Jump to content

Jeg er tilbake / ny bil / generell oppdatering


Tore Robert Klerud

Recommended Posts

Hei folkens, og takk for sist!

 

Vinteren, våren og sommeren ble ingen høydare akkurat, businessmessig gikk alt på tverke og jeg har brukt de siste månedene til å komme meg på beina etter et tøft møte med finanskrisen. Dermed ble MBE dessverre en av de utgiftene som måtte settes på vent, og dermed har det drøyet helt til nå før helgen før jeg endelig fikk betalt 2009-kontigenten og kom meg tilbake i det gode selskap. Feiret også at det endelig har løsnet i hvertfall littegranne med å handle meg en ny bil på fredag, da det endelig dukket opp en facelift-126 som hadde det jeg ville ha - pluss enda litt mer, egentlig. Og da var det bare å slå til usett på en dødsbo-bil i Skogn, som etter hva jeg forstår er langt oppe i Trøndelag. Blir gøy å se - tror jeg - hva jeg har kjøpt når den kommer nedover med tog og lastebil neste uke en gang.

 

Bilen er forresten en 040-svart 1986 500 SE som etter alt å dømme er nysolgt her nede i Østfold (Halden Auto), og visstnok skal ha gått kun 213.000 km på to eiere. Har skjermkant-rust, men ser bra ut i taket, bakskjermene og hatthyllen ut fra de bildene jeg har fått. Virket som et safe kjøp til 35.000, egentlig 300-pris hvis den holder det annonsen lovet, og da er det jo litt gøy med V8 og norsk historikk som løk på laksen. Ikke så galt med utstyr heller til å være norsk; sort skinn, klima, cruise og fire elvinduer er i hvertfall på plass. Gleder meg litt til å legge lankene på denne.

 

Andre oppdateringer siden sist:

 

- Futsæthers gamle Mercedes, 1983 230 Een som jeg eier sammen med en kamerat, sto jo hos lakkereren da jeg skrev en artikkel til MB Tidende for trekvart år siden, og vi hadde håp om å få den med til Gol i sommer. Siden vi begge har trynet litt økonomisk det siste året har det passet oss ganske bra at lakkereren ikke har hatt tid til å begynne på den ennå... :-)

 

- 1991 230 TE kjøpt med fersk EU-godkjenning hos Star Bildeler i november i fjor er fremdeles bruksbil. Kjørte bremsepedalen i bunnen en gang i mars eller noe sånt, både bremserør, bensinrør og hele røropplegget til nivåreguleringen var råttent, så det ble en dyr verkstedregning. Byttet også ut en lekkende bakdemper. Dermed ble den stående rolig lenge, og har stått på seg en ABS-feil (varsellampen lyser), men fungerer tilsynelatende likevel. Har funnet meg ny bruksbil og forsøkt å selge denne, men gir meg over for at det ikke er mulig å få 15.000 kroner for en riktignok ikke strøken, men teknisk grei tre-eiers, norsk 230 TE med 295.000 km og ett år igjen før ny EU-runde.

 

- Den nye bruksbilen, som ikke blir det i praksis før jeg blir kvitt stasjonsvognen, er en hvit 1994 E220 bensin sedan som en kollega hos min hovedoppdragsgiver hadde fått "til overs". Skulle vært EU-godkjent i juli og trenger litt påkost før den kan godkjennes, men jeg fikk den så billig at det er rom for det. Kommer nok tilbake med noen spørsmål om denne når jobben med å sette den i stand begynner.

 

- Andre ting: Solgte Porsche 928 S´en jeg importerte fra Sverige i fjor i sommer, fant en identisk men langt bedre enda lenger ned i Sverige, og importerte den nylig. Denne er kjørbar, og jeg har kjent litt på den på prøveskilter en helg. Artig bil, og blir en trivelig garasjekompis for 500 SE´en når den kommer. Har også forsøkt å hjelpe en kamerat å bli kvitt en helt grei, men ikke strøken 2000 Nissan Primera turbodiesel stasjonsvogn i sommer. Er nå rundt 20.000 under andre tilsvarende på nettet, uten særlig respons. Ett eller annet har skjedd med bruktmarkedet de siste månedene, og jeg klarer ikke helt å skjønne hva...

