Jump to content

Advarsel til dere med ombyggde biler, også dere som bare har byttet motor.


Oborgen

Recommended Posts

Har hørt mye rart om Bertel O. Steen og deres kundebehandling opp igjennom årene. Var "dum nok" å levere min bilen til reperasjon hos Bertel O. Steen i Asker og Bærum i nov-07. Jeg hadde fått noen rare lyder i motoren min, det viste seg å være vannpumpen som hadde tatt kvelden. Hadde på det tidspunketet en liten lekkasje i radiatoren, som de oppdaget. De spurte om jeg ville bytte radiator siden de alt hadde tatt den ut. Noe jeg samtykket til. Så går det litt under et år så får jeg en lekkasje i den nye radiatoren som de satte inn. Det er et lite hull flensen i overkant av radiatoren. Da blir den byttet.

Så går det litt under et år (mai-09) så begynner det å lekke fra denne også. Tar da kontakt med BOS igjen i juni, nå vil de ikke gjøre noe som helst med bilen. En ting er at hele prosessen har tatt lang tid, at jeg har måttet purre flere ganger, men fikk i dag det endelige avslaget.

Begrunnelsen er at motoren i bilen ikke stemmer med chassisnummeret. Da gjelder ingen garantier, de sier at det var en feil at den ble byttet da jeg reklamerte første gang, da "oppdaget" de ikke at bilen var ombyggd.

 

Jeg har betalt over 13.000,- for ny radiator, som ser verre ut (se bilder), enn den gamle som stod i fra før. Ser ut som den de satt inn sist er brukt, den har en del rust. Det lekker fra sprekkdannelser i bunnen av den. Når jeg brukte BOS forventet jeg kvalitet og service, noe jeg ikke fikk. Ser ikke ut som om de har noen yrkesstolthet der heller.

 

Er det noen som har noen tips, hva jeg bør gjøre videre, det går da ikke å ha en slik kundeservice.

 

Har selv brukt Autocenteret Fjeldstad på bilen min, har ikke hatt noe å klage på der. Godt at det finnes alternativer som VTP og Stjerneservice når en trenger deler til bilen.

ny_MG_1479.jpg.dfa4b8e12f216c8c2298bfdd8555056a.jpg

ny_MG_1484.jpg.d62f266b532cb2061bbaee85ca6284f8.jpg

nysprekkebakfra.jpg.92672633de0fccd10855adf192b23239.jpg

Link to comment
Share on other sites

Du får altså ikke reklamert på en del som har blitt byttet og du har betalt for, fordi motoren som står i bilen ikke er den motoren som chassi ble levert med fra fabrikk?

 

Er dette bilen som står i signaturen din? 84/00 Geländewagen?

Link to comment
Share on other sites

Er bilen ombygd fra 84-modell (300 GD?) til 00 model G290? Det er da sannsynlig at det er forskjellige radiatorer. Har verkstedet første gang de byttet radiator satt in  den som skulle være original ifølge chassisnummer er da den feil i forhold til den nye motoren. Da har verkstedet gjort en feil, siden de burde vite at bilen er ombygd.

Men selv om det er feil radiator så skulle det vel ikke ha noe å si i forhold til holdbarheten. Har de satt inn fabrikkny radiator skal den ha full garanti, og skulle vært skiftet ut vederlagsfritt.

Eneste usikkerhetsmomentet her er om ombyggingen er utført på en slik måte at det ødelegger radiatoren. Da er verkstedet uten skyld i mine øyne.

Link to comment
Share on other sites

Men de må jo være nærmest tette i toppen dersom de åpner panseret på en slik bil og går videre med å bestille deler til en 80-modell 300GD uten å sjekke ut litt nærmere. Selv moren min hadde klart å se forskjell på motorrommet på en 30 år gammel 300GD og en ti år gammel G290..

Link to comment
Share on other sites

Du får altså ikke reklamert på en del som har blitt byttet og du har betalt for, fordi motoren som står i bilen ikke er den motoren som chassi ble levert med fra fabrikk? Ja, det er det de sier.

