E_S Posted September 14, 2009 Posted September 14, 2009 Jada, da ble det en S124 på meg igjen. Litt avhengig av hvordan man ser på saken kan man se på det som en sammenskrudd rustholk eller en uvanlig bil som trenger litt TLC, jeg velger det siste. Historien kjenner sikkert flere her. Denne bilen lå ute på Finn, jeg var og så på den, også på bukk hvor jeg så etter rust, og fant en god del. Det er en skjøtebil, og skjøten trenger "ettersyn" samt noen andre steder, som ytterkanal/jekkfeste på ene siden og innerskjermer. En god del timer som må legges ned her, dessverre. Torpedovegg og gulv frem til rett foran forsetene er '88 260E, resten er '95 E36. Det som er 95-modell er meget bra rustmessig, men det som er 88-modell er desto verre. Ellers var bilen et ganske trivelig bekjentskap - mye påkostet og i ganske bra stand teknisk. Det har vært byttet en god del de siste årene, og inni er den tilnærmet strøken. Utstyrsnivået er også bra. Prisen den lå ute til fremsto raskt etter rustkartleggingen som helt uaktuell. Etter å ha forhørt meg litt rundt om hva noe slikt kan være verdt kom jeg med et bud, som selger etter litt betenkningstid aksepterte. Det var på riktig side (d.v.s. undersiden) av 50k, for å si det slik.. I alle fall er det såpass mye rust at bilen ikke bør brukes en vinter til før det er utbedret, så kommende vinter blir det nok mer rustfiks enn kjøring. Igrunn like greit å ha det sånn, hehe.. Tok et par bilder, men blitzløse bilder i mørket blir ikke veldig bra. Karosseriet er bra med nye forskjermer, men de trenger litt tilpassing f.eks. ved blinklysene, som man ser på bildet. AMG-lyktene i fangeren er også byttet ut med noen vanlige ekstralys montert bak fangeren. Ser forsåvidt ikke så ille ut som man skulle tro, i det minste. Stjernen på panseret er ødelagt, men den er jo hverken dyr eller vanskelig å bytte. Høyden trenger nok en finjustering, og braketten som holder stabstaget til karosseriet på ene siden foran må skiftes. Og så den nesten obligatoriske "russerlisten": VIN WDB1240921F326754 Model 320 TE / E 320 / E36 AMG Chassis 1240921F326754 Engine 104992 12 095275 Transmission 722369 04 158340 Order 0 5 243 04562 Heating 0-23910425 Lights HELLA Wiper BOSCH Cab 00000 Delivery date 28.06.95 Dealer Dresden branch (243) Interior leather black or anthracite (261) Paint 721 onyx grey metallic (? 01.01.1994) Options 222 right front seat, electrically adjustable (? 01.11.1978) 221 left front seat, electrically adjustable (? 01.11.1978) 249 automatically dipping inside rear view mirror (? 01.06.1990) 240 outside temperature indicator (? 01.03.1982) 281 steering wheel with sports design (390 mm dia.) and gearshift lever in leather trim (? 01.05.1990) 291 airbag for driver and front passenger (if driver airbag standard - then only for passenger) 300 storage box in front tray (? 01.05.1988) 412 electric sliding roof with tilting device (? 01.07.1983) 420 automatic transmission, floor shift (? 01.01.1963) 441 steering column, electrically adjustable, W202 manually adjustable (? 01.07.1984) 440 tempomat (cruise control) (? 01.09.1975) 471 acceleration skid control (ASR) (? 01.07.1984) 512 radio MB Special with traffic news decoder (VK), with RDS (? 01.07.1992) 531 automatic antenna (? 01.01.1963) 543 sun visor with vanity mirror, illuminated, left and right (? 01.11.1978) 541 double roller blind used as luggage and passenger guard (? 01.01.1980) 551 anti-theft warning system (? 01.11.1978 ?? 31.03.1998) 570 folding armrest front w202/210 stowage box front with armrest (? 01.04.1970) 584 electric window lifters (front and rear doors) (? 01.04.1970) 580 air conditioner/Tempmatic (? 01.11.1982) 593 green heat-insulating glass all round, heated rear window, single pane safety glass - tinted strip (? 01.01.1972) 600 headlamp wiper/washer (? 01.08.1971) 611 courtesy lamps for front and rear doors, with W124 also for central doors/W202 front doors only (? 