Guest Geggi Posted August 11, 2005 Posted August 11, 2005 Hentet bilen min i går etter understellsbehandling, og konstaterer at den ser mildt sagt jævlig ut både utvendig og inni.... Hvor lett er det å fjerne dette fra lakk og taktrekk?Det lå en liten flaske i bilen med noe som skal forenkle jobben og det sies å virke på både lakk og stoff. Noen som har prøvd å gjøre dette selv?Bilpleiefirmaet jeg bruker hadde ikke tid før i september....Bilen må være ren til lørdag (bryllup). Hvor lenge går det før dette er størknet helt/ikke renner lengre? Quote
Guest Tom Bringsvor Posted August 11, 2005 Posted August 11, 2005 Jeg hadde dratt rett bort dit å fått dem til å fikse det, det er de som har "rotet" til bilen din, skal du stå ansvarlig for å rengjøre, lakk og taktrekket? Det er greit med noe smårenning her og der, men ikke understellsbehandlingsstøv på hele bilen. Quote
Guest Espen Bryne Posted August 11, 2005 Posted August 11, 2005 Geggi, forlang at de enten rengjør selv både innvendig utvendig prompte eller betaler for at du får det utført hos et bilpleiefirma. Det er jo en del av de her i distriktet så en plass bør du få napp( ) innen lørdag! Gratt'la med fersk vare fra Stuttgart, forøvrig Quote
bska Posted August 11, 2005 Posted August 11, 2005 En gang i tiden var jeg dum nok til å levere inn 5 år gammel Toyota samme behandling. Litt graps var det da også, men ikke verre enn at jeg kunne tørke av her og der. Fikk også med en lite flaske med noe sterkt stoff (som sikkert ikke er bra for interiøret Geggi). Forøvrig stinket bilen rimelig heftig de to neste ukene. Mmmm, dårlig timing Geggi..... Quote
Guest GammelGul Posted August 11, 2005 Posted August 11, 2005 Enig med de fleste andre her i at dette er det ikke du som skal fjerne. I min tid som importør av amerikanskje jernbiler brukte vi et firma på Alnabru. De brukte engangskjeledresser og var veeeeeldig nøye med at det ikke skulle bli noe søl. De gikk over hele bilen etter behandlingen og pussa og polerte hvis det var antydning til flekker. Det er fullt mulig å understellsbehandle en bil uten å grise til, og hvis man gjør det må det være en selvfølge at man vasker opp etter seg. Quote
Guest Geggi Posted August 11, 2005 Posted August 11, 2005 For så vidt enig i at de skal ordne opp etter seg, men det frister ikke å ha noe mer der å gjøre, rett og slett. Dro rett bort til BOS etter at jeg fikk bilen igjen for å rådføre meg og fikk beskjed om å kjøre til bilpleiefirmaet som de bruker, men de kunne ikke på så kort varsel. Frustrerende å se holdningen de har til de bilene som er inne. Bilen er flett ny og at det skulle være litt søl hadde jeg forventet, men ikke så mye.... Det renner lange renner langs hele bilen + håndavtrykk 3-4 steder på det lysegrå taktrekket. I tillegg er alle 18"originalfelgene ødelagt Har skada dem under demontering/montering og det flasser lakk av dem så de skal jeg ha nye..... Triste greier, og jeg angrer på at jeg leverte bilen inn for behandling siden jeg ikke kommer til å ha den så lenge at rust vil bli et problem. Siden det var noe BOS spanderte så tenkte jeg at det var greit. Firmaet har visstnok de beste skussmål.... Enig med Bska at det var dårlig timing av meg, men var nok litt uforberedt på både syn og lukt som ventet. Får begynne på bilen selv etter jobb i morgen, og hvis ikke det blir bra får jeg kanskje låne en bil av BOS så jeg ikke fucker opp bryllupet Må det masse avfetting til for å få av dette seige grapset? Da ryker vel hele nybilvoksen... Quote
Guest GammelGul Posted August 11, 2005 Posted August 11, 2005 Hadde jeg vært deg ville jeg ikke rørt bilen i det hele tatt for ikke å gjøre vondt verre. Utvendig er det så sin sak, det er ikke så mye som kan skje der. Regn uansett med at voksen går hvis du begynner å vaske med det de sendte med deg. Går ut fra at det er noe whitesprit-holdig stoff. Å begynne med slike ting innvendig på lyst stofftrekk hadde jeg vært meget skeptisk til. Sett inn bilen på bilpleieverksted og få en full puss på den, inkludert polering/lakkforsegling.Ellers så må det da ha vært et skikkelig bakgårdsfirma dette. Ødelegge felgene??? De har da vel bare skrudd de av og lagt de til side mens de tectylerte? Og håndavtrykk oppe i taket???!! Hva pokker hadde de der å gjøre??!?!?!?Slike firma skulle ikke hatt lov til å ta i en bil. Gleden ved å ha ny bil forsviner fort når slike amatører skal kødde med den. Quote
