Jump to content

Hva skal jeg velge ?


Kent Rene W Johansen

Recommended Posts

Hei

Jeg lurer på skaffe meg en ny bil . Har i dag en W124 230E 91 mod som har gått 330.000. Og er svert fornyd med den aldrig no tull . Pluss god og kjøre . jeg har vert litt rundt og tittet . Og står i mellom .

 

W140 S320  94 - 98 mod

 

W124 300-24 eller 320  90 - 95 mod

 

Grubler veldig ???????                    [move]NOEN SOM HAR NO TIPS ??? [/move]

 

Kresen på comfort .

 

](*,)

Link to comment
Share on other sites

Er det ett alternativ å holde seg til 230`n.

W140 er dyre biler å kjøpe, dyrere å ha har jeg hørt.

Så har du ikke råd til å vedlikeholde den skikkelig, så går den for salg med tap om noen år.

300-24 er visst en dårlig motor, men morsom og går godt. og den er dårlig i mercedesforstand, altså kjempebra i toyotastandard.

320 er moderne 24V rekkeseks, med elektronisk innsprøytning, hvis største problemer er lmm, ledningsnett, og topppakning som alle MB rekkeseksere.

Av disse ville jeg vurdert en 320 øverst, men ikke noe egen erfaring med annet en 230E, som er en ypperlig bil med passelig med motor.

Link to comment
Share on other sites

Hvilke andre motorer bruker KE-Jet?

 

De fleste bensinmotorer i 124 og 201 opp til og med 1992. Når 320, 280 og M111 versjonen av de firesylindrede kom forsvant KE-jeten.

 

126 hadde K-jet til og begynne med og fikk KE-jet i 85 eller deromkring. Regner med at det er det samme med R107. R129 hadde også KE-jet på de første motorene, det samme med W140.

Link to comment
Share on other sites

300-24v er ikke så dårlig. De mer moderne motorene til MB har sine problemer som kan koste mye penger å fikse på de også. Lmm, ledningsnett, gasspjeld for å nevne noen. I tillegg har jeg hørt om en del toppakningsbytte på 320 (og 280) også, men dette er ikke så uvanlig på 200 000km på en rekkesekser.

 

Gå for en 320 fordi det er den mest moderne motoren, ikke fordi noen påstår at 300-24 er dårlig.

Link to comment
Share on other sites

Man kan vel oppsummere det med at 300-24 i seg selv ikke er en dårlig motor, men KE-Jetronic kan være en skikkelig hodepine. Noen kjører 500000 km uten et eneste problem med KE-Jet, men problemet er at om det først begynner å kladde, har man et kjempeproblem, da det er ekstremt følsomt for det minste avvik, veldig få har særlig peiling på det og det kan være grusomt vanskelig å få opp og gå igjen. Jeg støtter anbefalingen om å unngå biler med KE-Jet, så får man heller ta et motorledningsnettbytte om behovet skulle dukke opp.. :)

Link to comment
Share on other sites

Ja vell er bare det att jeg skal bruke billen til vanelig bruk sånn fram og tilbake fra jobb . En v8 er vell ikke gratis og kjøre med  . men jeg har jo en  82 mod 500 sec jeg driver og pusser opp :-)

 

W140 med V8 er ikke noe spesielt dyrere å kjøre med enn R6.

 

Har du råd, så kjøp 140. Det kan bli dyrt, men trenger ikke nødvendigvis bli det. Husk at billig benz fort blir dyr benz, og det gjelder i aller høyeste grad w140.

 

Hva er det med 300-24 som er dårligere enn enn M104? Er det at de er dyre eller at ting raskere går istykker?

 

300-24 ER M104. Den er absolutt ikke en dårlig motor, men kan bli litt humørsyk hvis den relativt gammeldagse elektronikken slår seg vrang.

 

Toppakningen er laget av kjeks og ryker jevnt og trutt. Dessuten har 300-24 utelukkende KE-Jetronic.

320 motoren tok over for 300-24 i juni 1993 og 300-24 har aldri vært i produksjon siden.

Det er det en grunn til - opptil flere!

 

Dette er bare tull. Toppakningen ryker gjerne litt for tidlig på dem, men blir da erstattet med en i stål som skal være bedre.

 

Hadde valget stått mellom en godt holdt 300-24 og en lurvete 320, så hadde jeg definitivt tatt -24n.