01.11.1978) 620 emission control system vehicles with catalyst technique (? 01.03.1985) 653 sports chassis with 8-hole light alloy rims (? 01.01.1990) 673 high-capacity battery (? 01.01.1964) 682 fire extinguisher (? 01.04.1970) 731 wood trim, burred walnut root (? 01.08.1980) 798 AMG cpl. wheels, 4 pcs. 7.5 x 17 et35 245/45, 1-piece (? 01.01.1992) 873 seat heater for left and right front seats (? 01.02.1984) 885 locking system with infrared remote control and immobilizer (? 01.10.1993) 880 with immobiliser 910 alternator with increased capacity (? 01.11.1990) 957 AMG technology package (? 01.01.1992) 980 vehicle registration book vehicle registration book and general operating permit no. on type plate for export vehicles (? 01.08.1980) Og til slutt svaret på en mail jeg sendte til AMG for å spørre om bilen var ekte: Sehr geehrter Herr Spangen, vielen Dank für Ihre Anfrage. Anhand der Fahrgestellnummer konnten wir feststellen, dass es sich hier um einen Originalen E36 AMG handelt. Mit freundlichen Grüßen Mercedes-AMG GmbH Daimlerstr. 1 71563 Affalterbach Quote
Fredrik B Posted September 14, 2009 Posted September 14, 2009 Grattis med nydelig bil. Var selv å så på denne, men da jeg fikk vite om rusten, så slo jeg fort fra meg planene om å handle AMG Håper du får denne fin å rask igjen å at den får mange fine mil på veien frammover Quote
E_S Posted September 14, 2009 Author Posted September 14, 2009 Takk for det! Ja, det er ingen tvil om at det her trengs en del timer med sveiseapparatet før det er noe å satse på til normal bruk. Men jeg bruker ikke bil til daglig, så det går igrunn helt greit, bedre å gjøre det sakte og sikkert enn fort og gæli.. Får trøste meg med at det totalt sett nok er mindre rust enn det var på TDT'en min, og den ble jo riktig så bra til slutt. Skal ta bedre bilder i morgen når det er lyst igjen. Quote
Fredrik B Posted September 14, 2009 Posted September 14, 2009 Takk for det! Ja, det er ingen tvil om at det her trengs en del timer med sveiseapparatet før det er noe å satse på til normal bruk. Men jeg bruker ikke bil til daglig, så det går igrunn helt greit, bedre å gjøre det sakte og sikkert enn fort og gæli.. Får trøste meg med at det totalt sett nok er mindre rust enn det var på TDT'en min, og den ble jo riktig så bra til slutt. Skal ta bedre bilder i morgen når det er lyst igjen. Gleder meg til å følge med. Noe du kommer på Gol med til neste år kansje? Quote
E_S Posted September 14, 2009 Author Posted September 14, 2009 Det skal man slett ikke se bort fra. Bør ihvertfall klare å være ferdig til da, hehe.. Om det matcher med fri og sånt har jeg lyst på å ta turen. Er jo egentlig østlending og har derfor ikke så lang vei heller, så satser på å være klar til da. Quote
FrodeS Posted September 15, 2009 Posted September 15, 2009 Et nytt kapittittel i "Eyvind kjøper bil med "litt" fiks, fikser opp, og selger billig fordi det er så mye å fikse"-historien? Synd det er såpass å gjøre med den, men denne har jeg trua på at du kommer til å få bra. E36 er jo litt ekstra spesielt også. Quote
E_S Posted September 15, 2009 Author Posted September 15, 2009 Utgangspunktet er ihvertfall mye bedre enn TDT'en karosserimessig og tilsynelatende teknisk, så det er potensiale ja.. Quote
E_S Posted September 15, 2009 Author Posted September 15, 2009 Oppdatert med litt nye bilder av bilen, tatt ute i morgenduggen/solen i dag tidlig. Den fæle garasjen i bakgrunnen er ikke min.. Har noen flere bilder også, litt av skavankene: Trenger nok en ny støtfangerpølse bak ja.. Det er et hull midt på også, så denne har nok gjort jobben. Litt dårlig tilpasning mellom ny skjerm og resten av bilen.. Lykteglasset har også gjort jobben. En liten skrape i fangeren foran. Kan nok få det vesentlig bedre uten å måtte lakkere, får se på det. Ringen rundt var fin, men det mangler noe vesentlig i midten.. Quote
