Jump to content

Bruker vi entusiaster bilbeltet?

CHARLIE

Bruker du bilbeltet?  

118 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Min erfaring er at det er like mange "gamle" som ikke bruker belte. Det er ikke tøft å kjøre uten belte lenger, og det lærer man tidlig på kjøreskoler og lignende. Min erfaring..

Har fått litt inntrykk av det du sier om unge sjåfører og bilbelte stemmer ja.

Ja, alltid på, før jeg begynner å kjøre. Enkelt og greit, og godt innarbeidet vane helt fra jeg var gammel nok til å klare å få meg beltet alene.. Aldri en tur uten, det går så på automaten at selv å flytte bilen på en parkeringsplass = belte på. :)

Bruker også alltid belte på buss om det finnes..

Jeg har da jobbet som sjåfør for ett lokalt distribusjonsfirma, så jeg har lagt til meg en litt stygg uvane..

Var mye stopp å kjør, så brukte aldri bilbelte, MEN jeg tok det på meg da jeg kjørte ut av byen, noe som jeg faktisk gjør enda, vet ikke hvorfor, det bare henger igjen, enda er det 2 år siden jeg slutta som sjåfør :P

Men racingslipset er lurt å bruke, ikke minst økonomisk! (bøter på 1500kr kan man være for uten :))

Jeg bruker "feigreima" så godt som alltid...men det hender en sjelden gang at jeg "glemmer" det.

Da er det som regel at jeg bare skal en tur på kiosken eller noe annet som er like i nærheten... :oops: 

[move]JADA JEG VET AT DET LIKE GJERNE KAN SMELLE PÅ SÅNNE SMÅTURER... :lol:[/move]

Jeg har blitt MYE flinkere med å bruke beltet de senere årene, og det har blitt mere automatikk i å feste det. Det har kanskje med å gjøre at jeg kjører nesten fire mil til jobben hver dag...

Lider nok av samme sak her, pleier å ta på beltet når dieselvarmern står og lyser, men innimellom glepper det desverre, men det skjer automatisk når jeg forlater 30sone området her jeg bor... (selv om smell i 30 kan være skikkelig vondt uten og med beltet så hender det att jeg kjører uten)

Men med 7mil hver vei til jobben så går det så og si automatikk i det hver dag, men det går alltid på uansett når jeg forlater 30 sonen, sjekker igjen da nemlig for å være helt sikker  :-)

Å feste bilbeltet er en naturlig del av startprosedyren.

Helt enig.

Tenning på

Belte på

Gløding ferdig og klar til start

Lys på.

Går helt automatisk :-)

Jeg har -alltid- brukt bilbelte ved kjøring, og tar det på uten egentlig å tenke over det. Skal jeg bare flytte bilen over gårdsplassen eller noe sånt, så føles det helt feil å styre bil uten belte på.

Uansett en billig livsforsikring, og det finnes få gode grunner til å kjøre uten. Surt at mye av skattepengene går til Sunnåsopphold for sånne tullinger som ikke kan ta det på seg.

Så kan en stille neste spørsmål : hvor mange bruker sykkelhjelm hvis de sykler noe sted, kjører slalom etc... Jeg har truffet noe hardt og ble liggende 2 uker med hjernerystelse, selv uten hjelm, så jeg gambler ikke på å verken sykle eller kjøre slalom uten.

Det var en dødsulykke ved Mongtad sør for ca 2 mnd siden, en CLK 320 gikk ut i en slak venstre sving. Farten var ca 160 km i t, det var 4 personer i bilen, 3 jenter og sjåføren som var hankjønn, jeg jobbet i lag med han i ca 4 mnd i fjor høst og en av tingene han sa det var at han aldrig brukte bilbelte, de 3 jentene som brukte belte overlevde mens han i følge rykter hadde gått som ett prosjektil ut av bilen og rett i noen trær. han var visst i live en stund men døde av indre blødninger og det var visst omtrent ikke ett helt ben igjen i kroppen. Så dette er til minne om Lars og at kanskje noen som leser dette tar lærdom av denne historien.