Jump to content

bytte av ratt på MB

Recommended Posts

Guest Frode Johnsen
Posted

Har en MB 230 E 93 mod, skal bytte ratt. Vet noen hvordan det er festet (M/airbag)

Posted

Har en MB 230 E 93 mod, skal bytte ratt. Vet noen hvordan det er festet (M/airbag)

2x torx fra baksiden, så kommer airbaggen løs. Det er to hull der til å stikke torxen inn i. Jeg husker dessverre ikke størrelsen nå, men den er litt større enn man skulle tro.

Deretter en diger unbraco midt i rattet for å løsne det.

Guest Frode Johnsen
Posted

Takker så meget, da er det bare å gå i gang..

Posted

Husk at tenningen skal være av under hele prossessen. Ellers så får du en irriterende feilmelding... Jeg har alltid latt bilen få "hvile" seg i 10 min etter at tenninga er skrudd av, før jeg har begynt. Om det er nødvendig aner jeg ikke, men det skader ikke ;-)

Posted

Hmm... Jeg brukte T30 når jeg hadde av airbagen på 190`n Passa det og...

Guest Frode Johnsen
Posted

Da var det gjort, T27 på airbag og 10mm på ratt.

• 1 month later...
Posted

Hei. Driver og bytter ratt på en 94 mod 124. Hvordan i all verden skal jeg få opp skruen i midten. Har en bra ombrako pipe, men er nå i ferd med å ødelegge skruen. Den sitter helt fast.

Posted

Ta en kjørner eller noe annet passende og donk rundt de flate kantene i unbrako-sporet på skruen, så de blir trangere for pipa, slå pipa skikkelig inn, kort forlenger og latmannsarm.

Få en kompis til å sitte i bilen å støtte pipa/forlengeren og holde igjen rattet.

Det sitter jævlig i Loctite første gangen det er oppe.

Posted

Hei. Driver og bytter ratt på en 94 mod 124. Hvordan i all verden skal jeg få opp skruen i midten. Har en bra ombrako pipe, men er nå i ferd med å ødelegge skruen. Den sitter helt fast.

du trenger en muttertrekekr da, løsner den med engang men med latmansarm kan man fort svekke bolten mens trekkern vil slå den løs

men som en annen sier her, bank med dor kantene inn igjen.