Stjerneglis Posted September 15, 2009 Posted September 15, 2009 Hei Eivind, er du den samme som tidligere vanket på no.teknologi.bil? Så stilig å møte på deg igjen her inne. Litt uventet fordi jeg husker deg som en hardbarket Audi-mann Quote
E_S Posted September 15, 2009 Author Posted September 15, 2009 Er nok det ja, samme som for mange år siden der.. Jeg er nok mer bilentusiast enn merkeentusiast, men jeg har kjørt mye Audi ja. Har jo hatt noen Mercedeser også, og begge merkene tiltaler meg igrunn. Det negative med Audi er at deler koster hinsides og at deler til bilene begynner å stort sett gå ut etter bare 10-12 år, noe MB er ekstremt mye bedre til. MB er derimot ikke særlig flinke til kampen mot rust, noe Audi gjør veldig bra.. Quote
E_S Posted September 15, 2009 Author Posted September 15, 2009 Da var en motorvask tatt i ettermiddag/kveld. Det var på tide! Ble ganske rent og pent ihvertfall der man ser. Har som tidligere nevnt en oljelekkasje i forkant, trolig fra registerdekselet. AMG-logoen på toppdekselet flasser litt, men det ble ihvertfall ganske rent og pent - såpass så jeg synes jeg måtte ta et bilde. Det sorte dekselet i forkant av motoren mangler, men koster bare 200,-, så da får jeg spandere på meg et nytt.. Quote
E_S Posted September 16, 2009 Author Posted September 16, 2009 Da har jeg fått ordnet et tørt og fint sted for vinteren hvor det kan pusles litt innimellom med rustfiks og annet småtteri, så i løpet av et par uker går bilen i vinterdvale og kommer sterkere tilbake på vårparten, da uten rusthull og slikt snusk.. Quote
E_S Posted September 17, 2009 Author Posted September 17, 2009 Da ser det ut som 18" felgene snart forsvinner til fordel for 17" AMG-felger. 18" er egentlig en VAG-replica, RS4-2, som jeg har solgt til en kamerat med Audi A6. Quote
E_S Posted September 20, 2009 Author Posted September 20, 2009 Relativt greit vær i dag og ikke noe annet fore, så da var det å få gjort litt mer på bilen. Prosjektet for dagen ble å få ut uoriginal jallakoblet stereo med 5 km ledning i alle retninger: Først var det å ta ut strømledningen, som lå bare slengt på tvers over motorrommet. I tillegg var gummihylsen der originalledningene går gjennom inn i bilen bare dratt ut, denne tredd ved siden av og det var hull rundt, så her kom det nok inn en del ekstra støy. Dette kom ut fra bilen generelt: Bak radioen var det vilt kaos, overganger, skjøter, tape og klemmer i alle retninger. Dette hadde noen på utrolig vis klart å få stappet inn i dashbordet, bak radioen: Med unntak av de to høyttalerkablene (som er til høyttalere på originalplassene i fordørene der det egentlig har vært sånn aktiv-bass-system) er bare originale igjen. Skal sette på ISO-kontakter her til uken slik at det er plug'n play igjen. Når alt var ute var også denne demontert og tatt ut. Jeg kommer ikke til å bruke den, så den er til salgs: Gulvmattene var tatt ut, så da tenkte jeg å ta bilde av det største rusthullet jeg har funnet: Til slutt gjorde jeg litt småtteri ellers: * Rengjorde oppi batterikassen der batteriet skal sitte og lot ting stå åpent for å lufte seg og tørke. * Smurte hengslene til alle rommene i bagasjerommet, da det gikk skrekkelig tregt. * Festet lykteviskerne ordentlig og smurte leddet på armen. (begge var løse på akselen og leddet var helt fastkorrodert) * Tok vekk tre glassantenner som satt rundt omkring til gamle mobiltelefoner etc. * Reparerte lokket til oppbevaringsboksen mellom setene Nå ligger gulvmattene foran til tørking - på førersiden var den dryppvåt p.g.a. vann fra rusthullet. På passasjersiden var den forsåvidt tørr, men er sikkert noe fuktighet det er greit å få tørket ut uansett.. Forresten, jeg hadde av lokket på luftfilterboksen. I nederste del av boksen sitter det et konisk rør som gjør at "inntaket" til luftfilterboksen er knøttlite i diameter - vesentlig mindre enn f.eks. gasspjeldet eller LMM. Hva er hensikten med denne? Lyddemping eller noe slikt? Skulle jo tro at den lager en unødvendig innsnevring.. Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted September 20, 2009 Posted September 20, 2009 Det var jaggu bra med "spagetti" i den bilen ja Quote
