caaatooo Posted September 7, 2009 Share Posted September 7, 2009 Hei, Jeg har en '07 MB CLS 320 CDI med Airmatic luftfjæringer. Bilen er allerede senket ca. 30 - 35 mm, men jeg skulle ønske den kunne vært litt lavere, særlig foran, slik at den ville fått riktig "stuk". Er det noen som vet hvor mye man kan justere høyden på Airmatic-systemet? Evt. om det finnes andre "duppeditter" som gjør det mulig å senke bilen enda lavere, uten at dette innebærer stor risiko for å ødelegge Airmaticen? Kan man justere inn forskjellig høyde i Comfort - Sport 1 - Sport 2 programmene, eller kan man bare ha to høyder? Planen var nemlig å bruke Sport 2 som et cruise-/parkeringsmodus, der bilen var nokså lav... Slenger med et bilde av CLS'en, sammen med BMW'en som ble byttet ut til fordel for denne: På forhånd takk for nyttige innspill Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stian Stormyr Posted September 7, 2009 Share Posted September 7, 2009 http://adjustableairride.com/ Kunne dette være en ide? Skal hvertfall anskaffe dette til min egen bil! Mange som har gode erfaringer med disse settene (Kjetil her på forumet bl.a) Evt. er det bare å ta en rask kikk innom på mbworld evt. benzworld.org, så er det nok av folk som anbefaler dette! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ronnie Westpold Posted September 7, 2009 Share Posted September 7, 2009 Dette er en suveren løsning Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
caaatooo Posted September 8, 2009 Author Share Posted September 8, 2009 Brabus har en elekronisk senkemodul som skal kunne kombineres sammen med Airmatic, jeg har det på min, men den ble koblet vekk av verkstedet(uten å ha spurt meg først ), dem koblet den bort pga av den kom i konflikt med nivåsensoren til Airmaticen og dermed fikk jeg feilmelding på multidisplayet,hevder dei, vet ikke om det stemmer? Men brabusmodulen senket bilen 30mm mener jeg. Hvis Brabusmodulen senker bilen 30 mm så har den ikke noen funksjon for min del, da bilen allerede er senket 30 - 35 mm på Airmaticen fra før av. Derimot kunne det jo blitt bra hvis den senket bilen ytterligere 30 mm... Har forstått det slik at Brabusmodul etc. har mest funksjon på biler med ABC (Active Body Control), typisk W220 som har en eldre type luftfjæringer..? http://adjustableairride.com/ Kunne dette være en ide? Skal hvertfall anskaffe dette til min egen bil! Mange som har gode erfaringer med disse settene (Kjetil her på forumet bl.a) Evt. er det bare å ta en rask kikk innom på mbworld evt. benzworld.org, så er det nok av folk som anbefaler dette! Dette så kjekt ut, ja! Hvor mye senker dette, og kommer det i konflikt med noe av luftfjæringens elektronikk spesielt eller bilens elektronikk generelt..? Vet du om bilen fortsatt senkes ytterligere under kjøring ved visse hastigheter når disse er montert, eller er høyden "konstant" da? Ser det står at monteringen tilnærmet er "plug & play" på alle biler unntatt CLS og E-klasse (W211). Noen som vet hvor mye arbeid det er å montere slikt..? Dette er en suveren løsning Så du tillater meg å gjøre dette? Det er jo tross alt "din" bil, hehe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ronnie Westpold Posted September 8, 2009 Share Posted September 8, 2009 :lol: dette er super enkelt å montere. Fungerer på samme måte som det du har i dag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ronnie Westpold Posted September 8, 2009 Share Posted September 8, 2009 Brabus sin senker 30mm og ikke 30mm til Hadde en sånn på min siste W211 montert hos Brabus. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stian Stormyr Posted September 8, 2009 Share Posted September 8, 2009 Har forstått det slik at Brabusmodul etc. har mest funksjon på biler med ABC (Active Body Control), typisk W220 som har en eldre type luftfjæringer..? W215, R230 og W220 har ABC (hydraulisk regulering). Etter det jeg har forstått så er disse senkningsmodulene ganske dyre i innkjøp. Dette så kjekt ut, ja! Hvor mye senker dette, og kommer det i konflikt med noe av luftfjæringens elektronikk spesielt eller bilens elektronikk generelt..? Vet du om bilen fortsatt senkes ytterligere under kjøring ved visse hastigheter når disse er montert, eller er høyden "konstant" da? Du kan justere selv hvor lavt du vil gå. Men det er neppe å anbefale å senke så lavt at du begynner å få feilmeldinger på kjørecomputeren. Nå vet ikke jeg hvordan det er på CLS med airmatic, men har lest at CLen senkes automatisk for å redusere luftmotstand når man passerer 140 km/t (har forresten aldri testet om dette er fakta.. ) Slenger ved et bilde av en som har fått perfekt høyde med dette settet: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
