Jump to content

M103 skifte av lager på kjølevifte

ToreBj

Recommended Posts

Lager.?

Har ikke du viskosekobling som er boltet rett på løpehjul.?

Er det lager til løpehjul du mener.?

På min er det presset inn i et aludeksel som er skrudd fast i blokka, tror du må bytte hele dekselet med lager i, hvis du ikke er godt kjent med lager og kan kjøpe lager løse på mål fra SKF eller lignende..... :?

Tror det er helt likt som på min og da er det et deksel som er festet med 4 bolter utenpå registerkjededeksel, dette må av........

For å komme til dette dekselet så må først vifta av med viskosekobling (uhmbraco i senter, låses ved hjelp av en ekstra uhmbraco i bakkant som låser løpehjulet fast slik at du får løsnet bolten til viskosekoblingen).

Deretter er løpehjulet festet med 4 bolter 10`er nøkkel, tror det er M6, sitter også en hel skive til alle boltene rett bak, ta vare på dette. :lol:

Da ser du dekselet, på venstre side sitter det et til løpehjul(rett over dynamo) som er festet med en mutter på bakkant av deksel, dette bør du også sjekke når du først har alt av, er det slark eller skurring så bytter du det og, tror det koster 3-4 hundre hos BOS.

Dekselet løsnes da med å ta av de 4 boltene, inni der sitter et lager som er presset inn eller satt inn ved hjelp av temperatur forskjell, dvs lageret er fryst og deksel er varmet opp er usikker på hvilken metode som er brukt, men en ting er sikkert du får ikke lageret løst hos BOS, der må du kjøpe hele dekselet med lager i.

Men du kan lese av delenummer på lager å kjøpe nytt hos SKF men jeg tror ikke det svarer seg med hensyn på arbeid.

Håper det er likt på din da begge motorene er M103 blokk...... :lol:

Lykke til.... :lol: