Jump to content

Recommended Posts

Posted

Låsesylinderen min ble kranglete for litt sida, så jeg tok den ut og erstattet den med en fra delebilen midlertidig. Siden jeg ville ha det riktig, så bestilte jeg ny sylinder på chassinr. hos Star autoco. Alternativet hadde jo vært å bare ta alle låsene fra delebilen.

I dag hentet jeg sylinderen, og den originale nøkkelen passet ikke. De sier at da må låsene ha vært byttet tidligere. Jeg kan selvsagt ikke nekte for at de har vært byttet, men jeg syns det virker rart. Den originale nøkkelen passer i hanskerommet, dørene og lokket baki. Det er ikke registrert at det er byttet låser. Dvs. at enten har jeg fått feil låsesylinder, eller så er det byttet låser, og noen har gjort det ganske grundig, uten at det er registrert i systemet.

Er det i det heletatt sannsynlig at jeg kan ha fått feil låsesylinder?

Jeg ble henvist til en låsesmed, som kan slipe opp nøkler på låsenummeret, eller programmere om sylinderen jeg har til å passe nøkkelen. Har noen erfaring med noe sånt?

Jeg har litt lyst til å slipe opp ny nøkkel, for å sjekke om den passer, og derved vite sikkert om jeg har fått feil sylinder eller ikke, men hvis det er helt utenkelig at man kan få feil, så er jo ikke det noe å bruke penger på. Hvis det nå viser seg at låsesylinderen er riktig, så er det jo uansett uinteressant å slipe opp ny nøkkel til den, med mindre jeg også minimum bytter låser til hanskerom og dører i samme slengen. Bare dørlåsene koster 1600 pr. stk.

Posted

Vel, alt er mulig, ikke sansynlig.

Jeg ble henvist til en låsesmed, som kan slipe opp nøkler på låsenummeret, eller programmere om sylinderen jeg har til å passe nøkkelen. Har noen erfaring med noe sånt?

Jeg hadde "programmert" den nye sylinderen til nøkkelen.

Posted

Vel, alt er mulig, ikke sansynlig.

Jeg hadde "programmert" den nye sylinderen til nøkkelen.

Hvis ikke det koster altfor mye, så kommer jeg nok til å gjøre det. Er det veldig dyrt, så tar jeg bare komplett låsesett fra delebilen og setter alt sammen over.

Posted

Tror det koster rundt en tusenlapp for en tenningslås, å tilpasse den nøkkel.

W124-låssylinder kan du konvertere selv og om du har "splintene", og er det slitt nøkkel som gjør det, så kan du fikse det med ei fil.

Posted

Tror det koster rundt en tusenlapp for en tenningslås, å tilpasse den nøkkel.

W124-låssylinder kan du konvertere selv og om du har "splintene", og er det slitt nøkkel som gjør det, så kan du fikse det med ei fil.

Den gamle låsesylinderen er pælmet.

Jeg har fått nr. til et firma jeg skal prøve å ringe en dag. En tusenlapp for å programmere om var ikke lite.. Det blir en fryktelig dyr låsesylinder etterhvert. Jeg regner med man trenger noe ekstra deler, så det ikke bare er noe man kan gjøre selv helt uten videre?

Ergerlig å ha brukt langt over tusenlappen på en nye en som ikke kan brukes :-(

Posted

En "vanlig" billigreparasjon på slitt nøkkel/lås er å demontere låssylinder, putte inn nøkkel og file låsesplintene så de går jevnt med selve sylinderen, dette gjør at det er rom for at flere nøkler kan passe i låsen, avhengig av hvor slitt det var.

Skulle problemet vært slitt nøkkel, så burde den være vrien med de gamle låsene også.

1000,- var for teningslås, i dette tilfellet en elektrisk rattlås til Nissan, så en låsesylinder burde være lettere, og billigere.

Det man gjor når man "koder" om låsesylinderen, er å skifte "låsesplintene" til de som hører til nøkkel.

Altså, får du noen til å lese av nøkkelen din, så kan de kanskje fortelle deg hvilke låsesplinter du skal ha og i hvilken rekkefølge.

Det kan jo også hende at du har fått feil lås også, enten feilproduksjon eller feilbestilling.