 

Er dette bilen som står i signaturen din? 84/00 Geländewagen? Ja.

Er bilen ombygd fra 84-modell (300 GD?) til 00 model G290? Det er da sannsynlig at det er forskjellige radiatorer. Har verkstedet første gang de byttet radiator satt in  den som skulle være original ifølge chassisnummer er da den feil i forhold til den nye motoren. Da har verkstedet gjort en feil, siden de burde vite at bilen er ombygd.

Men selv om det er feil radiator så skulle det vel ikke ha noe å si i forhold til holdbarheten. Har de satt inn fabrikkny radiator skal den ha full garanti, og skulle vært skiftet ut vederlagsfritt.

Eneste usikkerhetsmomentet her er om ombyggingen er utført på en slik måte at det ødelegger radiatoren. Da er verkstedet uten skyld i mine øyne.

 

Den var en 84-mod. 280 GE, før den ble totalt ombyggd til 2000 mod. G-290 TD. Bilen har DE skilter som satt på biler fra 1980-tallet. De har satt inn radiator med delenr 461....., så den er riktig i forhold til 290 motoren. 290 TD motoren kom ikke i g-wagen før i 1998. Bilen er godt kjent i MB sine databaser som 280 GE, da tidligere eier hadde den jevnlig på service fra 1984 frem 2002, de siste årene hos BOS i Asker og Bærum. Det de påstår er at de ikke oppdaget at bilen var ombyggd????

Selve ombyggingen er gjort av Autocenteret Fjeldstad, som har gjort dette tusenvis av ganger. Ombyggingen er godkjent av BT og er skrevet inn i vognkortet.

Men de må jo være nærmest tette i toppen dersom de åpner panseret på en slik bil og går videre med å bestille deler til en 80-modell 300GD uten å sjekke ut litt nærmere. Selv moren min hadde klart å se forskjell på motorrommet på en 30 år gammel 300GD og en ti år gammel G290..

Sikkert også på en 280 GE og G-290 TD.

 

Link to comment
Share on other sites

Har de satt inn radiator som er bergnet på 290 så må de jo ha sett at bilen faktisk var ombygd. Og om de i ettertid sier at de ikke visste bilen var ombygd så hvorfor hadde de da satt inn en 290-radiator? Og hvis radiatoren er korrekt i forhold til motoren så skal da ikke skaden ha noen sammenheng med at bilen er ombygd.

 

Enhver som er ansatt som mekaniker på et Mercedesverksted skal jo kunne se forskjell på en 280 GE og en G290. Om ikke burde ihvertfall førehunden hans knurra.

Link to comment
Share on other sites

Var å hentet bilen i går, de gir seg  ikke på at så lenge chassinummert "460......." ikke stemmer med delenummert "461......." så gir datasystemene deres avslag på garanti. Det er klart at de kunne ha gjort noe med det hvis de ville, men den viljen er totalt fraværende.

Link to comment
Share on other sites

Du har 2 års garanti på delen, det har ikke noe med bilen å gjøre, uansett hvilken bil delen er montert på.....det er jo også de som har gjort arbeidet så dette må bare være noe de prøver seg på, jeg hadde aldri gitt meg på det..... :?

Link to comment
Share on other sites

Var å hentet bilen i går, de gir seg  ikke på at så lenge chassinummert "460......." ikke stemmer med delenummert "461......." så gir datasystemene deres avslag på garanti. Det er klart at de kunne ha gjort noe med det hvis de ville, men den viljen er totalt fraværende.

 

Uansett dårlig unnskyldning. Bilene våre er full av deler med "feil" delenummer. 124 har massevis av både 126- og 201-deler. Sikkert mye annet også. Skulle det liksom ikke være garanti på sånt noe hvis de byttes ut heller,da?

Link to comment
Share on other sites

Var å hentet bilen i går, de gir seg  ikke på at så lenge chassinummert "460......." ikke stemmer med delenummert "461......." så gir datasystemene deres avslag på garanti. Det er klart at de kunne ha gjort noe med det hvis de ville, men den viljen er totalt fraværende.

 

Du får si til de på b.o.s at dette er ikke garanti men en reklamasjon på en del som er byttet som ikke holdt mål.

 

Det har jeg gjort hos en annen forhandler og da fikk pipa en annen lyd. Dette var faktisk 2 år etter at Garantien var utgått.

Link to comment
Share on other sites

Er bilen din godkjent med ombygginga?

 

Ville gitt dem beskjed om at dette skal fikses for deres regning umiddelbart, elelrs kontakter du media, den radiatoren din ser jo ut som den er like gammel som bilen.

Link to comment
Share on other sites

Var å hentet bilen i går, de gir seg  ikke på at så lenge chassinummert "460......." ikke stemmer med delenummert "461......." så gir datasystemene deres avslag på garanti. Det er klart at de kunne ha gjort noe med det hvis de ville, men den viljen er totalt fraværende.

 

Du får si til de på b.o.s at dette er ikke garanti men en reklamasjon på en del som er byttet som ikke holdt mål.

 

Det har jeg gjort hos en annen forhandler og da fikk pipa en annen lyd. Dette var faktisk 2 år etter at Garantien var utgått.

 

Her er konklusjonen i et brev jeg fikk fra BOS:

 

" Min slutsats är att det är ingen garanti eller reklamasjon på en ombyggd bil. Vi ser heller ingen anledning till att återbetala dig en tidigare betald och utförd reparation.

 

Med vennlig hilsen

Bertel O. Steen Asker og Bærum AS"

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Var å hentet bilen i går, de gir seg  ikke på at så lenge chassinummert "460......." ikke stemmer med delenummert "461......." så gir datasystemene deres avslag på garanti. Det er klart at de kunne ha gjort noe med det hvis de ville, men den viljen er totalt fraværende.

 

Du får si til de på b.o.s at dette er ikke garanti men en reklamasjon på en del som er byttet som ikke holdt mål.

 

Det har jeg gjort hos en annen forhandler og da fikk pipa en annen lyd. Dette var faktisk 2 år etter at Garantien var utgått.

 

Her er konklusjonen i et brev jeg fikk fra BOS:

 

" Min slutsats är att det är ingen garanti eller reklamasjon på en ombyggd bil. Vi ser heller ingen anledning till att återbetala dig en tidigare betald och utförd reparation.

 

Med vennlig hilsen

Bertel O. Steen Asker og Bærum AS"

 

 

 

 

 

 

 

Dette er bare tull. Dra dem til forliksrådet.

Link to comment
Share on other sites

Dette er jo en reklamasjons sak, har kjørt japse bil og der var det alldri noe diskusjon, var delen under to år og du hadde med kvittering dekket de dette uten diskusjon og krangel,

Eksempel fikk jeg byttet bakhjulslager (Bil med stiv bakaksel) grunnet olje lekkasje, kjørte ca 70000 km på ca 1,5 år, ny lekkasje verksted/importør dekket hele reprasjonen, samme med støtdemper som tok kveld etter nært to år kvittering fremvist ny del og de måtte ha den gammle delen  :shock:

STÅ PÅ, kontakt forbruker kontoret der du bor eller NAF hvis du er medlem der, dette er dårlig reklame for firmaet   

Link to comment
Share on other sites

Da ville jeg sendt ett hyggelig brev tilbake, å skrivd at det er ikke bilen du reklamerer på men en del som er kjøpt, og med skader som ikke kan tilskrives at den ikke er i orginalstand, og be om å få svar på Norsk, siden vi er i Norge.

du kan og be vedkommende svare på hva med at bilen er ombygget som gjør at de ikke vil stille seg ansvarlige til en reklamasjon, referer gjerne til deler av kjøpsloven.

Motor, gir, rør og slanger er G 290 TD, festemekanismen er tilsvarende orginal, altså kan ikke feilen tilskrives feilmontering, i tillegg er jobben utført hos dem, ingen klagde på at ting ikke stemte overens eller passa dårlig da.

 

Dette blir som å nekte å godta reklamasjon på en bremseslange som lekker, på grunnlag at dekkene er uorginale, altså du monterte BF istedet for de orginalmonterte, i samme dimensjon.

