Jump to content

El-Vindu automatikk 124


Fredrik B

Recommended Posts

Noen som vet hvor releene til auto opp/ned på el-vinduene til 124 sitter? Har i min coupe kun auto ned og vil mer enn gjærne ha auto opp OG ned på alle vinduene i bilen. Noen som kan fikses ved en enkel utskifting av rele? Sitter releet i bryteren som i nødblinkeren?

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet hvor releene til auto opp/ned på el-vinduene til 124 sitter? Har i min coupe kun auto ned og vil mer enn gjærne ha auto opp OG ned på alle vinduene i bilen. Noen som kan fikses ved en enkel utskifting av rele? Sitter releet i bryteren som i nødblinkeren?

 

Reléet sitter under venstre baksete.

Det er ikke originalt med auto-opp. Grunnen til det er så enkel som at det ikke er noen auto-stopp ved for høy belastning. Hvis du jaller til en eller annen slags auto-stopp, så risikerer du å klemme fast fingrene dine, eller i verste fall hue på ungen din som har kommet seg ut av setet og rusler rundt i bilen mens du er inne på bensinstasjonen.

 

Kanskje ikke et veldig sannsynlig scenario, men på de bilene som har auto-opp (210 og nyere tror jeg?), så er det altså også auto-stopp. Det er mulig dette kan løses med en thermosikring, som kutter ut når strømmen gjennom går over et visst nivå. Hvis dette kalibreres riktig, så bør den kunne løse ut når presset på ruta blir litt høyere enn normalt.

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet hvor releene til auto opp/ned på el-vinduene til 124 sitter? Har i min coupe kun auto ned og vil mer enn gjærne ha auto opp OG ned på alle vinduene i bilen. Noen som kan fikses ved en enkel utskifting av rele? Sitter releet i bryteren som i nødblinkeren?

 

Reléet sitter under venstre baksete.

Det er ikke originalt med auto-opp. Grunnen til det er så enkel som at det ikke er noen auto-stopp ved for høy belastning. Hvis du jaller til en eller annen slags auto-stopp, så risikerer du å klemme fast fingrene dine, eller i verste fall hue på ungen din som har kommet seg ut av setet og rusler rundt i bilen mens du er inne på bensinstasjonen.

 

Kanskje ikke et veldig sannsynlig scenario, men på de bilene som har auto-opp (210 og nyere tror jeg?), så er det altså også auto-stopp. Det er mulig dette kan løses med en thermosikring, som kutter ut når strømmen gjennom går over et visst nivå. Hvis dette kalibreres riktig, så bør den kunne løse ut når presset på ruta blir litt høyere enn normalt.

Med andre ord så er det ikke mulig å få til dette uten noe jalla koblinger osv. Da tror jeg at jeg dropper det. Men er det mulig å få til auto ned på bakrutene?

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet hvor releene til auto opp/ned på el-vinduene til 124 sitter? Har i min coupe kun auto ned og vil mer enn gjærne ha auto opp OG ned på alle vinduene i bilen. Noen som kan fikses ved en enkel utskifting av rele? Sitter releet i bryteren som i nødblinkeren?

 

Reléet sitter under venstre baksete.

Det er ikke originalt med auto-opp. Grunnen til det er så enkel som at det ikke er noen auto-stopp ved for høy belastning. Hvis du jaller til en eller annen slags auto-stopp, så risikerer du å klemme fast fingrene dine, eller i verste fall hue på ungen din som har kommet seg ut av setet og rusler rundt i bilen mens du er inne på bensinstasjonen.

 

Kanskje ikke et veldig sannsynlig scenario, men på de bilene som har auto-opp (210 og nyere tror jeg?), så er det altså også auto-stopp. Det er mulig dette kan løses med en thermosikring, som kutter ut når strømmen gjennom går over et visst nivå. Hvis dette kalibreres riktig, så bør den kunne løse ut når presset på ruta blir litt høyere enn normalt.

