pr dør på den, og det er de verdt. Det er en liten rift i høyre framdør, ellers er bilen strøken og med masse fine deler. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnt Posted October 14, 2009 Share Posted October 14, 2009 Smålig av skrotnissen å ikke oplyse om dette her i første omgang da :S Jeg har også fått handlet ut bil fra opphugger, vel og merke at jeg fikk fatt på bilen rett etter den kom inn på huggeren. Dermed var ikke selve prosessen med papirer kommet igang, så jeg betalte hugger en symbolsk sum for bilen, fikk salgsmelding av eier og tok bilen med hjem Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted October 15, 2009 Author Share Posted October 15, 2009 Ja, egentlig er det litt rart han ikke kunne sakt det med èn gang. Dvs, det var en annen som kom med sannheten da. Men hva klarer en slik sjappe å tjene på en slik bil? Altså, jeg ville gitt han 30.000,- om ikke mer for den bilen. Nå er jeg ett ganske så lett bytte for slike biler også da, men det kan jo være en annen sak. Kan han tjene inn dette? hmmm, skeptisk... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andre Solberg Posted October 15, 2009 Share Posted October 15, 2009 Jeg var nylig på ett huggeri å plukket til meg noen smådeler til en w126. Den var så godt som rustfri, noe jeg poengterte til de som driver huggeriet. Da lurte de på om jeg ikke ville kjøpe hele bilen for noen tusenlapper, så kunne jeg bare komme tilbake med restene... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted October 15, 2009 Author Share Posted October 15, 2009 He he, det er jo moro å høre nå, du bør ikke gni det inn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnt Posted October 17, 2009 Share Posted October 17, 2009 Det viser igrunn at det er veldig forskjell på huggerne rundt om. De fleste er fortåelige på at det er en gammel bil, og selger nok det meste for en grei sum. Men så er det de andre igjen som tror de kan gjøre det til en gullgruve på en bilen som er veldig bra, ved å selge den i deler. Problemet er ved delesalg så blir det alltid borte mye av det samme, ergo sitter de igjen med en del ting selv og da vil jeg tro at salget ikke dekker det som et salg av hele bilen muligens kunne gjort. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted October 17, 2009 Author Share Posted October 17, 2009 Det viser igrunn at det er veldig forskjell på huggerne rundt om. De fleste er fortåelige på at det er en gammel bil, og selger nok det meste for en grei sum. Men så er det de andre igjen som tror de kan gjøre det til en gullgruve på en bilen som er veldig bra, ved å selge den i deler. Problemet er ved delesalg så blir det alltid borte mye av det samme, ergo sitter de igjen med en del ting selv og da vil jeg tro at salget ikke dekker det som et salg av hele bilen muligens kunne gjort. Akkuratt ja.. Om man setter seg ned å regner på det, så tror ikke jeg heller at dem vil tjene på deler på nettop denne bilen. La oss si jeg hadde gitt dem 30.000,- for den bilen da, og dem skulle ha 1000,- for hver dør, og helt sikkert 1000,- for panseret. Motoren som har ruslet 88.000km får dem vel rundt 5000,- for? Forskjermene kan han ikke forlange mer en toppen 700,- for, bakluka det samme. Da er vi oppe i 12100,- hittils. Hva mer kan han selge. Interøiret, hva kan han få for det, la oss si 2000,-, da er vi oppe i 14100,-. Resten som er igjen, er skrotten på bilen. Rutene da. Nei, tror han hadde tjent om jeg hadde fått den for 30.000,-. Jeg hadde gladlig gitt han 35 også.. Noen folk er mer sære enn meg selv jo, hehe.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted October 17, 2009 Author Share Posted October 17, 2009 Tipper at det kommer mange artige skruer innom på skroten. Noen er seriøse og noen ikke. Er nok en vanlig setning med at "denna kan jeg kjøpe hel av deg". Ikke sikkert at mange som sier sånt, kommer igjen. Det skal vel ikke mange sånne til, før høgger'n finner ut at "det er ikke mulig at en høggebil kan kjøpes ut", blir en grei setning å gi dem? Pluss at de fleste vil nok kjøpe ut en bil fra høgger'n for vrakpanten, og det er ikke akkurat butikk for han. Helt klart at han tenker slik. Det var derfor jeg ringte han for å spørre om jeg fikk kjøpt den også i tilegg. Da han sa nei, så spurte jeg til ennhver pris. Jeg ville faktisk vite med meg selv, at han fikk det med seg, at jeg virkelig ville kjøpe denne bilen. Så lenge han var så bastant som han var, så bestemte jeg meg for å ikke krysse han heller. Jeg er sær selv, men ikke SÅ sær, at jeg hadde nektet en å kjøpe en bil på denne måten hadde jeg drevet denne sjappen selv, og var inneforstått med at det kunne reversjeres. Nå virket det jo som om det ikke var fult like lett å reversere også da, så da er det forsåvidt ok for min del. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olav Posted October 17, 2009 Share Posted October 17, 2009 Det kan jo være at tidligere eier hadde en idé om at bilen aldri mer skulle på veien igjen også. Er jo som du sier mange sære folk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.