Guest M111 Posted September 18, 2009 Posted September 18, 2009 Byttet motorolje og filter (biltema) men i dag hadde jeg så dårlig samvittighet at jeg måtte til mekanomen og kjøpe ny filter som er sikkert bedre kvalitet. Gadd ikke risikere rett og slett. Hva kunne/hadde kjedd om jeg kjørte par tusen med biltema filteret på? Noen historier? Bil MB W202 Quote
Rudi Posted September 18, 2009 Posted September 18, 2009 skal ikke si at alle oljefiltrene er det samme, men jeg har kjøpt filter til biler på tema, og de har vært merket med liten skrift: FRAM, altså samme som du får på bilxtra... Quote
FrodeS Posted September 18, 2009 Posted September 18, 2009 Den største forskjellen på filter er om de har tilbakeslagsventil eller ikke. De uten vil bruke lang tid på å fylle filteret før andre deler av motoren får smøring. Om filtret du brukte har eller ikke har, vet jeg ikke. Quote
Guest m111 Posted September 18, 2009 Posted September 18, 2009 Men hvordan ser den ut -tilbakeslagsventilen? aldri sett på det så nøye..men kanskje jeg burde ha sett .. Quote
Guest Einar Posted September 18, 2009 Posted September 18, 2009 Hvis biltemafiltra er produsert av fram, så er det en bedre grunn til å holde seg vekk fra dem enn at det står biltema på dem, framfilter mangler alltid tilbakeslagsventilen og filtrerer dårlig. Holder meg til Puriflux på M102/M103, har testet litt filter, Hengst, Mann, og ett merke til, men puriflux har gitt best og kjappest oljetrykk, på samme oljetype, det er også det som leveres fra Mercedes til disse motorene. Det er standard 3/4" gjenge på filteret, og du kunne brukt filter fra 240 om ikke innsuget hadde vært litt for nærme. Quote
Guest M111 Posted September 18, 2009 Posted September 18, 2009 Så godt jeg kan huskee så sto det faktisk bare nummer på den, vanligvis så leser jeg hva som står på deler/tinger. Takk for hjelpen Einar. Quote
Guest Einar Posted September 19, 2009 Posted September 19, 2009 Såvidt jeg veit så er det vel "ingen" innsatsfilter som har tilbakeslagsventil, det sitter vel i filterhuset eller røret. Quote
Recommended Posts