Link to comment
Share on other sites

 

Et veldig godt tips er at du bør holde deg unna 140-biler hvis du ikke er helt sikker på at du har tenkt å beholde den leeeeeeeeeeenge. 140-bilene er vel en av de mest tungsolgte bilene på markedet.

 

Men har du tenkt å beholde den, så er 140 en helt fantastisk deilig bil uansett motorstørrelse.  Styrer du unna V12´eren, så tror jeg ikke at kostnadsnivået heller trenger være så ille.

 

Link to comment
Share on other sites

Hvilke andre motorer bruker KE-Jet?

 

De fleste bensinmotorer i 124 og 201 opp til og med 1992. Når 320, 280 og M111 versjonen av de firesylindrede kom forsvant KE-jeten.

 

126 hadde K-jet til og begynne med og fikk KE-jet i 85 eller deromkring. Regner med at det er det samme med R107. R129 hadde også KE-jet på de første motorene, det samme med W140.

Men hvis det er såmange biler med KE-Jet så må det da være flust av delebiler også? Eller er det forskjellig system på de forskjellige motorne?

En godt vedlikeholdt 300-24 på 193 000 km er vell sådan ikke noe dårlig valg?

Er det noe måte å se om KE-Jeten ikke holder som den skal eller er det noe som plutselig stopper å virke?

Link to comment
Share on other sites

Ting som jeg ville sjekket: Sjekk at bilen går som den skal, at tomgangen ligger rolig uten å vandre, at bensinforbruket er normalt. Ingen hosting og harking ved forskjellige gasspådrag osv.

 

Det er forskjellige deler på de forskjellige motorene.

Så hvis jeg står ovenfor valget mellom en E280 på 221000km med servicehistorikk, og en 300-24 på 193000km med service historikk, er det da E280en som ville vært det opplagte valg, eller er 300-24 ett trygt valg sålenge den oppfører seg som den skal?

Har også hørt noe om lekasje på sylinder nr1?

Link to comment
Share on other sites

Misforstå meg rett, jeg påstår ikke at 300-24 er en dårlig motor, men jeg har lest at den inneholder en del dårlige tekniske løsninger, veldig ny teknologi for MB, var vel kanskje den første 4-ventilersmotoren.

De jeg vet om som har den motoren er jo fornøyd.

Mercesekser med alutopp og topppakning er en slitedel omtrent, så det er ikke noe å lure på.

Veldig dyre tenningsdeler til 300-24, KE-jetronicen er ett veldig bra sprut, men det blir gammelt, og det har ikke nødmodus, samt få som har peil, EFI er også litt gjerrigere på bensinen.

 

Jeg ville valgt den som føles mest riktig jeg.

Link to comment
Share on other sites

Misforstå meg rett, jeg påstår ikke at 300-24 er en dårlig motor, men jeg har lest at den inneholder en del dårlige tekniske løsninger, veldig ny teknologi for MB, var vel kanskje den første 4-ventilersmotoren.

 

 

Jeg ville valgt den som føles mest riktig jeg.

 

Hei einar

 

du mener ikke at m104 er den første 4 ventilsteknikkmotoren til mb?

 

Da mangler du noe mb historie.

 

mb ent

Link to comment
Share on other sites

Misforstå meg rett, jeg påstår ikke at 300-24 er en dårlig motor, men jeg har lest at den inneholder en del dårlige tekniske løsninger, veldig ny teknologi for MB, var vel kanskje den første 4-ventilersmotoren.

 

 

Jeg ville valgt den som føles mest riktig jeg.

 

Hei einar

 

du mener ikke at m104 er den første 4 ventilsteknikkmotoren til mb?

 

Da mangler du noe mb historie.

 

mb ent

 

Glemte dette:

 

The new 2.3 liter four-cylinder engine with twin overhead camshafts in the 190 E 2.3-16 was the first four-valve powerpack in a production Mercedes.

 

Precise mixture formation was ensured by mechanical Bosch KE-Jetronic fuel injection.

 

Link to comment
Share on other sites

Dere har helt rett i at jeg glemte noe, det er helt sant, og det er faen meg godt gjort.

Men når det gjelder 16V M102 så har vel Cosworth og CosCast en del med det å gjøre.

For å rette meg, det var en av de første motorene med 4-ventilsteknikk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...