Guest Geggi Posted August 11, 2005 Posted August 11, 2005 Gleden ved å ha ny bil forsvinner fort når slike amatører skal kødde med den. Jo, det er hvertfall sikkert... Quote
Guest Tin Nguyen Posted August 12, 2005 Posted August 12, 2005 Geggi, hva slags bil er det du har kjøpt deg? Har du lagt ut bilder noe sted?Grattis forresten! Quote
Guest Geggi Posted August 12, 2005 Posted August 12, 2005 Takker Det er en E200TK+Nei, har ikke lagt ut bilder. Quote
Guest Hauk Posted August 12, 2005 Posted August 12, 2005 Gralla,Geggi.Kjørte innom og så gliset. Så bra ut.Apropos rengjøring. Tidligere understellsbehandler på Jørpeland brukte en god del parafin utvendig. Sølet randt omtrent av ,men luktet jo like stramt som tectylen. Innvendig har jeg aldri hørt om søl før. Det må jo "Plommebutikken" ta seg av. De burde ha forsikring hvis noe skulle gå galt!!!!!!!!! Quote
Guest Geggi Posted August 12, 2005 Posted August 12, 2005 Takker!Endelig tilbake fra Noredalen hvor jeg stod i 4 timer og vasket...Det burde egentlig vært et kjekt tidsfordriv for meg som elsker å vaske bilen, men det var jo en skikkelig drittjobb Tror jeg fikk det av med den flaska som Tuff Cote hadde lagt igjen i bilen, men det gjenstår å se i sollys i morgen. Har mistanke om at det blir jævlig skjoldete. Følte bare at jeg dro det utover lakken når jeg vasket av den seige møkka. Var ingen god følelse å bruke stoffet på den glatte lakken Hadde det ikke vært for bryllupskjøringen i morgen tror jeg bare jeg hadde ventet til bilpleiere kunne tatt det. Det var faktisk så galt at en kollega av meg kom inn på kontoret i dag og spurte forskrekket hva den seige gørra som rant av bilen var for noe. Det var en del dråper som hadde dryppet ned på bakken og. Hvor lenge tar det før det størkner??Har ødelagt mye av den gode følelsen jeg hadde og som jeg fortsatt burde ha... Men det ordner seg vel til slutt Quote
Guest Johan Stub Posted August 13, 2005 Posted August 13, 2005 Hva sier de som solgte deg bilen og henviste deg til dette tullefirmaet? Quote
Guest Geggi Posted August 13, 2005 Posted August 13, 2005 De er enig med meg at dette var veldig galt. Salgssjefen som jeg kjøpte bilen av er tilbake på jobb på mandag og det er og innehaveren av firmaet som "behandlet" bilen min. Håper at det går greit å få ordnet opp i dette. Har faktisk funnet mer kladdemerker av gørra inni bilen (5-6 steder), men der tør jeg ikke prøve selv.Gikk forresten greit med kjøringa i dag, men mine mistanker til skjolder var berettigede. Jeg hadde vekkerklokka på i morges og måtte igjen ty til den vedlagte flaska, og etterpå ny vask og tørk av bilen. 8 timer tilsammen i går og i dag...puh! Skikkelig vrient å få ut gørra av dekksidene som var nesten helt brune (lå tjukt inne i skriften på dekkene). Firmaet har veldig godt rennome så jeg vet ikke om det er en ny mann eller hva som har skjedd Quote
Guest GammelGul Posted August 13, 2005 Posted August 13, 2005 ....Firmaet har veldig godt rennome så jeg vet ikke om det er en ny mann eller hva som har skjedd Det må jo være noe slik som har skjedd. Det virker som om vedkommende har sprutet vilt rundt seg med tectyl. Det skal uansett ikke påføres så mye at det renner av, og søl på karosseriet skal unngås. At det skal sprøytes inne i dørene er greit nok, men inne i bilen har de ikke noe å gjøre. Unntatt er når de skal kjøre bilen ut og inn fra verkstedet, men da skal det skiftes først.Et problem du må være oppmerksom på er hva som har skjedd med dreneringshull med en slik overdreven tectylering. Har de blitt tettet til vil du kunne få store problemer fremover. Få BOS til å gå over dette. Quote
