Jump to content

Bot for å kjøre piggfritt?


Olav

Recommended Posts

Politimester Fyhn i Tromsø vil bøtelegge dem som kjører på piggfrie vinterdekk. Har gubben helt mista kontakt med virkeligheten?

 

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=574509

 

Jeg har mange år bak meg som yrkessjåfør. Siste vinteren med piggdekk var vel 96/97. De senere årene har jeg dog ikke kjørt så mye, men piggfrie dekk kan da ikke ha blitt så mye dårligere?

Link to comment
Share on other sites

Så enkelt er det å flytte ansvaret for vintervedlikeholdet i Norge! Når vegmyndighetene ikke har penger/vilje, så er det bilistens ansvar..... ](*,) ](*,) ](*,)

Har vel dradd dette sitatet fra en svenske som laster en del hos oss før her på forumet;

"I Sverige er det eieren av veien som skal holde den kjørbar, I Norge snur dere på ansvaret..."

Link to comment
Share on other sites

hehe, meeen kommer jo ann på hva de "værste" vinterdagene er vel, hvis det innebærer rein is på veien så er jo pigger fortsatt bedre, og uten noen pigger så får vistnok piggfrie også ett problem da det vistnok (ifølge diverse eksperter på dette) kjøre noen som også river opp underlaget litt  :-)

 

Men å bøtelegge noen blir vel litt dumt når resten av Norge blir premiert for å kjøre med piggfritt, selv har jeg ehh gjort dette i hele sommer, så nå må jeg se å få på sommerhjula snart....

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke de nordpå, og tromsøværinger spesielt med Fyhn i spissen, som rister på hodet i oppgitthet når det er snøkaos på østlandet??? Om de er så forbanna gode til å kjøre på vinterføre, så burde vel piggfritt være det minste problemet... Eller???

Link to comment
Share on other sites

hehe, meeen kommer jo ann på hva de "værste" vinterdagene er vel, hvis det innebærer rein is på veien så er jo pigger fortsatt bedre, og uten noen pigger så får vistnok piggfrie også ett problem da det vistnok (ifølge diverse eksperter på dette) kjøre noen som også river opp underlaget litt  :-)

 

Men å bøtelegge noen blir vel litt dumt når resten av Norge blir premiert for å kjøre med piggfritt, selv har jeg ehh gjort dette i hele sommer, så nå må jeg se å få på sommerhjula snart....

 

Er det is på veien, så kan dem som eier veien salte eller sande? Det er en gammeldags måte å vri seg unna ansvaret sitt på å bruke en paragraf i veitrafikkloven.. Vintervedlikeholdet i Norge er slett....

De må slutte å legge ansvaret med å avgjøre kjøreforholdene på alle de forskjellige som skal bruke veien.....

For min gamle far er det aldri glatt, han kjørte i sin tid så hardt på glatta at jeg og bruttern ble stumme.....

 

Glemte du å skifte da, Thomas? :P

Link to comment
Share on other sites

Så enkelt er det å flytte ansvaret for vintervedlikeholdet i Norge! Når vegmyndighetene ikke har penger/vilje, så er det bilistens ansvar..... ](*,) ](*,) ](*,)

Har vel dradd dette sitatet fra en svenske som laster en del hos oss før her på forumet;

"I Sverige er det eieren av veien som skal holde den kjørbar, I Norge snur dere på ansvaret..."

 

Ja, å holde sommer-standard på veiene i Tromsø året rundt bør jo være noe enhver idiot kan få til.

 

 

Bøtlegging av piggfrie vinterdekk blir bare tull. M+S-merkede dekk er godkjent for vinterbruk. Så enkelt er det. Skulle han der bøtelegge for noe, så burde han heller la det gå utover de som kjører med piggfrie vinterdekk på sommerføre, men det er dessverre også fullt lovlig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bor 30 mil unna tromsø, å vi har ikke på vært plaget med "værstings vinterdager" på mange mange mange år! værste tilfellet jeg har vært borti er 10cm snø på veien, og dette var kl 5på morgenen når jeg kjørte hjem fra jobb! Så hva han klager på når det kommer til vinterdager der det blir kaos, det skjønne rikke jeg!

Link to comment
Share on other sites

Som sagt så har jeg en viss erfaring i å kjøre piggfritt. Har også prøvd det på sommeren, og det var skremmende. Derfor hadde jeg forstått det om man hadde blitt bøtelagt for det.

Vi hadde ganske variert vinterføre i Gudbrandsdalen også, og kjettinger ble som regel lagt på plass i bagasjerommet på denne tiden av året. Tidligere var det heller ikke uvanlig at de ble brukt. Men etterhvert ble dekkene såpass gode at kjettingene ble liggende ubrukt. Når jeg gikk over til piggfritt i -97 var jeg forberedt på å bruke kjettinger iblant, men de ble fortsatt liggende ubrukt. Samtidig har værforholdene blitt mer skiftende med mildvær og blank is. Konklusjonen min er da at utviklingen på dekk har vært formidabel. Og siden det er begrensede markeder som i dag bruker piggdekk er det naturlig at produktutviklingen går fortere på piggfritt.

Om nå hr Fyhn gjør alvor av sine trusler om å bøtelegge folk med piggfritt vil jeg gjerne se begrunnelsen. Hva så med en som kjører på et gammelt slitt piggdekk?

Ifølge veitrafikkloven er en bilfører ansvarlig for at kjøretøyet har nødvendig veigrep. Dette må gjelde uavhengig av hvilken type dekk som sitter på bilen. Som nevnt kan piggfrie dekk ha meget dårlige egenskaper på sommerføre. Har noen blitt bøtelagt for det? Slitte piggdekk gir dårligere veigrep enn nye piggfrie. Vil føreren med slitte piggdekk få bot? Det skal bli moro å følge med på hva fyhn finner på utover vinteren. (men mannen må da være pensjonist snart?)

Link to comment
Share on other sites

En kompis av meg selger dekk, og han har kunder som holder på i ei uke for å bestemme seg for hvilket dekk som er best. De har med seg tester fra bilblader og diskuterer sikkerhet i det vide og det brede.

Så kommer dagen det skal skiftes dekk, og da viser det seg at de som er sååååå opptatt av sikkerhet på sine nye dekk, at de burde jo ha bytta dekk for 2-3 årsiden! Enten er de heeeelt utslitte eller så er de skikkelige gamle og gummien er knallhard... Men opptatt av sikkerhet, ja det er de.... :lol: :lol:

Link to comment
Share on other sites

Dette er jo logisk:

Man bøtelegger i sør for piggdekk og i nord for piggfritt.

I vest gjør man som man vil, bare man er god og snill :D

Selv kjører jeg pigg (Nokian hakka 4 tror jeg) på min Viano av to grunner: Jeg bruker den til krevende vinteroppdrag med familen på nordvestlandet der man iallfall ikke kan stole på været. Ellers brukes den av kona som ikke liker at ting sklir.....

Og så har jeg piggfritt på Alfa Romeo GT (Pirelli Snowsport). Der kan ingen andre enn jeg klage,men denne beveger seg da også i hele sørnorge i alle hastigheter i all slags vær og føreforhold. Her er pigg utelukket. Men så leser jeg jo at bussjåføren på Grotli over Strynefjell som var uheldig denne uka er blitt anmeldt for å kjøre med sommerdekk i september. Uansvarlig sies det :shock:

Drit og dra: Heretter kjører jeg pigg hele året. Da får jeg bare ei bot  juli og slipper anmeldelse for uaktomt drap om noe skulle skje.....

Mye tullinger i trafikken, men det hadde vært fint om det blei fastsatt en gang for alle at Norge er LANGT fra nord til sør og at været derfor kan variere litt i forhold til flotte regler.

 

Link to comment
Share on other sites

Men så leser jeg jo at bussjåføren på Grotli over Strynefjell som var uheldig denne uka er blitt anmeldt for å kjøre med sommerdekk i september. Uansvarlig sies det :shock:

 

Det kan helt fint være uansvarlig å kjøre på sommerdekk i juni. Stikkordet her er vel "føre", ikke "dato". Datoene som er satt er bare en veiledning, vi er uansett pålagt å være skodd for forholdene. Hvis bussen hadde sommerdekk (selskapet sier den hadde vinterdekk), og det er snø på veien, så skal sjøføren være ansvarlig nok til å ikke kjøre. Uansett hva han var skodd med, så er det åpenbart at han ikke har kjørt etter forholdene, og det er alle pålagt å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Men noe som er helt latterlig i Norge er den datoen som er satt for når piggdekk skal av bilen igjen. Det er vel 2. mandag etter påske eller noe slikt, altså kan det svinge nesten en måned. Skulle da ikke være så vanskelig å sette en fast dato.

 

En ting til er at det i Norge bare heter seg å være skodd etter forholdene. I Sverige er vinterdekk påbudt - altså har man ikke lov å kjøre med sommerdekk på vinteren selv om det skulle være bart og tørt. Hadde noe slikt vært innført i Norge også hadde man sluppet unna mye ekstraarbeid, skjønnsvurderinger og regeltolkning..

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg for min del kjører i år som i fjor med Hakkapeliitta 5 på CLen

 

Denne vinteren blir det også kjøpt inn samme type piggdekk for V70en til frøkna (hun kjørte piggfritt forrige vinter [-X)

Tviler egentlig på at jeg kommer til å gå over til piggfritt, i alle fall ikke før jeg absolutt MÅ..

Link to comment
Share on other sites

Tror kanskje han har strukket strikken litt langt, er det den enkelte politimann som skal synse, eller er det han selv som skal ut å sjekke vær bil som er i nærheten av grøfta? tåpilig av en politi og utale seg sånn, når loven sier ting på generell basis.

Håper de som eventuelt blir bøtelagt går sammen og stevner selve uttalelsen for retten.

er dekkene godkjent brukt på vinterføre (M+S) og møntser dypen ok så må jo lovigheten i bøteleggingen vurderes  :shock:

Link to comment
Share on other sites

Vi har vel alle litt for lett for å sette ting på kanten, men Frodes er vel inne på at det til slutt er sjåførens ansvar å være riktig skodd.

Så får jeg sitere en vogntogsjåfør som idag er over 70 år men fremdeles aktiv: Er det for glatt til å kjøre med det du har på, så får du heller stå.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...