Daniel L Posted September 22, 2009 Posted September 22, 2009 Ble soppet av biltrangsynte i sommer å fikk mangellapp på felger å dekk. Felgene som står på bilen er lorinser felger(17" vet ikke bredden) men det som var problemet var forskjellig dekk dim forran å bak. forran har eg 225.45.17 bak 245.40.17. dette fikk eg mangel lapp på. Noen som har noe formeining om dette er rett eller galt av biltrangsynte å gi meg en mangellapp?? Quote
Ronnie Westpold Posted September 22, 2009 Posted September 22, 2009 Det er jo helt normalt med forskjellig dim foran og bak. Dette vet også biltilsynet. Quote
Daniel L Posted September 22, 2009 Author Posted September 22, 2009 Var det Tevo også sa, men biltrangsynte blånektet på dette å sa at bilen/modellen ikke var godkjent med disse dimensjonene (forskjellig dekk bredde forran å bak) fra fabrikk å da var det ikke lovlig . Men det eg lurer på er om noen vet om noen referanser som kan bekrefte ovenfor biltrangsynte at de dekkene som eg har er lovlig?? Quote
Sven Håkon Posted September 22, 2009 Posted September 22, 2009 Jeg har også hørt at biler må være typegodkjente for forskjellig dimensjon foran og bak, har de ikke dette fra fabrikk er det heller ikke lovlig - uansett om det er innenfor kravene. Har aldri sjekket dette opp dog.. Quote
FrodeS Posted September 22, 2009 Posted September 22, 2009 Det er noen regler for om hjul skal være godkjent eller ikke. Bredde: Spiller i utgangspunktet ingen rolle så lenge det ikke stikker utenfor skjermen og ikke subber ved max sving og fjæring Størrelse felg: Spiller ingen rolle. Innpress: Max avvik 15mm totalt (7,5mm pr. side). Hvis det er samme lorinsere som jeg har, så er det antakelig ET33, altså veldig langt utenfor lovlig. Rulleomkrets: Max 5% avvik begge veier. Forskjellig dimensjon foran og bak: Ikke tillatt selv om alle de andre kravene oppfylles, med mindre bilen er godkjent for det. Skal se om jeg finner forskriften. Uansett helt riktig av tvilsynet å gi mangellapp for det. Helt meningsløst av dem å henge seg opp i sånt, men etter å ha blitt pålagt å svi av 4-5-6000 på nye dekk til hengeren fordi de som sto der hadde 5 kg for lav bæreevne pr. stk, så er det ingenting som forundrer meg lenger. (viste seg å være feil, de var godt innenfor lovlig, de bare "glemte" å fortelle det. Ble heldigvis oppdaget før jeg kjøpte nye). Her i Norge må man bare være forberedt på at VåreVenner i det offentlige kommer slengende med noen meningsløse bøter og pålegg i ny og ne. Like greit å infinne seg med det. Alternativt kan man kjøre rundt sånn passelig langt under alle fartsgrenser med 195/65-15 på originale stålfelger. Hvis du har piggfrie vinterdekk i godkjent dimensjon, så bare hiv på dem, vis bilen, og sett på sommerhjulene igjen. Quote
E_S Posted September 22, 2009 Posted September 22, 2009 Forskjellig dimensjon foran og bak er i utgangspunktet ikke greit, men om man har godkjenningspapirer på det (f.eks. TÜV på felger til akkurat den biltypen) lar det seg godkjenne. Den "spesialgruppen" har eksistert i flere år, men arbeidet går ikke akkurat med lynets hastighet, og det har igrunn ikke skjedd noe annet enn at de stedene som før var litt "runde i kantene" med å godkjenne ombygginger nå er like firkantet som de verste var før. Stort sett alt stopper på at de krever produsentgaranti for hver minste modifikasjon, og så lenge man ikke kjører amcar, Volvo eller Opel er det nytteløst å oppdrive for noe som helst. Quote
Guest 1442 Posted September 23, 2009 Posted September 23, 2009 Her er forskriften http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19941004-0918-013.html Se punkt 6.1 h) Er ikke lov om det ikke er orginalt slik jeg kan se. Quote
