Jump to content

tenningslås w124

Ois80

Recommended Posts

Typisk og kjent feil. Om du lirker litt med nøkkelen kan du kanskje få den til å slippe. Får du det til, så vri for all del ikke tilbake. Når låsen står på 0 er det enkelt å ta ut nøkkelen ved å stikke noen pinner ned i sporene ved siden av sylinderen. Hvis ikke må den borres ut, noe som er "litt" mer jobb.

om det ikke nytter lirke kan du prøve med vannpumpetang el. tilsvarende. Måtte ty til det på broderns bil. Like før nøkkelen begynte vri seg skikkelig slapp låsen taket... Verste som kan skje er at nøkkelen knekker og du må borre ut låsen, så da er du akkurat like langt :P

Typisk og kjent feil. Om du lirker litt med nøkkelen kan du kanskje få den til å slippe. Får du det til, så vri for all del ikke tilbake. Når låsen står på 0 er det enkelt å ta ut nøkkelen ved å stikke noen pinner ned i sporene ved siden av sylinderen. Hvis ikke må den borres ut, noe som er "litt" mer jobb.

jeg har bare 1 nøkkel som er ganske så godt brukt da..

Hvis ikke nøkkel vil vri kan jeg smelle inn et skru jern så jeg får den på hakk 1 så løsner den eller?

Dette er noe skikkeli dritt typisk når jeg skal bruke den hver dag..

Ok, bare en nøkkel altså

Da ville jeg prøvd å spyle WD-40 inn i låsen. WD-40 er en utmerket møkkaløser. Det er små brikker som står inni sylinderen med ei lita fjær på. Etter x antall år er all smøring i detta systemet metta med møk og det er bare seig glye. Så jeg ville prøvd å gufse på litt WD-40 som løsningsmiddel. En luftpistol inn i hullet med ei fille som samler opp guffa rundt låsen, ville jeg også prøvd. Løsningsmiddel, trykkluft, løsningsmiddel, trykkluft, osv pluss litt jokking ut og inn med nøkkelen med jevne mellomrom

Ville prøvd ganske mye på dette. Det er stort sett snakk om å løsne den stivna guffa og få ting til å fungere.

NB!!! Hvis du skulle få det til, er dette ikke en permanent løsning!! Får du løsna dette, bør låsen så ut, rengjøres og smøres med riktig smøremiddel.

hehe skal prøve dette i morgen litt.. den nøkkelen jeg har er ganske slitt å godt brukt å :)

dette er så typisk at det skjer.

takker for tips så da er det bare ut å prøve å kanskje få liv i bilen igjen.hehe

Hvis du ikke får det til, er det tanga som nevnt over, men her handler det om tro og optimisme :lol:

denne bilen har gitt meg veldig lite håp siden det ene etter det andre går til h-.....

så håper er dårlig så jeg har mest lyst til å drepe hele bilen snart...

litt kjdeli for å si det sånn men.. jeg har jo 99% glede over alle andre 124 jeg har hatt men denne tar kaka..'

så mest lys til å bare drepe den skikkeli..

Hvis nøkkelen er slitt, så få slipt opp en ny. Det ligger en låsmester på Kalbakken (stå på Esso og se mot bomstasjonen, så ser du skiltet demmes oppå veggen). De kan file opp ny nøkkel på grunnlag av den gamle, og fortsatt få den ordentlig (skjer digitalt på noe vis). Det har visst reddet mange fra å bytte tenningslås.

Det er sikkert andre som kan gjøre sånt også, så ta en ringerunde hvis det blir for langt å kjøre.

edit : Access lås heter de.

Jeg ble fortalt at å bruke WD 40/ 5-56 og slike ting ikke er bra å bruke i tenningslås. En servicemann som kom og fikset bilen til min bror brukte forgasserrens, dette funka fint for å få opp låsen. Men han skifta sylinder likevel for å være sikker

Hvis nøkkelen er slitt, så få slipt opp en ny. Det ligger en låsmester på Kalbakken (stå på Esso og se mot bomstasjonen, så ser du skiltet demmes oppå veggen). De kan file opp ny nøkkel på grunnlag av den gamle, og fortsatt få den ordentlig (skjer digitalt på noe vis). Det har visst reddet mange fra å bytte tenningslås.

Det er sikkert andre som kan gjøre sånt også, så ta en ringerunde hvis det blir for langt å kjøre.

edit : Access lås heter de.

jeg har vært å fått gjort det nå så fikk da vridd om etter litt lirking me den nye.  må nok få bytta ut tenningslåsen til noe som funker bedre tenker jeg :)

så takker for alle bra svar å funderinger hehe

Hvis du leser innlegget nøye, ser du at jeg sier at WD-40 ikke er noe løsning på sikt. Problemet med dette produktet er at det er 90% løsende og 10 % smørende.

