olepeder Posted September 30, 2009 Posted September 30, 2009 Jeg kjøpte min 211 i februar hos Hansa Auto i Sandnes, samtidig betalte jeg ca 8000,- ekstra for å få med 2 års garanti. Bilen ble satt på Motor Trade for fullstendig gjennomgang og reparering slik at alt skulle være i orden. Selvfølgelig ble det en del krangling da det ble oppdaget noen småfeil og Hansa Auto fikk regningen, uansett ble det de som betalte til slutt. I kontrakten står det "2 års garanti", ikke noe forbehold. Bilen ble jo beskrevet som helt strøken med tilstandsrapport (som forøvrig var over et år gammel). Etter å ha kjørt ca 4000 km med sommerdekkene var de fullstendig utslitte på innsiden så jeg kontaktet Hansa Auto. De sa at det var If som hadde garantien, jeg kontaktet dem og de hadde ingenting på bilen. Hansa Auto rodde litt men skulle ordne det. Det viste seg at de ikke hadde tegnet noen garanti og at If bare godtar garantitegning ved kjøp, ikke i ettertid. Da ble jeg den "heldige" innehaver av Fragus garanti http://www.norskbilgaranti.no/default.asp en mye dårligere løsning. Da jeg kontaktet dem ang hjulslitasjen fikk jeg til svar at jeg burde skjønne at noe sånt ikke dekkes på en så gammel bil, det var jo innlysende Vel vel, bare å betale dekk og hjulstilling. For en tid siden kom det en hylelyd ved pådrag som BOS fant ut skyldes at en bolt på eksosmanifoilen har løsnet og dermed kommer det ut eksos der. Verkstedet sendte dokumentasjon til Fragus og svaret kom snart: "Tyvärr dekkes dette ei då det inte är en mekanisk del" NAF tekniske avdeling sier at de blir oppgitte bare de hører navnet Fragus. Hva synes dere jeg bør gjøre? I kontrakten står det jo kort og godt "2 års garanti" , er det min feil at Hansa Auto surret og tegnet en dårligere garanti? Om det er noen som har giddet å lese så langt og har noen synspunkter så er jeg takknemlig for det. Ole Pedersen (bare så jeg ikke henger ut noen anonymt) Quote
tommyy Posted September 30, 2009 Posted September 30, 2009 Derfor skriver jeg bestandig på mine kontrakter når jeg selger biler: "Bilen selges som den står, og tidligere eier fraskrives alt ansvar for bilen når denne kontrakt er undertegnet!" Ikke at jeg lyver når jeg selger en bil, men da slipper jeg iallefall å stå ansvarlig for ting som kan skje etter overdragelsen, men dette er jo da ett firma, så dem burde jo ha ting litt mer på stell enn som så! Har lest mange rare historier her på forumet om slike verksteder/forhandlere, å jeg blir bare så oppgitt over at folk kan holde på sånn! Håper du finner en utvei for det her, gå til retten/forliksrådet evt forbrukerrådet, dem vet hva som skjer, ring en advokat å spør over telefon hva du burde gjøre, det koster ingenting Lykke til videre iallefall Quote
Kjetil Halvorsen Posted October 1, 2009 Posted October 1, 2009 quote "Bilen selges som den står, og tidligere eier fraskrives alt ansvar for bilen når denne kontrakt er undertegnet!" Den meldingen på kontrakten er ikke verdt papiret det er skrevet på desverre. Feil eller manglet du burde vite om men ikke sier fra om hefter du for selv som privat person. Så er det bare snakk om hva du "burde vite om" da..... Quote
Guest gjest Posted October 2, 2009 Posted October 2, 2009 Norskbilgaranti(Fragus). Dekker den feilen.Det har de gjort før.Dette ER en mekanisk del.Det er ikke en bolt som har løsnet.Det er et av spjeldene til momentspjeldene som har løsnet.Dette skal de dekke.Ikke bra å kjøre med.Det kan løsne mer og de delene kiler seg mellom innsugsventilene og kan skade motoren. Quote
tommyy Posted October 2, 2009 Posted October 2, 2009 Hvordan kan det ikke gjelde? om jeg tørr spørre, kjøper skriver jo under på at han overtar alt ansvaret på bilen å ikke kan klandre selger.. Ikke at det har så mye å si av den grunn, folk som selger biler å ikke nevner feiler di vet om skulle ikke hatt låv til å selge biler.. Har vært borti det engang før, men han fikk fort bilen tilbake å måtte ponge ut med kjøpesummen Quote
