Jump to content

w126 - Tores 1986 MB 500 SE


Tore Robert Klerud

Recommended Posts

Hei. Trodde aldri jeg skulle lage en tråd for noen av mine biler her, men "på allmen begäran": Her er altså en prosjekttråd om min S-klasse. Først noen stikkord:

 

Kjøpt på impuls, usett, da den dukket opp på Finn rett før jeg la meg sent sist torsdags kveld. Forsøkte å friste selger med å bytte i et par andre biler, fikk oppringning tidlig fredag om at det var uaktuelt med innbytte, og at bilen ble solgt for et dødsbo. Likte bilen (sort med sort skinn, hyggelig utstyrt, facelift og V8), likte historikken (to dokumenterte eiere, ny i Norge, 213.000 km) og likte prisen (35.000), så jeg slo til og overførte penger og ba selger finne en trailer med nesa vendt sørover fra Skogn for å sette den på. Vil vise seg når den kommer om jeg også liker tilstanden - vet den har en del flekker og litt smårust i kantene, men den virker grei rundt bakruta og i koffertrommet, så jeg håper på det beste.

 

Enken hadde fått tilbud fra en del lokale som visste om bilen, men hun ville ha den litt unna for å slippe å bli minnet om sin avdøde mann hver gang hun så den. Dermed passet visst jeg bra inn i bildet, fikk jeg vite. Tror det hjalp til litt at jeg har planer om å holde den dønn original også.

 

Annen info ifølge selgeren, en bilforhandler i Levanger-området: Bilen har vært lagret de siste tre årene etter at eieren døde. Da den ble startet i forbindelse med det forestående salget gikk motoren strøkent, automaten var litt treg til å skifte til å begynne med, men skal ha gått seg litt til da den ble varm. Etter en liten stund skar et lager seg i dynamoen, slik at den nå er koblet fra. Akkurat da det skjedde ladet den visstnok noe helt enormt, noe som skal ha "stekt" kjørelysreleet, slik at kjørelyset går på så fort man kobler til batteriet. Håper det ikke var mer som ble ødelagt. Uansett, transportfirmaet skal ha fått beskjed om å koble av batteriet når bilen står på lastebil og tog, det gjenstår å se om de har husket det når jeg skal hente den på terminalen om noen dager...

 

Da bilen skulle kjøres opp på traileren oppsto det visstnok også et problem med tenningslåsen, som gjorde at de måtte demontere platen under venstresiden av dashboardet for å "smøre opp" låsen. Typisk Mercedes-feil, ifølge selger. Vet ikke helt det, men jeg overlever vel å bytte en tenningslås også. Håper bare jeg får den helt hjem før den begynner å ramle mer fra hverandre... :-)

 

Noen flere bilder fra selgeren:

 

11_569829712.jpg

 

11_1288302324.jpg

 

11_-40833533.jpg

 

DSC01199.jpg

 

DSC01200.jpg

 

DSC01201.jpg

 

DSC01198.jpg

 

DSC01196.jpg

 

DSC01206.jpg

 

11_-1974011771.jpg

 

DSC01211.jpg

 

DSC01215.jpg

 

DSC01192.jpg

 

DSC01193.jpg

 

11_-1219894548.jpg

 

11_1409214605.jpg

 

11_965469938.jpg

 

Blir spennende å hilse på denne når den kommer. Stay tuned, og takk for lykkeønskninger så langt.

 

MVH Tore

Link to comment
Share on other sites

Dette var moro å se Tore!  :D Min bil har samme stempel i papirene, og solgt samme sted som din  :D

 

Ja, må innrømme at jeg synes det er moro, dette her, selv om jeg har en hel drøss flere bilder som viser detalj-shots av de rustblemmene og skavankene som tross alt er på bilen. Så tro meg når jeg sier at dette ER et prosjekt, den er ikke så fin som den kan se ut på bildene. Men FORHÅPENTLIGVIS er rusten stort sett konsentrert til hjulbuer, en rose på midten rett over bakstøtfangeren og enkelte steder langs overkanten av saccoplankene. Bilen må uansett lakkeres, og slik sett var det kanskje et hell i uhellet at den er blanksvart 040, og ikke min egen personlige favorittfarge blåsort metallic 199. Svart baselakk kan kanskje være lettere å treffe med dersom det viser seg at det kan holde med å lakkere den fra profilen rett under dørhåndtakene og ned - regner ikke med å slippe så enkelt, men har på den annen side ikke fått bilder av noe "grums" over denne profilen ennå.

