Jump to content

Jonas sin S124 Lorinser


LuckyDuck

Recommended Posts

Skal prøve å holde denne litt oppdatert, men tiden vil vise hva jeg får tid til.

Men bilen min ble kjøpt i aug. 2008

Ikke med for mye utstyr men det virker for min del. Men ikke da jeg kjøpte den. Takluka virket ikke, støtdempere i fleng var mer eller mindre kaputt, starteren var langtifra god, hovedlysa var bånn, og frontvinduet lakk vann. supert.. ?

-Har forøvrig klart å rote bort nettstedet for utgreiing av vin nr mitt..

 

DSC00169.jpg

 

Men med en hel del nye dibbedutter i opphenget forran, så ble det til at jeg kjøpte dette vraket av en bil. Det virket iallefall slik etter ett og to år. Men sånn kan det gå når man vet hva slags bil man vil ha, og det bare er to-tre å velge mellom der og da.

Først gikk turen hjem for å få nytt batteri i vogna, etterpå ble det ny startmotor, ny demper på viftereima m.m.

  Det neste jeg reagerte på var masse kakling og ekkelt høye lyder fra motoren. Men dette kommer i all hovedsak om vinteren når vinterdieselen kommer. Altså med mer parafin i blandingen. Dysene ble sjekka og stempla OK. Lurer enda på hva det er..

 

hardanger232-1.jpg

 

Alt hva som er skiftet og utbedret på bilen til nå har jeg mista kontrollen på, men det er en hel del.

Siden det er over ett år siden jeg kjøpte bilen så skriver jeg ikke ned hele dagboka nå, men nå i dag er det bare ett senkesett som ikke er registrert i vognkort og ny støtfanger som mangler. Samt lakk.

Om jeg vil sette inn bakseter vet jeg ikke. Pga nye regler er jo bilen min nå blitt litt spesiell, man får jo ikke stasjonsvogn som varebil lenger. Og bilen blir aldri strøken, det har jeg innsett for lenge siden, men prøver nå alikevel..

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 680
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

For eksempel den ja :)

 

Vet ikke om denne kommer fra russerne eller hvor jeg fant den. Iallefall noe jeg fant på nettet for en tid tilbake og lagra på maskinen..

Equipment WDB1241931F230479

 

Model 300 TD TURBO

Chassis 1241931F230479

Engine 603960 12 042061

Transmission 722357 03 740727

Order 0 2 513 14029

Approx. year 1992

Dealer Belgium (513)

Interior cloth black (061)

Paint

744 brilliant silver metallic (с 1991)

Options

240 outside temperature indicator (с 01.03.1982)

341 additional lamp (с 01.09.1982)

412 electric sliding roof with tilting device (с 01.07.1983)

481 undershields (с 01.10.1962)

538 automatic antenna and front loudspeaker - without radio set (model 500SEC with loudspeaker only) (с 01.10.1989)

541 double roller blind used as luggage and passenger guard (с 01.01.1980)

550 trailer coupling (с 01.03.1965)

570 folding armrest front w202/210 stowage box front with armrest (с 01.04.1970)

front folding armrest w202 - housing at front with armrest

583 electric window lifters (front doors) (с 01.04.1970)

593 heat-insulating glass, all-around, heated rear window pane (single-sheet safety glass), band filter

green heat-insulating glass all round, heated rear window, single pane safety glass - tinted strip (с 01.01.1972)

614 lamp unit, asymmetrical, l.h. traffic, with amber lenses

lamp unit headlamps and fog lamps with amber lenses and front and rear door courtesy lamps (с 01.11.1978 по 31.03.1994)

652 8-hole light alloy rims (с 01.01.1990)

673 high-capacity battery (с 01.01.1964)

722 baggage rack, integrated (с 01.07.1981)

837 rubber mats on front floor and rear floor; with chassis, front only; with station wagon, including loading floor (с 01.11.1969)

873 seat heater for left and right front seats (с 01.02.1984)

Link to comment
Share on other sites

Bare litt kort om meg..

Benz-eiger fra august 2008, altså vært inni Mercedes-verdenen i ett av mitt 23 årige liv.

Bor for tiden på Kvernaland, kjører semi trailer for Schenker / LinjeGods, 90% lokalt.

Er nok ikke en ekstrem entusiast av Mercedes, men syns det er en kjempe god bil og liker den som min hobby.(Vil ha bilen så pen/teknisk god som mulig for det!)

 

DSC_0001.jpg

Bilen jeg kjører på jobb.

Og brukernavnet mitt LuckyDuck går igjen på skryteskiltet i lastebilen.

Link to comment
Share on other sites

Skal prøve å lage en liten historie av bilen min nå.

 

16092008082.jpg

Bilen er senket som man kan se her, hvor mye er foreløpig bare spekulasjoner..

 

16092008086.jpg

Et av presentasjonsbildene jeg tok før all mekkinga starta opp

 

Mercedes-BenzE300TDT002.jpg

Det er litt sjarm å fotografere inne på sandak/steinbrudd på lørdager..