Og den smørende komponenten virker i ei uke eller to. Og så sitter det stuck igjen.

Men som øyeblikks-løsningsmiddel er den helt suveren.

Så bra elller ikke bra, hvis det medfører at man får ut sylinderen uten å ødelegge noe, så må det vel kalles vellykket?

Og derfra er det enkelt å plukke sylinderen helt ned, rengjøre og smøre det opp med riktig smøremiddel før montasje igjen

Dette er en enkel jobb hvis man vet hva man gjør, og får alt tilbake der det eksakt satt igjen

En annen sak er vel at jeg vet ikke om jeg hadde stolt 100 på at forgasserrens er safe for alle plastprodukter i nærheten innredninga

hehe fikk som sakt start på den i dag men den er fortsatt veldig trig så skal høre litt rundt om noen har en sånn liggende med nøkkel til meg.. kanskje komplett til hele bilen så jeg får bare 1 nøkkel i stede for flere

Godt å høre. Men det kan jo hende at du kan fixe det som står der? Å sette inn en brukt en er vel bare å få en liten utsttelse?

Jeg ville vurdert en skikkelig rens og smøring av alle låser på en såpass gammel bil.

Koster stort sett bare innsatsen

okey. er det bare å demont det jeg har nå å få smørt det skikkeli opp igjen.. Hva slags smøring skla jeg i så fall bruke inni?

Er det vanskeli å åpne det for så å smøre alt skikkeli opp igjen?

Hvis jeg ikke husker helt feil, skal nøkkel stå i og vries et hakk fra rattlås.

Så er det to små hull rundt låsen man stikker inn to pinner. Når disse pinnene er inne, skal hele sylinderen og nøkkelen trekkes ut.

Det stemmer, men det er litt knot. Det er forskjellige ting som skal dyttes i diverse retninger der. Selve låsesylinderen er festet med én klemme, men bakerst er det to ganske kraftige som fester beskyttelsesringen rundt. Jeg rettet ut to litt store nøkkelknipper (ringen altså) og knotet en god del.

Hadde jeg visst det jeg vet nå, så hadde jeg kjøpt en billig låsesylinder og fått gutta hos access til å kode den om. Det koster 350,- å kode om, og en rimelig låsesylinder kan man få hjem i postkassa for rundt 400,-

Så er det to små hull rundt låsen man stikker inn to pinner. Når disse pinnene er inne, skal hele sylinderen og nøkkelen trekkes ut.

Det stemmer, men det er litt knot. Det er forskjellige ting som skal dyttes i diverse retninger der. Selve låsesylinderen er festet med én klemme, men bakerst er det to ganske kraftige som fester beskyttelsesringen rundt. Jeg rettet ut to litt store nøkkelknipper (ringen altså) og knotet en god del.

Hadde jeg visst det jeg vet nå, så hadde jeg kjøpt en billig låsesylinder og fått gutta hos access til å kode den om. Det koster 350,- å kode om, og en rimelig låsesylinder kan man få hjem i postkassa for rundt 400,-

det hørest jo kanskje like greit ut å få noen til å gjøre det for meg ja.. hva med å sende den jeg har til låsmester som tar å smører opp å fikser låset mitt helt tipp topp igjen.. Dette kan vel heller ikke koste skjorta kanskje.. får ringe å sjekke til mandag..

Ja, nei, det blir vel for hardt arbe..... Trudde du var avhengig av bilen jeg. Misforstod der.

Er nok bedre å få noen til å gjøra det her ja

Tel uka, kanskje

ja er jo avhengig av å få liv i bilen.. men akkurat nå så har jeg en bil til oppussing hjemme så jeg bruker til jeg får liv i min igjen :)

var litt heldig der at jeg fikk den før låsen klikka for meg hehe :)

Så når min bil er i live igjen så er det bare å starte å pusse opp en w210 sedan :)

det hørest jo kanskje like greit ut å få noen til å gjøre det for meg ja.. hva med å sende den jeg har til låsmester som tar å smører opp å fikser låset mitt helt tipp topp igjen.. Dette kan vel heller ikke koste skjorta kanskje.. får ringe å sjekke til mandag..

Jeg tror gutta hos Access lås kan fikse den opp og få den som ny. Hør med dem hva de får til.

Du kan fint ta ut tenningslåsen og kjøre uten, bare husk å låse døra :)

Jeg tror gutta hos Access lås kan fikse den opp og få den som ny. Hør med dem hva de får til.

Du kan fint ta ut tenningslåsen og kjøre uten, bare husk å låse døra :)

hehe du kan kjøre uten tenningslås.. hvordan stopper jeg min diesel eller starter den da?