 

Når det gjelder Østfold-historikken, og Halden Auto-historikken, så har jeg sendt en mail til Christian Løchen for å spørre om han husker noe til bilen. Selv i 1986 må det ha vært relativt få 500 SE som ble solgt nye der nede. Ikke sikkert han husker hvem jeg er, det har gått noen år siden jeg var fast servicekunde der nede og da var det først og fremst Ola Haugsgjelten jeg hadde med å gjøre, men med litt hell gidder han å svare på mailen etterhvert.

 

Snakket for øvrig med transportfirmaet i dag, og det er en teoretisk sjanse for at bilen ankommer Østfold igjen før helgen.

 

MVH Tore

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært på terminalen i Drammen og hentet den. "Mercedes? Å ja, den der med rattlåsen på som vi slet med her i hele går?" Ingen god første replikk å høre fra mannen i luka...

 

Selgerens ord om at "det ble noe tull med tenningslåsen da vi skulle ha den ombord på traileren" var et mildt understatement, viste det seg. Eventuelt har en eller annen ved omlasting til eller fra tog i Trondheim eller Drammen gitt blanke i advarselen som var klistret over speedometeret, om ikke å vri av tenningen helt men i stedet ta av en batterikabel. For bilen sto fremdeles nesten inne i togvogna med hjulene halvveis i sving, og det tok halvannen time før vi ved hjelp av fire sterke karer og en gaffeltruck hadde fått lirket, vinsjet og dratt bilen opp på hengeren. Nå er jeg hjemme, og det samme c-momentet venter min far og meg. Uten medhjelpere og gaffeltruck...

 

Stoppet på Follo Bil Askim på veien hjem. Håpet en eller annen vennlig sjel på verkstedet kunne borre ut låsen kjapt, slik at rattlåsen gikk av til vi kom hjem. Ifølge kundemottageren er det imidlertid umulig å borre ut en slik lås, i stedet må man sage i filler hele rattlåsen, noe han hevdet tok to timer. Dermed var det bare å kjøre videre hjem, etter å ha bestilt ny lås til de originale nøklene.

 

Ellers, etter en kjapp gjennomgang, ser bilen omtrent ut som på bildene, men det er enda mer flekker og klarlakk-slipp på den enn bildene viste. Altså blir det hellakkering, og vel så det. Rustmessig er den største skuffelsen at det er bra med rust i dørene, resten får jeg se nærmere på når jeg får den av hengeren og får litt mer ro på meg. Interiøret ser akkurat så ubrukt ut i virkeligheten som på bildene, det er den positive overraskelsen. Og om denne bilen faktisk starter og går får vi altså ikke svar på før om en ukes tid, når ny tenningslås er på plass.

 

Hva er deres erfaring, er det virkelig ikke mulig å borre ut tenningslåsen? Må jeg ødelegge rattlåsen i tillegg?

 

MVH Tore

Link to comment
Share on other sites

 

Tør ikke det. Når først alle de originale nøklene finnes til bilen så tar jeg ikke sjansen på å knekke noen av dem. Satser på å få en kompis av en kompis som jobber på MB-verksted til å borre ut eller lirke ut låsen på en annen måte - satser på at han har vært borte i dette før, og har litt erfaring med det. Problemet er selvsagt at den forb***ede elgjakta starter mandag, så da går det vel en måned før noen har tid til noe som helst.

 

Har ellers tittet litt mer på bilen i kveld, og ved nærmere ettersyn ser ikke interiøret så bra ut det heller. Skinnet er veldig helt, men litt tørt og ikke på langt nær så svart som det en gang var alle steder. Blir en dyr bil, dette her også. Men pytt pytt, skal sette meg i Porschen jeg importerte fra Sverige her forleden en stund i morgen og glede meg over at i hvertfall den viste seg å være en god del bedre enn jeg hadde regnet med, så det går vel opp i opp...  :lol:

 

MVH Tore

Link to comment
Share on other sites

Nøkler får du jo hos BOS eller hos det firmaet FrodeS nevner... Jeg ville i hvertfall ikke fortsatt med gamle nøkler. Jeg ville kjøpt både nøkkel og tenningslås ny.

