Jump to content

Senkefjærer 320CE


Fredrik B

Recommended Posts

Ring Arne Snapa (ARS Trading) i klubben på telefon 916 10805, så hjelper han deg. Dette har han peiling på!!

Takk, skal gjøre det når tiden er inne :)

Er ingen garanti for at noen av senkesettene senker det som det står at de senker. Dette kommer av mange faktorer som f.eks. bilens vekt...

 

Kjøp fjærer av god kvalitet. Eibach eller HR. Juster inn ønsket senkning med bytte av puter.

Er ener puter på nå, så må ha noen litt kortere fjører :wink:

Link to comment
Share on other sites

Er ingen garanti for at noen av senkesettene senker det som det står at de senker. Dette kommer av mange faktorer som f.eks. bilens vekt...

 

Kjøp fjærer av god kvalitet. Eibach eller HR. Juster inn ønsket senkning med bytte av puter.

Er ener puter på nå, så må ha noen litt kortere fjører :wink:

 

Det er slettes ikke sikkert... Mercedes leverer en hel haug med forskjellige fjærer til hver modell ut i fra utstyr bilen er levert med blant annet. Derfor blir det litt vanskelig å bare kjøpe en type fjær fra Eibach og tro at den vil senke like mye på alle biler.

Link to comment
Share on other sites

Trodde det var putene som justerte det jeg :? Nå står det på ener puter og sportline fjærer, finnes det noe lavere enn det i Mercedes sortement?

 

Hva er egentlig målet? Å subbe langs bakken når du kjører, eller at bilen er totalt blottet for alt som heter komfort?

 

 

Fjærene i kombinasjon med putene brukes til å justere høyden. Det regnes etter poeng, der type motor gir en del poeng, og ekstrautstyr gjør det samme. Antallet poeng avgjør kombinasjonen.

Link to comment
Share on other sites

Du må huske på et par ting, det er at senker du bilen ytterligere så vil hjulvinklene dine gå ut av spec, det er greit når du kjører ballongdekk, men setter du på noe lavprofil så blir det fort feil, sporing og dekkslitasje som resultat.

Selv ved sportline og 1`er puter er vinklene utenfor spec med originale foringer.... :shock:

 

Derfor må du få deg justerbare foringer slik at du kan får vinklene til å stemme igjen, når det er gjort så kan du senke ytterligere.

Comforten har ikke noe med senking å gjøre men typen fjærer og dempere, og selvsagt hvis du senker nok så komprimerer du fjærveisbegrenserne og da blir jo det veldig fort hardt.

 

Så skal du ned så kan du korte inn fjæra litt, begynn med en kvart omdreining monter alt og ta en tur og se hvordan høyden blir og juster med putene etterpå, sjekk alltid om den ligger nedpå fjærveisbegrenseren, gjør den det så stopp, da må du ha kortere dempere for å kunne senke ytterligere.. :P

Mercedes fjærer er ikke progresive men omtrent helt linærer i fjærveien og kapper du i rett ende så går dette helt fint, bare husk å ikke kappe for mye og hold kappområdet kaldt slik at du ikke ødelegger fjærspennet.!!

 

Rette siden er selvsagt motsatt ende av puten.... 8)

Skal du ha det litt stivere så få tak i noen 500 fjærer... 8)

Link to comment
Share on other sites

Trodde det var putene som justerte det jeg :? Nå står det på ener puter og sportline fjærer, finnes det noe lavere enn det i Mercedes sortement?

 

Hva er egentlig målet? Å subbe langs bakken når du kjører, eller at bilen er totalt blottet for alt som heter komfort?

 

 

Fjærene i kombinasjon med putene brukes til å justere høyden. Det regnes etter poeng, der type motor gir en del poeng, og ekstrautstyr gjør det samme. Antallet poeng avgjør kombinasjonen.

Målet er å få bilen litt mer ned forran enn bak, kun få mm.

 

Du må huske på et par ting, det er at senker du bilen ytterligere så vil hjulvinklene dine gå ut av spec, det er greit når du kjører ballongdekk, men setter du på noe lavprofil så blir det fort feil, sporing og dekkslitasje som resultat.

Selv ved sportline og 1`er puter er vinklene utenfor spec med originale foringer.... :shock:

 

Derfor må du få deg justerbare foringer slik at du kan får vinklene til å stemme igjen, når det er gjort så kan du senke ytterligere.

Comforten har ikke noe med senking å gjøre men typen fjærer og dempere, og selvsagt hvis du senker nok så komprimerer du fjærveisbegrenserne og da blir jo det veldig fort hardt.

 

Så skal du ned så kan du korte inn fjæra litt, begynn med en kvart omdreining monter alt og ta en tur og se hvordan høyden blir og juster med putene etterpå, sjekk alltid om den ligger nedpå fjærveisbegrenseren, gjør den det så stopp, da må du ha kortere dempere for å kunne senke ytterligere.. :P

Mercedes fjærer er ikke progresive men omtrent helt linærer i fjærveien og kapper du i rett ende så går dette helt fint, bare husk å ikke kappe for mye og hold kappområdet kaldt slik at du ikke ødelegger fjærspennet.!!

 

Rette siden er selvsagt motsatt ende av puten.... 8)

Skal du ha det litt stivere så få tak i noen 500 fjærer... 8)

Hadde tenkt 500 stabstag, bilstein b8 dempere og poly-foringer, for å stive den av.

 

Hvor og hva er denne fjærveisbegrenseren? 

 

Hva med 500 fjører med en kvart runde for lite? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nå skal ikke jeg sitte her å påstå at det er bedre enn alt.

Men jeg foretrekker å kappe fjærene på 124, nå har ikke ejg prøvd alt som er av senkesett, men det jeg har vært borti er enten alt for bløtt, eller spenndyrt og senker utrolig dårlig.

Kappe ei W124-fjær er helt uproblematisk teknisk sett, selv var jeg godt fornøyd med 2,5 runder foran og 2 bak på 230E`n min, jeg hadde fjæring igjen, og bilen både lå bra på veien og oppførte seg bra.

Høyda må vel kunne klassifiseres som 70mm+ senk tenker jeg, og litt mindre bak.

Kompis tok ei halv runde mere, og han hadde fort lite fjæringsvei igjen, den lå på gummiene, og den var heller ikke mye lavere.

Nå kjører jeg med fjærer fra 300TE-24 som har mista en runde på naturlig vis, altså knekt, det gir fin høyde, akkurat jevnt med dekk og bue, uten subbetrøbbel, dette på en TDT.

 

Og de som snakker om spretting, ja det er ett probleme på biler med stussa fjærer, men er ikke en aktuell problemstilling på W124 med gode dempere, selv gode orginaldempere. Problemene er heller redusert fjæringsvei som alltid med senking, subbing i innerskjermer, og cambervinklene som kommer utafor, spesielt bak.

 

Har fundert på å bruke dempere til W201 foran, mistenker at de er kortere, og om de er til 2.6 bør de være ok for formålet.

Subbing i innerskjermer kompanserer man for med mindre dekk, eller man modifiserer hjulhusa, eneste dimmen jeg fant som ikke tok i ved sving og innfjæring på min, var 205/40R17, altså en del mindre enn orgianl rulleomkrets, og ikke det grommeste man kan ha på bilen i bredde heller.

Jeg slo inn litt foran med slegge, men det holdt ikke, det hjalp litt.

 

Justering av camber/caster foran, med min senking på den 230`n så måtte begge justeringene helt inn, justerte helt inn, dro inn litt til med tang  og dro til, da kom det akkurat innafor toleransene, og bilen var god å kjøre.

Camber bak, Jeg lagde justering på nedre bærearms indre feste, laga ett eksentrisk hull, og justerte så langt inn jeg kunne med spissing som var ok, punkta fast skiver og da fikk jeg den nedi 2* og 50"negativ  camber, og det er ganske mye, lenger ned kom jeg ikke uten at spissinga kom utefor måla sine, Ble veldig skuffa over dette, bilen lå helt ræva i svingene, dette muligens siden spissing ikke lå der den burde, selv om den var godt innafor spesifikasjonene(når jeg gjorde dette hadde jeg faktisk 45mm senkesett som var godt sigent, men godkjent.

Bilen sleit ikke dekk med denne justeringa da, det var jo positivt.

 

Jeg har eksperimentert en del med senking på W124, og som sagt, jeg koster heller på meg nye gode dempere, og klipper fjærene til den høyda jeg ønsker.

 

Skal du ha fin høyde på en W/C/S/A/V124 så må du nok bryte loven dessverre.

 

 

Avhengig av hvor mye komfort/stivhet-oppsett du vil ha, så kjøp deg noen stive fjærer, klipp dem til ønsket høyde, og kost på deg noen gode stive dempere.

Er bilen din godkjent med senkesett så er det bra, er den ikke kjøp noe billig ræl alà Eiker og godkjenne den, så har du noe å legge i bordet, eiker-fjærene har også ca 1 vinding mindre enn orginalt, og er svarte.

 

Ellers så er det bare å ha ett sett lovlige fjærer liggende...

 

BTW, får man ikke 60/40 til W124?

Link to comment
Share on other sites

....Camber bak, Jeg lagde justering på nedre bærearms indre feste, laga ett eksentrisk hull, og justerte så langt inn jeg kunne med spissing som var ok, punkta fast skiver og da fikk jeg den nedi 2* og 50"negativ  camber, og det er ganske mye, lenger ned kom jeg ikke uten at spissinga kom utefor måla sine, Ble veldig skuffa over dette, bilen lå helt ræva i svingene, dette muligens siden spissing ikke lå der den burde, selv om den var godt innafor spesifikasjonene...

 

Når en justerer innfesting på fjærbenet/nedre bærearm er bare en måte å løse dette spissingproblemet på: frem med saga og kapp ut en bit av spissingstaget og sveis sammen igjen.

Negativ camber på 2'50" er alt for mye til gata og faktisk greit mye til banebruk. På en avstivet og senket w124 bør 'toe in' bak være så lite som mulig eller null.

Link to comment
Share on other sites

Camber bak, Jeg lagde justering på nedre bærearms indre feste, laga ett eksentrisk hull, og justerte så langt inn jeg kunne med spissing som var ok, punkta fast skiver og da fikk jeg den nedi 2* og 50"negativ  camber, og det er ganske mye, lenger ned kom jeg ikke uten at spissinga kom utefor måla sine, Ble veldig skuffa over dette, bilen lå helt ræva i svingene, dette muligens siden spissing ikke lå der den burde, selv om den var godt innafor spesifikasjonene(når jeg gjorde dette hadde jeg faktisk 45mm senkesett som var godt sigent, men godkjent.

Bilen sleit ikke dekk med denne justeringa da, det var jo positivt.

 

Med justerbare foringer fra K-Mac eller lignende så får du mer justering på spissingstag og da klarer du å få mindre chamber og 0 i spissing bak, men begynner en å dra inn bærebrua mer enn det foringen klarer å dra brua inn så må en kappe spissingstaget... :lol:

Når husker jeg ikke tallene i hodet nå, men det er vesentlig mindre en det du fikk og jeg har omtrent samme senking som deg.

 

Når det gjelder dempere foran så er Bilstein Sprint ca 1 cm kortere enn originale dempere.

Det i sammen med H&R fjærer og AMG fjærveisbegrensere så fungerer utmerket på min ihvertfall. :lol:

 

Hvor og hva er denne fjærveisbegrenseren

 

på demperen sitter det en gummipute mellom tårn og demperkassen, denne skal eliminere slag hvis demperen blir helt komprimert.

Denne må ikke fjernes for da vil ikke noe stoppe komprimeringen av demper på en myk måte og du kan risikere så slå ting løs, eller som andre her inne har erfart, knuse traversen nedi første og beste fartshump..... :lol:

 

Målet er å få bilen litt mer ned forran enn bak, kun få mm.

 

Da kapper du av en kvart runde på fjæra og justerer høyden med putene til du er der du skal være... :P

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...