Med andre ord så er det ikke mulig å få til dette uten noe jalla koblinger osv. Da tror jeg at jeg dropper det. Men er det mulig å få til auto ned på bakrutene?

 

Kjenner ikke til det med bakrutene. Det er nok ikke mulig å få til uten noe jalla eller at noen har laget et erstatningsrelé som det går an å putte i. Jeg kan ikke si jeg har hørt noe.

 

En løsning jeg har sett, er å bytte om + og - på ledningen ut til ruta. Da får du auto opp, men ikke ned. Ulempen er at du må trykke feil vei på bryteren, og hvis du prøver å lukke vinduer og takluke ved å holde nøkkelen mot låst, så går de feil vei. Huff, blir bare tull.

Link to comment
Share on other sites

Begge mine 210 har auto opp/ned. Helt konge!

Autostop mener jeg går på motorens strømtrekk.

Ville prøvd å få tak i skjema på begge modeller og se hvor likt/ulikt det er. Ikke umulig at det hadde gått an å bygge om til 210 spec. med originaldeler, men det krever at personen som gjør det vet hva han driver med.

Kan jo se, takk for tips. Men den personen er ikke meg :lol:

Link to comment
Share on other sites

Begge mine 210 har auto opp/ned. Helt konge!

Autostop mener jeg går på motorens strømtrekk.

Ville prøvd å få tak i skjema på begge modeller og se hvor likt/ulikt det er. Ikke umulig at det hadde gått an å bygge om til 210 spec. med originaldeler, men det krever at personen som gjør det vet hva han driver med.

Kan jo se, takk for tips. Men den personen er ikke meg :lol:

Hmm... men kanskje det er meg? :-P

Det er forskjell på bryterene til framvinduene og bakvinduene dog, så det er vel neppe bare "fancy" koblinger som skal til.

 

Link to comment
Share on other sites

Dette har jeg tenkt på før, og kikket på.

Og selvfølgelig er det mulig, men du trenger andre brytere, flere ledninger og annet relè.

Orginalt fungerer el-vinduene ved at man kjører pluss eller jord(usikker på hva) på en ledning ut av bryteren, bryteren er en enkel vippebryter som kjører strømmen ene eller andre veien, og kun en pol, og dette styrer relèet. Når du trykker den i bunn nedover, kjører du strøm på en 3. ledning, som aktivere en power hold krets i relèet som holder strømmen til strømmen øker når vinduet er på topp.

Vinduet stopper om du holder det igjen, men det krever litt kraft, så det er ikke følsomt nok til sikkerhetsstopp.

 

Jeg fant ut at det ble for mye arbeid for en slik liten funksjon, og ville lett se uorginalt ut og en smule jalla.

Bak finnes ikke denne funksjonen, og det må legges opp like mye om ikke mer for å få det som foran.

Link to comment
Share on other sites

Fredrik: gjør som Svenni er inne på, få tak i ledningsnett fra W140 og bytt over, det er kjempelett, du må bare ut med alt interiøret, dørdeksler etc og så er det bare å legge kabler etc i kabelgatene og koble til...gjort på et par uker.... :lol: 8)

Link to comment
Share on other sites

Fredrik: gjør som Svenni er inne på, få tak i ledningsnett fra W140 og bytt over, det er kjempelett, du må bare ut med alt interiøret, dørdeksler etc og så er det bare å legge kabler etc i kabelgatene og koble til...gjort på et par uker.... :lol: 8)

En dag :)

Link to comment
Share on other sites

Fredrik: gjør som Svenni er inne på, få tak i ledningsnett fra W140 og bytt over, det er kjempelett, du må bare ut med alt interiøret, dørdeksler etc og så er det bare å legge kabler etc i kabelgatene og koble til...gjort på et par uker.... :lol: 8)

En dag :)

I mitt tempo tar det gjerne ett par dager, men vet da hvordan det skal gjøres, så vi får se hvordan det blir. Noen som har noe peil på pris på ledningsnett?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...