Thor-Egil Andersen Posted August 9, 2005 Posted August 9, 2005 Kikker etter ny konebil.. Hun har lyst på en Audi A6 / VW Passat stv. diesel. Jeg kunne tenkt meg å kjøpe en MB S 210, MEEEN SÅ ER DET DET MED RUSTEN DA. Noen som har erfaringer med de ulike modeller av banne i kjerka bilene jeg nevner over. Tenker da på 1.9 tdi/ 2,5 tdi motor og automat kontra manuel på disse bilene. Er på ferie nå, og kjører rundt i mazdaen hennes (626) da min egen 300 TE står på verksted grunnet at den fikk lyst til å stoppe når den fant det for godt... Håper Keen Autoelektro finner feilen, så man slipper å ha naf/vikings nr. lagret som nr.1 på mobilen.. Quote
Guest Eivind Soltvedt Posted August 9, 2005 Posted August 9, 2005 Auda og folkevogn. Søster har en 99-passat som ikke akkurat har vært billigste bilen med tanke på service og reparasjoner da. Helt grei bil å kjøre, men går som en harahund på spor uansett veiforhold (originaldimensjon) Svogeren min kjøpte seg en 98-A4 for halvt år siden.Til nå er følgende byttet eller må byttes:Vannpumpe, bremser rund baut (rust), demperene bak (rust), samtlige pyntelister utvendig på bilen (rust på innfestingsskinnene på listene, karosseriet er bra) Elektriske problemer ifm vindusheiser (knappene er helt på trynet) En annen Audi A6 jeg så såvidt i sommer (tror det var 00 eller 01 modell Tdi) hadde clutch som sviktet. Quote
Guest GammelGul Posted August 9, 2005 Posted August 9, 2005 Hva med C-klasse stasjonsvogn da TEA? Ellers så ville jeg ikke kvidd meg for å kjøpe en S 210 såfremt rusten er fiksa og alt ellers er i orden. Helst en etter 2000. Quote
Guest Espen Posted August 9, 2005 Posted August 9, 2005 Har hatt en -99 / -00 VW Passat TDi. Manuell. Bilen var veldig bra, men før overlevering fra merkeforhandler ved 75.000 km ble det byttet luftmengdemåler og noe i forstillingen. Utover det var den kjempebra, utrolig billig i drift. Hadde den nede i 0.41 Trondheim - Gardermoen iflg. kjørecomputer. Alt i alt en bra bil, men personlig vil jeg foretrekke en Mercedes til lik pris men med lenger km. stand, årsmodell etc. Noe Mercedes-feeling får du ikke uansett. I tillegg, hvis det skulle bli stående mellom VW og Audi, ville jeg heller valgt en godt utstyrt VW fremfor en mindre utstyrt Audi. Så og si samme bilen utenom prisen. Quote
Guest Eivind Soltvedt Posted August 10, 2005 Posted August 10, 2005 ) Svogeren min kjøpte seg en 98-A4 for halvt år siden.Til nå er følgende byttet eller må byttes:Vannpumpe' date=' bremser rund baut (rust), demperene bak (rust), samtlige pyntelister utvendig på bilen (rust på innfestingsskinnene på listene, karosseriet er bra) Elektriske problemer ifm vindusheiser (knappene er helt på trynet)[/quote']Glemte visst det vanligste som også denne har fått gjort (og som må gjøres på hver 60-100K km.) Bytte av alle bærearmer og støttestag i forstilling! Quote
Johnny Antonsen Posted August 10, 2005 Posted August 10, 2005 Kikker etter ny konebil.. Hun har lyst på en Audi A6 / VW Passat stv. diesel. Jeg kunne tenkt meg å kjøpe en MB S 210, MEEEN SÅ ER DET DET MED RUSTEN DA. Noen som har erfaringer med de ulike modeller av banne i kjerka bilene jeg nevner over. Tenker da på 1.9 tdi/ 2,5 tdi motor og automat kontra manuel på disse bilene. Er på ferie nå, og kjører rundt i mazdaen hennes (626) da min egen 300 TE står på verksted grunnet at den fikk lyst til å stoppe når den fant det for godt... Håper Keen Autoelektro finner feilen, så man slipper å ha naf/vikings nr. lagret som nr.1 på mobilen Halla Jeg ville gått for en c klasse hvis dere er redde for rusta i en 210 da c klassen er kommet vanvitigt bra ut på de fleste tester som er gjort.Den er selfølgelig langt fra en E klasse komfort messig men kanksje bedre når det gjelder mye annet på en E klasse. Når det gjelder Audi og Passat er valget enkelt PASSAT Max. 210 Quote
Alexander Posted August 10, 2005 Posted August 10, 2005 Jeg hadde ikke valgt hverken Audi A6 eller Passat fremfor en 210. Ingen av de bilene er for å si det litt pent skuddsikre. Tror nok en C-klasse bør vurderes jeg også. Quote