 

Dette har skjedd meg flere ganger, og en gang tok det meg ti minutter med nøkking med tanga, men den kom til slutt.

Link to comment
Share on other sites

Pøs på med med whitespirit eller lignende og lirk i vei - det kan bli litt grisete, men etter 10-20minutter fikk jeg endelig vridd om tenningen på mine foreldres W124 etter at min far hadde smørt den med noe ubrukelig. Fjernet tenningslåsen og startet bilen med en skrutrekker til ny tenningslås var på plass.

Link to comment
Share on other sites

Har endelig vært på Biltilsynet og fått levert salgsmeldingen i dag. Sjekket samtidig hvem som var registrert som første eier på bilen, og fikk navnet Thor Holm uten noen bestemt gateadresse i Halden. Han eide bilen fra ny i 1986 og to-tre år fremover, hvis jeg ikke husker helt feil. Morsomt dersom noen haldensere på listen kjenner igjen navnet og kanskje husker bilen fra den gang også.

 

MVH Tore

Link to comment
Share on other sites

Ekstremt u-tekniske jeg har vært ute og vært fysisk brutal MED verktøy! UTEN, tilsynelatende, å ødelegge noe som ikke allerede var ødelagt!  :supz:

 

Etter å ha forsøkt meg på tenningslåsen med silkehansker nok engang, og gått tom for tålmodighet etter nye to minutter, rotet jeg rundt i kjelleren til jeg fant en sveiseklemme (eller hva en sånn justerbar tang som man klemmer fast så den sitter heter), satte nøkkelhodet i nebbet på den og begynte å vri samtidig som jeg dro i rattet. Intet merkbart klikk eller noe, rattlåsen løsnet, og nøkkelen gikk (om enn med megen motstand) å vri mot høyre.

 

Nå har jeg vridd det lille sporet i selve låsplaten (den utstansede halvsirkelen helt i ytterkant av låsplaten) flere millimeter forbi det første merket i den svarte ringen rundt. Spørsmålet er da hvor langt jeg skal vri, hvor de omtalte sporene er som jeg skal stikke inn to "splinter" i, og hva jeg i så fall skal bruke som "splinter" for å få løs dette helsiket.

 

Hadde med meg iPhonen i lomma, tok et par bilder av posisjonen som låssylinderen står i nå, og med litt hell klarer jeg å få linket til det bildet her (har ikke den bærbare Macen min her nå, og ingen kortleser, så jeg uploadet bildet til Facebook-profilen min, og åpnet Facebook på denne PCen for så å forsøke å legge bildene derfra til Photobucket. Det ene ble en jpg, men det andre ville bare bli en bitmap. Vi får straks se om det fungerer:)

 

500tenningslas2.jpg

 

Gode råd om veien videre mottas med takk. Begynner å bli optimist her nå...

 

MVH Tore

Link to comment
Share on other sites

Mitt tips: Start bilen, kjør til nærmeste MB forhandler og spør pent om de kan ta ut låsen for deg. ;)

 

Det er jo kanskje litt feigt, så her kommer en skikkelig forklaring:

Vri nøkkel til posisjon 1 (det er vel ett hakk fra der nøkkelen står når du putter den inn. Det første av de to på høyresiden)

Stikk en pinne inn i det lille hullet som du ser i låseplaten. Da skal du klare å løsne selve ringen rundt låsen. Denne skal skrues av, og da skal du klare få ut låsesylinderen...

Link to comment
Share on other sites

Da gikk det som det måtte gå. Vred sakte men sikkert mot høyre mens jeg forsøkte med en rettet binders i hullet, uten på noe punkt å føle antydning til fjærbelastning eller at jeg var på sporet av noen låsemekanisme på annen måte. Er nå ved den første av de to posisjonene til høyre som er avmerket på den sorte ringen, og hørte endelig en lyd. Det var av at nøkkelen knakk. Ergo er jeg akkurat like langt som tidligere, og har ødelagt en av originalnøklene.  ](*,)

 

Nøkkelen knakk for øvrig på det tynneste, slik at det er noen millimeter av stumpen igjen på nøkkelhodet slik at jeg rent teknisk fremdeles kan vri låsen litt ved hjelp av tanga. Er det noe poeng, eller skulle jeg ha truffet punktet der den teoretisk sett skulle vært mulig å løse ut allerede?