 

Det var oppdateringen herfra. Godt å være tilbake. Kontigenten for neste år er allerede reservert på en egen konto, slik at jeg ikke skal behøve å ramle ut av det gode selskap igjen uansett hva som måtte skje...

 

MVH Tore

Link to comment
Share on other sites

KJEMPEKJEKT å se at du er tilbake hos oss Tore Robert :D :D.  Har virkelig savnet deg og dine innlegg!!

 

Jeg så også annonsen på den sorte 500 SE´en, og du verden den så bra ut!! Gleder meg til du får den ned, og får tatt masse bilder av den til oss :D

Link to comment
Share on other sites

KJEMPEKJEKT å se at du er tilbake hos oss Tore Robert :D :D.  Har virkelig savnet deg og dine innlegg!!

 

Jeg så også annonsen på den sorte 500 SE´en, og du verden den så bra ut!! Gleder meg til du får den ned, og får tatt masse bilder av den til oss :D

 

Takk for det, Charlie, følelsen er gjensidig!

 

500 SEen er helt klart et restaureringsobjekt hva betreffer karosseri og lakk, samt litt "tilvenning" til landeveien etter at den har stått ubrukt siden eieren døde i 2006. Men håper den kan bli strøken igjen. Her er noen av de bildene som gjorde at jeg brå-bestemte meg. Og ifølge selgeren har det vært bra med telefoner på denne gjennom hele helgen til tross for at den var merket med "solgt" i annonsen...

 

11_569829712.jpg

 

11_1288302324.jpg

 

11_-40833533.jpg

 

DSC01199.jpg

 

MVH Tore

Link to comment
Share on other sites

Her er forresten russer-lista på den, for de av dere som er interessert i slikt:

 

Approx. year 1985

Lights BOSCH

Cab 02045

Dealer Norway (555) 

Interior leather black / anthracite (271) 

Paint

040 black (T) (с 01.01.1963)

Options

233 foglamp wiring for France, Switzerland, Australia, Sweden, Norway (с 01.12.1969 по 31.07.1992)

 

236 standing lamp wiring for Norway (с 01.11.1975 по 31.03.1985)

special light wiring for Norway and Sweden

 

241 left front seat electrically adjustable with memory feature. only applicable to w 210 when installed in conjunction with code 275. (с 01.03.1983)

 

256 rear axle with limited-slip differential (с 01.11.1965 по 30.11.1991)

 

341 additional lamp (с 01.09.1982)

 

404 orthopaedic front seat backrest (multiple contour backrest in model 140), left (с 01.04.1970 по 31.12.1995)

 

430 headrests in the rear (с 01.01.1977)

 

440 tempomat (cruise control) (с 01.09.1975)

 

506 outside rear view mirror, left and right, heated (electrically adjustable on the right) (l.h.d.) (с 01.10.1983 по 31.03.1989)

outside rear view mirror, right, convex, taxi export version

 

561 front seat, left, reinforced (с 01.04.1970)

 

570 folding armrest front w202/210 stowage box front with armrest (с 01.04.1970)

front folding armrest w202 - housing at front with armrest

 

588 automatic climate control and electric window lifters (front and rear doors) (с 01.01.1977)

 

592 heat-insulating glass, all-around, heated rear window pane (laminated glass), band filter

green heat-insulating glass all round, heated rear window, laminated safety glass - tinted strip (с 01.01.1972)

 

606 headlamp wiper unit, oil for rear axle with limited-slip differential in canisters and containers and mounting for customs license plate (с 01.08.1971)

 

611 courtesy lamps for front and rear doors, with W124 also for central doors/W202 front doors only (с 01.11.1978)

 

630 ECE warning triangle (с 01.08.1980)

 

673 high-capacity battery (с 01.01.1964)

 

877 reading lamp in the rear (с 01.11.1963)

 

MVH Tore

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...