Jump to content

2008 R320CDI 4-matic Likbil. Oppdatert med bilder i solen

Recommended Posts

Posted

I dag hentet jeg en Mercedes R320 4-matic 2008 modell hos et av de lokale begravelsesbyråene, altså en bårebil/likbil :D Syns ikke den så så ille ut før jeg fikk vasket den skikkelig og fikk skikkelig med lys mot lakken på den, tilstanden var IKKE BRA!!! Gikk på med Grime Reaper 1:3 på den først, deretter PrickBort, Bilberry 1:5 på felger. Så igang med FoamCannon med CG CWG, og håndvask med mitt etter det.  At det kan bli så sinnsykt mye tjæreflekker på så kort tid er helt utrolig, og samme med riper. Denne skal ha såkalt ripebestandig klarlakk, men det skulle man ikke tro når man ser på denne!!

Ting som ble brukt:

Prick Bort

GrimeReaper 1:3

Bilberry 1:5

CG Citrus wash and gloss

Optimum Tire Gel

MG Hyper Dressing til dashbord, midtkonsoll og dørsider

3M Extra Fine Cut

3M Gul Pad

3M Control Spray (Wipedown)

CG Leather Scent

CG Petes #53 LSP

TW Wet And Black (på plast inni hjulhus)

Ble sinnsykt dårlige ferdigbilder da det var ganske mørkt da bilen var ferdig, men har fått med et greit 50/50 bilde og dårlig etter bilder.

50/50 er nesten det som er mest viktig å få med :D

Burde gått på med 3M FCP først her, men da det bestilles en rimelig polering blir det 1-stegs....

Blir de godt fornøyde får jeg vel mer jobb derfra, de har iallefall to biler til. 1 S124 bårebil og en R320 CDI til.

IMG_0257.jpg

Felgene ser ikke så ille ut på bildet men de var langt fra bra:

IMG_0258.jpg

IMG_0259.jpg

Detailing dog Aisha er med:

IMG_0260.jpg

IMG_0261.jpg

IMG_0262.jpg

Denne ripa er med på 50/50 bildet og, ble så godt som borte :D  :

IMG_0263.jpg

IMG_0264.jpg

Lakktilstand på verste punkt:

IMG_0265.jpg

50/50:

IMG_0269.jpg

Samme sted annet vinkel:

IMG_0270.jpg

Ferdigbildene er som skrevet over helt tragiske grunnet det er mørkt ute og garsjen min er for liten til å bruke som fotostudio til annet enn lekebiler i str 1:24 o.l. men her kommer de:

IMG_0272.jpg

IMG_0277.jpg

IMG_0279.jpg

IMG_0280.jpg

IMG_0282.jpg

IMG_0284.jpg

IMG_0286.jpg

IMG_0287.jpg

IMG_0288.jpg

Vanskelig å se hvordan resultatet egentlig ble men det ble ganske så bra mtp 1-steg tør jeg påstå :D

Posted

Et massivt stykke bil dette. Ser veldig blank og fin ut på bildene. Så ut som du fikk tatt mye med ett-stegs også. Jeg ser bare skum på ustyrslista di. Slapp du ull på den ripa?

Posted

yess. brukte kun gul 3m-skumpad, og gul 3m :D Trodde jeg lurte meg selv når den ble borte så kjørte controlspray og ipa for å sjekke to ganger :D

Posted

nja, det som var rart er at små vaskeriper var vanskelige å få bort, så langt fra myk lakk, men samtidig var det enkelt å få bort større riper. Kan vel kalle den medium til hard eller noe sånt. var langt fra VW-passaten jeg tok for to helger siden liksom...

Posted

Våtsliping er på teststadiet enda, har prøvd litt og fått strøkne resultater, jeg holder til på roverud, som ligger rett utenfor kongsvinger. Tar på meg poleringsoppdrag, men foreløpig ikke noe særlig mtp våtslip, kommer litt an på eksakt hva som skal tas. :D

Posted

Naboen som kjører denne bilen er storfornøyd, eieren vet jeg ikke før i morgen, men går det an å ikke være fornøyd med denne jobben? (hørtes kanskje kvalmt ut, men det var ikke intensjonen  :? )

Posted

bårebiler har alltid hvite skilt så lenge de brukes som, ja , bårebil. De er da registrert i kjøretøyklasse LB, (lastebil?) har hvite skilt og samme årsavgift som en veteranbil... Så byråene sparer sinnsykt med avgifter når de kjøper bilen, sinnsykt mye avgifter i året, får igjen momsen osv. Så bilen blir jo rett og slett gratis sammenlignet med hva vi vanlige mennesker må betale for noe sånt...

Posted

Når du har lagt på skum spyler du da av med HT etter noen minutter også vasker for hånd etterpå? Eller hvordan fungerer det?