Daniel L Posted September 23, 2009 Author Posted September 23, 2009 Takker å bukker for Gode svar :D. Men blir vell til at eg har på like felger å dekk på bilen da.. Men om dette stemmer med loven, som det virker som, er det VELDIG menge som kjører runt med ulovlige dekk og felger på sin 124... Quote
E_S Posted September 23, 2009 Posted September 23, 2009 Som sagt, med nødvendige godkjenningspapirer er det ikke noe problem å få det godkjent. En annen sak er at det har vel 0.1% brydd seg om å gjøre, og så lenge ikke dimensjonene er ekstreme blir det sjelden lagt merke til. Ei dame på jobben har en W203 levert ny fra forhandler med 225/45-17 foran og 245/40-17 bak på felger med forskjellig innpress/dimensjon, dette står det ikke noe om i vognkortet, men siden det ser helt "normalt" ut er det lite sannsynlig at noen vil henge seg opp i det. Skulle det mot formodning skje er det ikke noe problem å få godkjent heller.. Quote
Daniel L Posted September 23, 2009 Author Posted September 23, 2009 Skjønner, men 124 er ikke levert med de dekk dimensjonene å da var det ikke lovlige. Har vert hos BOS ålesund å forhørt meg, men di kunne ikkje finne noen 124 som ble levert med de dekk dimensjonene som eg har (eller noen dekk som var større en 205.60.15 trur eg) , å da ville ikke biltrangsynte godkjenne bilen me de dekkene eg har. Quote
Fredrik D. Posted October 28, 2009 Posted October 28, 2009 Min W203 er orginalt levert med 225/45-17 forran og 245/40-17 bak med forskjellig ET. Dette står oppført i vognkort som alternativ 1 og 205/55-16 (orginale vinterhjul) som alt. 2. Har blitt stoppet 2 ganger i teknisk kontrol med 235/35-19 og 265/30-19, og disse felgene ser ikke ut som orginal felger, kontroll folka har aldri nevnt noe om dette, kun at jeg har xenon i tåkelysa, de har heller aldri nevt LED skiltlysa eller parklysa. Så når bilen er såpass ny tenker de vel ikke på sånt, men når de ser en "gammel" 124 så ser de helt anderledes på det tenker jeg.... Skal også sies at jeg ble stoppa med min C124 med 225/40-18 rundt baut, de sa at: Vi er "greie" som ikke henger oss opp i dette nå! Quote
Trond H. Posted October 28, 2009 Posted October 28, 2009 Sitter med TÜV paiprer som sier at dim. 245/40x17 KUN kan benyttes på bakaksel. Slik jeg leser det kan kombinasjon finne sted. Hvis du vil kan du få låne papirene av meg og lese dem selv. Send meg en PM med adressen din så sender jeg dem til deg. Quote
Frode Posted October 31, 2009 Posted October 31, 2009 Kjøretøy må være utstyrt med felg av dimensjon, materialkvalitet og type som er godkjent av kjøretøyfabrikanten eller felg med minst tilsvarende egenskaper. Dekk skal passe til felgen. Ved bytte av felg eller dekk kan dimensjon og/eller sporvidde tillates endret under følgende forutsetninger: a) Sporviddeendringen må ikke overskride det som er tillatt av kjøretøyfabrikanten eller godtatt av TÜV (Technische Überwachungs Verein) i Tyskland for vedkommende motorvogn. Det kan kreves dokumentert at sporvidde eller innpresning er tillatt. Dokumentasjon i form av ABE (Allgemeine Betriebserlaubnis) for felg eller utdrag (kopi) av TÜV Raderkatalog eller separat TÜV godkjenning godtas. [Dekkene må ha samme dimensjon. På kjøretøyer som originalt er utstyrt med dekk av ulike dimensjoner foran og bak skal størrelsesendringen være lik. Ved endringer utover dette må kjøretøyfabrikantens tillatelse foreligge eller det må foreligge dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a. /quote] Ut i fra dette som står i paragrafen så holder det med TUV papirer på at felgene er godkjent til bilen med forskjellig dim foran/bak.... Quote
Einar Posted December 18, 2009 Posted December 18, 2009 Jeg vet, at tidligere kunne man sende en søknad om å få godkjent bilen med forskjellig dekkdimensjon foran og bak, uten videre såsant dimensjonene var lovlige, og det kom i vognkortet, om det er så enkelt nå vet jeg ikke men tviler på det. Quote
Recommended Posts