FrodeS Posted October 2, 2009 Posted October 2, 2009 Hvordan kan det ikke gjelde? om jeg tørr spørre, kjøper skriver jo under på at han overtar alt ansvaret på bilen å ikke kan klandre selger.. Ikke at det har så mye å si av den grunn, folk som selger biler å ikke nevner feiler di vet om skulle ikke hatt låv til å selge biler.. Har vært borti det engang før, men han fikk fort bilen tilbake å måtte ponge ut med kjøpesummen Det er visse regler for kjøp og salg her i landet, som man ikke kan avtale seg bort fra. Det du skriver er egentlig litt unødvendig. I det man overtar en ting, overtar man også risikoen for den. Unntaket er der kjøper har latt være å fortelle om feil han visste om eller burde ha visst om. Selvsagt blir man sur som kjøper hvis man kjøper en bil, og så ting ryker på vei hjem, men hvis feilen ikke var noe selger visste eller burde visst, så er det kjøper sitt ansvar. Quote
tommyy Posted October 2, 2009 Posted October 2, 2009 Ja, var da det jeg og mente.. Så lenge man er ærlig om ett bilsalg så har man værtfall sitt på det tørre. Quote
olepeder Posted October 2, 2009 Author Posted October 2, 2009 Takk for innspill. Jeg tar kontakt med NAF-advokaten her på stedet på mandag så jeg får ryddet opp i hele suppa. Ikke at det er så mye penger det er snakk om, men jeg er så utrolig lei av at en del skal få gjøre absolutt hva de vil og så sitter noen av oss med regningen Quote
Guest gjest Posted October 2, 2009 Posted October 2, 2009 Det som er et problem med garanti er at mannen i gata ikke vet hva som dekkes.Det burde finnes et skriv om det som alle kan slå opp på nettet. Ta en ting som låsekassen i dører på en bil.VAG har 5 års garanti på dem,men folk betaler for dem hver eneste dag nesten selv om de er under 5 år.VAG sier bare at låsekassa må skiftes og ingen reagerer nesten.De som reagerer slipper å betale.De som ikke reagerer betaler regninga. Hvor mange har ikke betalt for å skifte låsekassen på de nye 203 211... Er det garanti eller ikke?Nå kan dere gjette. Tenk så greit hvis en kunne gå inn på BOS sine sider å finne det ut. Instrumenter på 211 er jo dårlige og folk må betale selv,Men det gjelder ikke dem som reagerer og presser på. Kuler i forstilling dempere mm ryker på Mercedes fra 40 000km og oppover.Dette er garanti for de som reagerer,men for andre er det en service del.Hvorfor er det ikke klare linjer på dette? Quote
Guest gjest Posted October 2, 2009 Posted October 2, 2009 Når det gjelder Fragus så har jeg bare godor om dem ( i motsetning til NAF). Fragus har et tydelig skriv over hva de dekker.Dette dekker de alltid.Problemet ligger mange ganger i hvordan klagen blir formulert. Som jeg tror i ditt tilfelle er det nevnt en "løsnet bolt i manifoil" fordi det ser slik ut når akselfeste til spjeldet er løsnet er løsnet.Dette dekker de ikke. Heter det defekt manifoil p.g.a knekt momentspjeld inne i manifoil.Så dekker de det. Quote
Guest gjest Posted October 3, 2009 Posted October 3, 2009 Jobber ikke for de,men har sendt mange regninger til dem. De kjører en veldig ryddig linje synes jeg. De har dekket de tingene som de skal. De som har nevnt for meg at de har fått avslag har egentlig vært enig med dem når alt kommer til alt. Men som skrevet over,de er ikke teknikere så en må være nøye med å skrive hendelseforløp og forklare nøye hva som er feil. Nyter ikke å bare skrive : Defekt turbo,defekt girkasse osv. En må forklare forstålig hva som er skjedd og hva som må repareres og pris. Quote
FrodeS Posted October 3, 2009 Posted October 3, 2009 Jobber ikke for de,men har sendt mange regninger til dem. De kjører en veldig ryddig linje synes jeg. De har dekket de tingene som de skal. De som har nevnt for meg at de har fått avslag har egentlig vært enig med dem når alt kommer til alt. Men som skrevet over,de er ikke teknikere så en må være nøye med å skrive hendelseforløp og forklare nøye hva som er feil. Nyter ikke å bare skrive : Defekt turbo,defekt girkasse osv. En må forklare forstålig hva som er skjedd og hva som må repareres og pris. Hvorfor må man det? Hvis man kjøper en bil med garanti, og noe ryker, så skal det vel ikke forventes at kunden kan beskrive feilen inngående? Dessuten var det vel egentlig ikke Fragus som var utgangspunktet for spørsmålet her heller, men hvorvidt butikken som solgte bilen burde ta ansvar. Quote
ole i Posted October 3, 2009 Posted October 3, 2009 til alle dere som skal kjøpe/selge bil og tror at du fraskriver deg alt ansvar når du skriver feks selges som den står med feil mangler glem det,eneste som vil bli godtatt i en eventuel tvist er om det står at bilen selges som vrak eller dele bil,dukker det opp feil som har vært der før forige eier solgte eller feil som forige eier viste om eller for den saks skyld ikke visste om,men det kan bevises at var den før ny eier køpte bilen ja da får du som selger regninga sån er det bare,det hjelper heller ikke at du som privat person tror du kan komme gunstigere ut når du selger bilen din en forhandler kjøpsloven er klar på det punktet,det du derimot ungår er de feil mangler som er påpekt i kontrakt da har mann som kjøper ikke noe å slå i bordet med når du har skrevet under kjøpekontrakt. så til deg olepeder hansa auto har helt klart annsvaret for din bil og garanti,hadde de tegnet if bruktbil garanti når de skulle hadde du ikke hatt noe problem,bilen blir grundigt gjenomgått og får en if test før garanti kan tegnes at hansa auto glemte eller ikke gjorde det er ikke ditt problem men de må ordne bilen din,jeg hadde ikke godtatt noe annet om det var min bil.så lykke til olepeder hold oss oppdatert på hva som skjer. Quote
Guest gjest Posted October 3, 2009 Posted October 3, 2009 Nei ,kunden skal ikke forklare.De skal bare ringe å si at det er noe galt at de setter den på verksted.Det er verkstedet som må forklare nøyaktig hva som er galt. Quote
Guest Marius Posted October 7, 2009 Posted October 7, 2009 Når jeg kjøpte bil nylig fikk jeg tilbud om en Fragus bruktbilgaranti. Fikk også en brosjyre der forsiden forklarte med stor skrift om fordeler og trygghet, neste side fulgte en side om kostnadder med garantien og deretter nesten tre sider med unntak fra garantien. Sånn røfflig dekket den kun deler som ikke kan ødeleges av annet en rust og kollisjon og det fine med det er at det sto: garantien gjelder ikke rust og garantien opphører ved ulykke/kollisjon på bilen. Men her er det klart kontrakten med selger som gjelder. Dersom du ikke har skrevet under på noe garantibevis/garantikontrakt og det ikke er spesifisert i kjøpskontrakten din hvordan bruktgaranti eller hva den dekker/ikke dekker så skal selger stå ansvarlig for garantisaker og da eventuelt føre sine krav videre til garantiselskapet. For min del så jeg ikke verdien eller nytten av den bruktgarantien jeg fikk tilbud om da den nesten ikke dekket noe som helst. Du får poste hvordan denne saken går. Blir spennende å se resultatet Quote
Guest gjest Posted October 8, 2009 Posted October 8, 2009 Ikke skrem folk som har garantien fordi du ikke leste den ordentlig.De kan lese den selv. w ww.dealerwarranty.no/aboutG.asp?subDo=premium Det som ryker på biler i dag som koster litt er jo f.eks turbo og girkasser.Dette dekker de jo. Quote
olepeder Posted October 8, 2009 Author Posted October 8, 2009 Jeg skal rusle til NAF-advokaten så fort jeg får tid og skal holde dere oppdatert. Quote
Recommended Posts