Avfetter først, så spyler med ht, så legger jeg skum med sterk blanding med foamcannon, spyler av når skummet begynner bli borte, skummer igjen(for maks glid til microfiber-mitten) og håndvasker med såpe i bøtta i tillegg til skummet som ligger på og spyler av igjen :D

Foam Cannon er gull verdt!!

Posted

Høres bra ut.  :D

Har vurdert å anskaffe en slik selv. Er det noen spesiell type såpe du bruker i foamcannon?

Bruker mest chemical guys citrus wash and gloss. den er drøy i bruk, funker bra og koster ikke all verden :D

www.scandicshine.no selger denne. de selger forsåvidt og den foamcannon jeg har. Hvis du først har prøvd en blir det aldri det samme å vaske bil uten. sterkt avhengighetsdannende.

Posted

Detta var en bil jeg godt kunne tenke meg å ligge i, eller kanskje ikke enda :P

• 3 weeks later...
Guest Marius Lindaas
Posted

Ble sittende å se på bilen og resultatet ser jo bra ut... Har selv en 02 C-180 som er usedvanlig sliten i lakken og tror kanskje nå at jeg må sende denne til noen som kan bilpleie.

Men jeg kom til å undre på en ting etter å lest litt. Er bilen registrert for to eller tre personer? Altså teller Kistefyllet som en passasjer? Hmm.

Posted

Ser jo rimelig bra ut dette da. R-klasse er myye bil!!  :lol:

Ble eieren fornøyd?

Han ble sikkert dødsfornøyd :lol:

Sorry offtopic, klarte ikke å dy meg :-)

Posted

Forskrift om engangsavgift vedr. begravelsesbil:

Begravelseskjøretøy er fritatt for avgift etter Stortingets vedtak om engangsavgift på motorvogner m.m. § 5 bokstav g. Det er et vilkår for fritak at vedkommende motorvogn blir godkjent og registrert som begravelseskjøretøy ved første gangs registrering. Motorvognen må registreres på firma som driver begravelsesvirksomhet.

Med begravelseskjøretøy menes motorvogn som er spesielt innrettet for transport av døde personer i kiste. For at motorvognen skal gis avgiftsmessig status som begravelseskjøretøy må følgende vilkår være oppfylt:

1. Motorvognen skal ha en skillevegg mellom førerhus og bårerom.

2. Bårerommets lengde må kunne romme en kiste på 225 cm inkl. håndtak når den står midtstilt i bårerommet.

3. Bårerommet skal ha en glidebane egnet til å føre en kiste inn og ut med.

4. Motorvognen skal ha fast montert lysanordning på taket hvor tros- eller livssynssymbol til enhver tid er godt synlig fra alle bilens sider. Selve symbolet kan være utskiftbart. Symbolbruk kan unnlates ved gravferd.

Retningslinjer/regelverk:

Forutsetningen for fritak er at det dokumenteres at motorvognen registreres på et begravelsesbyrå som er i virksomhet. Det skal foreligge attestasjon fra kirkeverge, eventuelt prest eller lensmann om at firmaet driver eller skal drive begravelsesvirksomhet. Fritaket bygges på en forutsetning om at kjøretøyene brukes aktivt i begravelsesbyrået/virksomheten. Begravelsesbyrået må derfor kunne begrunne at det har behov for kjøretøyet ut fra virksomhetens omfang og eventuelt særlige forhold.

Begravelsesbyrået skal i tillegg avgi skriftlig erklæring om at vedkommende er kjent med vilkårene.

Det forutsettes at motorvognen etter alminnelige normer er egnet til begravelseskjøring, og for øvrig fyller vilkårene til begravelsesbil i forskrift om engangsavgift.

Opphør av motorvognen som begravelseskjøretøy skal skje etter de hovedprinsippene som kommer fram under pkt. 7.11.

Tollvesenet skal gi påskrift og kode (BEG) på Vegdirektoratets blankett NA-0221:

Begravelseskjøretøy kr............. pr. måned

(rubrikk Tollvesenets attestasjon/merknad i del II)

Begravelseskjøretøy registreres i kode 312 - varebil (begravelseskjøretøy).

Ved opphør i bruken som begravelseskjøretøy, skal kjøretøy som tilfredsstiller kravene til definisjonen av varebil kl. 2 omregistreres til denne avgiftsgruppen, og de kjøretøyene som ikke tilfredsstiller kravene til varebil kl. 2, til varebil kl. 1 (personbil) ved registrering.

Det månedlige beløpet beregnes med grunnlag i den avgiftsgruppen motorvognen vil bli registrert i etter opphør som begravelseskjøretøy. Blankett NA-0221 påføres hvilken avgiftsgruppe motorvognen tilfredsstiller etter opphør som begravelseskjøretøy.