caaatooo Posted September 9, 2009 Author Share Posted September 9, 2009 :lol: dette er super enkelt å montere. Fungerer på samme måte som det du har i dag. Så senkingen av bilen skjer ikke ved bruk av datamaskin etc., men vet justering av stag/"duppedingser" under bilen..? Eller er det slik den senkingen som allerede er gjort på bilen er blitt gjort ved å senke luftmengden i luftbelgene, og disse stagene gjør den ytterligere lavere? Litt OT og enda mer "mas" til deg Ronnie, men hvordan fungerte bilen på 255/30-20" og 305/25-20" Falken dekk? Var det noe sporing, subbing, støy, etc..? Nå står det Yokohama 245/30-20" og 285/25-20" dekk på, som fungerer bra, men fremdekkene er snart moden for utskiftning pga. stor slitasje på innerkanten. Har forstått det slik at Brabusmodul etc. har mest funksjon på biler med ABC (Active Body Control), typisk W220 som har en eldre type luftfjæringer..? W215, R230 og W220 har ABC (hydraulisk regulering). Etter det jeg har forstått så er disse senkningsmodulene ganske dyre i innkjøp. Dette så kjekt ut, ja! Hvor mye senker dette, og kommer det i konflikt med noe av luftfjæringens elektronikk spesielt eller bilens elektronikk generelt..? Vet du om bilen fortsatt senkes ytterligere under kjøring ved visse hastigheter når disse er montert, eller er høyden "konstant" da? Du kan justere selv hvor lavt du vil gå. Men det er neppe å anbefale å senke så lavt at du begynner å få feilmeldinger på kjørecomputeren. Nå vet ikke jeg hvordan det er på CLS med airmatic, men har lest at CLen senkes automatisk for å redusere luftmotstand når man passerer 140 km/t (har forresten aldri testet om dette er fakta.. ) Vet du hvordan denne justeringen skjer..? Er det justeringer på stagene, eller må jeg inn hos Teknisk Bureau for å få det justert på datamaskinen? Frister "litt" å bestille disse stagene, må ærlig innrømme det... Blir uansett neppe montering før til våren, siden jeg kanskje skal bruke denne bilen litt på (godt) vinterføre også.. Jeg må forresten få tatt en titt på grombilen din en dag det passer, Stian Legger ved noen bilder av godt senkede CLS'er. Den øverste var litt for mye senket bak, mens den nederste så rimelig "riktig" ut. Hadde jeg bare fått min litt mer ned, særlig foran, så hadde det sett omså bedre ut enn det gjør nå... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ronnie Westpold Posted September 9, 2009 Share Posted September 9, 2009 Fine med disse justerbare armene er jo at du kan prøve og feile litt. Mulig du kan få litt lavere foran, men ikke sikkert det er noe særlig å kjøre med, Men lykke til. Jeg var meget godt fornøyd med oppsettet fra Falken. Ingen sporing eller subbing. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjetil Halvorsen Posted September 9, 2009 Share Posted September 9, 2009 adjustable airride systemet er det samme for airmatic og abc. Det er justerbare stag du bytter ut med de originale føler-stagene som sitter på understellet under. Meget enkel montering uten spesielt verktøy. Fordelen er at det er trinnnløs justering (gjenger), så du kan i prinsippet justere så lavt/høyt du vill. Jeg har hatt dette både på R (airmatic) og CL (ABC) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
caaatooo Posted September 10, 2009 Author Share Posted September 10, 2009 Fine med disse justerbare armene er jo at du kan prøve og feile litt. Mulig du kan få litt lavere foran, men ikke sikkert det er noe særlig å kjøre med, Men lykke til. Jeg var meget godt fornøyd med oppsettet fra Falken. Ingen sporing eller subbing. Igjen, takk for svar Ronnie Kommer nok til å bestille meg slike stag, for så å montere dem til våren når sommerhjulene skal på igjen adjustable airride systemet er det samme for airmatic og abc. Det er justerbare stag du bytter ut med de originale føler-stagene som sitter på understellet under. Meget enkel montering uten spesielt verktøy. Fordelen er at det er trinnnløs justering (gjenger), så du kan i prinsippet justere så lavt/høyt du vill. Jeg har hatt dette både på R (airmatic) og CL (ABC) Kjekt å høre noen som har erfaringer med dette Tok CLS'en opp på bukk i går for å ta en titt sammen med en bilkyndig kompis, og det så ut til å være en grei sak å skifte de stagene - nesten så lett at til og med jeg kunne ha greid det Hvordan har du justert CL'en din forresten? Ut ifra bildet ser den ut til å ha det "stuket" som jeg ønsker, dvs. like høy mellom dekk og skjermer både foran og bak. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stian Stormyr Posted September 10, 2009 Share Posted September 10, 2009 Vet du hvordan denne justeringen skjer..? Er det justeringer på stagene, eller må jeg inn hos Teknisk Bureau for å få det justert på datamaskinen? Frister "litt" å bestille disse stagene, må ærlig innrømme det... Blir uansett neppe montering før til våren, siden jeg kanskje skal bruke denne bilen litt på (godt) vinterføre også.. Du fikk vel svaret på dette litt lenger opp her. Tenker nok heller ikke å montere dette på min egen før til våren. Jeg bruker CLen hele året! Funker faktisk overraskende bra med 18" pigg, hever den opp også så da går det fint. Digg å kjøre ordentlig bil hele året.. Jeg må forresten få tatt en titt på grombilen din en dag det passer, Stian Det er jo alltid trivelig, så det må vi få til.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjetil Halvorsen Posted September 11, 2009 Share Posted September 11, 2009 adjustable airride systemet er det samme for airmatic og abc. Det er justerbare stag du bytter ut med de originale føler-stagene som sitter på understellet under. Meget enkel montering uten spesielt verktøy. Fordelen er at det er trinnnløs justering (gjenger), så du kan i prinsippet justere så lavt/høyt du vill. Jeg har hatt dette både på R (airmatic) og CL (ABC) Kjekt å høre noen som har erfaringer med dette Tok CLS'en opp på bukk i går for å ta en titt sammen med en bilkyndig kompis, og det så ut til å være en grei sak å skifte de stagene - nesten så lett at til og med jeg kunne ha greid det Hvordan har du justert CL'en din forresten? Ut ifra bildet ser den ut til å ha det "stuket" som jeg ønsker, dvs. like høy mellom dekk og skjermer både foran og bak. Min har like stor avtand foran og bak, liker det best slik. Har den skikkelig lavt på nedre nivå, og kjører vanligvis i midtnivå. Da er den omtrent som original.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
caaatooo Posted September 14, 2009 Author Share Posted September 14, 2009 Du fikk vel svaret på dette litt lenger opp her. Tenker nok heller ikke å montere dette på min egen før til våren. Jeg bruker CLen hele året! Funker faktisk overraskende bra med 18" pigg, hever den opp også så da går det fint. Digg å kjøre ordentlig bil hele året.. Det er jo alltid trivelig, så det må vi få til.. Jeg har 19" vinterhjul på piggfrie dekk til CLS'en, så jeg er sant å si litt spent på hvordan det skal gå... Har likevel erfaring med 18" pigg på vinter i fire sesonger på BMW 5-serie (E39 og E60), samt med 17" pigg på MB S124, og er godt fornøyd med alle disse oppsettene. Min har like stor avtand foran og bak, liker det best slik. Har den skikkelig lavt på nedre nivå, og kjører vanligvis i midtnivå. Da er den omtrent som original.... Jeg må se om jeg ikke får omprogrammert Sport 2 programmet mitt til "senkeprogrammet", slik at jeg kan ha "kjørehøyde" (les: litt senket) i Sport 1, mens Comfort forblir slik det skal være. Takk for alle innspill! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ronnie Westpold Posted September 14, 2009 Share Posted September 14, 2009 19 piggfritt funker utrolig bra Cato. Har brukt det i flere sesonger og går nok for det også til vinteren. Men mulig føret er litt annerledes i Tromsø Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Håkon Posted September 14, 2009 Share Posted September 14, 2009 Comfort, Sport1 og Sport2 har med stivheten på bilen å gjøre - er det noen som omprogrammerer disse til å også påvirke høyden? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
caaatooo Posted September 14, 2009 Author Share Posted September 14, 2009 19 piggfritt funker utrolig bra Cato. Har brukt det i flere sesonger og går nok for det også til vinteren. Men mulig føret er litt annerledes i Tromsø Jeg har i alle år hatt lyst til å oppgradere fra 18" til 19" på vinteren, men har ikke turt det siden jeg har vært redd for at bilen ville bli helt ubrukelig (selv om jeg har en gammel "vinterbil"/bruksbil som jeg stortsett bruker hele vinteren). Synes man må ha litt gromme vinterhjul også, særlig siden vi har vinterføre mesteparten av året her oppe Hvis piggfritt viser seg å være ubrukelig på nord-norske vinterveier regner jeg med at det blir innkjøp av Nokian Hakkapelita 5 piggdekk Comfort, Sport1 og Sport2 har med stivheten på bilen å gjøre - er det noen som omprogrammerer disse til å også påvirke høyden? Slik CLS'en min er nå er den senket på høyden i begge sportprogrammene - dvs. Sport 1 og Sport 2 - og den blir i tillegg noe stivere i Sport 2. Det er i alle fall mulig å ha en høydeforskjell, men om alle tre innstillingene kan ha separat høyde vet jeg ikke enda, men det håper jeg virkelig at de kan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.