 

DSC00273.jpg

Dette bildet ble tatt tidlig i våres da jeg så en bil med like lykter som jeg akkurat hadde montert på. Dette var visst bare en delebil fant jeg ut etter hvert..

 

DSC00297.jpg

Så etter godt å vel 4 ukers venting så fikk jeg felgene tilbake fra Stavanger Fengsel, de hadde sandblåst og lakkert 4 felger jeg kjøpte av en kamerat for 1500 kr på høsten en gang.

Og lakkering for 1900 kr for 4 felger var slett ikke gale syns nå jeg da. Det var helt litt rimelig til så enkle felger å være.

 

Link to comment
Share on other sites

Velkommen i klubben! Veldig lik min den bilen din! Din er nok en ganske sen 1992-modell. Jeg vet ikke hvor mange MB laget i året av dem, men din er produsert ca. 28.000 biler etter min, som er laget ca. 23.oktober 1991.

 

En pen 124 stasjonsvogn med riktig motor er kjempebil. Kan brukes til alt.

 

Når det gjelder baksetene, så vil jeg på det varmeste anbefale å få dem inn. Ingen grunn til å beholde den som varebil bare fordi det er spesielt. Jeg fikk min omregistrert på dagen den hadde vært 10 år i Norge :-)

 

 

Det vil alltids være litt plukk som bør gjøres på en sånn bil, men tar du litt slitedeler nå og da, så har du en kjempemessig bil så lenge du gidder.

 

Når det gjelder senkingen, så vil jeg tippe på ca. 45 mm. Min har fått sportlinefjærer, som gir ca. 30 mm senking, og din ser ut til å være en del lavere enn det. Hvis du vil justere høyden litt, så ligger det fjærputer oppå fjærene, som kan justere +/- 30mm avhengig av hvilke som sitter der.

Link to comment
Share on other sites

Takk for varm mottakelse i dette robuste miljø ;)

I dag vaska jeg bilen (jippi) og broderen lånte bilen til Ikea en tur, men da jeg fikk bilen tilbake var det ugler i mosen gitt...

Turtelleren har bestemt seg for å bryte sammarbeidet med resten av instrumentene, og motoren fusker helt plutselig på tomgang.. -akkurat som om den bare sviver på 5 sylindrer, men når jeg kjører har jeg fullt moment og kraft generelt i motoren.

 

-Han sa at han stod å venta litt på at noen skulle flytte et par vare-traller på parkeringsplassen, og da han skulle sette den i drive, så kvaltes motoren. Og etter dette har motoren og turtelleren blitt litt mannevond..

Har ikke sjekka sikringer eller noe sånt enda da jeg ikke har hatt tid til det enda. Men det er et helt ukjent problem dette her...

Girkassen har nylig blitt overhalt, om dette kan ha noe å si vet jeg ikke.

Skal sjekke litt i morgen, men er det noen idèer om hva dette kan skyldes?

Link to comment
Share on other sites

Takk for varm mottakelse i dette robuste miljø ;)

I dag vaska jeg bilen (jippi) og broderen lånte bilen til Ikea en tur, men da jeg fikk bilen tilbake var det ugler i mosen gitt...

Turtelleren har bestemt seg for å bryte sammarbeidet med resten av instrumentene, og motoren fusker helt plutselig på tomgang.. -akkurat som om den bare sviver på 5 sylindrer, men når jeg kjører har jeg fullt moment og kraft generelt i motoren.

 

-Han sa at han stod å venta litt på at noen skulle flytte et par vare-traller på parkeringsplassen, og da han skulle sette den i drive, så kvaltes motoren. Og etter dette har motoren og turtelleren blitt litt mannevond..

Har ikke sjekka sikringer eller noe sånt enda da jeg ikke har hatt tid til det enda. Men det er et helt ukjent problem dette her...

Girkassen har nylig blitt overhalt, om dette kan ha noe å si vet jeg ikke.

Skal sjekke litt i morgen, men er det noen idèer om hva dette kan skyldes?

 

Dette har med ELR (Electrisches Leerlauf Regulierung elns - elektrisk tomgangskontroll). Det er et relé bak batteriet som heter D-klima kickdown (hvis du har AC). Dette har med tomgangsstyring, kickdown og utkobling av AC å gjøre. Det er mulig du har en feil der, eller ved en giver.

 

Jeg fikk noe tilsvarende problem på min, men da fungerte turtelleren fortsatt. Det viste seg å være en magnet-sak som sitter bakpå dieselpumpa som var gått. Jeg nappet bare av ledningene til den og stilte opp tomgangen manuelt. Det fungerer helt fint, sommer som vinter. Eneste er hvis jeg starter den i type -20C, så går den litt lavt på tomgang (500 rpm) en liten stund før den stabiliserer seg rundt 650 der den skal være. Jeg hadde trodd det skulle variere mye mer med om jeg setter den i gir og ac slår inn og sånt, men den er veldig stabil. Så stabil at jeg egentlig ikke  savner ELR.

