Guest Marius Lindaas Posted September 15, 2009 Posted September 15, 2009 Hei Jeg har nylig blitt stolt eier av en 2002 C-180 med 150 000 km på telleren. Veldig førnøyd i forhold til prisen men noen ting må jeg ta tak i og har derfor noen spørsmål. Ved oppstart er det en liten tikkelyd/knokling i noen sekunder. Lyden er lav men noe sier meg at den ikke er riktig. Har sjekket oljen og den ser fin ut. Noen som vet hva dette kan være? Også er det en lav "fiselyd" under bilen(som en liten eksoslekasje) ved oppstart, men som forsvinner etter 10 - 60 sekunder. Også åpen for forslag på hva dette kan være? Brekkwiren er også veldig slapp(pedalen går nesten helt til bunn) Noen som kan forklare meg hvordan jeg strammer denne? Håper det er noen gode tips og råd her... Quote
FrodeS Posted September 15, 2009 Posted September 15, 2009 Hei Jeg har nylig blitt stolt eier av en 2002 C-180 med 150 000 km på telleren. Veldig førnøyd i forhold til prisen men noen ting må jeg ta tak i og har derfor noen spørsmål. Ved oppstart er det en liten tikkelyd/knokling i noen sekunder. Lyden er lav men noe sier meg at den ikke er riktig. Har sjekket oljen og den ser fin ut. Noen som vet hva dette kan være? Også er det en lav "fiselyd" under bilen(som en liten eksoslekasje) ved oppstart, men som forsvinner etter 10 - 60 sekunder. Også åpen for forslag på hva dette kan være? Brekkwiren er også veldig slapp(pedalen går nesten helt til bunn) Noen som kan forklare meg hvordan jeg strammer denne? Håper det er noen gode tips og råd her... Gratulerer med ny bil! Kanskje vi ser deg som nytt medlem i klubben snart? Kan den "fiselyden" være bensinpumpa som går? Kommer den først etter at bilen er startet, eller kommer den i det du setter på tenningen? Hvis den kommer med en gang du setter på tenningen, så er det nok bensinpumpa, og i såfall er det helt normalt. Quote
Guest Marius Lindaas Posted September 15, 2009 Posted September 15, 2009 Lyden kommer etter jeg starter bilen. Vil egnetlig tro det er en liten eksos lekasje, men syns det er litt rart at den slutter etter en stund. kan jo hende at det blir tett igjen når det blir litt varme. Hmm. Quote
Guest Marius Lindaas Posted September 17, 2009 Posted September 17, 2009 Ingen som kan komme med noen tips? Quote
RoarB Posted September 17, 2009 Posted September 17, 2009 den "kaklingen" under start, rett etter....skift olje, sett på 10/40 på den, se om det hjelper, kan hende den kjører med for tynn olje... da kan det bråke litt... fiselyden, kan og være eksosretur systemet som varmer seg opp, men skal ikke si dette sikkert, men siden dette er en bensinbil, disse lager en liten "male" lyd når dem er helt kalde... Quote
TEH Posted September 18, 2009 Posted September 18, 2009 Den fiselyden er en velkjent M111 lyd. Om du titter i overgangen mellom manifolden og blokka, tipper jeg at du noen sorte fisespor på blokka. Har til dags dato ikke kommet over noen andre generasjons m111 motorer som ikke har denne fisingen ved oppstart på kald motor. Mekanikeren bekreftet også dette til meg og sa at det ikke var noe vits å reparere så lenge det tettet seg etter noen få sekunder. Bytt gjerne olje, men bruk for guds skyld en skikkelig helsyntetisk olje med 229.5 spesifikasjon. 10/40 nå som vinteren er rett rundt hjørnet er ikke lurt... Quote
Fredrik D. Posted September 22, 2009 Posted September 22, 2009 Min C200K 01mod har en veldig "hard" gange ved kald motor, har carlsson effektanlegg og det blåser hardt ut og lager mye lyd men etter ca 30-60sek så kommer det en liten endring i motorens gange og den roer seg og det blir stille. Kan det være dette du opplever? Quote
Guest Marius Lindaas Posted September 22, 2009 Posted September 22, 2009 Ettersom jeg nå har hatt bilen i to uker har jeg følt litt mer på bilen og har litt nye erfaringer. Jeg er helt enig i at det har litt røff gange under oppstart og det første minuttet i gang. Ikke veldig men noe små røffe lyder kommer.. Blant annet bittelitt tikking og litt ujevn gange. Dette er veldig lite så det er nok ikke noen bekymring, men jeg er litt detaljfiksert og skulle gjerne fjernet dette Har nå også fått koblet denne til DAS og tatt en test. ingen feil som dukket opp der heller. Annet en ting jeg viste om(defekt servo på klimaanlegget) Skal nå ha bilen på B service og får håpe at kanskje litt frisk olje o.l. hjelper på. Men fortsatt dersom noen vet om noen årsaker til ulydene, mottar jeg gjerne tips.... Quote
RoarB Posted September 29, 2009 Posted September 29, 2009 installer en webastso så har du varm bil å starte så slipper du kald start Quote
Guest Marius Lindaas Posted September 29, 2009 Posted September 29, 2009 Takk for tipset men tror ikke det er løsningen jeg søker Har fått ladeproblemer på bilen også nå Kommer og går. i følge dataen har bilen vært nede i 10V ladespenning ved to anledninger... Ikke bra. Foresten noen som vet hvor lang tid det tar før man får giro for innmelding etter man har sendt inn påmeldingsskjema? Quote
Recommended Posts