 

MVH Tore

Link to comment
Share on other sites

I og med at nøkkelen nå står i posisjon 1 så tipper jeg at du er i mål. Spørsmålet er om du klarer å få løsnet ringen rundt. Det kan være skikkelig kjipt til tider.

 

Den nøkkelen hadde sikkert sett sine beste dager, og nye orginalnøkler koster ikke stort på BOS.

Link to comment
Share on other sites

I og med at nøkkelen nå står i posisjon 1 så tipper jeg at du er i mål. Spørsmålet er om du klarer å få løsnet ringen rundt. Det kan være skikkelig kjipt til tider.

 

Den nøkkelen hadde sikkert sett sine beste dager, og nye orginalnøkler koster ikke stort på BOS.

 

Jaja, du har vel rett i det. Men skal jeg merke noen fjærbelastet greie som gir etter når jeg trykker inn den bindersen, eller skal jeg bare holde på å trykke i blinde med den mens jeg forsøker å få grep på den svarte ringen og skru den motsols? Om ikke annet ble det jo i hvertfall lettere å komme til den som følge av at nøkkelen knakk.

 

MVH Tore

Link to comment
Share on other sites

Takk for PDF´en du mailet meg. Da har jeg altså vridd for langt, jeg vred til låsepinne-hullet sto i posisjon 1, og ikke nøkkelen. Var nede i bilen igjen nå og vred enda litt i ren frustrasjon, og nå virker det i hvertfall som at hele sylinderen har løsnet. Ingen vri-motstand i noen posisjon. Gir den ett forsøk til nå som jeg vet at jeg skal litt tilbake igjen i forhold til det jeg trodde, men å løsne den svarte ringen kan i seg selv bli en utfordring, merker jeg. HVIS jeg nå i det hele tatt finner riktig punkt til å løse ut holder-mekanismen.

 

MVH Tore

Link to comment
Share on other sites

Du kommer til å bli utrolig sint, og så utrolig glad når det endelig løser seg. :lol:

 

Jeg er utrolig sint, har brukt opp alle de grove bindersene som jeg hadde, har vondt i fingrene, ikke vært i nærheten av noe følbart punkt hvor dette løsner, har null motstand i låsen og totalt sett ikke noe som engang minner om at jeg er i ferd med å få bukt med dette her. Ergo: Enough is enough, jeg kan holde på frem til helgen med å stikke inn binderser og krølle dem i låsen mens jeg vrir sylinderen hit og dit. Hadde det ikke vært onsdag i dag skulle jeg tatt meg en real øl (i hvertfall en halvliter), og hadde jeg hatt råd skulle jeg ringt en spesialist (hvis slike finnes).

 

ÆSJ!  :angryfire:

 

MVH Tore

Link to comment
Share on other sites

Nå vet ikke jeg hvordan opplegget rundt låsesylinder og tenningslås er på 126, men er den som på 124, så kan du, nå som nøkkel er vridd om ett hakk eller mer, skru løs dashbordets underdel og skru av hele rattlåsgreia.

 

Er ofte litt lettere å plukke fra hverandre tenningslåsbitene når man kan arbeide med det inne eller på verksted...

Link to comment
Share on other sites

Nå vet ikke jeg hvordan opplegget rundt låsesylinder og tenningslås er på 126, men er den som på 124, så kan du, nå som nøkkel er vridd om ett hakk eller mer, skru løs dashbordets underdel og skru av hele rattlåsgreia.

 

Ja, rattet er ikke låst lenger. Men jeg får altså ikke løst ut den dingsen som skal gjøre det mulig å trekke sylinderen rett ut. Panelet under dashboardet er også demontert, uten at det er særlig enkelt å komme til likevel. Men det er musikk i mine ører når (hvis) du antyder at dette kan skrus løs fra "undersiden", uten å få løsnet den lille sperregreia.

 

Har for øvrig laget en egen sak om dette på det tekniske forumet, er vel strengt tatt der denne diskusjonen hører hjemme.

 

MVH Tore

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...