Guest amorino Posted August 10, 2005 Posted August 10, 2005 Både Passat og Audi A6 er gode biler, og jeg ville neppe brydd meg om skrekkhistorier på et MB-forum. A6 er diger, komfortabel, solid og en kjøremaskin. De tidligste modellene (av den nye typen) slet med hjuloppheng og noen innkjøringsproblemer. A6 er rimelig i innkjøp som bruktbil nå, og har solide VW-motorer som nok går samme distanse som MB sine etter hvert. 1.9 Tdi sies å være sprek - jeg har kjørt den, og det er IKKE sant! Opp på 2.5 eller noe deromkring. Passaten er i grunnen trygg, men akk så kjedelig. Det oser ikke luksus av folkebilen. Men også her var det litt jammer med hjuloppheng i 97 og 98 om ikke jeg tar helt feil (det er jo egentlig delvis samme bil som A4 som også hadde det problemet)! Passaten er kjip og kjedelig i både eksteriør og interiør. Jeg tror det å sovne bak rattet her er fullt mulig... 1.8T er derimot en morosom motor, og 1.9 Tdi kommer mer til sin rett på denne litt mindre bilen - men den er fortsatt ikke noen racer! Så til w210 - når min nå runder et år i heimen, så burde jeg kunne uttale meg litt her også. Rust er en ting, men blir tatt på kulanse! Bruker du 4000,- på en total Tectyl-behandling (da fjerner de også rust i hjulbuer og på understell med en syre, før de tectylbehandler) skal du ha en flott bil i mange år! Det sies at gearkassene sliter når de runder 200-250, men siden bilen var ny har i hvert fall noen BOS-verksteder tatt oljeskift på kassa hver 60.000 (den skulle være vedlikeholdsfri!!). Ellers er det en trygg, komfortabel og solid bundestank. Den er stor, og selv med tvillinger, vogn(er) og full sommeroppakning, så holder det for min del med sedan - som etter MIN mening er penere enn stv. Skiboks må jeg uansett ha - og dermed er sedan PERFEKT for min familie. Komfort på alle plasser, et konservativt, men linjelekkert interiør - og med litt juksekrom her og der så blir det flott! Personlig anbefaler jeg; Avantgarde (senket, likt lakkerte lister, flott treverk og stilig grill og xenon) eller Elegance (nøttetre, krom m.m.) - og finner du en med skinn, let's go for it! 97 er året da 5-trinnskassene kom. Gir bedre komfort og er definitivt med på å øke bruktverdien kontra en 96 mod. Det er samtidig ikke sikkert at du får tatt dørrusten på en 96-mod. KM er alltid er tema; jeg ville ikke kjøpt bil med over 125.000 på telleren - særlig ikke om den skal selges igjen. Rett over 100 er det meste tatt av store ting, og det er ennå nesten 100 igjen til den runder den magiske 200 og dermed synker betydelig (i folks hoder) i verdi! Til slutt; Passat, A6 eller w210 - prøv deg i privatmarkedet (på en 98 mod w210 er det fort 20-30.000 spare)ta en NAF-test, krev at selger utbedrer evnt. store feil (eller del på utgiftene) og du er i boks uten å ha kjøpt katta i sekken. NAF-test (stor) ca. 1500,- om du har medlemsskap (750,-)! Quote
Guest Geggi Posted August 10, 2005 Posted August 10, 2005 Først og fremst ville jeg hatt 210, men hvis 30 års-rustgaranti ikke er godt nok ville jeg heller hatt Volvo V70 eller kanskje Saab 9-5 langt før VW som sliter med mye problemer med modeller etter 2000. Audi er komfortabelt nok, men er i toppsjiktet med servicepriser. Quote
Guest Eivind Soltvedt Posted August 10, 2005 Posted August 10, 2005 Først og fremst ville jeg hatt 210' date=' men hvis 30 års-rustgaranti ikke er godt nok ville jeg heller hatt Volvo V70 eller kanskje Saab 9-5 langt før VW som sliter med mye problemer med modeller etter 2000. Audi er komfortabelt nok, men er i toppsjiktet med servicepriser. [/quote'] vw slitt med kvalitet etter 2000? ikke noe mer enn før vel? Quote
Thor-Egil Andersen Posted August 10, 2005 Posted August 10, 2005 Hmmm. får nok se litt mer etter en 220 cdi fra 2000 og opp. Vill ha Avantguard og skinn, Skal bruke god tid. Greit å få noen tips, takk skal dere ha.. Quote
Recommended Posts