Guest Johan Stub Posted August 13, 2005 Posted August 13, 2005 Jeg synes du skal be denne personen som er ansvarlig for salget av bilen lese hele denne tråden. Det vil hjelpe ham i å forstå din oppfattelse av situasjonen, hvordan du reagerte og hvorfor de ikke kan bruke dette firmaet mer. Du gjør dem en stor tjeneste ved å gjøre det. Min bakgrunn fra salg, riktignok ikke biler (dessverre), tilsider at her må selger på banen med "førstehjelp" OG det haster!! Du er blitt skadelidende fordi du har fulgt selgers råd/henvisning. Noe av det som er gøyest med å kjøpe ny bil er "den gode følelsen". Den er du i ferd med å miste. Gjør du det mister forhandleren en kunde - kanskje flere også. Det er fremdeles mulig å redde stumpene etter salget men da må de virkelig skjerpe seg og det raskt! Quote
MortenE Posted August 13, 2005 Posted August 13, 2005 Endelig tilbake fra Noredalen hvor jeg stod i 4 timer og vasket... Var den nye bilen bedre å forserer bakken med....... M. Quote
Guest Geggi Posted August 13, 2005 Posted August 13, 2005 Morten: Jo, det gikk greit å komme ned Johan: Ja, det skal jeg gjøre hvis det blir en vanskelig sak.Olav: Jeg finner ingen dreneringshull....? Du tenker på slike hull som de pleier å lage og tette med plastpropper? Quote
Guest GammelGul Posted August 13, 2005 Posted August 13, 2005 [quote="Geggi"Olav: Jeg finner ingen dreneringshull....? Du tenker på slike hull som de pleier å lage og tette med plastpropper?Nei, jeg tenker på dreneringshull på undersiden av karosseriet. Eksempelsvis fra takluke, friskluftinntak osv. Og ikke minst undersiden av dørene. Quote
Guest Geggi Posted August 14, 2005 Posted August 14, 2005 Ja, selvsagt.. (det sier seg selv).Skal få BOS til å gå over jobben. Quote
FrodeS Posted August 15, 2005 Posted August 15, 2005 Morten: Jo' date=' det gikk greit å komme [b']ned[/b] Johan: Ja, det skal jeg gjøre hvis det blir en vanskelig sak.Olav: Jeg finner ingen dreneringshull....? Du tenker på slike hull som de pleier å lage og tette med plastpropper? Ser du har fått av gørra nå. Som vanlig vil jeg anbefale parafin og avfetting etterpå når guggelurer skal fjernes fra lakken. Det funker i hvertfall som faen på asfalt og vindustetteguffe man har fått steder de ikke skal være. Dreneringshuller finnes over alt. Eksempler er drenering fra klimaanlegg, takluke og andre steder der vann kan samle seg. På min er det dreneringshuller i brønnene på hver side bak (reservehjulet sitter i en av dem). På laurelen måtte jeg bytte begge fjærbeina fremme, da fjærskålene var helt rustet opp. Dreneringshullene var fulle av tectyl. Ikke sikkert det ikke hadde skjedd om de hadde vært åpne heller, men det er nå ingen fordel at de er tette og vann ikke kan renne ut. Håper du får fortalt gutta på bos hvor skapet står. Dette blir liksom for dumt. Quote
Guest Geggi Posted August 18, 2005 Posted August 18, 2005 Jo, det skal jeg si deg!Alt er i skjønneste orden Får 4 nye felger i morgen og en full bilpleie-behandling av bilen når jeg ønsker det. Apropos merkene inne i bilen så gikk de rett av med det stoffet som jeg fikk etter understellsbehandlinga. Ingen gnikking, litt på ei fille og det gikk rett av. Nesten utrolig.... De beklaget det inntrufne og sa at det ikke var ofte de opplevde dette. Rett og slett meget bra klagebehandling og jeg behøvde ikke krangle i det hele tatt (noe jeg var forberedt på). Veldig lettet nå Jeg forstår også hvordan skaden på felgene kunne skje da han viste meg pipa som ble brukt til å ta boltene med. Den var litt for kort for mine felger og bunnet rett og slett i felgoverflaten.... I tillegg trodde behandleren at bilen min skulle på klargjøring etterpå og det var derfor den ikke var helt ren. De visste ikke at bilen var allerede overlevert meg i Stuttgart. Quote
Guest GammelGul Posted August 18, 2005 Posted August 18, 2005 Godt at det løste seg, og at du blir fornøyd. Det skulle forresten bare mangle, når man kjøper en vare til noen hundretusen.Kos deg med bilen din Geggi. Quote
Recommended Posts