Jump to content

Recommended Posts

Posted

Det pipler friskt i bakkant/underkant av vannpumpa mi. Det renner ned i forkant slik at det treffer oljetappepluggen.

Er det noen som vet om det er mye styr å skifte vannpumpe? Eller er det en pakning baki der som er lekk og som kan skiftes?

Motoren er en M103 300E/SE

Guest MixaloT
Posted

Hei!

Mener nå at det ikke er den helt store jobben som skal til for å få byttet vannpumpen om du er litt mekanisk anlagt.

Når du bytter pumpen, så ligger det som oftest med en ny pakning som skal ligge mellom blokk og pumpe.

Av symptomene så høres det ut som om den har gjort sin siste reis. Du kan også sjekke om det er slakk i pumpe-akslingen ved å ta grep over 2 vifteblader å prøve å rikke den opp og ned.

Slakk her = gåen vannpumpe.

Guest Eivind Soltvedt
Posted

mixalot: Den beskrivelsen for å sjekke slark passer på M102 motor, Tjærand har M103 og der sitter vannpumpa rett ved siden av servopumpa.

Mener å huske at det vannet går via slanger inn/ut av vannpumpa på den. Rett på meg om jeg tar feil dere som husker bedre!

Posted

Kikket litt mer og jeg regner med at det bare er pakningen. Den er boltet fast i blokka med 4 skruer og pakningen ligger mellom blokka og pumpa. Litt vondt å komme til der, må av med alle slanger og termostathus og kanskje også servopumpe.

Har akkurat skrudd ut girkasse på G-wagen så det skal bli en fin avveksling å mekke på noe som ikke har spett og slegge listet som nødvendig spesialverktøy

Guest amorino
Posted

Før du gjøre noe; er du sikker på at det er vannpumpa/pakningen? Mister du vann (se ekspansjonstanken)?

Jeg trodde også at helvete var løs - det piplet vann fra motoren/gearkasseblokka, men jeg mistet ikke kjøleveske! I varmt vær er det der det renner av fra AC-anlegget ditt, og ved stopp etter lang tids bruk av AC vil det renne et par desiliter som følge av kondens!

Bare et skudd i blinde - men siden du ikke nevner noe om at du mister væske fra anlegget, så ville jeg bare nevne det! Just in case, up in space - vet du!! :lol:

Guest Eivind Soltvedt
Posted

Letteste måten å få ut pumpa på er å fjerne alt som er i veien foran. Dvs radiatorer og sånt. (håper du ikke har ac! ;) )

Servopumpa må også løsnes for å få ut f..nskapet. Regn med noen gode timer med jobbing. Tror jeg brukte 5-6 timer på bytte av min. Ett verksted hadde nok gjort det på halve tida.