Ville tatt kontakt med leverandøren, og få sjekket opp om nøkkelen din stemmer overens med nøkkelkoden, de verste låssylindrene å skifte er jo den i midtkonsollen og den i bakluka, resten er jo lett, om en tidligere eier har skiftet låser, kan det jo komme fra en delebil eller bestillt universalt, passer nøkkelen din i midtkonsollen, er ikke mange som bryr seg om den.

Posted

En "vanlig" billigreparasjon på slitt nøkkel/lås er å demontere låssylinder, putte inn nøkkel og file låsesplintene så de går jevnt med selve sylinderen, dette gjør at det er rom for at flere nøkler kan passe i låsen, avhengig av hvor slitt det var.

Skulle problemet vært slitt nøkkel, så burde den være vrien med de gamle låsene også.

1000,- var for teningslås, i dette tilfellet en elektrisk rattlås til Nissan, så en låsesylinder burde være lettere, og billigere.

Det man gjor når man "koder" om låsesylinderen, er å skifte "låsesplintene" til de som hører til nøkkel.

Altså, får du noen til å lese av nøkkelen din, så kan de kanskje fortelle deg hvilke låsesplinter du skal ha og i hvilken rekkefølge.

Det kan jo også hende at du har fått feil lås også, enten feilproduksjon eller feilbestilling.

Ville tatt kontakt med leverandøren, og få sjekket opp om nøkkelen din stemmer overens med nøkkelkoden, de verste låssylindrene å skifte er jo den i midtkonsollen og den i bakluka, resten er jo lett, om en tidligere eier har skiftet låser, kan det jo komme fra en delebil eller bestillt universalt, passer nøkkelen din i midtkonsollen, er ikke mange som bryr seg om den.

Jeg kjøpte den hos star autoco. De sjekket mange ganger, og mente bestemt at det var riktig. Boksen i midtkonsollen har jeg ettermontert, så der passer den ikke. Nøkkelen passer i dørene, gamle tenningslåsen, hanskerommet og luka i bagasjerommet. Låsen bak har jeg byttet en gang, så der passer den ikke. Det er egentlig haskerommet og dørlåsene fremme som spiller noen rolle.

Folka hos Star fikk ikke sjekket nummeret på nøkkelen jeg hadde med. Kanskje en låsesmed kan det?

Hvis man omprogrammerer en sliten lås, blir den som ny da? I såfall var det jo helt meningsløst å kjøpe ny.

Det var ikke registrert nøkkelbytte hos forhandler. Hvis noen har byttet låsene, så er det altså gjort utenom merkeforhandler, og vedkommende har gjort seg flid med å bytte hanskeromlåsen og låsen i lokket bak.

Jeg trykket feil i innlegget ditt, Einar. Det står at det er redigert av meg, men jeg har ikke endret noe.

Posted

Ting tar tid, men nå har jeg sjekket opp litt. Etter diverse anbefalinger endte jeg opp hos Access Lås på Kalbakken. De har diverse laserutstyr for å kompensere for sliten nøkkel og diverse sånt. De skulle ha 350,- for omprogrammering av tenningslås tok de 350,- .

De har normalt åpent 8-16 , og 8-17 på torsdager. Jeg regner med en tur innom til uka.

• 3 weeks later...
Posted

Ting tar tid, men nå har jeg sjekket opp litt. Etter diverse anbefalinger endte jeg opp hos Access Lås på Kalbakken. De har diverse laserutstyr for å kompensere for sliten nøkkel og diverse sånt. De skulle ha 350,- for omprogrammering av tenningslås tok de 350,- .

De har normalt åpent 8-16 , og 8-17 på torsdager. Jeg regner med en tur innom til uka.

Ikke kommet så mye lenger. Jeg var innom Access Lås, men de får ikke programmert om tenningslåsen uten å først få åpnet den med en nøkkel som passer. BOS tar 650,- (!!) for å slipe nøkkel utfra låsenummeret på bilen. Access lås skjønte ikke noe av låsenummeret jeg fikk fra BOS.

Da ser det ut til at jeg har følgende valg :

1. Slipe ny nøkkel. Passer den, så får jeg låsen omprogrammert til å stemme med de andre låsene.

2. Slipe ny nøkkel. Passer den ikke, så må star levere en ny tenningslås og refundere for oppsliping av ny nøkkel (syns jeg i hvertfall).

3. Kaste låsesylinderen jeg har betalt nesten 1200,- for, kjøpe en billig ink. nøkkel og få den programmert om.