 

Pumpa har altså en mekanisk grunninnstilling som du stiller på pumpa, og i tillegg ELR som elektronisk justerer opp tomgangen for å gi riktig turtall selv om du setter en i gir eller AC kobler inn.

Link to comment
Share on other sites

Ser veldi bra ut bilen din :D Har du bilder innvendig av herligheten? :D

 

Det må jeg få til. Gikk opp for meg i går kveld at jeg ikke har fotografert inni bilen i det hele tatt..

Bilder kommer :)

 

Takk for informasjon, Frode! Jeg har ikke AC, men fant ut at motoren tenner på alle sylindrer, bare på et altfor lavt turtall.

Kickdown er også bortevekk. Men uten å ha for mye innsikt i det elektriske anlegg generelt, så tror jeg at jeg vil støtte den teorien din.

Link to comment
Share on other sites

Ser veldi bra ut bilen din :D Har du bilder innvendig av herligheten? :D

 

Det må jeg få til. Gikk opp for meg i går kveld at jeg ikke har fotografert inni bilen i det hele tatt..

Bilder kommer :)

 

Takk for informasjon, Frode! Jeg har ikke AC, men fant ut at motoren tenner på alle sylindrer, bare på et altfor lavt turtall.

Kickdown er også bortevekk. Men uten å ha for mye innsikt i det elektriske anlegg generelt, så tror jeg at jeg vil støtte den teorien din.

 

Siden kickdown og ELR ikke fungerer, så tror jeg det er begrenset med muligheter :

 

-Kickdownreléet er ødelagt.

-Kickdownreléet får ikke strøm.

-Kickdownreléet får ikke hastighetssignal.

 

Jeg fant ikke linken nå, men på en av de siste sidene i tråden om bilen min, der jeg styrer med AC på vårparten i år, har jeg linket til noen koblingsskjemaer. Ta deg litt tid med dem, og stikk deretter ut i bilen med et multimeter :-) . Sjekk om reléet får strøm. Gjør det det, så holder jeg en knapp på at det er blåst. Åpne det og gå over alle loddinger det er mulig å komme til. Er du litt heldig, så gjør det susen.

 

Men sjekkselvfølgelig sikringene først. Hvis alle ser hele ut, så prøv å rugge litt på dem. Det er ikke uvanlig med litt dårlig kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som at jeg må besøke noen folk som er mer kvalifiserte enn meg til å se på dette som skjer her..

 

Kan jo ta noen bilder imens da :)

Av interiøret f.eks.

 

DSC_0120.jpg

 

DSC_0127.jpg

 

DSC_0125.jpg

 

DSC_0128.jpg

Det er iallefall ikke manuelle vindusheiser framme :)

DSC_0126.jpg

Som man også her kan se, så er ikke setene helt orginale. Ettermontert istede for grått tøy. Jeg ville nok gjerne hatt skinn i dørene også dersom jeg skulle hatt skinnseter bak også. Blir liksom ikke helt gjennomført uten. Forsåvidt gode seter, men skinnene er helst litt ødelagte.

DSC_0129.jpg

Begynner å bli innkjørt etter hvert, ja..

Link to comment
Share on other sites

Den var sabla flott innvendig til å ha gått 4,5 runder da mann  :shock:

 

Liker biler som ikke bærer preg av å ha gått så langt, ja!

Ca sånn var 240`en jeg hadde før i verden også. Den hadde gått 315 000 km da jeg soldte den. Eneste som var slitt på den var litt lakk nederst på dørene. ellers strøken.

 

Men nå i dag så slukna lyset mitt i dæsjbordet og instrumentene. Sikringer er OK. Elektriske anlegg er jeg svak på. Så det blir nok et lite "verkstedbesøk" snart.

Link to comment
Share on other sites

Sitter en sikring bak på instrumenthuset også. En rød sak, ser ut som en pæreholder.

 

I tillegg er det en sak til å vri på (samme som nullstiller tripptelleren). Prøv å vri litt på den først, og se om lyset kommer tilbake. Gjør det ikke det, så er det nok enten sikringen som Alexander snakker om, eller dårlige loddinger bakpå vri-greia (den heter reostat).

 

Instrumenthuset kalles gjenre kombiinstrument, og hvis du søker litt i forumet, så står det beskrevet hvordan det tas ut. Relativt fort gjort, og ikkno å besøke verksted for :-)

Link to comment
Share on other sites

Fikk justert opp tomgangsturtallet i dag, ser litt ut som at det er gassvaieren som har sluppet litt.. Og men vi holdt på så kom plutselig lyset tilbake i dasjbordet også.

bra men litt skummelt også, med tanke på en evt dårlig kobling og litt gnistring. Gode ingredienser for å starte en liten brann..

 

Men turtelleren er fortsatt død. får åpne opp og se litt bak kombiinstrumentet mitt. har hørt om den sikringen der før, men ikke sett den sist jeg var bak der.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...