TEH Posted September 20, 2009 Posted September 20, 2009 Forresten, jeg hadde av lokket på luftfilterboksen. I nederste del av boksen sitter det et konisk rør som gjør at "inntaket" til luftfilterboksen er knøttlite i diameter - vesentlig mindre enn f.eks. gasspjeldet eller LMM. Hva er hensikten med denne? Lyddemping eller noe slikt? Skulle jo tro at den lager en unødvendig innsnevring.. http://www.mbentusiastklubb.com/index.php?option=com_smf&Itemid=110&topic=30947.msg209945#msg209945 Quote
E_S Posted September 20, 2009 Author Posted September 20, 2009 Aha, der ja. Den satt med en skrue i bunnen av boksen, så enkel å ta ut. Når jeg får bilen igang igjen etter å ha byttet ledninger til coilene får jeg se om det er noen forskjell. Ledninger ja - ledningsnettet til motoren var ikke noe unntak her heller, det var ikke noe vakkert syn. Håper det klarer seg i første omgang med å legge opp nye kabler til coilene. Det fusker litt ved pådrag (helt jevnt - samme sylindre som faller ut), så er nok muligens noe der. Kabelen som er strømtilførselen smuldrer isolasjonen helt opp på i den delen som ligger på motoren, helt tydelig at ledningene ikke tåler varme. Får krysse fingrene for at det blir bedre med nye ledninger loddet inn. Quote
E_S Posted September 21, 2009 Author Posted September 21, 2009 Da var tiden inne for at ledningsnettet skulle til pers. Måtte ta en liten pause nå p.g.a. en regnbyge, så da får jeg oppdatere med noen bilder Den rosa/røde her var strømtilførselen til coilene: Dette var til en sensor bakpå motoren et sted: Jeg er klar over at å bytte de som var styggest er klattverk som ikke vil holde evig, men det er snakk om å få det til å holde inntil videre, så får jeg budsjettere med et nytt eller renovert ledningsnett etterhvert.. Quote
Alexander Posted September 21, 2009 Posted September 21, 2009 Fyttirakkern. Gruer meg til å åpne ledningsnettet på konebilen når jeg ser disse bildene. Quote
Torbjørn Posted September 21, 2009 Posted September 21, 2009 ALLE m104 motorer jeg har vært borti har sett akkurat likt ut. Ledningsnettet er definitivt en svakhet på disse. Quote
E_S Posted September 21, 2009 Author Posted September 21, 2009 Deler av ledningsnettet skal nå være vesentlig bedre. Startet bilen og den gikk utrolig nok på alle sylindre. Etter en liten stund falt en sylinder ut igjen, men nå var det lett å finne ut hva som var årsaken - pluggledninger/hetter. Det gnistret og sprakte der, så jeg vil vel muligens tro at litt bedre kabler inn til coilene gjorde at det ble mer fremtredende enn før. Nye kabler og hetter er bestilt (fra USA, av alle steder), så da ser det ut som det kan løse problemet. Ledningsnett generelt på M104 er en kjempesvakhet, men som sagt finnes det firmaer i Tyskland som renoverer (i praksis bygger et nytt ledningsnett på mal av det gamle) for omtrent halvparten av det billigste nye ledningsnettet fra MB. Quote
E_S Posted September 21, 2009 Author Posted September 21, 2009 Tenkte jeg skulle bekrefte mistanken, så gikk ut og startet bilen nå som det er helt mørkt og svart ute. Jepp, akkurat som forventet, under panseret, nærmere bestemt under coildekselet var det skikkelig discoshow. Gnistret og sprakte, blinket skikkelig opp både langs ledningene og nedi pluggbrønnene, så det er ikke mye tvil om at det er mange gnister som går et helt annet sted enn til tennpluggen, og da overrasker det ikke at bilen ikke er helt fornøyd.. Nye pluggkabler og plugghetter (3 av hver) er bestilt fra USA, av alle steder. Har handlet fra www.autohausaz.com og det er råbillig der for kjente merker, så lenge man ikke skal ha ting som er så svære og tunge at frakten velter totalprisen er det helt supert. Tar jo 10-12 dager før jeg har det, men bruker ikke bilen nå om dagen uansett, så det går greit. Quote
Recommended Posts