Jump to content

Lading


Guest BERGET

Recommended Posts

Har en 90 modell 300E-24 som stoppet i dag. Fikk den i gang igjen med starthjelp, men stoppet igjen etter at starthjelpen ble koblet fra. Satt i et annet batteri og da gikk den, men lader bare 11.6 V. Lugget ved kjøring og ABS lampen lyste etterhvert. Kan det være så enkelt som laderele eller kan dynamo være slutt. Problemet oppstod plutselig.

Link to comment
Share on other sites

Har en 90 modell 300E-24 som stoppet i dag. Fikk den i gang igjen med starthjelp, men stoppet igjen etter at starthjelpen ble koblet fra. Satt i et annet batteri og da gikk den, men lader bare 11.6 V. Lugget ved kjøring og ABS lampen lyste etterhvert. Kan det være så enkelt som laderele eller kan dynamo være slutt. Problemet oppstod plutselig.

 

Den -lader- ikke 11,6v. Så lenge du er under drøyt 12V, så er det batteriet som leverer strømmen.

 

Antakelig er børstene i dynamoen din nedslitt. Det sitter en svart sak på baksiden av dynamoen, festet med to skruer. Skru ut den, og se om ikke minst en av børstene er veldig korte. Sist jeg byttet på min, så kjøpte jeg ny laderegulator/børster på en lokal shell-stasjon.

Link to comment
Share on other sites

Skrudde ut laderegulatoren og den så veldig sliten ut. Den ene børsten var vesentlig kortere. Kjøpte en ny på Biltema. Skulle være en standard sak til Bosch. Monterte sammen, men lader fortsatt ikke (11,7 V). Hva kan det da være?

Link to comment
Share on other sites

Har vært i kontakt med et par lokale bilverksteder. De mener at dynamoen må være gåen. Kan jeg bruke noen av de som selges på Biltema? Hellanor skulle ha vel 4000 :shock:

Link to comment
Share on other sites

Har vært i kontakt med et par lokale bilverksteder. De mener at dynamoen må være gåen. Kan jeg bruke noen av de som selges på Biltema? Hellanor skulle ha vel 4000 :shock:

 

Lokale verksteder som har lyst til å tjene penger sier ofte mye rart.

 

Har du typen med kjølevifte på utsiden eller på innsiden av dynamoen?

 

Brukte dynamoer i grei stand pleier å omsettes for ca. 500,- . Jeg har noen av typen med kjøleviften inni, men har en mistanke om at din har den på utsiden? 

Link to comment
Share on other sites

Ja den har kjølevifte på utsiden. Tok ut det nye laderelet og filte litt på siden av børstene slik at de skulle passe bedre i "sporene" på "akselen" i dynamoen. Startet opp og da ladet den faktisk 14,27 V, men når jeg fikk kjørt den helt varm falt den ned igjen til 11,7. Kan det være laderelet fra Biltema som lager krøll?

Link to comment
Share on other sites

Kan være ankeret på dynamoen som er gåent. Eller kabelbrudd.

 

Dynamo med innvendig kjølevifte passer på din bil, men du må bytte koblinger da de er forskjellige

Link to comment
Share on other sites

Javel, gav lederelet et lite kakk og da ladet den 14,3 plutselig :?

 

tyder jo på noe dårlig kontakt mellom børste og anker? eller er biltema virkelig så dårlig? ;)

 

Er ikke godt å si nøyaktig hvor feilen er. Men om bilen har gått type mellom 300' og 400' så er det ikke uvanlig at anker er godt slitt på dynamo.

99% av dynamoene levert i 124 går om hverandre i festene på de forskjellige motorene, største forskjellen er tilkobling av strømkabler på dynamoen. På de med utvendige vifter så er det en kontakt med alle 3 ledningene i, mens på de med intern vifte så skal kablene skrues fast hver for seg.

 

Du har utvendig vifte og kan dermed gå på hoggern og plukke dynamo av hvilken som helst 200/230 og de aller fleste dieselmotorer. M103 og M104 ble levert med 2 forskjellige grunnutforming avhengig av årsaker jeg ikke veit. M111 er jeg usikker på, antar at den har innvendig vifte

 

På min ex 90-300TE satte jeg på 90A dynamo fra W210 E230. Var bolt on det og. Dog har den innvendig vifte (som forøvrig bilen min også hadde).

 

Kan også hende at laderegulator/børster sitter ørlitegranne ute av stilling? Tviler på det, men mye rart kan skje.

Link to comment
Share on other sites

Der du putter inn børstene, så sitter det ett fjærende blekk som kobler regulatoren opp mot resten av dynamoen, sjekk at det presser skikkelig mot regulatoren og er reint så det blir god kontakt.

 

Om ikke så har jeg en 55A dynamo med slitte børster som har ladet helt ok, den kan bli din for noen skarve hundrelapper og frakt, men mistenker at du har 70A, gi beskjed om det er interessant.

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode råd og tilbud. Blekket skal jeg sjekke hvis den trøbler igjen. Den har ladet fint nå etter at regulatoren fikk et lite kakk. Håper det holder seg. I boka står det at den skal ha 80/90 A dynamo.

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode råd og tilbud. Blekket skal jeg sjekke hvis den trøbler igjen. Den har ladet fint nå etter at regulatoren fikk et lite kakk. Håper det holder seg. I boka står det at den skal ha 80/90 A dynamo.

 

Det spiller ikke så stor rolle om det er 55 eller 90 eller 70 eller hva det er, så lenge den lader ordentlig, selv med mye last. Bruker du mye strøm uten at bilen går (f.eks. webasto) bør batteri og dynamo være litt ekstra dimensjonert. Utstyr som el.vinduer og el.seter og sånt bruker ikke strøm annet enn når du opererer det, og da går det ikke mye heller.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...