Jump to content

Mercedeser som tar fyr


André

Recommended Posts

Ofte når jeg ser i aviser/tv at en bil plutselig har begynt å brenne, så er det ofte snakk om en Mercedes, akkurat som i dette tilfellet http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/eksplosjoner-i-brennende-bil-2909546.html

 

Det jeg har lagt merke til er at det ofte er snakk om relativt nyere Mercedeser og som ofte er dieseldrevet. Er det noen som har hørt om brannårsaken i disse brannene? Er det de samme årsakene/feilene som går igjen?

Link to comment
Share on other sites

Overbelastet ledningsnett, dyselekkasje som har tatt av, dieselvarmer, overladende dynamo(er selttes ikke sjeldent på biler i dag, og det resulterer gjerne i en brann i motornettet, som sikkert kan spre seg og bli verre om ignorert.

Link to comment
Share on other sites

dieselvarmer antenner ikke bilen.....bare så det er sagt, den som mener det er totalt idiot......etter flere år i faget, så har jeg aldri sett en webasto antenne en bil, ligger for mange sikkerhets funksjoner der...pluss at flammen kan ikke antenne uten gløding og at flamme sensoren sier ok.

 

@tommern57: når du ikke vedlikeholder den så brenner den rett å slett ikke.....sitter tross alt med alt webasto garanti og ettermontering av importør av webasto

 

Av CDi bilene er så er det 90% med dyselekksje som antenner, som regel at det renner ned på eksos, som så tar fyr i torpedoveggen og oppover..

 

De som brenner baki, 90% av dem er svindel, ettersom du har batteristyre modulen der som vil kutte strømmen ved kraftig kortsluttning

 

 

seff jag kan ta feil på batteristyreenheten men dette er det jeg har sett i faget etter 12 år, 5 år av dem med mercedes, og fleste av de som har brent er taxier som er gått over i privat eie/kjøring, og der er taxi utstyret er rivi ut...og det går en del ledninger på dem..

 

Dette er jo drittbra da:  

 

""  Eksplosjoner ""

"" Trafikken stoppet i begge retninger og sjokkerte tilskuere kunne bare se på mens bilen brant fullstendig opp. Mens den brant kunne flere smellelyder høres fra bilen. ""

"" Da brannvesenet kom til stedet var det for sent. Klokken 20.25 var brannen slukket""

 

 

Er bare dekkene som smeller på overtrykk og smeltet gummi.... hører en idiot på videoen, " det er gassflasker i bilen !" tro meg hadde denne gått på LPG, så hadde det smelt MYE verre...

Link to comment
Share on other sites

...den som mener det er totalt idiot......

...seff jag kan ta feil...

 

Hvordan kan du skrive noe så motstridende i samme innlegg, om samme tema? Folk som gjør det er jo totalt idioter ;-)

 

Forøvrig har jo alle CDI-modeller elektrisk ekstravarmer, som kanskje kan tenkes å ha noe med det å gjøre? (Jeg driter loddrett i om noen synes dette er en idiotisk tanke).

Link to comment
Share on other sites

...den som mener det er totalt idiot......

...seff jag kan ta feil...

 

Hvordan kan du skrive noe så motstridende i samme innlegg, om samme tema? Folk som gjør det er jo totalt idioter ;-)

 

Forøvrig har jo alle CDI-modeller elektrisk ekstravarmer, som kanskje kan tenkes å ha noe med det å gjøre? (Jeg driter loddrett i om noen synes dette er en idiotisk tanke).

 

 

og denne elektriske formvarmeren er innkapslet....og er rett å slett et lite "Defa" element......ikke kom å fortell meg at den antenner bilen når den er full av kjølevæske ??!! og denne går/fungerer vel og bare når det er under 5 grader eller -5 grader

Link to comment
Share on other sites

og denne elektriske formvarmeren er innkapslet....og er rett å slett et lite "Defa" element......ikke kom å fortell meg at den antenner bilen når den er full av kjølevæske ??!! og denne går/fungerer vel og bare når det er under 5 grader eller -5 grader

 

En sak har alltid to sider, også en tilleggsvarmer (som har en utside). Selv om selve dingsbomsen ikke står i full fyr, kan strålingsvarme gjøre ganske mye skade - men dette trenger jeg jo ikke å fortelle deg, du vet jo ALT om dette. Jeg derimot, vet ikke så mye om dette og kan ikke gjøre annet enn å komme med teorier - ofte er de feil, og da lærer jeg noe nytt av andre som kan mer om emnet. Jeg klarer dog ikke å lære noe av noen som mener at jeg er en idiot, i frykt for at de bare projiserer og dermed bedriver vranglære.

 

Angående idioten du hører på videoen (jeg hører ingen idioter jeg); folk flest har ikke inngående kjennskap til hvordan ting som brenner oppfører seg, og hvis du hører etter så blir teorien hans avkreftet kort tid etterpå av en idiot som har kommet til samme konklusjon som deg; det er dekkene som lager eksplosjonslydene.

 

Jeg gleder meg til å konfrontere deg med svindelteoriene dine dersom du av en eller annen grunn har en bil som brenner opp bakfra. En god del batteristyreenheter tar kvelden på den ene eller den andre måten, elektronikk er jo som du vet ikke 100% sikkert :-)

 

Edit; På min bil later det til tilleggsvarmeren går både titt og ofte - enten det, ellers produserer motoren min noe enormt med overskuddsvarme siden jeg får varm luft fra dysene etter et par minutter. Men du har jo jobbet med dette i 12 år, så du vet det nok best :-)

Link to comment
Share on other sites

For det første startet jeg mitt innlegg med: Uten dekning tipper jeg.......

For det andre bryr jeg meg ikke særlig om folk kaller meg idiot  :lol:

For det tredje vet jeg om biler hvor det har vært feil i styringa på varmeren som har startet brann i bilen

For det fjerde trur jeg det er ac anlegget eller støtdempere som smeller.

For det femte er det ikke no problem før jeg kjøper Scania :lol:

 

 

ingen som kalte deg idiot, var krigshisseren svein som kom med den, jeg vil gjerne se en "webasto" som brenner en pga feil i elektronikken på den, ettersom jeg vet det ikke ville skjedd med en webasto, i dels grunn til den lave spenningen på utsiden, men høyrere volt på innsiden, som er kapslet inn i brennkammeret....

 

Men jeg har sett at Artic varmere og Eberspacher har gjort det, er iallefall de merkene jeg har sett.....

 

og til Mb er det vel kun webasto som er orginalt ettermontert, så vidt jeg vet, men seff, har folk tukla med ting selv, så kan alt skje.

 

men til en sidenote, en personbil varmer, skal mye til før denne tar bilen, gjelder alle merker, MEN tar du de større varmerne med løse brennerhode, da snakker vi i størrelse 9kw og opp mot 15kw, da kan det skje mye mere pga av varme.

 

 

BTW Scania har en av verdens beste motorer..

Link to comment
Share on other sites

og denne elektriske formvarmeren er innkapslet....og er rett å slett et lite "Defa" element......ikke kom å fortell meg at den antenner bilen når den er full av kjølevæske ??!! og denne går/fungerer vel og bare når det er under 5 grader eller -5 grader

 

En sak har alltid to sider, også en tilleggsvarmer (som har en utside). Selv om selve dingsbomsen ikke står i full fyr, kan strålingsvarme gjøre ganske mye skade - men dette trenger jeg jo ikke å fortelle deg, du vet jo ALT om dette. Jeg derimot, vet ikke så mye om dette og kan ikke gjøre annet enn å komme med teorier - ofte er de feil, og da lærer jeg noe nytt av andre som kan mer om emnet. Jeg klarer dog ikke å lære noe av noen som mener at jeg er en idiot, i frykt for at de bare projiserer og dermed bedriver vranglære.

 

Angående idioten du hører på videoen (jeg hører ingen idioter jeg); folk flest har ikke inngående kjennskap til hvordan ting som brenner oppfører seg, og hvis du hører etter så blir teorien hans avkreftet kort tid etterpå av en idiot som har kommet til samme konklusjon som deg; det er dekkene som lager eksplosjonslydene.

 

Jeg gleder meg til å konfrontere deg med svindelteoriene dine dersom du av en eller annen grunn har en bil som brenner opp bakfra. En god del batteristyreenheter tar kvelden på den ene eller den andre måten, elektronikk er jo som du vet ikke 100% sikkert :-)

 

Edit; På min bil later det til tilleggsvarmeren går både titt og ofte - enten det, ellers produserer motoren min noe enormt med overskuddsvarme siden jeg får varm luft fra dysene etter et par minutter. Men du har jo jobbet med dette i 12 år, så du vet det nok best :-)

 

og på din så kan du ha varmetråder som gir deg raskere varme inn i kupeen, er jo en forklaring ?  og du sier strålingsvarme, ta et termometer og sjekk hvor varm den blir, tviler sterkt at den blir over motorens varme, dvs 95 grader før åpning av termostat...

 

 

spørsmålet på brann bak i en diesel bil, hva tok det fyr i ? hvorfor stoppet ikke bilen ?

 

men selv om du skulle føle deg stilt mot veggen, så trenger vi ikke oppføre oss som nonchalonga eller hvordan faen det skrives...

 

 

 

PS: nei jeg er ikke sur eller fører en opphetet diskusjon---

 

Link to comment
Share on other sites

Har hørt om ett par biler som har gått opp i røyk grunnet kortslutting i setevarmen. Dog var det en Honda og en Volvo... Men kan ikke skjønne at det ikke skal kunne skje på en Mercedes også.

 

På E220en til faren min tok det nesten fyr grunnet et verksted hadde glemt å sette oljelokket til motoren på plass etter en service.... Såå det kan være mange grunner til at en bil brenner. :)

Link to comment
Share on other sites

Ting som kan lage eksplosjonslyder:

dekk, den første ruta som går, gassdempere, sprayboksen som ligger baki med lakk.

 

Hadde en bil som brant opp, det som smallt best hvar når frontruta gikk, så poffa det i gassdemperne, dekka hørte jeg ikke en gang, og bensintanken smallt ikke, til tross for under 1/4 tank.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...