 

Såsant bilen din er godkjent ombygd ville jeg tatt denne til media, så godt betalt BOS tar seg, så burde de i det minste koste på seg det de er lovpålagt å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Bilen er bygd av Fjeldstad (som kjenner disse bilene bedre enn fabrikken i Graz), godkjent av BT og er i følge vognkortet en 290. Rammenummeret er totalt uinteressant når det gjelder G for på disse bilene har man byttet karosseri og motor i alle år. Dette vet BOS men de vil ikke vedkjenne seg bilene siden de dreit seg ut på 80-tallet og har gått glipp av mange millioner kroner i G500 og G55/K. Siden jeg har kjørt G i mange år har jeg vært innom en rekke verksteder. BOS her i Tønsberg har generelt vært flinke siden de ligger nærme kilden (Fjeldstad ligger i Holmestrand, 15 min unna). BOS i Asker/Bærum burde vite bedre siden 80% av G'ene i Norge har kjørt i kollektivfeltet mellom Asker og Aker Brygge. Oborgens problemer lukter panikk og ansvarsfraskrivelse. BOS har feilet hardt og de er klar over det, ellers hadde de aldri laget så mye bråk.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Skrev som sagt et nytt brev (post og e-post) til BOS Asker og Bærum 7/9-09.

 

Fikk følgende svar på e-post fra de samme dag: "Bekräftar att jag mottagit nedanstående brev och kommer att höra av mig snarast möjligt i ärendet."

 

Sende de en ny e-post 15/9-09, hvor jeg lurte på hvordan det gikk, har fremdeles ikke hørt noe fra de............

 

Har nå, også tatt kontakt med BOS sentralt, slik at de er klar over mine erfaringer med BOS Asker og Bærum.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg sendt et nytt brev med div. henvisninger til kjøploven. Hvor jeg samtidig opprettholder mitt reklamasjonskrav ovenfor BOS Asker og Bærum, tiltross for at jeg fikk avslag sist.

 

Du må heller vise til forbrukerkjøpsloven, med mindre du er næringsdrivende, og bilen er en del av firmaet. Kjøpsloven regulerer salg mellom jevnbyrdige parter, f.eks. ved privatsalg, men ikke mellom en profesjonell part (f.eks. BOS) og privatpersoner. Da er det forbrukerkjøpsloven som gjelder. I alle tilfeller burde man være bedre vernet som forbruker gjennom den.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har heller ingen god erfaring med BOS, dog her i Oslo omerådet. Hadde min C200K 01mod på A-service på 75 000km service og fikk et tilbud på 19 000kr inkl moms på ting de mente var feil med bilen utenom service. Og da har bilen vært på samme verksted helt siden den var ny, viste seg at det var få ting som måtte gjøres og det gjorde jg selv med deler til 1200kr.

 

Har også veldig lite godt å si om Toyota verksted. De skryter av at de har veldig god service osv. Men på firmabilen min, Toyota Previa D4-D 05mod. Jeg hadde problemer med at bilen gikk i nødmodus i oppoverbakker, holdt på med avlesing av feilkoder i 6mnd før de mente at det var turboen som var gåen. Bilen hadde da gått 86 000km ved skifte av turbo, bilen hadde vært på et ikke toyota verksted, men et godkjent verksted og alle servicer er fulgt. De ville ikke betale reprasjonen på 24 000kr inkl moms fordi den ikke hadde vært på et toyota verksted, de informerte aldri firma mitt om dette og sendte regninga til leasing selskapet som sendte den videre til oss. Nå 4mnd etter og akkurat 10 000km så er bilen "klikka" igjen. Og det som har vært det største problemet er at de har vært så veldig lite imøtekommende. Vi er fortsatt i diskusjon med Toyota angående regningen.

 

Er litt off topic men det viser vel at det ikke bare er BOS som er vanskelige men også verksteder som Toyota som skal være så¨veldig opptatt av service osv.

 

Men dette er vell klar reklamasjon som jeg ser det, det ser som nevnt her delen du reklamerer på ikke bilen....

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...